Permalänk
Medlem

DHCP problem

Jag får mellan 2 till 4 gånger om dygnet DHCPNACK message, både när min router är inkopplad och när jag är direkt kopplad till stadts nätet. har fått routern utbytt men samma fel kvarstår.

har nytt moderkort med cpu och minne men felet kvarstår. Dock har jag vart lite lat och inte installerat om mitt OS, och skall passa på å testa Win7 Beta.

så är min gissning rätt att felet ligger i OS? allt annat är utbytt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

som dhcp fungerar så är det en fyrstegs process

1. Klienten skickar en DHCP Discovery via broadcast för att få tag i en IP
DHCP server.

2. DHCP servern/servrarna svarar med DHCP Offer där de erbjuder en address.

3. Klienten väljer nu ett av erbjudandena den fick och skickar en DHCP Request till den servern. Klienten begär nu formelt att få den IP den blev erbjuden.
4. Servern svarar med DHCP Ack där den godkänner förfrågan

När en Ip ska förlängas så tar man normalt en enklare variant där klienten inleder med en dhcp request till servern
servern svarar då med en dhcp ack om det går bra eller med en dhcp Nack om den inte accepterar detta.

Därmed behöver man titta lite mer på vad som händer men om resten ser bra ut och du får Nacks så är mer troligt att det är ISP:n som behöver titta på sinsa inställningar

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

men jag får samma problem om jag kör på stadts nätet som när jag kör mot routern med DHCP aktiverat. :S

jag har förinställt att min MAC adress skall ha ett specifikt IP för att förenkla port forward.

det ända jag ser i i Event Viwer, är just DHCP error DHCP nack

***********
IP-adresslånet 0.0.0.X för det nätverkskort som har nätverksadressen
xxxxxxxxxxxxxx har nekats av DHCP-servern 0.0.0.0 (DHCP-servern skickade ett DHCPNACK-meddelande).
***********

vad mer för info ska jag leta efter i Event Viwer för att hitta problemet?
detta problem kom i höstas, ett ganska så nytt problem i gammalt system som funkat tidigare.

jag har lite problem med tidsynkningen, kan de vara orsaken?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.