Permalänk

Dremel / Dremelkopia

Hej.

Jag har planer på att börja "Greja" lite i hobbbyrummet hemma.. Kanske ska bygga någon kul dator eller kretskort m.m. -Inga avancerade grejor.
Så.. -Jag kommer att behöva en Dremel tror jag..
-Och då vill jag såklart höra om era erfarenheter:

1) Är det värt att lägga massa "extra"slantar på en "Äkta" Dremel jämfört med en kopia (T.ex. Co-Tech) även fast man inte ska göra några monsterprojekt?

2) Är kopiorna något att ha?

3) Någon som vet en "kopia" att rekommendera?

4) Har hört att nackdelen med t.ex. Co- tech är att tillbehören är dåliga och går sönder lätt. -Men passar inte i princip alla originaldremel- tillbehören på kopiorna också?

MVH/
Leffe

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk
Medlem

Kopiorna är rätt ok men köp gärna dremel verktygen (kapskivor osv) då de håller högre kvalitè

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet;

1) Nej, inte om du bara ska använda den "nån gång".. Men om du använder dig av den mycket skulle jag inte tveka att köpa original

2) Har kört en del med just Co-tech och de funkar.. om än inte funkar optimalt..

3) Förutom Dremels egna har jag bara använt Co-tech..

4) Ja, undvik! Köp "äkta" Dremeltillbehör, de passar fint.. (kanske med undantag från snabeln då.. har inte testat).

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

Nån som har testat Julas varianter? (Meec Tools och Ferm)

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk

som sagt brukar de flesta dremmel kopior funka. dock så är det ju lite dumt då de kan få för sig att sjunka i varvtal rätt häftigt under belastning.,. och verktygen man får med är verkligen kass... bara att slänga kapskivorna med dirext det andra brukar hålla hyfsad klass för att man ska kunna slipa lite med.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Rustas kopia för ett antal år sedan, märket Jordbro eller nåt liknande. Den pajade vid första användningen Motorn skar ihop när jag kapade i en PET-flaska

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Jag köpte clas ohlsons kopia här om dagen:D
kostade 350kr, fick med 40tillbehör och en axel, hängare, låda, och spännare:D

Är sjukt nöjd för priset!
Såg dock att den inte fanns på deras sida:(

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz, Asus P5k wifi, Sapphire readeon HD4870 1Gb, Corsair DDR2 800Mhx 8Gb, vista x64

Permalänk
Medlem

fanns en på jula såg jag imorse för 160kr med snabel och allt, kanske värt att sattsa? har en helt ok ferm själv btw dock var tillbehören halv b

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Jag kör med kopia. Funkar bra. Dock är det som sagt originaltillbehör som gäller. De andra funkar men inte länge och ganska dåligt...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Kört min Co-tech i tre år nu kapat dörrgångjärn/metallister/plattjärn mm mm.

+ att min granne lånade den då han kaklade om kök/badrum

för att kapa kakelplattor.

går som en klocka fortfarande.

Visa signatur
Permalänk

kan nån länka till en co-tech??

Permalänk
Permalänk

Känns som det kanske är en Co-Tech man ska satsa på..? -De flesta verkar nöjda med den..
har inte hört så mycket om Julas Meec Toolsoch Ferm, men det känns som att 149 spänn (Meec Tools) för en maskin som original kostar 500-800:- är lite väl billigt för att kännas som ett bra köp..

Dessutom när budgetmärken a la Jula föröker likna proffsmärken till namnet (t.ex. Meec Tools V.S. Mac Tools), tycker jag känns som ett stort varningstecken..

Nån som har vågat sig på Biltemas modell?

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk

Eh..

Är de här verkligen samma???
Clas Ohlsson 50 tillbehör + böjlig axel 799:-
Jula 100 tillbehör 499:- (Ord. 799:-)

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kurre_Kul
Eh..

Är de här verkligen samma???
Clas Ohlsson 50 tillbehör + böjlig axel 799:-
Jula 100 tillbehör 499:- (Ord. 799:-)

Inte ens nära, ena är orginal dremel (clas ohlson) medans den andra är en kopia....

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Inte ens nära, ena är orginal dremel (clas ohlson) medans den andra är en kopia....

Öhh? Varför ser de exakt lika dana ut och varför står det "Dremel" på Julas (liksom på den andre)?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Ringde till Jula, det var samma, men tyvärr har den utgått ur sortimentet...

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk

tror inte det är Exakt samma Dremel, men inte långt ifrån. Den billiga är utgående ur sortimentet.
Kanske någon har klantat sig med bilderna då dom är så lika.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en riktig Dremel, skulle inte kunna tänka mig att köra med något klenare/sämre. Den lilla maskinen får slita riktigt hårt ibland, tror aldrig en kopia hade fungerat lika bra..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

Jag har en Dremel, samt en kopia (tror det var co-tech)
Dremeln är utan tvekan betydligt bättre.
Så i det här fallet får du nog ungefär vad du betalar för.

Permalänk
Medlem

Köpte faktiskt en Dremel original i 400 digitalserien med 55 tillbehör för 349Kr hos classe häromveckan. Kändes som en rätt okej deal även om tillbehören inte var i överflöd som sagt. Vet inte om de har några kvar på andra håll, men en annan polare köpte en i 300-serien för ~400 nyligen på classe likaså. Så det kan vara värt att kika ibland om de säljer ut några enstaka ex.

EDIT: En Sådan.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Någon som provat meectools för 149:- från jula? Klarar den att skära i lite tunn chassiplåt?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

jag har en biltama dremel kopia och den har funkat att kapa i ganska tjocka metallskruvar. kapskivorna är inget att hurra för men bara köpa orginal dremel kapskivor.

Visa signatur

antec mini p180 mATX asus p5kpl-am, shappire 5770, e7650 @ 3.2 ghz, corsair 450w, 4gb 6400 corsair, Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

Men jag ska göra ett 20x30 stort hål i ett chassi, klarar en sån det med bra resultat?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Proffsmoddare

Sticksåg är bättre till lite större operationer, det går år så många kapskivor annars.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för att jag drar upp en gammal tråd, Men jag fick Kjell & Co's nyhetsbrev i dag och där hade dom denna http://www.kjell.com/?item=40341 dremelkopia till ett hyggligt pris 199:-
Någon som testat den?
mvh
Peter

Permalänk
Medlem

För de som inte tänker på det: Använd skyddglasögon, speciellt med de halvdåliga medföljande kapskivorna. När de går sönder splittras de i 2-3 stora delar som flyger iväg i hög hastiget.

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda282
För de som inte tänker på det: Använd skyddglasögon, speciellt med de halvdåliga medföljande kapskivorna. När de går sönder splittras de i 2-3 stora delar som flyger iväg i hög hastiget.

Det märkte jag och jag var dum som inte hade skyddsutrustning på mig.. Fick två av bitarna i ansiktet, men tur som jag hade så belv jag inte skadad..

Köpte en Co-Tech dremel från classe för något år sen och har använt den för att jämna till kanterna på 3 fläkthål och sen kapat lite i taket på mitt gamla chassi (alltså väldigt sparsamt använd) men axeln small av nr jag höll på och kapade upp ett gål i taket på gamla chassit.. Dålig kvalité enligt mig.

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk
Medlem

Jag har beställt ett Silverstone TJ07 chassi som även är färdigt "powdercoated" svart.
Men nu skulle jag förstås villa ha några hål i moderkortsplåten för lättare kabeldragning.
Har ingen erfarenhet av detta sedan tidigare och vet ej heller riktigt vilka verktyg och tillbehör jag behöver.
Jag hade tänkt köpa en dremelkopia (Coltech) från Classe här i Vasa.

Vad tror ni om denna?
Eller kanske jag t.om klarar mig med den här? Vad är skillnaden?
Och vad behöver jag mera för tillbehör? Här finns tillbehören.

Vill hålla budgeten så låg som möjligt, men den ska förstås kunna göra sitt jobb!

Tack!

Edit: Lagade en egen tråd.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

dremel

detta är jo ett alternativ om man inte har så bråttom med sin maskin detta är en seriös sida har handlat på ali i många år
http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-Dremel-Variable-...