Permalänk

Matematik i C++ !!??

Jag har ett enormt problem! Jag försöker att få ett program att räkna ut formeln 0,25v+0,008[v2]->(uppöjt i två)
hur får man detta att funka i c++. I skolan har jag en Ti-82 miniräknare där man skriver ^2 men detta gick inte i c++ ?!
snälla hjälp mig!

//den nödställde wannabien...

Visa signatur

Våga inte ens prata filosofi med mig...

Permalänk
Medlem

Använd funktionen pow() som finns i cmath.

Visa signatur

//cykze

Permalänk

tyvärr förstod jag typ ingenting av det därande, glömde säga jag precis har bärjat läsa c++. Min andra lektion idag då jag fick detta i läxa....
tack ändå...

Visa signatur

Våga inte ens prata filosofi med mig...

Permalänk
Medlem

0,25v+0,008[v2]->(uppöjt i två)

du kommer bli en bra C kodare.

0,25 * v + (0,008 * 0,008) typ?

Permalänk
Medlem

v^2 är ju lika med v * v, går det inte så då?

Annars så finns ju pow(bas,exp);

EDIT: Det han komma många inlägg innan mitt

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av assant
0,25v+0,008[v2]->(uppöjt i två)

du kommer bli en bra C kodare.

0,25 * v + (0,008 * 0,008) typ?

allltså det jag menar med 0,25v+0,008[v2]->(uppöjt i två) är
0,25*X+0,008* X upphöjt i 2 om du inte förstod det....

Visa signatur

Våga inte ens prata filosofi med mig...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knarken
v^2 är ju lika med v * v, går det inte så då?

Annars så finns ju pow(bas,exp);

EDIT: Det han komma många inlägg innan mitt

tack! jag älskar dig! jag var dumm nog att inte läsa igenom ordentligt. jag insåg nu att det e ju bara till att ta v*v !
dah! tack!

och tack alla andra för den delen...

ps. #inclue <cmath.h> <- Funkar inte bara detta till borland ?

Visa signatur

Våga inte ens prata filosofi med mig...

Permalänk
Medlem

Antingen #include <math.h> eller det mer korrekta: #include <cmath>

Visa signatur

//cykze

Permalänk
Medlem

#include <cmath>

då måste man ju skriva

#include <cmath>
using namespace std;

annars måste man ha med .h

besserwisser yes i am

Permalänk
Medlem

http://www.cplusplus.com/ref/cmath/

står det om olika functioner i math

Visa signatur

orka

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viirre
#include <cmath>

då måste man ju skriva

#include <cmath>
using namespace std;

annars måste man ha med .h

besserwisser yes i am

Alternativt att explicit ange std varje gång. "using namespace" gillar jag inte. Det blir alltid strul när man ska fippla med flera olika namespaces.

Permalänk
Medlem

Ja, eller using std::pow fungerar säkert också.

Visa signatur

//cykze

Permalänk
Medlem

pow() *shudder*

en gång såg jag en kodsnutt där den ypperligt intelligenta personen hade, istf att skriva 256, skrivit pow( 2, 8 ).
Jag törs inte gissa hur många tics pow() kräver... Jag skulle gissa på >250.
Ajdå, nu gissade jag i alla fall.
mol.

Ajuste, ^ i C++ är XOR. Nu vet du det.

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Hedersmedlem

using std::pow eller std::pow() då?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
using std::pow eller std::pow() då?

Snyggt det blir med smilies påslaget

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Äh, tyst med dig...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjoppen
pow() *shudder*

en gång såg jag en kodsnutt där den ypperligt intelligenta personen hade, istf att skriva 256, skrivit pow( 2, 8 ).
Jag törs inte gissa hur många tics pow() kräver... Jag skulle gissa på >250.
Ajdå, nu gissade jag i alla fall.
mol.

Skulle inte en vettig kompilator optimera bort det där när du inte har några varibler som parametrar i pow?

Visa signatur

[zux]

Permalänk
Medlem

Är man besatt av att vara lat så visst.
256 alt 0xFF är ju ändå lättare att förstå (gäller för flera språk till och med)

Tveksamt om den skulle optimera bort det.
Är väl en funktion?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av assant
Är man besatt av att vara lat så visst.
256 alt 0xFF är ju ändå lättare att förstå (gäller för flera språk till och med)

Tveksamt om den skulle optimera bort det.
Är väl en funktion?

Jag bara undrade, dröjer ett år innan jag får läsa kompilatorteknik själv.
Såg tidigare att man hade problem med att endel kompilatorer optimerade saker liknande det där när man försökte jämföra olika språk.

Fast det var mer saker som att kolla hur lång tid en loop tar m.m.

Visa signatur

[zux]

Permalänk
Medlem

Mmm. Optimering är klurigt.
Varken VC6 eller Dev-cpp verkar optimera denna iaf...

Plus att pow arbetar med datatyp "double"
Då blir det typecasts osv... (för att få en 0xFF byte då alltså)