Vilken är världens tystaste 120mm-fläkt för datorer?

Permalänk
Medlem

Riktiga datorer låter..

Visa signatur

ASUS TUF B650-E | Kingston Fury 4x16Gb 6000 CL36 | 9800X3D | Powercolor Hellhound 7800XT | NZXT Kraken 360mm

Permalänk

kan informera att Fractal Designs 120mm fläkt är ruskigt tyst och kyler bra.
De säljs på bl.a. webhallen.

Visa signatur

Asus P5Q / C2D 3.0 GHZ / Corsair 4GB DDR2 / Asus 5850 1GB / ~4 TB HD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st
http://www.sidewindercomputers.com/de12gf.html

Nog tystaste fläkten du kan hitta per cfm. Håll till godo.

Om den nu är det borde det kanske inte står såhär på sidan du länkade till..

"Out of stock and discontinued due to lack of demand"

Du har nog rätt i vad du säger, på papperet... men bara för att specsen säger en sak behöver det ju inte stämma. Här har köparna insett att denna model inte levde upp till va den lovade..

Tack för ett gott skratt iaf! Följde länken och förväntade mig att få läsa om den bästa fläkten man kunde ha, och så står det att ingen vill ha den!!

Permalänk
Avstängd

Noctua S12 är inte konstruerad för konstant luftmotstånd, så den lämpar sig itne som CPU/Radiator kylare. Den ska användas som chassifläkt. Noctua P12 ska användas för CPu/radiatorer

På min radiator sitter tre stycken Noctua P12, oftast går fläktarna i 30% hastighet (Speedfan styrt), helt knäpptyst...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vihan
JAG HAR OCKSÅ ETT TYST SYSTEM.
Men det hjälper mycket mer med ny graffe kylning eller tystare nättag.

jag löder in nya nexus 120mm fläktar i nätagget, och sen en sån vridpotentiometer så man kan ställa varvet, voila, världens tystaste nätagg, vilket man än köper!!

jag rekommenderar nexus för kostnad/tysthet/performance.

montera 120mm på processorkylare gör man med buntband..

grafiken kör man passivt.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
jag löder in nya nexus 120mm fläktar i nätagget, och sen en sån vridpotentiometer så man kan ställa varvet, voila, världens tystaste nätagg, vilket man än köper!!

jag rekommenderar nexus för kostnad/tysthet/performance.

montera 120mm på processorkylare gör man med buntband..

grafiken kör man passivt.

Väldigt bra idé att köra värstinggrafikkorten passivt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Väldigt bra idé att köra värstinggrafikkorten passivt

man kan naturligtvis inte köra värstingar helt passivt! förstår du inte det?

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem

Jag säger så här: Köp vilken billig 120mm + en Fanmate 2. Går att få bägge för under hundringen istället för att lägga 200-300 på endast en fläkt. Skruva upp fläkten vid spelande, musiklyssnande och vid alla andra tillfällen då du har högre ljud från högtalarna. Vid filmtittande eller om du ska ha på datorn över natten så ställer du ner till 600-800rpm, vid dessa varvtal så är ALLA fläktar världens tystaste.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Jag säger så här: Köp vilken billig 120mm + en Fanmate 2. Går att få bägge för under hundringen istället för att lägga 200-300 på endast en fläkt. Skruva upp fläkten vid spelande, musiklyssnande och vid alla andra tillfällen då du har högre ljud från högtalarna. Vid filmtittande eller om du ska ha på datorn över natten så ställer du ner till 600-800rpm, vid dessa varvtal så är ALLA fläktar världens tystaste.

Det där stämmer inte riktigt.. Då jag har vattenkylning ligger mina fläktar nästan konstant på 30% förutom vid gaming... Innan jag bytte till Noctua P12 hade jag Adda fläktar. Dessa lät mycket mer än Noctuorna på 30% Lagret som väsnades, dessutom så gav de sämre kylning vid samma varvtal...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

scythe slip stream är bra fläktar, enligt åtminståne en recension bättre än Noctuas populära fläkt.

Alla fläktar låter inte lika mycket per rpm. Är framförallt beroende på om det är kullager eller glidlager och designen och antalet fläktpinnar (eller vad det heter). Så finns lite olika lösningar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Det där stämmer inte riktigt.. Då jag har vattenkylning ligger mina fläktar nästan konstant på 30% förutom vid gaming... Innan jag bytte till Noctua P12 hade jag Adda fläktar. Dessa lät mycket mer än Noctuorna på 30% Lagret som väsnades, dessutom så gav de sämre kylning vid samma varvtal...

Det som inte funkar för dig kan funka alldeles utmärk för andra. Har själv H2O-kylning och 5st Everflow 120mm (49kr/st) kopplade till fanmates i ett P180, samtliga på 600-700rpm och min dator kan du inte höra från 1 meters håll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det som inte funkar för dig kan funka alldeles utmärk för andra. Har själv H2O-kylning och 5st Everflow 120mm kopplade till fanmates i ett P800, samtliga på 600-700rpm och min dator kan du inte höra från 1 meters håll.

Lol. Att du inte hör dom betyder inte att ingen kan höra dom..
Alla är olika känsliga för ljud..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Min fru är VÄLDIGT känslig för ljud när hon ska sova, hör inte hon när datorn står på så lovar jag att det gör ingen annan heller.. Fattar inte riktig vad du skrattar åt eller vad du vill poängtera. Ville bara få trådskaparen att tänka "outside the box" byggt på mina erfarenheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur tyst datorn upplevs beror oerhört mkt på omgivningsljudet, tidigt på kvällarna hör jag knappt min dator, men senare på kvällen när jag lägger mig så hörs den tydligt. Detta är en av orsakerna till att kontorsdatorer på jobbet ofta upplevs så tysta, de är inte (alltid) tystare, de är ofta bara placerade på platser med mer bakgrundssljud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Min fru är VÄLDIGT känslig för ljud när hon ska sova, hör inte hon när datorn står på så lovar jag att det gör ingen annan heller.. Fattar inte riktig vad du skrattar åt eller vad du vill poängtera. Ville bara få trådskaparen att tänka "outside the box" byggt på mina erfarenheter.

Min poäng är det att du kan inte dra en universell slutsats som gäller för alla baserat på din och din frus erfarenheter.
När jag hade 3st Nexus i burken kunna jag höra dom hur bra som helst när dom snurrade på i 550rpm, har även testat många andra fläktar och dom flesta av dem är direkt störande på varvtal över ~600´och Nexusen är den tystaste fläkt jag kommit över (har även Noctua) men likförbannat hör jag dom på 5v.

Edit: Kan tilläggas att jag bor ute på landet där bakgrundsljud oftast inte är en faktor.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07

Permalänk
Avstängd

I mitt fall så jämför jag ju mellan två olika fläktar (Adda och Noctua), eftersom det är samma person som testat båda fläktarna så kan man ju vara rätt säker på att den ena faktiskt låter mer än den andra....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Min poäng är det att du kan inte dra en universell slutsats som gäller för alla baserat på din och din frus erfarenheter.
När jag hade 3st Nexus i burken kunna jag höra dom hur bra som helst när dom snurrade på i 550rpm, har även testat många andra fläktar och dom flesta av dem är direkt störande på varvtal över ~600´och Nexusen är den tystaste fläkt jag kommit över (har även Noctua) men likförbannat hör jag dom på 5v.

Edit: Kan tilläggas att jag bor ute på landet där bakgrundsljud oftast inte är en faktor.

Jag drar inte en universell slutsats som gäller för alla , finns säkert något medelv av vad folk uppfattar som störande och att de flesta inte har någon superhörsel som du verkar ha. Jag vet att alla ljud kan uppfattas med ett öra, annars skulle det inte vara något ljud, sen är det upp till var och en vad som uppfattas som störande. En Noctua på 5v tror jag de flesta med normal hörsel uppfattar som mer eller mindre ljudlös, om det inte är något fel på den vill säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag drar inte en universell slutsats som gäller för alla , finns säkert något medelv av vad folk uppfattar som störande och att de flesta inte har någon superhörsel som du verkar ha. Jag vet att alla ljud kan uppfattas med ett öra, annars skulle det inte vara något ljud, sen är det upp till var och en vad som uppfattas som störande. En Noctua på 5v tror jag de flesta med normal hörsel uppfattar som mer eller mindre ljudlös, om det inte är något fel på den vill säga.

Jag tänkte mest på ditt uttalande nedan, som är direkt felaktigt.

Citat:

min dator kan du inte höra från 1 meters håll.

Det borde stå:
"min dator kan jag inte höra från 1 meters håll."

Men sak samma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe, allt detta skrivande för ett jäkla ords skull. Du vet, vissa av oss här uppe i stockholm pratar lite annorlunda och tror att vi äger hela världen. Väldigt vanligt att folk använder orden "du" och "man" när personen ifråga menar "jag".

Må väl VeeMaan och ha en underbar dag, ni andra också för den delen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe, allt detta skrivande för ett jäkla ords skull. Du vet, vissa av oss här uppe i stockholm pratar lite annorlunda och tror att vi äger hela världen. Väldigt vanligt att folk använder orden "du" och "man" när personen ifråga menar "jag".

Må väl VeeMaan och ha en underbar dag, ni andra också för den delen.

Ha en underbar dag du med.

Visa signatur