Hej! Jag sitter och ska göra en liten webshop, mest för skojs skull. Har väl tänkt att använda mig av den som "portfolio" vid arbetssökande etc. Jag sitter och klurar på hur man ska bygga upp en databas för det hela. Det var längesedan jag läste om databaser och orkar inte leta igenom min gamla "Database management and design" för tips. Jag hade tänkt mig en struktur likt de flesta datoraffärerna som ligger på nätet, med kategorier och underkategorier (ex. Moderkort - S478).
Just nu har jag tre tabeller i databasen:
Produkter som består av Id, SubKatId, Namn, KortBesk, LangBesk, Lank samt Bild. Här finns all information om produkterna.
Lager består av Id och Lagerstatus. Separat tabell för det, eftersom det bara skall gå att ändra från vissa sidor (ex från mitt virtuella lager, haha)
Pris består av Id samt Pris. Givetvis är detta tabellen med alla priser i, och även denna i en egen tabell just på grund av att jag vill kunna styra olika användare som loggar in på databasen till sina egna "fönster".
Nu återstår bara problemet med hur jag skall göra en tabell (eller kanske flera) för att hantera de olika kategorierna (KatId, KatNamn) och underkategorierna (SubKatId, SubKatNamn).
Kan någon hjälpa mig. Det är ju inte svårt, men jag tycks ha fått hjärnsläpp...
Tack på förhand
/Micke