DiskWarrior -externa diskar syns ej i Preview

Permalänk
Medlem

DiskWarrior -externa diskar syns ej i Preview

Hallo,

Har en iMac (early 2008) med mekaniska hdproblem. Bootade med Discwarrior som hittar partitionen och vad verkar vara de flesta datafilerna; kan dock ej använda den ombyggda katalogen för hdn då hdn har problem, så råds att säkerhetskopiera med 'preview' av den ombyggda mac hd, men Preview där ser bara DVDn , Mac Hd, och preview av (ombyggd)Mac Hd.

Har provat ett antal olika USBminnen (fat 16/32) samt 2.5" HD (fat32) men inget av detta dyker upp i preview (så har inget att kopiera till, vilket man uppenbarligen ska ha enl. manualen). Det lustiga är att om man väljer att spara rapportfilen så syns usb-enheterna man anslutit, och man kan spara den på dem.

Har ingen FWdisk att prova tyvärr. Tänkte starta om, boota från OS X-skivan, formatera extern USBdisk som nhfs+ (os x extended journalled), och låta den sitta i medan jag bootar Discwarrior igen.(och låter den försöka bygga om igen). Undrar om någon har nåt annat att föreslå först, dock, eftersom jag inte vet vad DiscWarrior kommer lyckas hitta andra gången det försöker (HDn är ju påväg rätt ner..)

Edit. The point is now moot- avslutade DW utan att göra nåt mer och startade om och nu är det enda den svarar på PRAM reset. Inte verbose, inte boota från skiva (spottar ut efter 5 min tom grå skärm). Oh well, dags att se om andra kan ordna åt mig vad jag ordnade åt andra.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Blir lite snurrig av ditt inlägg tyvärr, men hursom helst tycker jag att du ska testa köra programmet Data Rescue II först (om det är så att du vill rädda data från den knasiga hårddisken). Bättre att börja med det – inte för att jag tror att DiskWarrior skulle ställa till det (är ett bra program), men man vet aldrig.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Det jag försöket säga var att jag bootade till DiskWarrior, den återuppbyggde indexet, visade preview som såg ut att innehålla allt, men i andra fönstret (där man skulle kopiera till) dök ingen usbenhet upp. Däremot dök de upp i 'spara-rapport-dialogrutan', varför vette Greven.

Hursomhelst bootade jag om med usbHD inkopplad från start (och omformaterad från fat32 till hfs+) - då dök den upp i första menyn, men DW lycklades inte återuppbygga indexet igen (9k fel efter en och en halv dag, och det kan ju stå och tugga i evighet har man läst).

Installerade OS X på extern disk och körde data rescue, men det är samma sak där - thorough scan vill just nu ta 2000 timmar på sig p:p

Sedermera har jag läst att det bästa man kan göra om hdn är på väg att dö permanent är att göra en avbild av den (försöka iaf), med antingen data rescue ii eller copycatx, och sedan köra data rescue / diskwarrior på avbilden.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)