Sjukt segt att surfa i Linux!

Permalänk

Sjukt segt att surfa i Linux!

Alltså blir tokig ska det verkligen gå så här segt att surfa i Linux???
Kör senaste Ubuntu nu och gjort en clean install och surfar med Firefox. Installerade adobe flash och ändå går det skit seeegt att surfa på alla sidor!

Testat massor av linux distar eftersom jag vill verkligen gå över helt till linux men inser någ att det kanske inte går om det ska vara så här segt att surfa.

Testat att köra andra webbläsare också som Opera men det går lika dåligt, tyvärr!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Har du installerat de senaste grafik drivrutnerna ?

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Det känns som att du klagar väldigt väldigt mycket på linux.. Var är det som får dig att fortsätta försöka?

Visa signatur
Permalänk

Jepp jag har fått igång senaste grafik drivisarna!

Klagar på Linux det vill jag inte, men idag känns det som en självklarhet att det ska gå surfa utan problem!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Vad äre för fel på Windows XP då? Din dator klarar det lungt.

Permalänk

Inget fel på XP alls! Funkar hur bra som helst.
Men vill lära mig Linux.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Han kanske vill surfa på Linux och inte XP?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag menade inget illa alltså! Jag har aldrig fått surfning i Linux att fungera lika bra som i XP, men lite bättre blev det efter lite enkla tweaks.

http://www.pctipsbox.com/the-secrets-of-aboutconfig-part1/

Att sänka t ex paustiden innan rendering hjälpte en hel del, firefox är fortfarande segare än i XP men laddning av sidor går fortare. (självklart hade jag kunnat göra samma tweak i xp dock )

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Jag menade inget illa alltså! Jag har aldrig fått surfning i Linux att fungera lika bra som i XP, men lite bättre blev det efter lite enkla tweaks.

Firefox långsamhet är faktiskt intressant; man kan till exempel observera att windowsfirefox med wine är snabbare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Firefox långsamhet är faktiskt intressant; man kan till exempel observera att windowsfirefox med wine är snabbare...

Jo visst blir man nyfiken på varför... Nu har jag iofs bara provat detta i GNOME, det kanske har med det att göra?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Jo visst blir man nyfiken på varför... Nu har jag iofs bara provat detta i GNOME, det kanske har med det att göra?

Nej, resultatet är i princip detsamma även i fluxbox och liknande. Förmodligen beror det på att microsofts kompilator optimerar bättre än gcc, men att skillnaden skall vara så stor tror man ju inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Inget fel på XP alls! Funkar hur bra som helst.
Men vill lära mig Linux.

Kan förstå det, är riktigt kul att lära sig linux när man suttit på Windows hur länge som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Jo visst blir man nyfiken på varför... Nu har jag iofs bara provat detta i GNOME, det kanske har med det att göra?

Jag upplevde det tvärtom. Jag körde XP i ett par år och tyckte det gick segt. När jag testade Linux blev allt mycket mer responsivt. Detta kan ha att göra med att XP var 32 bits och min Linux är 64-bits. Just därför återvände jag aldrig till XP som dessutom var extremt seg att starta.

Någon som är sugen på en XP Home-licens billigt?

Det enda jag stört mig på är fsck-tiden för ext3-filsystemet. Har läst att det är ett minne blott med ext4, någon som provat?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Sjukt segt att surfa i Linux!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Alltså blir tokig ska det verkligen gå så här segt att surfa i Linux???

Om detta är frågan vet jag inte vad jag ska svara. Satte för någon timme sedan igång min Windows XP dator endast för att se lite SVT Play HD strömmat. Den XP installationen är optimerad och fungerar otroligt bra, men trots det är det en segt och gammalmodigt i sitt sätt att jobba jämfört med jämförbart system som kör Linux (Arch som alla mina system).

Så jag har inget vettigt svar eftersom jag inte upplever det problemet. Nu kör jag 64bit med Flashplayer 64-bit och mina "objektiva observationer är":

- vad jag kan minnas har inte Firefox med flash kraschat en enda gång sedan andra betan av flashplayer 64bit
- flashplayer fungerar otroligt bra men drar skulle jag tro 10% med CPU kraft i Linux
- kallstart av Firefox i Linux går flera gånger snabbare i Linux
- varmstart i Linux är ungefär som inbyggda IE i Windows

Är det här ett svar på frågan? Eller det kanske egentligen inte var en fråga?

Permalänk
Avstängd

Konstigt. Jag har inga problem med att surfa i Linux, jag upplever inte det som långsamt. Det är snabbt för mig.

Permalänk

Firefox använder hårddisken rätt så mycket. Men andra ord duger det inte att jämföra Firefox på en gammal disk mot Firefox på en ny disk. Det går inte heller att jämföra två installationer av Firefox på var sin partition på samma disk. Samma sak gäller för operativsystemen.

Permalänk
Medlem

har inga problem med firefox. startar betydligt snabbare är på min slöa bärbara med linux än min stationära med xp. den skillanade jag märker är att cpu'n jobbar mkt hårdare på flash-sidor på linux. tex aftonbladet.se är ingen trevlig upplevelse men sån tur är missar man inte så mycket

Permalänk
Medlem

Svaret (även i windows) är att använda noscript

Min 5 år gamla laptop har inga problem att surfa.

Permalänk
Medlem

Noscript är rätt bra faktiskt, speciellt på sweclockers.com.. Fattar inte att de fortfarande inte har fixat den där rullande texten.. =/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visst windows xp är jättebra genuine advantage säger att min orginal xp är en möjlig piratkopia. Numera rullar det bara linux på mina maskiner och jag tänker då inte återvända till Microsofts grepp. Jag hade önskat att det fanns flera datorer att köpa utan operativsystem eller med förinstallerat Linux då windows kostar extra pengar.

Kör mer och mer linux och har inte nått problem med att surfa.
Tycker tvärtom att det går fortare med senaste mozilla firefox Kör Ubuntu 8.10 och Xubuntu 8.10. Kör du 9.04 beta? Då är det inte konstigt om du eventuellt har problem.
Spelar man inte så ser jag ingen anledning att använda windows då det är osäkrare de förlitar sig på antivirus och spywareprogram.

Medans Linux uppdaterar säkerhetshålen snabbt och ofta istället för som microsoft varje tisdag är det varannan vecka.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Kollat dns?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

köp ett snabbare modem. gjorde jag, och nu laddas alla bilder direkt!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Visst windows xp är jättebra genuine advantage säger att min orginal xp är en möjlig piratkopia. Numera rullar det bara linux på mina maskiner och jag tänker då inte återvända till Microsofts grepp. Jag hade önskat att det fanns flera datorer att köpa utan operativsystem eller med förinstallerat Linux då windows kostar extra pengar.

Kör mer och mer linux och har inte nått problem med att surfa.
Tycker tvärtom att det går fortare med senaste mozilla firefox Kör Ubuntu 8.10 och Xubuntu 8.10. Kör du 9.04 beta? Då är det inte konstigt om du eventuellt har problem.
Spelar man inte så ser jag ingen anledning att använda windows då det är osäkrare de förlitar sig på antivirus och spywareprogram.

Medans Linux uppdaterar säkerhetshålen snabbt och ofta istället för som microsoft varje tisdag är det varannan vecka.

Jepp jag kör 9.04 - vad menar du, vilka problem har 9.04?

Jag har 10 Mbit upp/ner så det borde inte vara något problem.
Funkar hur fint som helst att surfa på dom datorer jag har windows xp på. Så problemet är linux. Det kan inte vara så att ni som har linux har vant er med att det går sakta?

Hade samma problem med Ubuntu 8.10.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Du kan inte påstå att, utifrån den info du har, du kan dra slutsatsen att operativsystemkärnan är problemet.. ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad sägs om att prova traceroute/tracepath samt ping för att utesluta några punkter?
Kolla även routningstabellen med netstat.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Förut var det ett ganska vanligt problem men i och med flash 10 och fx 3.0 så har jag inte hört något om det.

Permalänk

Bytte accesspunkt för ett tag sedan (till en DIR 855). Har sedan bytet haft problem med att tagit relativt lång tid att ladda vissa webbsidor. Insåg att det var ett Linux specifikt problem då samma sidor laddades snabbt på min Mac. Har inte orkat kolla om WinXP är drabbat eller inte då jag nästan aldrig använder Windows, men skulle gissa att problemet inte existerar på Windows om D-link gjort någon form av testning av deras produkter.

Har nu lyckats hitta en lösning, kanske även funkar för dig.

min /etc/resolv.conf såg tidigare ut så här

domain cust.telia.com search cust.telia.com nameserver 192.168.0.1

men innehåller numera bara detta

nameserver 192.168.0.1

Verkar som "search <domain>" raden är det som orsakar långa DNS uppslagningstider i vissa fall. För att inte DNS klienten ska hämta och sätta "search <domain>" och "domain <domain>" fälten i /etc/resolv.conf, ta bort "domain-name, " strängen från "request" klausulen i filen /etc/dhcp3/dhclient.conf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Jepp jag kör 9.04 - vad menar du, vilka problem har 9.04?

9.04 är fortfarande i beta.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det ska vara någon mening med den här tråden förutom att det blir lite onödigt FUD måste vi väl snart få veta vad det är för typ av anslutning det handlar och vilken hårdvara som används. Jämför upphovsmannen till tråden prestanda i två likvärdiga system eller vad gäller det egentligen? Om inte är det ju ganska meningslöst att svamla om att linux, i det här fallet funktionalitet som finns i kärnan, skulle ge sämre prestanda. Nätverksprestanda är just ett av skälen till Linux popularitet på serversidan. Ligger felet i Firefox har vi troligen att göra med ett distributionsspecifik problem eller kanske en bugg.

Så om du är intresserad av finna ut problemet Meganeoman ge oss då något annat än halvlustiga skämt som "det kan inte vara så att ni som har linux har vant er med att det går sakta?", för det liknar lite väl mycket några bloggar som Microsoft anställda har, där de gång efter annan presenterar "objektiva" bedömningar av Linux men där det konstigt nog inte fungerar en enda gång trots deras ärliga kämpande.

Permalänk
Medlem

Den seghet jag upplever är absolut inte nätverksrelaterat, det påverkar inte hastigheten sidor laddas på, utan det går helt enkelt segare att använda webbläsaren i allmännhet. Det har jag upplevt både på min stationära samt min laptop. 9.04 klarar sig mycket bättre än 8.10 gjorde iaf.

Visa signatur