Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Kan m-atx psu skada moderkortet?

Hej!

Sökte litegrann men hittade inget så provar här.

Jag har ett 775 matx-moderkort med minne och E7400 prolle. Har ett noname 270w m-atx psu med 20 pins strömkontakt.

Min fråga är om moderkortet kan gå sönder av att man använder 20pins istället för 24pins? Eller om det kan gå sönder av att det inte är kraftfullt nog?

Helt enkelt, duger nätdelen eller måste jag skaffa en annan? Anledningen att jag frågar är att jag köpte ett moderkort som vägrade starta och skickade det på RMA och inväntar ett nytt nu och vill inte förstöra det också om det var det jag gjorde sist...

Jag provade ett 500w ATX med 24pins-kontakt efter jag testat med mitt m-atx och det startade inte då heller, men då kanske skadan redan var skedd. Med starta menar jag att fläktarna inte ens rörde sig när man tryckte på power-knappen.

Vad tror ni?

Oskar

Visa signatur

-

Permalänk
Antielefant

Re: Kan m-atx psu skada moderkortet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunder
Min fråga är om moderkortet kan gå sönder av att man använder 20pins istället för 24pins? Eller om det kan gå sönder av att det inte är kraftfullt nog?

Ja, och ja. Det behöver inte innebära att det faktiskt gör det, men det kan.

24 vs 20 är mindre viktigt.. en 20>24 pinsconverter kostar inte många kronor, men det är värt att lägga det lilla extra. Anledningen att man har det istället är för att man inte ska belasta varje enskild ledare med mer ström än nödvändigt.

270W kan vara tillräckligt, eller alldeles för lite, det beror på resten av datorn. Räkna ca 65W för din processor, 5W per minneskrets, 10W per hårddisk/dvd, 25-30W för moderkortet och allt från 60 till 375W för grafikkortet beroende på vad du har.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Det är m-atx-mobo, 2st minnen, ati x550 grafikkort och 2st diskar+dvd. Så antagligen borde 270w räcka. Jag får prova och hoppas på det bästa

Oskar

Visa signatur

-

Permalänk
Antielefant

Jo, det borde funka. Just in case kan du ju köpa en 20>24pinsadapter. Kostar typ 40-50:- i en lokal datorbutik.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Japp, kostar 120nok i den datorbutik jag ringde till men då följde det tydligen med andra kablar också, men billigare än nytt moderkort är det trots allt.

Visa signatur

-