Permalänk
Medlem

VoltvÄrden????????????

Har en fråga angående mina voltvärden. Prollen är klockad (137MHzx10), så därför är VCore'n satt till 1,8V. Resten är auto. Värdena är tagna direkt från BIOS efter att datorn varit igång och använd i typ en timme.

VCore: ~1,8V
VTT: 1,232 - 1,248V
VIO: 3,168 - 3,200V
+5.0V: ~5,05V
+12,0V: ~12,471V
-12,0V: ~-12,45V
-5.0V: ~-5,05V
Battery: 3,184V
+5V SB: ~4,84V

Frågan är naturligtvis om detta är normalt. Lite "newbie-question" kanske.
5V ligger bra till med enbart 0,05 marginal, men 12V har hela 0,5V mer. Och VIO (som jag antar är 3,3V) ligger lite för mycket under tycker jag.
Har jag helt fel i mina spekulationer????

spec's finns i signaturen

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:
:[Quad ESL-2905 powered by Bladelius]:

Permalänk
Medlem

Re: VoltvÄrden????????????

normalt!

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Inget att oroa sig för då
Tack!!

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:

Permalänk
Medlem

Att det är newbie-fråga märks Det heter nämligen inte "voltvärden"...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flummo
Att det är newbie-fråga märks Det heter nämligen inte "voltvärden"...

Man ska inte mästra utan att förklara, så berätta nu vad det heter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wesker

Man ska inte mästra utan att förklara, så berätta nu vad det heter!

Spänning heter det. Spänning är en s.k. storhet. Storheter mäts i enheter. Storheten spänning mäts i enheten volt. Precis som ström mäts i ampere och frekvens i hertz. Mycket grundläggande fysik alltså. Vad jag kan komma ihåg fick iaf jag lära mig det i högstadiet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara så du vet så är inte dom värdena särskillt relevanta.

Man ska mäta vid full load eftersom datorn då drar mer ström vilket kan sänka spänningen rejält om man har ett kasst agg

Permalänk
Medlem

Mart:
My apologies Master, I am but a filthy insect in your presence...

Har faktiskt läst både Fysik A och B på gymnasiet, men det var ett tag sedan, och jag tyckte inte att jag behövde komma ihåg sådant

Kanske måste installera MSI's program då... Jobbigt, eftersom jag absolut inte vill ha något onödigt igång...

Tack i alla fall. Ska försöka komma ihåg "spänning"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ett spännande ord...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Methroix
Mart:
My apologies Master, I am but a filthy insect in your presence...

Har faktiskt läst både Fysik A och B på gymnasiet, men det var ett tag sedan, och jag tyckte inte att jag behövde komma ihåg sådant

Kanske måste installera MSI's program då... Jobbigt, eftersom jag absolut inte vill ha något onödigt igång...

Tack i alla fall. Ska försöka komma ihåg "spänning"

Fysik o kemi e svårt

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

Det är lite mer intresant vad du har för spänningar vid full last. Det är då det kan börja strula nämligen.

Permalänk
Medlem

Kollade upp full-load-spänningarna, och de ligger runt de lägre värdena som jag postat tidigare. Kollade även upp gränsvärdena, och jag låg inte så illa till trots allt.
Tyvärr kan jag inte göra något åt mina värden även om de skulle ligga illa till...
En Intel P4B 2,4, eller en Athlon 2400+ ligger och väntar på mig någonstans...

Visa signatur