Permalänk
Medlem

Problem: Hög Frekvens ljud

Hej, Sweclockers!

Tänkte börja med att lägga lite grund information om vad jag har i datorn:

*Moderkort: XFX 680i SLI
*Grafikkort: Nvidia GeForce 9400 GT
*CPU: Intel Core 2 duo, E6850 @ 3.00GHz
*Minnen: Corsair 1024 (x2)

Jag har stött på ett problem sedan min Dator Krascha. Har upplevt ett Hög frekvens / sprakande ljud ifrån Nord-Väst av Moderkortet, vill säga mellan Backpanel och CPU socket.

Vad har jag nu testat?

*Byta plats på minnen
*Koppla ur USB portar (ljudet försvann nog lite, kan dock inte säga till 100%)

Hur upplever jag ljudet?
*Ljudet är som jag tidigare nämnt ett hög frekvens / sparkande ljud som ligger och "surrar" hela tiden. När det är mycket för datorn att göra t.ex Installerar två program samtidigt så hör man hur ljudet höjs.
*När jag rör på dator-mus så går ljudet efter hur jag rör musen, så man kan göra en "rytm" och få ljudet att låta de samma.

Så jag behöver eran hjälp att komma fram till vad det kan vara. Jag tror personligen att det är Moderkortet som knasar efter Kraschen och att det är Backpanel connectors / USB som har fått en smäll.

Med vänliga hälsningar
Mr. Snark

Permalänk
Antielefant

Det låter som om du har en läckande kondensator på moderkortet, antagligen en som är kopplad till USBns strömförsörjning.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Det låter som om du har en läckande kondensator på moderkortet, antagligen en som är kopplad till USBns strömförsörjning.

Går det att få reda på om det är USB stormförsörjningen?, och om det skulle vara de, går det att fixa eller är det köpa nytt / lämna in för reparation?

Permalänk
Antielefant

Ryck samtliga usb-enheter och lyssna noga. Försvinner ljudet är det där problemet ligger.

I övrigt är det med väldigt stor sannolikhet reklamation och byte som gäller, det är inte så enkelt (eller billigt...) att reparera moderkort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ryck samtliga usb-enheter och lyssna noga. Försvinner ljudet är det där problemet ligger.

I övrigt är det med väldigt stor sannolikhet reklamation och byte som gäller, det är inte så enkelt (eller billigt...) att reparera moderkort.

Det här ljudet jag beskriver kan det uppkomma ifall något sitter löst t.ex CPU, MINNE. Har stänkt av fläktarna och lyssnat också, och är nästan 100% säker att det kommer ifrån Nord-Väst av moderkortet, behöver väl veta ifall det är moderkortet så jag antingen kan köpa nytt eller reklamera. Jag vet att jag haft problemet innan då var det Nätaggregatet.

Permalänk
Antielefant

nae, sitter CPU löst har du problem, eftersom du spänner fast den rätt rejält med kylflänsen. Minnena sitter ju på andra sidan moderkortet, och har de dålig kontakt skulle du nog ha vissa (läs: extrema) problem med blåskärmar etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

nae, sitter CPU löst har du problem, eftersom du spänner fast den rätt rejält med kylflänsen. Minnena sitter ju på andra sidan moderkortet, och har de dålig kontakt skulle du nog ha vissa (läs: extrema) problem med blåskärmar etc.

Inne i Windows, uppstart osv funkar datorn perfekt, så jag får dra slutsatsen att det är moderkortet som är spöket och hoppas!

Tack för hjälpen Zxenicx, om det är någon annan som har idéer så är ju det super bra de med!

Med vänliga hälsningar
Mr. Snark