Permalänk
Medlem

Lätthanterlig server

Hej!

Jag jobbar på ett mindre företag som är i behov av någon form av webserver. The big boss har gett mig ansvaret att fixa fram en sådan.

Om det nu kallas webserver vet jag inte. Jag har inte direkt koll och hoppas finna hjälp här!

Jag ska alltså fixa en server där anställda ska kunna ladda ner företagsfiler oavsett vart i världen dom befinner sig (mycket resande).

Jag hade tänkt något följande:

1. Man går ut på internet och skriver www. .... .com
2. Loggar in med ett användarnamn och lösenord (varje anställd har en egen)
3. Man går in i kategorier och väljer det man vill ladda ner

Endast admin kan lägga till och ta bort filer. Det är alltså någon enkel variant av server. Den måste vara säker då det är viktiga företagsfiler.

Frågan nu är om det finns något sådant jag beskrivet? Vad heter det och vart kan man ladda ner det?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

En FTP-server verkar enklare i detta fallet tycker jag.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Kan då varje anställd få ett eget användarnamn + pass om man kör FTP?

Kan man bygga upp något med Joomla då?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

The big boss behöver kanske anställa en kompetent datatekniker för det här.
När det gäller företag så brukar de behöva ha bra säkerhet också.(brandväggar mm.)
Har man absolut ingen kunskap, så är det bäst att låta någon annan titta på ärendet.
Så svälj stoltheten och tala om för bossen hur det ligger till.
Ring Polia!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

En FTP-server med olika konton kan vara en variant. Det går ju varje användare olika rättigheter.

Annars kan väl (Hosted) SharePoint vara något. Enkelt att dela filer och går dessutom att diskutera med varandra om det skulle behövas.

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

i val av ftp server så kunde "The Big Boss" ta en titt på:

http://www.zftpserver.com/

Vilket är en bra och lätthanterlig server.

Den finns i företags licenser också.
Och inte så dyr.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Det ni inte bör göra är att sätta upp någonting själva, det låter bara onödigt när ni inte har kunskap om hur det ska göras eller riktig vilja att lära er. Nu finns mängder av sidor som erbjuder diverse onlinetjänster för företag och det är rent dumt att tex sätta upp en server som ska hållas rätt på med patchar, backup mm. Så din fråga borde istället vara Kan ni rekommendera en onlinetjänst som erbjuder oss att lagra och dela filer på företaget?

Om det bara är väldigt enkel fildelning som behövs skulle tex dropbox kanske funka? På getdropbox.com kan du hitta den. Om det är mer ni behöver så finns tex box.net, Google Apps och även MS har en beta på workspace.officelive.com på samma tema. Och det finns massor av liknande tjänster i hela spannet från busenkel fillagring och uppåt, och nästan överallt kan man testa gratis först. Så browsa runt och se om du hittar något som du tror passar. Tänk på att kolla vad dom har för upptid, tex google säger 99.9%. Annat viktigt är hur säkert sakerna sparas och vad för support dom kan erbjuda om det strular.

Fö så är en ren FTP-server inte speciellt säker, lösenorden skickas tex klartext.

(Allt förutsatt att det inte är väldiga specialkrav ni har som tex väldigt stora filer eller extrema säkerhetskrav. Men då behöver ni anlita en expert och inte fråga här )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Fö så är en ren FTP-server inte speciellt säker, lösenorden skickas tex klartext.

FTP över SSL (inte SSH), så klart
Sen kanske man ska ställa sig själv frågan hur vettigt det är att bero på någon annan, är det oerhört viktig eller känslig information ska man kanske inte låta något annat företag sköta det. Men annars är det en vettig lösning.

Permalänk
Medlem

FTP över SSH har enligt min egen erfarenhet väldigt låg throughput (vanligen för processor-krävande). FTP med SSL/TLS tycker jag fungerar bäst.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
FTP över SSH har enligt min egen erfarenhet väldigt låg throughput (vanligen för processor-krävande). FTP med SSL/TLS tycker jag fungerar bäst.

Usch, var nog för trött när jag svarade. Menade givetvis FTP över SSL.

Permalänk
Medlem

Annars någon VPN-lösning där man loggar in på företagets lokala nätverk via VPN-tunnel över internet och så vanlig fildelning från företagets filserver. Då funkar det ungefär som man satt hemma på företaget, bara det att man "ringer upp" via VPN först.

Permalänk
Medlem

Någon form av webtjänst som ni kör på ert intranät kanske skulle platsa. Fast man ska vara medveten om att ingeting är 100 % säkert.

Permalänk
Medlem

en webserver och sharepoint bör lösa the big boss's problem

Permalänk

Röstar på ronnylov.. Verkar som det är säkrast också

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

En lösning med dropbox undrar jag om det är nog säkert och tillförlitligt?
Det hade varit bättre om de kunde sätta upp en egen själv på nåt sätt.

FTP med SSL tycker jag låter som en bra ide med nackdelen att just ett program måste installeras.

VPN låter som en onödigt krånglig lösning.
Det smidigaste hade ju faktiskt varit som trådskaparen säger att man laddar ner via webben över https.
Däremot funkar det inte så bra med stora filer.

Permalänk
Medlem

Tills trådskaparen sagt annorlunda utgår jag från att företaget ifråga är ett vanligt småföretag, av vad man får ut av trådskaparens fråga verkar dom inte syssla med dataprylar eller ha en nätverksavdelning osv. Något annat vore konstigt med tanke på frågan..

Just dropbox kanske var ett dåligt exempel då dom inte verkar vara speciellt inriktiade mot företag (eller iaf var det inte så lätt att hitta info), men övriga lär vara rejält mycket säkrare än en egenuppsatt lösning i det här fallet. Absolut kan både en VPN-tunnel, FTP över SSL, ssh+ftp sättas upp jättesäkert, vi kör tex med både VPN-tunnlar och SFTP på jobbet, men jag tror inte att det skulle löna sig i det här fallet.

Bara en sådan sak som att box.net och google apps garanterar 99.9% upptid och har datan på fler än ett ställe.. Eller att ingen behöver patcha servern, ingen som behöver rycka ut om någonting i den pajar, ingen risk att den enda som vet hur det är uppsatt slutar, blir sjuk när något strular osv.

Jag har svårt att se hur det skulle bli billigare att ordna med den säkerheten själv, och tycker man att det är onödigt säkert så finns ju dropbox som antagligen ändå blir säkrare än vad en egenuppsatt server skulle bli.

Dvs det här fallet tycker jag det är ett utmärkt exempel på när man ska köpa in tjänsten. Men det är givetvis upp till TS om han hellre vill mecka något själv, han blir ju åtminstone värdefullare för företaget på det viset

Permalänk
Medlem

Har han fått hjälp?
Annars kan man som han säger köra Joomla med ett upload script där inloggning krävs.
Enkelt, gratis och tja, "säkert".

FTP vore bra, FileZilla är en server som är enkel att förstå sig på och kostar gratis. Inte nödvändigtvis den bästa i världen men fungerar helt ok.

För att "ladda ner filer via FTP" skriver man bara i adressfältet precis som vanligt (nästan):

ftp://www .... .com/
Skriver in sitt användarnamn och lösenord och sen tuta å kör.

FTP lösningen:
* FileZilla (FTP)

Hemsidopaketet:
* Apache (HTTP/Webserver)
* PHP (HTTP/Webserver "plugin")
* Joomla (Hemsida)

Annars be någon rassla ihop ett PHP script/PHP hemsida åt dig?

Permalänk
Medlem

http://www.clarkconnect.com/

Denna server är väldigt lätt och innehåller allt från brandvägg till webserver.
Jag använder den själv för att dela ut filer till mina användare och har mina sidor och domännamn på den.
Webmailen fungerar bra den med (Horde)

Jag tror säkert att du klarar av detta men när det gäller företag och internet så skulle jag nog hålla med personen tidigare som tyckte att ni borde anställa en IT-kille.
För vet man inte vad man håller på med så kan säkerheten lätt brista och företaget kan bli lidande på alla möjliga sätt tex. stulna filer, raderad data och förstörd goodwill och allt detta är kostsamt för ett företag.

Ett alternativ kan ju vara att skicka dig på en kurs och sedan löpande vidareutbildning.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Kanske en ReadyNas av något slag skulle fungera? då kan du sätta upp både FTP server eller HTTPS om det skulle vara intressant?

Permalänk
Medlem

Håller med vb, finns ingen anledning att sätta upp något själva om det endast är tanken att man ska komma åt filerna överallt i världen.
Låt någon som kan fixa det istället. Kostar nog inte många kronor och då slipper ni uppdatera, fixa om det går sönder osv.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"