Någonting blir överbelastat och rs'ar datorn!?

Permalänk
Medlem

Någonting blir överbelastat och rs'ar datorn!?

Tjo!

Köpte dessa komponenter för några dagar sedan till min bror:

ASUS P5Q SE2 P45 S-775 ATX
CORSAIR 4GB DDR2 XMS2 PC6400
INTEL CORE 2 QUAD Q9400 2.66GHZ 6MB 1333MHZ

Och nu är datorn knäpp, allt funkar fint ute i windows (som det ofta gör) men när jag ska köra COD4 så startar datorn om, antingen direkt när jag kommer in på en server eller när jag kört någon minut (oftast direkt), jag har även testat 3dmark06 och då hinner jag se Firefly forest (ibland mindre) innan den lägger ner, en gång startade den om sig när bror såg på film.

Datorn blev formaterad vid komponent bytet.
Den är inte klockad.
Jag har kollat så att temperaturerna är bra, även känt på kylarna så de inte är för varma.
Jag har testat dra ur ett av minnena utan framgång.
Jag har uppdaterat alla drivrutiner som jag kan komma på (även testat äldre drivrutiner).

Nätagget är ett Hiper på 530w som fungerade fint med hans gamla komponenter
(AMD 4400+, något asus moderkort, 8800GT, 1st 500GB hdd, 2GB minne)
och jag tycker inte det borde vara den.

Vad har ni för tips, finns det något känt fel med någon av komponenterna?

EDIT
Har testat orthos i någon timme nu utan att den lagt ner.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Vila i frid

Nej, det finns väl inga direkt kända fel. Du har senaste BIOS och senaste drivare för moderkort och grafik? Vad säger CoreTemp om processortempen och GPUZ om grafikens temp när du kör RTHDRIBL?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Nej, det finns väl inga direkt kända fel. Du har senaste BIOS och senaste drivare för moderkort och grafik? Vad säger CoreTemp om processortempen och GPUZ om grafikens temp när du kör RTHDRIBL?

Processor temperaturen ligger runt 37 IDLE och i load med orthos så går den upp i 45-55.

Nu när jag startade RTHDRIBL första gången så startade datorn om sig direkt, AHA!!! nu har jag hittat felet tänkte jag, men när jag testade igen så gick det utmärkt och det är fortfarande igång och rullar fint!?

Konstigt nog så verkar det inte finnas någon värme sensor på grafik kortet, har kollat med flera program. Men det har fungerat i snart 1 år utan problem.

Vad kan det vara för fel, det är som att den startar om sig lite när den känner för det! Nåja, bara att leta vidare.

:::EDIT:::
Nu startade jag RTHDRIBL igen och då dog den, det verkar som att den lägger ner när den får ta i lite för mycket!

Kan vcoren vara för snålt inställd orginal på ett moderkort?

:::EDIT2:::
Testade höja vcoren till 1.3 men det är samma sak.
Uppdaterade BIOS till det senaste, men fortfarande likadant.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Vila i frid

Nåt med grafiken är det iaf. Antingen glapp kabel för extraströmmen, taskigt nätaggregat eller torskat grafikkort.

Permalänk
Avstängd

gissar på underdimensionerad agg.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Nåt med grafiken är det iaf. Antingen glapp kabel för extraströmmen, taskigt nätaggregat eller torskat grafikkort.

Tamefan! Det var 6pin extra strömsladden som hade gett upp, tur att man har ett lager med adaptrar så man kunde testa

Tack för hjälpen iaf!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.