Kyla sovrummet under varma sommarnätter

Permalänk
Medlem

Kyla sovrummet under varma sommarnätter

Vi ska snart flytta till en ny lägenhet på bottenplan. Problemet är att det nu under sommaren blir väldigt varmt i sovrummet. Precis utanför sovrummet går en gångväg så vi skulle helst slippa sova med fönstret öppet. Ofta hjälper det ändå inte speciellt mycket att ha fönstret öppet. Hur kan man på enklast, billigast och tystast möjliga vis kyla ner sovrummet? Golvfläktar funkar men låter ofta väldigt högt. Vi har hört att takfläktar låter mindre, stämmer det? Vad finns det för andra alternativ?

Permalänk
Medlem

Takfläktar låter ju inte speciellt mycket. Iaf inte som en golvfläkt. Skönaste är ju ac egentligen. Finns det inte rätt hyfsade mellanstora ac'n som man kan ha på golvet?

Permalänk

En ac med uteaggregat skulle nog vara det bästa då den låter lite men nackdelen är väl att den är dyr.

Visa signatur

8800gt voltmod 600@ 860mhz core 1500@ 2100mhz shader

Permalänk
Avstängd

Riktigt stora golvfläktar brukar inte låta så mycket. Min takfläkt låter lite om man verkligen "lyssnar", men nu märker jag inte av den. Man vänjer sig med ljud.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har en golvfläkt bredvid mig, på lägsta speed väsnas den inte mkt alls, men på högsta så fyfan!..

AC'n här verkar inte göra så mkt nytta tycker jag förutom att väsnas, men det kanske bara är..just jag:).

Takfläkt väsnas ju "inte alls" ^^.

Permalänk

Lär dig acceptera ljudet av en golvfläkt. Det är mitt tips.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag har en takfläkt på lägsta hastigheten ovanför sängen.. funkar ypperligt.. hade en vanlig fläkt innan fast det lät 10ggr mer och kylde sämre..

Det är riktigt tyst med takfläkt. Har haft det i både min förra lägenhet och denna, funkar ypperligt!

Stor fläkt + låg rpm = tyst o tillräckligt flöde.

Mvh

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Musikälskare

Ska ta ner min golvfläkt idag från vinden tänkte jag xD

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

vattensäng med temperaturreglage

Permalänk
Medlem

Kylklampar i sängen.

Permalänk

Korsdrag i lägenheten en timme innan sänggång.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Takfläkt skulle jag rekommendera i första hand. De är väldigt effektiva.

Nackdelen med de "små" portbala ac-anläggningarna är att de låter väldigt mycket och att de har ett utblås som det kommer gott om varm luft. Så du måste ha ett fönster i omedelbar närhet som du kan leda ut denna luft i.

Slangen som sätts på utblåset blir även den väldigt, väldigt varm och fungerar som ett effektivt element.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Sova naken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drew_
vattensäng med temperaturreglage

Den kan väl aldrig bli kallare än rumstemperatur ändå?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det lutar åt en takfläkt nu. Tack för alla svar! Om ni sitter på mer information är det bara att fylla på.

Permalänk
Medlem

AC.

Låter mycket när den är igång, men du sover inte med den på. Oftast räcker det med att du kyler ned rummet innan läggdags, sedan sover du. Håller ganska bra för att vara ärlig.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
AC.

Låter mycket när den är igång, men du sover inte med den på. Oftast räcker det med att du kyler ned rummet innan läggdags, sedan sover du. Håller ganska bra för att vara ärlig.

Visst det funkar men nackdelar:

1. Dyr i inköp jämfört med en takfläkt. (10ggr priset) Jag köpte min fläkt på Jula för 300kr. (När dom hade rea) Mitt tips är.. Köp inte en liten takfläkt, jag gjorde det först på Jula. Den lät mycket mer, böt till en modell större som man har i t.ex vardagsrum.. Perfekt
Denna har jag : http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@... Mycket tyst.

2. Låter mer vid drift
3. Drar mer ström (Elkostnad)
4. Tar plats och är inte snygga någonstans.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Lär dig acceptera ljudet av en golvfläkt. Det är mitt tips.

Man vänjer sig, ibland sover jag i samma rum som min dator som har 2st fläktar från min gamla mach2a på 12v..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Visst det funkar men nackdelar:

1. Dyr i inköp jämfört med en takfläkt. (10ggr priset) Jag köpte min fläkt på Jula för 300kr. (När dom hade rea) Mitt tips är.. Köp inte en liten takfläkt, jag gjorde det först på Jula. Den lät mycket mer, böt till en modell större som man har i t.ex vardagsrum.. Perfekt
Denna har jag : http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@... Mycket tyst.

2. Låter mer vid drift
3. Drar mer ström (Elkostnad)
4. Tar plats och är inte snygga någonstans.

1. Dyr? Ja, allting är väl relativt I guess, men för en maskin som kommer att gå i flera år är väl ändå inte tre lax något att bråka om?

2. Först relevant om man ska sova med den egentligen. En bra grej man kan göra om man verkligen inte kan leva med ljudet är att man tar en promenad medan maskinen workar sin magic.

3. Ja, men knappast några omvälvande summor?

4. Mm, för en takfläkt är ju så vacker också?

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Den kan väl aldrig bli kallare än rumstemperatur ändå?

Mycket möjligt :/ Men någon vattensäng med kylaggregat borde finnas

Permalänk

Lyckades hitta en ny begagnad AC till ett fördelaktigt pris. Installerade den igår och satte in den i garderoben där den kommer stå alltid, ganska skönt att bara stänga för när man inte har den igång. En takfläkt på mitt rum hade aldrig passat bra kan jag ju säga.

En dålig sak är ju att man måste ha varmluftslangen ut någonstans där det inte gör något att man värmer upp, t.ex. utomhus eller liknande, lite svårt att installera för vissa kanske..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
1. Dyr? Ja, allting är väl relativt I guess, men för en maskin som kommer att gå i flera år är väl ändå inte tre lax något att bråka om?

2. Först relevant om man ska sova med den egentligen. En bra grej man kan göra om man verkligen inte kan leva med ljudet är att man tar en promenad medan maskinen workar sin magic.

3. Ja, men knappast några omvälvande summor?

4. Mm, för en takfläkt är ju så vacker också?

1. Jao, men en takfläkt håller ju också jäkligt länge tills kullagren ger upp kanske

2. Sant, Men jag tycker om det t.ex är högsommar och man bor i ett betonghus så borde temperaturen stiga rätt snabbt igen eftersom att väggarna blir som element. Då är det ju bra med fläkten som kyler hela natten igenom.

3. Nja 1kW kan dom mindre väl dra vid drift..

4. Finns ju snygga iaf Sa inte att den jag har är snygg

Jag har inte monterat fläkten mitt ovanför sängen heller utan har monterat den istället för där taklampan skulle suttit vilket är vid fötterna ungefär, den är ju så stor så den kyler bra ändå.

Visa signatur