Permalänk
Medlem

Å andra sidan är det också tjusningen med fri programvara att vem som helst kan modifiera och skapa något eget (såsom en egen dist) och släppa det fritt att använda för den som så önskar. Det krånglar väl till det för programutvecklare förstås men genom att släppa programmen med öppen källkod så blir det ju fritt för användarna att själva kompilera och paketera om dem till deras egna distar om de nu vill köra något udda som inte är kompatibelt. Men nackdelen med massor av distar är väl att det blir många halvfärdiga saker i massor av parallella projekt istället för fokusering på få projekt som kanske blir färdiga snabbare om inte utvecklarna gjorde andra saker.

Själv tycker jag opensolaris som sådant är lite udda eftersom många fler utvecklar för Linux så det kan vara småkrångligt ibland att få vissa program gjorda för Linux att funka. Att köra opensolaris känns litegrann som att köra en udda linuxdist som visserligen funkar bra men det är svårare att få hjälp eftersom så få använder det. På så sätt är det väl bra att det inte finns massor av opensolarisdistar som krånglar till det ytterligare. En del kanske till och med tycker att det vore bättre om alla fokuserade på Linux, portade ZFS och de andra godsakerna till Linux och sedan slängde opensolaris och solaris på soptippen för att kunna fokusera mera på en plattform...

Själv hade jag ändå gärna sett flera opensolarisdistar. När det gäller Linux har jag nyligen fattat lite tycke för filosofin i Arch Linux där man själv kan bygga upp systemet från grunden på ett enkelt sätt och just initfilerna är enklare än t.ex. hos ubuntu (i princip en enda fil som man ställer in allt på i Arch). Jag skulle gärna se något liknande för opensolaris där man kan bygga upp systemet från grunden och uppåt på ett enkelt sätt.

När det gäller paketsystemet så skulle jag önska att man kunde få in uppdateringar kontinuerligt i opensolaris istället för att behöva uppgradera till en ny utgåva av hela operativsystemet (olika builds) som det är idag (eller som det var fram till Mars när senaste builden släpptes). Åtminstone borde man kunna få kritiska uppdateringar. Lägger man in en helt ny build ja då kanske man får in buggar i nya program som är under utveckling.

Jag hoppas också att Oracle fortsätter att vara med i utvecklingen av opensolaris tillsammans med communityn men det känns bra att communityn inte blir beroende av det utan skulle kunna forstsätta själva om så behövs.
Hade också varit trevligt om man fixade licenserna för den öppna programvaran i opensolaris / Illumos så att de blev kompatibla med GNU. Då kunde ju de som ville porta godsakerna till Linux för en ännu friare värld...

Permalänk
Skrivet av rastersize:

Tack Goliath2000, ska prova så fort jag har tid

Har du hunnit testa?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600@3.0GHz | Asus P5B Deluxe | Corsair XMS2 PC6400 4GB | XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB GDDR3 |Seagate Barracuda 500GB NCQ 16MB SATA2 | Seagate Barracuda ES.2 1TB SATA2 32MB 7200RPM | Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM |
Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | Eizo 24'' S2431WK | iPower 600 Watt Extreme edition | Windows Vista Business 64 Bitar SP1

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Kommer i vart fall inte byta ner mig till Linux, det är ett som är säkert. Usch, inget ZFS och så skulle man tvingats in i någon konstig politisk sekt där alla visst avgudar någon form av leviterande gnu (;))

Menar du att den religiösa sekten som avgudar den döda guden Sun är bättre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fnorken:

Linus Torvalds kallar ju t.ex. OpenBSD utvecklare för runkande apor och säger andra liknande saker, det är inte riktigt optimalt tycker jag. Varken bra eller bättre.

Fritz88
Här är en link som pratar om prestanda och ZFS. Ganska teknisk och läsvärd. Du hade ju frågor om prestanda och sånt. Här gås sånt igenom.
A Closer Look at ZFS, Vdevs and Performance

Permalänk
Skrivet av Goliath2000:

Har du hunnit testa?

Nej tyvärr, en massa annat som själ min tid och ork (främst problem med min lägenhet). Dessutom glömmer jag varje kväll att starta en scrub, har nämligen kört det där kommandot en gång i vart fall. Gav då följande output:

# iostat -exn extended device statistics ---- errors --- r/s w/s kr/s kw/s wait actv wsvc_t asvc_t %w %b s/w h/w trn tot device 62.5 1.6 4837.9 72.7 0.0 0.2 0.0 3.7 0 6 0 0 0 0 c9t0d0 62.6 1.6 4836.5 72.7 0.0 0.2 0.0 3.8 0 6 2 0 0 2 c9t1d0 62.7 1.6 4838.0 72.7 0.0 0.2 0.0 3.8 0 6 2 0 0 2 c9t2d0 63.3 1.6 4836.5 72.7 0.0 0.2 0.0 3.6 0 6 2 0 0 2 c9t3d0 58.0 1.6 4836.8 72.7 0.0 0.4 0.0 7.5 0 8 2 0 0 2 c9t5d0 58.2 1.6 4838.4 72.7 0.0 0.4 0.0 7.2 0 8 2 0 0 2 c9t6d0 58.2 1.6 4837.2 72.7 0.0 0.4 0.0 7.2 0 8 2 0 0 2 c9t7d0 58.5 1.6 4838.2 72.7 0.0 0.4 0.0 6.9 0 8 2 0 0 2 c9t4d0

Dock har något märkligt inträffat!
Jag har tidigare stängt av servern varje kväll på grund av att det har dammat en massa om dagarna i lägenheten, men du är byggarna klara med det så det dammar inte så mycket längre. Därmed har jag låtit servern vara på i ett par dygn nu. Efter cirka två dygn när jag skulle för över en mapp med filer så gick det i normal hastighet igen. Har provat i två dygn till efter detta och hastigheten ligger kvar mer eller mindre konstant vid den normala. Väldigt glad att det fungerar men inte helt bekväm med hur det gick till. Då jag inte har en aning och känner mig lite lätt skrajsen för att stänga av maskinen igen. Återkommer så fort jag har tid och ork med mer resultat.

Skrivet av Fnorken:

Hahaha
Får säga att jag föredrar sekten som dyrkar den röda lilla gubben med horn på huvudet.
I vart fall licensen, tycker även att citatet i Kent-Mustafas signatur är riktigt bra: "Linux is good because it keeps people out of real kernels" --Philip Paeps

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av rastersize:

Nej tyvärr, en massa annat som själ min tid och ork (främst problem med min lägenhet). Dessutom glömmer jag varje kväll att starta en scrub, har nämligen kört det där kommandot en gång i vart fall. Gav då följande output:

# iostat -exn extended device statistics ---- errors --- r/s w/s kr/s kw/s wait actv wsvc_t asvc_t %w %b s/w h/w trn tot device 62.5 1.6 4837.9 72.7 0.0 0.2 0.0 3.7 0 6 0 0 0 0 c9t0d0 62.6 1.6 4836.5 72.7 0.0 0.2 0.0 3.8 0 6 2 0 0 2 c9t1d0 62.7 1.6 4838.0 72.7 0.0 0.2 0.0 3.8 0 6 2 0 0 2 c9t2d0 63.3 1.6 4836.5 72.7 0.0 0.2 0.0 3.6 0 6 2 0 0 2 c9t3d0 58.0 1.6 4836.8 72.7 0.0 0.4 0.0 7.5 0 8 2 0 0 2 c9t5d0 58.2 1.6 4838.4 72.7 0.0 0.4 0.0 7.2 0 8 2 0 0 2 c9t6d0 58.2 1.6 4837.2 72.7 0.0 0.4 0.0 7.2 0 8 2 0 0 2 c9t7d0 58.5 1.6 4838.2 72.7 0.0 0.4 0.0 6.9 0 8 2 0 0 2 c9t4d0

Du har fått software error på alla diskar :S det känns inte bra det de där! har du kontroller kort?
Hur är dessa hårddiskar sammankopplade? Det är inte samma problem som jag hade fått! du har på alla diskar! Kolla upp de där! gör backup på dina filer för säkerhetensskull

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600@3.0GHz | Asus P5B Deluxe | Corsair XMS2 PC6400 4GB | XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB GDDR3 |Seagate Barracuda 500GB NCQ 16MB SATA2 | Seagate Barracuda ES.2 1TB SATA2 32MB 7200RPM | Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM |
Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | Eizo 24'' S2431WK | iPower 600 Watt Extreme edition | Windows Vista Business 64 Bitar SP1

Permalänk
Skrivet av Goliath2000:

Du har fått software error på alla diskar :S det känns inte bra det de där! har du kontroller kort?
Hur är dessa hårddiskar sammankopplade? Det är inte samma problem som jag hade fått! du har på alla diskar! Kolla upp de där! gör backup på dina filer för säkerhetensskull

Vafan, det där vill jag inte höra! Alla diskar sitter på samma kontrollerkort (ett . Men "s/w" borde väll betyda att felet uppstått i mjukvaran, dvs. i osol och förhoppningsvis inte ha något med hårdvaran att göra eller tänker jag fel?). Lustigt att en av diskarna (c9t0d0) som också sitter på samma kort inte fått några fel. Får bli till att starta en scrub nu då kanske. Fan fan fan :/

Har som tur är inget som krävs att jag tar backup på (för jag har inte möjlighet att ta backup på det, är för många TiB...) allt går att få tillbaka på annat vis. Kan ta sin lilla stund dock..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Vafan, det där vill jag inte höra! Alla diskar sitter på samma kontrollerkort (ett . Men "s/w" borde väll betyda att felet uppstått i mjukvaran, dvs. i osol och förhoppningsvis inte ha något med hårdvaran att göra eller tänker jag fel?). Lustigt att en av diskarna (c9t0d0) som också sitter på samma kort inte fått några fel. Får bli till att starta en scrub nu då kanske. Fan fan fan :/

Har som tur är inget som krävs att jag tar backup på (för jag har inte möjlighet att ta backup på det, är för många TiB...) allt går att få tillbaka på annat vis. Kan ta sin lilla stund dock..

Kolla t.ex. här om vad soft errors betyder:

Iostat -E, whats that all about? - The dot in ... --- ...
General Solaris 10 Discussion - iostat -En

dvs disken har förmodligen själv mappat om dåliga sektorer. Är inte helt 100% på hur sata funkar jmfrt med scsi men misstänker att soft errors innebär samma (driven meddelar att den mappat om block) och tror även att det är bl.a. dessa fel som smart går på. När man fått tillräckligt många sektorer ommappade så varnar smart om att disken bör bytas - vilket alltså inte behöver vara akut.

Ett tips är att köra scrub via cron med jämna mellanrum (finns nåt bra script att ladda hem om man googlar lite) och avvakta på att zfs tröttnar. Man ser även allvarligare diskfel i /var/adm/messages samt FMD, typ retryable/permanenta läs/skrivfel som når Solaris osv. När det dyker upp fel där som inte zfs uppmärksammat kan man också vara lite extra vaksam - typ scrubba, förbereda på diskbyte osv. Nån form av logmonitorering kan alltså också vara bra. F.ö. en bra anledning att köra raidz2 om man har många diskar, då behöver man inte vara lika alert för liknande problem.

Permalänk
Skrivet av bzzz:

Kolla t.ex. här om vad soft errors betyder:

Iostat -E, whats that all about? - The dot in ... --- ...
General Solaris 10 Discussion - iostat -En

dvs disken har förmodligen själv mappat om dåliga sektorer. Är inte helt 100% på hur sata funkar jmfrt med scsi men misstänker att soft errors innebär samma (driven meddelar att den mappat om block) och tror även att det är bl.a. dessa fel som smart går på. När man fått tillräckligt många sektorer ommappade så varnar smart om att disken bör bytas - vilket alltså inte behöver vara akut.

Ett tips är att köra scrub via cron med jämna mellanrum (finns nåt bra script att ladda hem om man googlar lite) och avvakta på att zfs tröttnar. Man ser även allvarligare diskfel i /var/adm/messages samt FMD, typ retryable/permanenta läs/skrivfel som når Solaris osv. När det dyker upp fel där som inte zfs uppmärksammat kan man också vara lite extra vaksam - typ scrubba, förbereda på diskbyte osv. Nån form av logmonitorering kan alltså också vara bra. F.ö. en bra anledning att köra raidz2 om man har många diskar, då behöver man inte vara lika alert för liknande problem.

Ok, jo jag kör scrub via cron egentligen. Dock har systemet inte varit på tillräckligt länge ännu för att den ska gå igång. Kör dessutom raidz2 så förhoppningsvis dör inte två diskar samtidigt. Men blir väll att förbereda sig inför att behöva byta disk (ha en i reserv hemma). Alla diskar har dessutom ~2 år garanti kvar...

Får helt enkelt hålla ett extra öga på systemet och se hur det utvecklar sig. Halvvägs igenom min scrub nu i vart fall (4h7m kvar vid 52.82%).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Ok, jo jag kör scrub via cron egentligen. Dock har systemet inte varit på tillräckligt länge ännu för att den ska gå igång. Kör dessutom raidz2 så förhoppningsvis dör inte två diskar samtidigt. Men blir väll att förbereda sig inför att behöva byta disk (ha en i reserv hemma). Alla diskar har dessutom ~2 år garanti kvar...

Om man vill periodiskt köra scrub och vara lite mer OpenSolaris:ig så finns en auto-scrub service att tanka hem och installera. Men cron funkar ju fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Får helt enkelt hålla ett extra öga på systemet och se hur det utvecklar sig. Halvvägs igenom min scrub nu i vart fall (4h7m kvar vid 52.82%).

Det finns säkert nåt smart-tool till just det märke av disk du använder, du skulle ju kunna kolla med det hur diskarna verka må. Att få sektorer ommappade är fullt normalt, diskarna innehåller ju "outnyttjad" plats just för att kunna göra detta själva - misstänker att det blir vanligare ju högre densitet man har på diskarna. Var gränsen går för att det ska anses som en taskig disk vet jag inte dock. Men som sagt, om man kollar med nåt smart-tool från tillverkaren av disken får man kanske ett hum om det är ett par stycken eller flera hundra totalt. google kanske kan hjälpa till att avväga vad som anses "normalt". Kanske nån i lagring-forumdelen som kan svara lite mer ingående på det också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Goliath2000:

Du har fått software error på alla diskar :S det känns inte bra det de där!

Det låter högst orimligt att det är fel på diskarna. Det är antagligen fel på kontroller kortet eller nåt sånt. Typ att ditt nätagg strular, då alla byggarna i din lägenhet stal strömmen. Eller gubbarna skakade om golvet eller nåt sånt. Mao, jag tror det är nån extern faktor som orsakade alla fel. Men jag tycker det är najs att ZFS är så känsligt att det reagerar på minsta lilla. Hade du kört annat filsystem så hade du kanske inte fått nån varning alls de senaste dagarna.

Vilken build kör det? Det var nån build när en scrub visade massa problem, men det var en bugg i builden. Men buggen visade sig snabbt. Om du kört din build i ett år och får fel först nu, så är det orimligt.

Jag tror det är nån extern faktor som nu är bra igen. Men scrubba då och då, och visar det fler fel så bör du nog vidta åtgärder. Jag själv skulle inte gjort något, förutom att vara vaksam.

Permalänk
Skrivet av Fnorken:

Om man vill periodiskt köra scrub och vara lite mer OpenSolaris:ig så finns en auto-scrub service att tanka hem och installera. Men cron funkar ju fint!

Ah jo, det är den jag kör

Skrivet av bzzz:

Det finns säkert nåt smart-tool till just det märke av disk du använder, du skulle ju kunna kolla med det hur diskarna verka må. Att få sektorer ommappade är fullt normalt, diskarna innehåller ju "outnyttjad" plats just för att kunna göra detta själva - misstänker att det blir vanligare ju högre densitet man har på diskarna. Var gränsen går för att det ska anses som en taskig disk vet jag inte dock. Men som sagt, om man kollar med nåt smart-tool från tillverkaren av disken får man kanske ett hum om det är ett par stycken eller flera hundra totalt. google kanske kan hjälpa till att avväga vad som anses "normalt". Kanske nån i lagring-forumdelen som kan svara lite mer ingående på det också.

Jo SMART säger bara att diskarna mår bra.

Skrivet av saddam:

Det låter högst orimligt att det är fel på diskarna. Det är antagligen fel på kontroller kortet eller nåt sånt. Typ att ditt nätagg strular, då alla byggarna i din lägenhet stal strömmen. Eller gubbarna skakade om golvet eller nåt sånt. Mao, jag tror det är nån extern faktor som orsakade alla fel. Men jag tycker det är najs att ZFS är så känsligt att det reagerar på minsta lilla. Hade du kört annat filsystem så hade du kanske inte fått nån varning alls de senaste dagarna.

Vilken build kör det? Det var nån build när en scrub visade massa problem, men det var en bugg i builden. Men buggen visade sig snabbt. Om du kört din build i ett år och får fel först nu, så är det orimligt.

Jag tror det är nån extern faktor som nu är bra igen. Men scrubba då och då, och visar det fler fel så bör du nog vidta åtgärder. Jag själv skulle inte gjort något, förutom att vara vaksam.

Servern var inte igång när byggarna var inne i lägenheten, de håller fortfarande på i resten av huset däremot. Dock så är servern kopplad till en UPS som ska filtrera en del sådana störningar.

b125 kör jag och har inte märkt av några sådana problem i vart fall. Dessutom är det inte ZFS scrub som visar på några fel (körde en i natt och "iostat -exn" ser exakt lika dan ut efteråt). Det säger att allt ser bra ut. Det är "iostat" som säger till mig att jag har fått "soft errors" på alla diskar i tank utom en (alla, inklusive den utan fel, sitter på samma kontrollerkort). Kan för övrigt inte se några indikationer på fel från "smartctl -a /dev/rdsk/c9t[0-7]d0" kommandot.

På er verkar det ju som att det a) är något extern som påverkat disken och såldes inte något fel på disken eller b) något helt normalt, upp till en gräns. För hoppas det men antar att ZFS kommer börja visa fel om en disk börjar dö/dör

Tack för allt, låt oss hoppas att min server funkar på bra tills jag lyckats uppgradera med fler diskar

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag tror det ordnar sig med din server. Men håll oss uppdaterade och berätta om det händer något konstigt.

PS. Det var nån som inte ville ha grafik i OSOL och använda den som ren server. Här omnämns ett script som raderar alla grafik paket
Opensolaris server with COMSTAR and zfs | - [ t o i c . o r g ] -

Permalänk
Avstängd

Finns en fin ISO på genunix.org för b134 som jag för övrigt kör på min server för ett GUI-löst OpenSolaris: http://genunix.org/dist/caiman/textinstall-134-x86.iso

Fast det kanske är en för ny version för vissa av er.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag har under dagen fått ihop min nya filserver och installerat OpenSolaris. Jag har dock stött på ett litet problem med min razermus. Musen fungerar som ett tangentbord och det är ju inte riktigt det jag är ute efter. Har någon stött på något liknande?

@saddam
Tackar för läsningen.

Permalänk

Ställer också en simpel fråga, sitter och provar lite olika dedup/compressions inställningar. Går det inte se dedup ratio för varje folder? zpool list visar för varje pool men jag skulle vilja se på mina olika testfoldrar jag skapat.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

@Fritz88, nej. Men jag tror det är enklare att byta mus än att lägga tid på att lösa det problemet?

@Endosavian, du bör inte köra Dedup. Det blev incheckat några builds innan b134 och är fortfarande buggigt i b134 och det kräver mycket RAM också. Typ, 1GB RAM för varje TB disk - eller nåt sånt. Compression ska funka bra dock. Jag själv kommer inte köra Dedup förrän det är officiellt släppt och supportat utav Oracle.

@backspace, ja den var ny för mig. Tack!

Permalänk
Skrivet av saddam:

@Fritz88, nej. Men jag tror det är enklare att byta mus än att lägga tid på att lösa det problemet?

@Endosavian, du bör inte köra Dedup. Det blev incheckat några builds innan b134 och är fortfarande buggigt i b134 och det kräver mycket RAM också. Typ, 1GB RAM för varje TB disk - eller nåt sånt. Compression ska funka bra dock. Jag själv kommer inte köra Dedup förrän det är officiellt släppt och supportat utav Oracle.

@backspace, ja den var ny för mig. Tack!

Tack det visste jag inte, stryker dedup från min todo lista

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

läste på idg att oracle inte överger sparc och solaris, hoppas de fortsätter med opensolaris i samma anda som tidigare istället för bara göra opensolaris -> solaris 11 överge communityt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imdak:

läste på idg att oracle inte överger sparc och solaris, hoppas de fortsätter med opensolaris i samma anda som tidigare istället för bara göra opensolaris -> solaris 11 överge communityt

Opensolaris kommer aldrig att bli Solaris 11 om det var det du syftade på. Men vissa delar kan de eventuellt plocka därifrån. Men Opensolaris fungerar knappt på sparc, bara vissa få modeller, och opensolaris fungerar inte heller med jumpstart, vilket är ett måste i Solaris-världen.

Permalänk
Avstängd

@Sidde, nu hänger jag inte med? OpenSolaris kommer visst bli Solaris 11. Oracle har "forkat av OpenSolaris koden och utvecklar nu Solaris 11, som släpps nästa år". Alla resurser läggs på Solaris 11 som verkar kunna bli riktigt trevligt, ska ha massa ny teknik. Jag hoppas att även Solaris 11 blir fritt att ladda ned för x86, då kommer jag kanske köra det. S11 kommer ju ha uppdaterad ZFS och sånt. Det ser inte ut som att Oracle kommer stödja OpenSolaris DISTEN, men OpenSolaris koden används ju nu i Solaris 11. Så det kan mycket väl hända att OpenSolaris disten läggs ned och det verkar mest troligt i dagsläget. Oracle utvecklar S11 som stängd kod, det är nyligen bekräftat och officiellt (om artikeln jag läste, är korrekt). Det sades även i artikeln att "Solaris 11 will be a superset of OpenSolaris", dvs Solaris 11 kommer innehålla mycket mera än OpenSolaris.

Däremot så finns all OpenSolaris källkod tillgänglig, så man kan teoretiskt själv kompilera den senaste OpenSolaris disten och installera den själv. Jag hoppas Oracle fortsätter ha OpenSolaris källkod tillgänglig och fri. Då kan Illumos byta ut de sista stängda delarna till att allting blir helt öppen kod, och folk kan då börja göra egna uppdaterade OpenSolaris distar och släppa dem varannan vecka. Det vore inte bra om Oracle stängde till OpenSolaris källkoden, för då måste Illumos forka av. Och Illiumos baserade distar kommer alla att bygga på b145(?) och Solaris 11 kommer använda den stängda OpenSolaris källkoden.

Många tror dock att Oracle kommer att använda en modell liknande RedHat, dvs RedHat är den stängda disten, men communityn kompilerar hela tiden källkoden som är tillgänglig, och släpper den som community CentOS varje gång RedHat uppdateras. Om det blir exakt så här, så kan Oracle släppa S11 som stängd kod. Och communityn kan hela tiden kompilera S11 och släppa den under annat namn än Solaris.

Dock har det officiellt sagts att "S11 kommer använda stängd kod för vissa nya funktioner som inte kommer finnas tillgänglig i den publika solaris versionen". Detta borde betyda att Oracle planerar för en publik version, och en stängd version. Om den publika versionen undrar nu folk hur den kommer tillhandahållas - kommer verkligen Oracle döda OpenSolaris disten? Och isåfall, så blir det då communityn som får själva tillhandahålla OpenSolaris disten utifrån all källkod? Detta förutsätter att Oracle inte stänger källkoden. Vilket inte hänt än, den är fortfarande tillgänglig. Om källkoden fortsätter vara öppen, ja, då kommer vi fortsätta få tillgång till OpenSolaris distar, men då från community. Nexenta kommer att baseras på Illumos, det är officiellt. Flera andra distar kommer också att baseras på Illumos. När Illumos är klara med att öppna upp de sista stängda delarna, så kan vi få tillgång till community distar som bygger på senaste OpenSolaris buildsen. Kanske kommer det bli så enkelt med en sån dist, att man bara pekar om sin package manager i OpenSolaris till en communitydist och uppgraderar till senaste builden. Sen backar man i GRUB, om man vill. Eller så kör jag dualboot med Solaris 11. Vi får se vad Oracle planerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

@Sidde, nu hänger jag inte med? OpenSolaris kommer visst bli Solaris 11. Oracle har "forkat av OpenSolaris koden och utvecklar nu Solaris 11, som släpps nästa år".

Nu måste vi kanske skilja opensolaris och opensolaris från varandra precis som du säger. Kärnan och delar av systemet kommer användas till Solaris 11 ja. Precis som Opensolaris är baserat från tidigare Solaris så fortsätter resan vidare. Detta är ju inget nytt, opensolaris som "system" har ju funnits sedan 2005, men distrubitionen är ju något nytt.

Men "distrubitionen" opensolaris kommer inte användas som grund för Solaris 11. Det som de sagt är att Solaris 11 kommer vara ett superset av opensolaris, och så är det ju redan idag också, om du tittar på tidigare utgåvor. Och det är också vad jag invände mig emot, Sun gjorde det lite klumpigt tycker jag när de valde "distrubitionens" namn till samma sak som hela deras open source-utgåva av Solaris.

Till exempel kommer säkerligen inte Automated Installer vara endel av Solaris 11, då det inte är kompatibelt med jumpstart. Vi kan också räkna med att mycket av gnu-prylar i opensolaris kommer flyttas bort eller bli sekundära. Precis som det ser ut i Solaris 10 osv.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det har blivit läge att byta till FreeBSD om man vill fortsätta att köra ZFS för hemmabruk. Jag har sådan tur att jag har en version av ZFS på min filserver som är kompatibel med FreeBSD 8.1 så för mig är det möjligen hårdvaran som kan ställa till bekymmer. Kanhända prestandan blir lite sämre men det känns ändå som ett trevligare alternativ i dagsläget. Dessutom tycker jag det är roligt att prova något nytt eftersom jag aldrig kört freeBSD innan. Men visar det sig att det kommer något spännande alternativ baserat på illumos kanske jag byter till det så småningom, eller så går jag över till btrfs med Linux när det blir "production stable"...

Som jag fattat det så anses ZFS vara "production stable" i FreeBSD numera?

Permalänk
Avstängd

Jag tror ZFS är production stable i FreeBSD numera, ja. Men det finns säkert nån FreeBSD fantast som vet mera.

Jag föreslår att du bara byter ut din systemdisk och installerar FreeBSD på en annan disk. Jag tror det är en smidig lösning. Berätta gärna hur FreeBSD känns och vad du tycker om det. Du kanske kan skapa en lika stor FreeBSD tråd?

Permalänk
Medlem

Just nu så kör jag ju opensolaris systemdisk speglad som mirror på två hårddiskar. Kanske kan bryta isär spegeln, lägga in freebsd på en av dessa diskarna och testa lite. Krånglar det har jag ju originalinstallationen av opensolaris kvar på andra disken.

Hmmm, kanske också kan göra en snapshot av rpool och sedan köra zfs send till ett filsystem på tank som en extra säkerhetskopia om jag skulle känna för att byta tillbaka senare, eller om jag vill tjuvkika i de gamla konfigurationsfilerna. Detta påminner mig om att zfs är himla smidigt ändå.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte det här med att kalla Illumos en "Spork". För det första är en Spork ingenting att ha eller använda, en skitig morakniv och händerna är ett klart bättre alternativ om man ska äta. Så det lite komiska namnet är liksom lite dödfött.

Sedan kommer vi till vad som har gjorts/ska göras: sliter man ut en väsentlig del av libc och ersätter den med sin egen kod så har man fått något annat än det man utgick ifrån. Illumos är en regelrätt Fork av OpenSolaris källkoden! Visserligen med målet att vara kompatibel med OpenSolaris men ändå en Fork.

Jag tror även att de som är intresserade av OpenSource kommer att utveckla direkt mot Illumos och kodflödet från Illumos till OpenSolaris blir klart mindre än tvärtom. Är man däremot intresserad av att utveckla för Solaris 11 får man försöka skaffa tillgång den källkoden från Oracle och behöver således inte OpenSolaris källkoden.

När det gäller distributionen OpenSolaris så är den väl redan död? Att Oracle skulle släppa något nytt nu tycker jag låter extremt konstigt. Förresten skulle det nog ta ett par släpp innan folk började lita på dem igen...

Om det kommer nya distributioner (förutom Nexenta och Schillix) med Illumos som kärna återstår att se Kommer det något nytt tror jag inte att det blir paketkompatibelt med distributionen OpenSolaris. Största anledningen tror jag är att väldigt få av de drivande utvecklarna utanför Oracle gillar IPS-formatet. Egentligen så var väl distributionen OpenSolaris/Indiana aldrig speciellt bra, den var bara tillräckligt bra för att ingen skulle göra något åt det. T ex så är paketen ruskigt dåliga jämfört med valfri mogen linuxdistribution.

Förresten har jag svårt att tro att Solaris 11 skulle bli gratis att använda då Solaris 10 inte är det. Speciellt om man är intresserad av att få säkerhetspatchar till sitt system. Vilket alla är eller åtminstone borde vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fnorken:

Förresten har jag svårt att tro att Solaris 11 skulle bli gratis att använda då Solaris 10 inte är det. Speciellt om man är intresserad av att få säkerhetspatchar till sitt system. Vilket alla är eller åtminstone borde vara.

Solaris 10 är gratis om du kör icke kommersiellt, typ för studenter och så - har jag för mig. Det var nån tråd i OpenSolaris forumet som visade det. Läs licensen för S10, och där står att man får prova 90 dagar, sen måste man betala licens - men om du kör icke kommersiellt så är det lugnt. Typ.

Permalänk
Medlem

Opensolaris som distribution är nu "officiellt" död.

All of Oracle’s efforts on binary distributions of Solaris technology
will be focused on Solaris 11. We will not release any other binary
distributions, such as nightly or bi-weekly builds of Solaris
binaries, or an OpenSolaris 2010.05 or later distribution.

Iconoclastic Tendencies: OpenSolaris is Dead.

Däremot kommer den kära express tillbaka igen. Skönt nog faktiskt, för opensolaris har inte varit en stabil och pålitlig plattform för desktop-arbete med solaris tyvärr.

Permalänk
Medlem

Äntligen kom det ett besked!

Det kan inte ha varit ett roligt besked för dom som arbetade med distributionen OpenSolaris på Oracle.