Å andra sidan är det också tjusningen med fri programvara att vem som helst kan modifiera och skapa något eget (såsom en egen dist) och släppa det fritt att använda för den som så önskar. Det krånglar väl till det för programutvecklare förstås men genom att släppa programmen med öppen källkod så blir det ju fritt för användarna att själva kompilera och paketera om dem till deras egna distar om de nu vill köra något udda som inte är kompatibelt. Men nackdelen med massor av distar är väl att det blir många halvfärdiga saker i massor av parallella projekt istället för fokusering på få projekt som kanske blir färdiga snabbare om inte utvecklarna gjorde andra saker.
Själv tycker jag opensolaris som sådant är lite udda eftersom många fler utvecklar för Linux så det kan vara småkrångligt ibland att få vissa program gjorda för Linux att funka. Att köra opensolaris känns litegrann som att köra en udda linuxdist som visserligen funkar bra men det är svårare att få hjälp eftersom så få använder det. På så sätt är det väl bra att det inte finns massor av opensolarisdistar som krånglar till det ytterligare. En del kanske till och med tycker att det vore bättre om alla fokuserade på Linux, portade ZFS och de andra godsakerna till Linux och sedan slängde opensolaris och solaris på soptippen för att kunna fokusera mera på en plattform...
Själv hade jag ändå gärna sett flera opensolarisdistar. När det gäller Linux har jag nyligen fattat lite tycke för filosofin i Arch Linux där man själv kan bygga upp systemet från grunden på ett enkelt sätt och just initfilerna är enklare än t.ex. hos ubuntu (i princip en enda fil som man ställer in allt på i Arch). Jag skulle gärna se något liknande för opensolaris där man kan bygga upp systemet från grunden och uppåt på ett enkelt sätt.
När det gäller paketsystemet så skulle jag önska att man kunde få in uppdateringar kontinuerligt i opensolaris istället för att behöva uppgradera till en ny utgåva av hela operativsystemet (olika builds) som det är idag (eller som det var fram till Mars när senaste builden släpptes). Åtminstone borde man kunna få kritiska uppdateringar. Lägger man in en helt ny build ja då kanske man får in buggar i nya program som är under utveckling.
Jag hoppas också att Oracle fortsätter att vara med i utvecklingen av opensolaris tillsammans med communityn men det känns bra att communityn inte blir beroende av det utan skulle kunna forstsätta själva om så behövs.
Hade också varit trevligt om man fixade licenserna för den öppna programvaran i opensolaris / Illumos så att de blev kompatibla med GNU. Då kunde ju de som ville porta godsakerna till Linux för en ännu friare värld...