Ljud till mitt lilla rum, 2-3k?

Permalänk
Medlem

Ljud till mitt lilla rum, 2-3k?

Tjenare!

Jag har tänkt att köpa lite schysstare ljud till rummet, och vill ha eran hjälp med vad jag ska ha.

Har länge tänkt att köpa ett Z5500, för det passar så klockrent i mitt rum, platsmässigt alltså.
Däremot så är det ju många som säger att det är överskattat och inte värt sitt pris, vad tycker ni?

Har då kollat på lite paket, men tyvärr så är ju en förstärkare så jävla dyrt, så det är ju svårt att få ihop nåt schysst då.

Jag vill ha 5.1, och det kan absolut inte vara några golvhögtalare, finns ingen plats.
Det kommer kopplas in en TV, och burken såklart.
Lyssnar på musik ganska mycket, och film en del, spelar ingenting med högtalare nästan.

Någon som har några bra tips?

/Freddan

Permalänk
Inaktiv

Du vill ha lika bra som Z5500 men billigare?

Edit.

Jag har 2.1 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=38792 Z2300
Det är mycket maffigt ljud.
Ljudet fyller hela rummet. Jag har aldrig saknat 5.1 med dessa.
Har kört Z2300 både som bioljud och som datorljud (musik).

Jag har också 5.1 yamaha högtalare med yamaha förstärkare. Men jag tycker z2300 ljudet låter bättre, pga hur "fylligt" det låter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.

Edit.

Jag har också 5.1 yamaha högtalare med yamaha förstärkare. Men jag tycker z2300 ljudet låter bättre, pga hur "fylligt" det låter.

Nejdå, priset på Z5500 är lagom, inga problem.

Men däremot så är det många som säger att basen är brölig, mellanregistret dåligt och ja, att dom är överskattade helt enkelt.
Är det så med Z5500, eller ska jag satsa på ett par såna?

Permalänk
Medlem

Z5500 e väl gjorda för film har jag för mig och kanske inte e så bra till musik.

jag hade nog valt något mellanting hellre bra ljud till musik än film.
man kollar ju inte film konstant

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=38825

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
Z5500 e väl gjorda för film har jag för mig och kanske inte e så bra till musik.

jag hade nog valt något mellanting hellre bra ljud till musik än film.
man kollar ju inte film konstant

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=38825

Har jag bara fått för mig det, eller har dom flesta som lyssnar mycket på musik 2.1 ljud?
Varför?

Permalänk
Medlem

nästan all musik är inspelad i 2 kanaler det e därför..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

Permalänk
Medlem
Citat:

nästan all musik är inspelad i 2 kanaler det e därför..

Åfasen.

Jag vart liten sugen på dom där Altec Lansing högtalarna faktiskt..

Kan man jämföra dom med Logitech Z-Cinema?

Permalänk
Medlem

tror inte det

Logitech Z-Cinema

Cinema betyder biograf på engelska

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

tror inte det

Logitech Z-Cinema

Cinema betyder biograf på engelska

Jo, jag vet.

Men, äre surround fast det är 2.1?

Permalänk
Medlem

nä det blir inte surround på filmer.
du får själv välja.

bra ljud på film eller sämre på musik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

nä det blir inte surround på filmer.
du får själv välja.

bra ljud på film eller sämre på musik.

Men kan jag koppla in teven i dom där högtalarna?

Altec Lansing högtalarna alltså.

Permalänk
Medlem

Kolla detta:http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=3643
Lägg till några hundralappar alltså och byt ut golvarna mot ytterligare ett par stativare ur serien. Slår lätt Z-5500. Har haft 5500 och även dynavoice golvarna.

Hur det är med kopplingar på förstärkaren får du ju kolla så att det passar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fudge_79
Kolla detta:http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=3643
Lägg till några hundralappar alltså och byt ut golvarna mot ytterligare ett par stativare ur serien. Slår lätt Z-5500. Har haft 5500 och även dynavoice golvarna.

Hur det är med kopplingar på förstärkaren får du ju kolla så att det passar.

Men jag måste ha små satelliter, för jag kan varken ha golv/stativ högtalare.

Permalänk
Medlem

Om jag köper en 3x RCA -> 3-5mm kontakt, kan jag skita i att koppla in video-kontakten, och bara köra ljudkontakterna?

Permalänk
Medlem

Isf är nog inte z-5500 så dumma, visst jag skulle hellre ha golvare men jag är inte missnöjd med dem alls. Det är bara att sänka basen om du vill ha mer mellanregister, själv kör jag med alla högtalare utom de bakom mig när jag lyssnar på musik, centern sätter jag på typ 4 pluppar så får du lite mer röst i musiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frequey
Isf är nog inte z-5500 så dumma, visst jag skulle hellre ha golvare men jag är inte missnöjd med dem alls. Det är bara att sänka asen om du vill ha mer mellanregister, själv kör jag med alla högtalare utom de bakom mig när jag lyssnar på musik, centern sätter jag på typ 4 pluppar så får du lite mer röst i musiken.

Jag har inte plats för några stativ alls.

Men du som har haft z-5500, hur är dom till musik då?

Permalänk
Medlem

jag är ingen finsmakare och gillar mkt bas^^ men den har bra ljud, saknar inte kraft om man säger så. Jag tror inte det finns några bättre allroundhögtalare, visst altec har något finsmakar system och så men det saknar den kraften som z5500 har. Är du väldigt kräsen? Annars så säger jag nog köp, men se vad andra skriver...

Permalänk
Avstängd

Älskar mitt Z-5500 system helt underbart ljud Basen är grym diskanten kanske lite skarp ibland men det går att ställa in..Skrämmer grannarna med systemet iallafall..Fungerar fint till musik väljer bara Music läget och i spel 6Ch direct..

Tror du kommer bli nöjd med Z-5500

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frequey
jag är ingen finsmakare och gillar mkt bas^^ men den har bra ljud, saknar inte kraft om man säger så. Jag tror inte det finns några bättre allroundhögtalare, visst altec har något finsmakar system och så men det saknar den kraften som z5500 har. Är du väldigt kräsen? Annars så säger jag nog köp, men se vad andra skriver...

Nej, jag är inte väldigt kräsen, har helt kasst ljud nu så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Älskar mitt Z-5500 system helt underbart ljud Basen är grym diskanten kanske lite skarp ibland men det går att ställa in..Skrämmer grannarna med systemet iallafall..Fungerar fint till musik väljer bara Music läget och i spel 6Ch direct..

Tror du kommer bli nöjd med Z-5500

Man blir ju lite sugen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.

Edit.

z2300 låter vasst och 0 fyllighet :/ hur kan ditt yamaha paket låta sämre? Till tråden säger jag också z5500, det är faktiskt inte dumt alls om man vill åt surrounden.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
z2300 låter vasst och 0 fyllighet :/ hur kan ditt yamaha paket låta sämre?

Om nu Z2300 är så kasst, då måste ju hans Yamaha vara, überkasst?

Permalänk
Medlem

z5500 är ett bra köp (2500), tror det är öppet köp 12dagar om man beställer det från nätet, gå och annars och provlyssna i fysisk butik så du bildar din egen uppfattning.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem
Citat:

z5500 är ett bra köp (2500), tror det är öppet köp 12dagar om man beställer det från nätet, gå och annars och provlyssna i fysisk butik så du bildar din egen uppfattning.

Det ska jag göra.

Permalänk
Medlem

Säger detsamma, Z-5500 med välplacerad sub kan bröla rätt bra, men ljudet saknar finess och de lämpar sig bäst för film och som party-högtalare för lägenheten. De duger säkerligen utmärkt för någon som inte är så petig.

EDIT: Själv hade jag nog gått vägen med ett 2.0-system men det är ju en smaksak på hurpass mycket bas/dynamik eller ljudtryck man känner man vill ha mot välljud.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd

Jag äger själv ett Z-5500, Med ett fatality-ljudkort till.

Och det är riktigt bra ljud i dom, nu har jag bara jämfört med mina pärons Philips system och det låter ungefär likadant. Så jag är helnöjd!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Säger detsamma, Z-5500 med välplacerad sub kan bröla rätt bra, men ljudet saknar finess och de lämpar sig bäst för film och som party-högtalare för lägenheten. De duger säkerligen utmärkt för någon som inte är så petig.

EDIT: Själv hade jag nog gått vägen med ett 2.0-system men det är ju en smaksak på hurpass mycket bas/dynamik eller ljudtryck man känner man vill ha mot välljud.

Med välljud följer dynamik och ljudtryck också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
Jag äger själv ett Z-5500, Med ett fatality-ljudkort till.

Och det är riktigt bra ljud i dom, nu har jag bara jämfört med mina pärons Philips system och det låter ungefär likadant. Så jag är helnöjd!

Är det ett måste med ett schysstare ljudkort än original för att det ska bli bra ljud i dom?
I vilken prisklass är Philips-systemet då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Med välljud följer dynamik och ljudtryck också.

Ja, och nej. För välljud krävs såklart dynamik men inte nödvändigtvis en utmärkt dynamik eller överdrivet högt ljudtryck. Finns många, inkl mig som inte lyssnar på speciellt höga volymer eller inte prioriterar den avgrundsdjupa basen över annat trots allt.

Ett par mindre stativare t ex har generellt sett inte samma möjlighet till dynamik som ett par större golvare i samma prisklass men kan ge lite mer kvalitet för pengarna. Likaså ger troligen golvarna möjlighet till högre ljudtryck likaså. Dynamiken ingår i välljudet, men dynamik behöver ju inte betyda att välljudet finns där. Det är nästan alltid en avvägning om man inte har löjligt med pengar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Ja, och nej. För välljud krävs såklart dynamik men inte nödvändigtvis en utmärkt dynamik eller överdrivet högt ljudtryck. Finns många, inkl mig som inte lyssnar på speciellt höga volymer eller inte prioriterar den avgrundsdjupa basen över annat trots allt.

Ett par mindre stativare t ex har generellt sett inte samma möjlighet till dynamik som ett par större golvare i samma prisklass men kan ge lite mer kvalitet för pengarna. Likaså ger troligen golvarna möjlighet till högre ljudtryck likaså. Dynamiken ingår i välljudet, men dynamik behöver ju inte betyda att välljudet finns där. Det är nästan alltid en avvägning om man inte har löjligt med pengar.

Grejen är den, att jag lyssnar aldrig på JÄTTEhöga volymer, och jag vill inte ha en jättebrölande bas.
Däremot, så platsmässigt, så kanske ett Z5500 är bra?

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att du skulle satsa på z5500 om du tänkt se film med 5.1 om du ser på filmer med 2.1 ljud så tycker jag Z-2300 låter bra , har själv z-2300 och tycker dom funkar riktigt bra.

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)