Bästa kontorsprogrammet för OSX?

Permalänk

Bästa kontorsprogrammet för OSX?

I dagarna när Apple uppdaterat sina datorer och min egen bärbara sjunger på sin sista vals är jag intresserad av att testa en ny MacBook Pro 13".

Frågan jag har efter att ha sökt och letat febrilt med ljud och lykta är vilket kontorsprogram är bäst till OSX? Jämför med Windows där Microsoft Office är det dominerande alternativet och ett programpaket som jag tycker är väldigt bra och riktligt kul att använda om det handlar om att skriva, räkna eller göra presentationer.

Frågan är vilka motsvarande program finns det för OSX och vilket är bäst? Under mina sökningar har jag kommit fram till att det finns främst fyra olika programpaket till OSX som används; iWork, MS Office, Open Office och Neo Office. Då alla fall hälften av dem kostar pengar och det känns som en dum sak att köpa två för att bara använda ett behöver jag lite hjälp.

Jag har förstått att MS Office är lite instabilt till OSX i dagsläget och de överiga har jag ingen som helst erfarenhet av det är därför jag behöver hjälp med input och feedback.

Varför använder du just det programpaketet du röstat på? OCH vilket skulle du rekommendera?

Jag är alltså intresserad av det bästa programpaketet (eller om det finns olika andra program som fyller samma funktion som MS Office till Windows som jag just nu använder och gillar skarpt) för att skriva, räkna, göra presentationer.

Stort tack på förhand!

Visa signatur

"You cannot kill the Messiah" - C&C3 Tiberium Wars

Permalänk

MS office tyvärr, kanske för att man är van vid det...

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem

För presentationer tycker jag Keynote är väldigt trevligt men jag gillar Word bättre än Pages, så de är inget lätt val. Jag skulle besöka närmaste butik som säljer Apple och prova iWork fungerar det för dig så skaffa det.

Permalänk
Medlem

Jag har med tiden kommit att föredra hur Pages hanterar format, bilder och liknande framför Words något erratiska uppträdande.
Fast det hela beror väl på vad kontoret gör och vad det är för folk som jobbar där.
Men Officepaketet från Microsoft tycker jag är sådär faktiskt så min egna röst går på iWork.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Man kan väl sammanfatta det som så att Office för Windows är ett välgjort, moget och snyggt officepaket som är lätt att använda och har allt man behöver. Office för mac å andra sidan är en nödlösning för folk som behöver officepaketet. Det är inget man kör för nöjes skull.

Det funkar, men det känns inte helt hundra helt enkelt. Det är kontorsprogrammens Windows ME.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Man kan väl sammanfatta det som så att Office för Windows är ett välgjort, moget och snyggt officepaket som är lätt att använda och har allt man behöver. Office för mac å andra sidan är en nödlösning för folk som behöver officepaketet. Det är inget man kör för nöjes skull.

Mycket bättre än så går det inte att sammanfatta.

Permalänk
Medlem

Som sagt, Office för Mac är inte så roligt, kör hellre iWork.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Man kan väl sammanfatta det som så att Office för Windows är ett välgjort, moget och snyggt officepaket som är lätt att använda och har allt man behöver.

Skulle inte vilja hålla med.
Kör 2003 och det är salig blandning på hur samma sak funkar i Word, Excel och Powerpoint.
Det är ju inte lättanvänt när man först måste tänka "-Vilket program är jag i nu igen" innan man utför samma sak på olika sätt. Sånt borde MS fått ordning på såhär 20 år efter första släppet av Office. Minns inte att Office vX skulle vart särskilt mycket sämre på de punkterna... (...utan det var ju mest hur installationen gjordes och hastigheten som sög stort.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har Office 2008 paket till Mac. Instabilt har jag verkligen inte märkt att det skulle vara. Snarare är jag chockad hur många updateringar som Microsoft har släpt till Mac, servicepack o grejer. Jag trodde dom skulle releasa det till Mac och sen glömma det. Jag har aldrig tyckte Office var så bra som det är på Mac i dagsläget

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

iWork helt klart, det är det enda paket som aldrig har strulat för mig, allt "bara" fungerar. Fantastiskt med så enkla dra och släpp-funktioner och det blir snabbt snyggt och proffsigt. Jobbar inte för Apple

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

iWork '09 säger jag med. Office 2008 är ren bloatware, fruktansvärt långsamt att starta för det första och sedan så försökte dem göra det mer "mac:igt" men misslyckades totalt.

Enda anledningen till att man skulle vilja välja Office är för Sharepoint integration, men tji fick du! Det stödjs inte i mac versionen av Office. Sucker!

Nej välj iWork '09 istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
iWork '09 säger jag med. Office 2008 är ren bloatware, fruktansvärt långsamt att starta för det första och sedan så försökte dem göra det mer "mac:igt" men misslyckades totalt.

Enda anledningen till att man skulle vilja välja Office är för Sharepoint integration, men tji fick du! Det stödjs inte i mac versionen av Office. Sucker!

Nej välj iWork '09 istället.

Attans vad du hackar ner på Office till Mac, jag som tänkte tatuera in Office loggan på ryggen imorgon XD.

Jag har inte suttit med tidtagar ur. Men så fruktansvärt lång tid tar det endå inte att starta det

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Office för OSX och Office för Windows är inte alltid helt kompatibla heller. Två kompisar till mig skrev sitt examensarbete i dessa två olika versioner och det slutade med att kompisen med Mac fick köra VMware med Windows. OSX versionen tog bort mallar och tecken helt random lite då och då.

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Corsair HX 520W | BFG 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altis
Office för OSX och Office för Windows är inte alltid helt kompatibla heller. Två kompisar till mig skrev sitt examensarbete i dessa två olika versioner och det slutade med att kompisen med Mac fick köra VMware med Windows. OSX versionen tog bort mallar och tecken helt random lite då och då.

Fuckar upp rätt bra med två olika versioner av Office för Windows oxå - eller till och med samma version med olika service packs eller samma version med samma servicepack på olika windowsoperarativ (edit: även om det är fuckups på marginalen).
Office är kanoners så länge det är svinhård disciplin på datormiljön...
(...och man står ut med att olika program i sviten kräver att användaren gör samma sak på väldigt olika sätt.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör Office 2007 i vmware dagligen och tycker det är bättre än de andra alternativen.