Permalänk
Medlem

köpråd hårddiskar raid0

Tjena!:)

Har just insett att min hårdisk är en regäl flaskhals och tänkte att jag skulle
snabba upp datorn lite genom att köpa 1 eller 2 systemdiskar och isf ev köra raid0.

Det jag är ute efter är såklart mycket prestanda för pengarna och jag tvekar endel eftersom en ssd-disk är så dyr i dagsläget.

det jag funderar mellan:
1. köpa 2st "WD 10k raptor 74gb" (800kr st)
2. instället satsa på att köpa 2 ssd-diskar för ett pris som är det dubbla.
3. vänta på att ssd-diskarna ska sjunka. (

Vad rekomenderas och varför??

tack på förhand!

Permalänk
Proffsmoddare

Köpa en SSD rekomenderar jag isåfall. Eller vänta. Så stor flaskhals kan ju inte din HDD vara.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

1. Vänta på att Intel ska släppa sina 34nm och förhoppningsvis sänka sina priser.
2. Vänta lite till på att andra aktörer ska följa måttet och sänka också.
3. Hitta en disk som inte har kända problem (ni vet vilka jag menar) och slå till.

Min "threshold" ligger på runt 3000 kr för en Intel X25-M 160GB (eller motsvarande alternativ).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Antielefant

Dagens bästa köp är antagligen WD Black 640GB, vilket är den snabbaste 7200-an. Kostar ~700:- och har en söktid på 4,2 ms.

Raptor och SSD är helt enkelt inte prisvärda, men visst är det skillnad. Frågan är hur mycket man märker av det, och svaret är rätt lite om du inte sysslar med riktigt hårddiskintensiva saker (dvs inte spelande).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

tack för svaren:D