Permalänk
Inaktiv

Speldator - max 20k

Hejsan.

Jag har under den senaste tiden så smått börjat fundera lite på att införskaffa mig en ny dator, då jag för tillfället sitter på en lastgammal HP Pavillion (Yes, det är en bärbar:-). Då jag är ytterst okunnig på området tänkte jag vända mig till er för lite respons kring mina funderingar.

Jag har så smått kollat lite på följande konfigurationer, men vet inte alls om de är något att ha:

Och

Om det är någon som kan komma med något bättre/prisvärdare förslag skulle jag vara mer än tacksam. Budgetten ligger på max 20k. Vill gärna ha en dator som är hyfsat framtidssäker (gärna en schysst prestanda/pris ratio), och om möjligt skulle det vara kul att lira Crysis i 1920*1080.

Några av de krav jag har på den nya datorn är:

• Minst 8GB Ram

• Någon av de nyare processorerna

• Sli- eller Crossfirekort (2x något bra:-)

• Office och något vettigt anitvirusprogram skall ingå i paketet

• Gärna så framtidssäkert som möjligt

Så, om någon skulle ha lust att plocka ihop ett så prisvärt/snabbt paket som möjligt så skulle jag vara otroligt tacksam

(Btw. Skärm, tangentbord, mus och sådant skall inte ingå i paketet)

Tack på förhand
Mvh Malm1987

Permalänk
Medlem

norton är väl dock inget att rekommendera, för det första så tar det upp mycket plats på hddn och slukar mycket kraft och är bland dom sämsta virus programmen som finns ute nu,

så satsa på nod32 istället imo

Permalänk
Avstängd

virus program rekommenderar jag nod32, det är både gratis och ett av de bästa, gå bara till deras sida och tanka hem demo 30dagars sen går du in på google och söker nod32 keys, sen kommer det upp massa listor testa dom överst och vipppss du har massor av fungerande nycklar som håller i 1år tror jag eller längre.

Visa signatur

datordelar for sale: www.marknaden.webs.com

Permalänk
Medlem

om jag hade så mkt pengar skulle jag köra på 3x SLI eller CF, fast jag tror det är rätt så instabilt

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Tack så mycket för svaren, valde mest Norton för att det var det enda antivirusprogrammet jag hade egen erfarenhet av. Men satsar på Nod32 istället då:-)

Angående Tri-Sli eller 3-way Crossfire var jag tidigare lite inne i de tankebanorna, men gissar på att strömförbrukningen ökar ganska markant då?

Inga åsikter angående paketen i övrigt? Bra/dåliga?

Permalänk
Avstängd

Varför inte bygga själv? :S

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Varför inte bygga själv? :S

Dessvärre är jag ungefär så oteknisk som man kan bli, så rent spontant kändes det bättre att satsa på att låta någon/några som är bra på att bygga ihop datorer göra det istället:)

Permalänk

Något sådant kanske:

Tog ett lite overkill nätagg, men överskrider inte budgetten och det nätagget är väl det mest framtidssäkra i detta paket.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk

Jag måste fråga hur du har lyckats slänga ihop två GTX 260 för 4400kr? Det är ju typ 2200kr styck! finns ju för 1395 eller något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Jag måste fråga hur du har lyckats slänga ihop två GTX 260 för 4400kr? Det är ju typ 2200kr styck! finns ju för 1395 eller något.

han har ju 275:or..

Visa signatur

Main Rigg: Q9550, E0 @ 4GHz 1,37vcore + P5Q Deluxe + Corsair PC6400 @ 1060MHz + Asus GTX 670 Direct CU II TOP + CM Storm Scout + H50 + corsair HX 750w + Win 7 Ult x64
Sony Vaio S13P: i5 + 12gb + 830 256gb + 640m LE @ 1Ghz (Kepler)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av straube
han har ju 275:or..

- Första killen naturligtvis... 275 paketet kostar 4700, inte 4400

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malm1987
Tack så mycket för svaren, valde mest Norton för att det var det enda antivirusprogrammet jag hade egen erfarenhet av. Men satsar på Nod32 istället då:-)

Angående Tri-Sli eller 3-way Crossfire var jag tidigare lite inne i de tankebanorna, men gissar på att strömförbrukningen ökar ganska markant då?

Inga åsikter angående paketen i övrigt? Bra/dåliga?

idag är det ingen ide att satsa på 3 way-SLI / crossfire eftersom få spel stödjer detta så jag skulle satsa på vanlig SLI/Crossfire och sedan köpa ett 3e kort när fler spel börjar stödja detta.

NOD32 är som sagt det bästa Antiviruset och om du vill ha en brandväg skulle jag rekommendera Outpost firewall 2009 ( brukar funka utmärkt med NOD32 )

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Jag tycker både paket ett och två är bra balanserade.
750W räcker, det agget är rikktigt kraftigt och klarar lätt två 275. Det har jag också planerat att köra med i framtiden. Gigabytes GTX 275 är utrustade med tjockare koppar PCB och kvalitetskomponenter rakt igenom. klockar lätt över 730 Mhz.

Ända invändningen är Samsung 1TB F1 disken som inte är den bästa idag.
Seagate 7200.12 är vassare och kostar "lika" mycket.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Inaktiv

Drömmaren - Paketet såg mycket bra ut, dock är jag lite tveksam till HAF-chassit. Skulle gärna vilja ha ett chassi med lite diskretare design. I övrigt såg dock paketet mycket bra ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumnus
idag är det ingen ide att satsa på 3 way-SLI / crossfire eftersom få spel stödjer detta så jag skulle satsa på vanlig SLI/Crossfire och sedan köpa ett 3e kort när fler spel börjar stödja detta.

NOD32 är som sagt det bästa Antiviruset och om du vill ha en brandväg skulle jag rekommendera Outpost firewall 2009 ( brukar funka utmärkt med NOD32 )

Då skippar ja 3 way-Sli/Crossfire, och satsar på vanlig Sli/Crossfire. Något förslag på gångbara kort att köra i Sli/Crossfire? Funderade först på dubbla 295:or, men insåg att det vart låååångt över budgetten:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Jag tycker både paket ett och två är bra balanserade.
750W räcker, det agget är rikktigt kraftigt och klarar lätt två 275. Det har jag också planerat att köra med i framtiden. Gigabytes GTX 275 är utrustade med tjockare koppar PCB och kvalitetskomponenter rakt igenom. klockar lätt över 730 Mhz.

Ända invändningen är Samsung 1TB F1 disken som inte är den bästa idag.
Seagate 7200.12 är vassare och kostar "lika" mycket.

Skippar Samsungen, den var lite utav ett frågetecken redan från början. Kan det vara värt att höja budgetten ett snäpp för att kunna slänga in en raptor-/velociraptordisk för att lägga OS samt spel på?

Btw, tack Drömmaren för att du tog dig tid att sätta ihop paketet och tack alla ni andra för era åsikter. Kan som sagt var inte så mycket om datorkomponenter, så alla åsikter är av värde.

Permalänk
Medlem

Om du känner för overkill med Grafikkort. Detta är med AMD som processor 940 och 955 är lika bra som i7 i spel men i7 är bättre på WinRar tex.

OBS! Är inlägg från Zcenicx i tidigare trådar där folk vill ha 20k datorer.

Good Luck.

Det går att mixtra runt lite för att få in dom grejerna du vill ha. Dra ner på Ett grafikkort elr så.

Permalänk
Medlem

Ladda ner OpenOffice än att köpa Office.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Inaktiv

FearKill - Båda paketen såg riktigt bra ut. Som sagt var tidigare så har jag lekt lite med tanken på att slänga in två 295, men trodde inte att det skulle gå att få med dessa utan att spräcka budgetten ganska ordentligt. Är 295 den vassaste kombon när det kommer till Sli? Läste någonstans att detta blir lite som att köra quad-Sli med 260, stämmer det?

Hur som helst, mycket bra paket (båda två). Det enda jag möjligtvis skulle vilja ändra på är mängden minne. Slänger nog in ytterligare 4GB för att vara på den säkra sidan

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Ladda ner OpenOffice än att köpa Office.

Ja visst ja, det alternativet hade jag mer eller mindre förbisett. Satsar på det istället (Gratis är ju alltid gott:)

Permalänk
Medlem

8gb känns väldigt högt och i äldre moderkort i alla fall så kan man få problem med stabilitet om man använder alla 4 portar. Även om jag personligen kunde ha 12gb så skulle jag spara pengar och köra på 6gb för det räcker för allt nu och sen skaffa mig 6 till senare när jag känner att det behövs. Samma för sli för mig dock, skulle köra ett dyrt/kraftigt kort nu och sen när priserna går ner skaffa ett likadant till eller när jag känner att det behövs.

SLI ger inte så bra pris/prestanda utan är mest för extrema datorer där ett 4-5k kort inte duger utan man vill ha 2 eller om man har ett kort som börjar ha svårt att hinna med så skaffar man ett till för att det är kostadseffektivare än att köpa nyare dyrt. Sli drar alltid mer el, gör mer oväsen och är varmare.Rekommenderar helt enkelt att du skaffar dig ett dyrare enkel kort.

Personligen så skulle jag ha bakat in en ssd hdd om jag skulle lägga över 13k på dator men det är lite svårt nu för antagligen så kommer en rätt kraftig prissänkning snart så jag rekommenderar att du kör på en stor disk typ som den du har och sen skaffar SSD om en månad eller två om priset har blivit lite bättre då. Raptor skulle jag skippa då dom inte ger så bra pris/prestanda jämför med vanlig och SSD utan är ett mellanting som inte riktigt är bra på nåt jämfört med dom andra. Dom är varma med btw.

Gällande antivirus så kör jag kaspersky som har funkat bra för mig och vad jag har hört så ska det vara det bästa som man betalar för. Men vill du köra gratis så finns avast, nod32 och AVS. Norton och McAfee skulle jag undervika då jag inte hört nåt posetivt om dom och jag har en känsla av att dom drar mycket prestanda på hdd:n.

Permalänk
Medlem

Ändring nätaggregat.

Tycker de flesta har kommit med bra förslag.
Ville bara tillägga att eftersom nätaggregat är en sådan viktig komponent, speciellt med dagens grafikkort. Så hade jag hellre lagt på ett par hundra
och bytt Corsair CMPSU-850TXEU till 850W Corsair CMPSU-850HXEU.

Visst det kostar 300-400kr mer men det har 7års garanti och är certifierat med 80 - plus Guld. Vilket betyder upp till 90% effiktivitet vid 50% last. Ja du ser nedan. Nu vet jag inte hur mycket detta kommer synas på elräkningen. Det beror ju naturligtvis på hur flitigt du spelar.

Fraction of Rated Load 20% 50% 100%
80 PLUS 80% 80% 80%
80 PLUS Bronze 82% 85% 82%
80 PLUS Silver 85% 88% 85%
80 PLUS Gold 87% 90% 87%

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fearnox
8gb känns väldigt högt och i äldre moderkort i alla fall så kan man få problem med stabilitet om man använder alla 4 portar. Även om jag personligen kunde ha 12gb så skulle jag spara pengar och köra på 6gb för det räcker för allt nu och sen skaffa mig 6 till senare när jag känner att det behövs. Samma för sli för mig dock, skulle köra ett dyrt/kraftigt kort nu och sen när priserna går ner skaffa ett likadant till eller när jag känner att det behövs.

SLI ger inte så bra pris/prestanda utan är mest för extrema datorer där ett 4-5k kort inte duger utan man vill ha 2 eller om man har ett kort som börjar ha svårt att hinna med så skaffar man ett till för att det är kostadseffektivare än att köpa nyare dyrt. Sli drar alltid mer el, gör mer oväsen och är varmare.Rekommenderar helt enkelt att du skaffar dig ett dyrare enkel kort.

Personligen så skulle jag ha bakat in en ssd hdd om jag skulle lägga över 13k på dator men det är lite svårt nu för antagligen så kommer en rätt kraftig prissänkning snart så jag rekommenderar att du kör på en stor disk typ som den du har och sen skaffar SSD om en månad eller två om priset har blivit lite bättre då. Raptor skulle jag skippa då dom inte ger så bra pris/prestanda jämför med vanlig och SSD utan är ett mellanting som inte riktigt är bra på nåt jämfört med dom andra. Dom är varma med btw.

Gällande antivirus så kör jag kaspersky som har funkat bra för mig och vad jag har hört så ska det vara det bästa som man betalar för. Men vill du köra gratis så finns avast, nod32 och AVS. Norton och McAfee skulle jag undervika då jag inte hört nåt posetivt om dom och jag har en känsla av att dom drar mycket prestanda på hdd:n.

Ram-minnet kan jag erkänna att det definitivt är i överkant, kan egentligen inte motivera det på något sätt förutom att jag känner lite hellre för mycket än för lite:). Dock lät det där med instabilitet inte som någon höjdare, så jag tror att jag följer era råd och nöjer mig med max 6GB tillsvidare. SSD:n kommer nog, precis som du sa, tillkomma om några månader när priserna har sjunkit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av elajt_1
Tycker de flesta har kommit med bra förslag.
Ville bara tillägga att eftersom nätaggregat är en sådan viktig komponent, speciellt med dagens grafikkort. Så hade jag hellre lagt på ett par hundra
och bytt Corsair CMPSU-850TXEU till 850W Corsair CMPSU-850HXEU.

Visst det kostar 300-400kr mer men det har 7års garanti och är certifierat med 80 - plus Guld. Vilket betyder upp till 90% effiktivitet vid 50% last. Ja du ser nedan. Nu vet jag inte hur mycket detta kommer synas på elräkningen. Det beror ju naturligtvis på hur flitigt du spelar.

Fraction of Rated Load 20% 50% 100%
80 PLUS 80% 80% 80%
80 PLUS Bronze 82% 85% 82%
80 PLUS Silver 85% 88% 85%
80 PLUS Gold 87% 90% 87%

Agget som du rekommenderade såg mycket bra ut, så det får bli ett sådant i paketet. Elräkningen kan nog mycket väl påverkas av detta, då jag har suttit med en sunkdator ett bra tag nu och rent spontant känner att jag har en del att ta igen i spelväg nu;)

Permalänk
Inaktiv

Snabb fråga angående val av grafikkort, vilket är det absolut bästa singelkortet man kan satsa på (utan att ta med prisvärdhet i bedömningen)? Är det Nvidias 295-kort?

Sedan har jag en potentiellt ganska dum (och något längre) fråga angående Core i7. Har läst igenom lite andra trådar här på forumet gällande just den processorn, och många verkar vara rörande överens om att den inte är ett alltför bra val ur ett framtidssäkert perspektiv. Stämmer detta, eller beror det enbart på att just i7 920 kommer försvinna från marknaden? Om jag har uppfattat det hela rätt så kommer fortfarande plattformen att vara minst lika aktuell, och det enda problemet är att just 920 försvinner och dyrare processorer tar över (varvid en potentiell uppgradering blir ganska dyr).

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Snabb fråga angående val av grafikkort, vilket är det absolut bästa singelkortet man kan satsa på (utan att ta med prisvärdhet i bedömningen)? Är det Nvidias 295-kort?

295 är det bästa kortet, men kanske inte mest prisvärt, dock skulle vi ju skita i det.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
295 är det bästa kortet, men kanske inte mest prisvärt, dock skulle vi ju skita i det.

Okej, men hur står sig 2*275 i jämförelse med dessa? Vet att Sli egentligen inte är att föredra, men det känns som att dessa två tillsammans borde bli betydligt snabbare än ett singelkort (som exempelvis 295). Målet är, precis som för de flesta andra här, att kunna spela majoriteten av de nyaste spelen i 1920*1080. Inser dock att det knappast är ett realistiskt mål när det gäller Crysis, men i övrigt skulle det vara önskvärt att maxa spelen:)

Permalänk
Inaktiv

Såhär ser systemet ut för närvarande. Om ingen har några större invändningar kommer nog detta att skickas efter inom en snar framtid.

Något jag bör ändra? Åsikter kring chassit? Bra/dåligt, rymligt/trångt?

SSD kommer för övrigt köpas till om någon månad, när priserna förhoppningsvis har sjunkit något.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Okej, men hur står sig 2*275 i jämförelse med dessa? Vet att Sli egentligen inte är att föredra, men det känns som att dessa två tillsammans borde bli betydligt snabbare än ett singelkort (som exempelvis 295). Målet är, precis som för de flesta andra här, att kunna spela majoriteten av de nyaste spelen i 1920*1080. Inser dock att det knappast är ett realistiskt mål när det gäller Crysis, men i övrigt skulle det vara önskvärt att maxa spelen:)

Blir det inte lite samma sak att köra SLI som med ett kort med dubbla processorer?

2x 275 är iaf bättre än ett 295.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Blir det inte lite samma sak att köra SLI som med ett kort med dubbla processorer?

2x 275 är iaf bättre än ett 295.

Jo, det bör ju bli ungefär samma sak:) Utgick dock ifrån att 295 är 260 i Sli, varpå 275 i Sli borde bli ganska mycket snabbare. Eller bör man satsa på att köra 285 i Sli istället, för maximal prestanda? Vad tror du/ni om paketet i övrigt? Är alla komponenter kompatibla med varandra?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jo, det bör ju bli ungefär samma sak:) Utgick dock ifrån att 295 är 260 i Sli, varpå 275 i Sli borde bli ganska mycket snabbare. Eller bör man satsa på att köra 285 i Sli istället, för maximal prestanda? Vad tror du/ni om paketet i övrigt? Är alla komponenter kompatibla med varandra?

GTX275 ska ju tydligen vara typ lite bättre än GTX280 (:() så därför är GTX285 knappast värt priset.

Permalänk
Medlem

295 är inte ett singelkort!! Det är 2x260 kan man säga. så 2x275 och 2x285 spöar skiten ur ett 295. Men 2x295 spöar allt på marknade idag kanske 3x4890 kan hänga med där. Men inte sett någon som har haft det änn.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
295 är inte ett singelkort!! Det är 2x260 kan man säga. så 2x275 och 2x285 spöar skiten ur ett 295. Men 2x295 spöar allt på marknade idag kanske 3x4890 kan hänga med där. Men inte sett någon som har haft det änn.

Med singelkort menade han "1 kort". GTX295 är ett kort, fast med 2 grafikprocessorer, eller 2 kort ihopsatta till 1.