Htc Hero vs. iPhone 3G(s)

Permalänk
Medlem

Htc Hero vs. iPhone 3G(s)

Hej Hej!

Nu är det dags att byta upp sig från min gamla Samsung F300.

Egenskaperna jag prioriterar högst på en mobil är: användarvänlighet, snabbhet, musikfunktionen + (Batteritiden), utseende och storlek.

Har kollat mycket på ett gäng olika modeller: Magic, Hero, W995, iPhone 3G, iPhone 3GS och Samsung Galaxy har varit de telefoner som jag blivit intresserad av.

Dock så föll ett "gäng" av de bort från listan nästan direkt...

Magic föll på grund av ingen 3.5mm kontakt vilket känns som ett måste eftersom jag lyssnar väldigt mycket på musik. Sedan så känns det som att "standard" android inte har någon toppen musikspelare. Batteriet ska inte heller vara någon höjdare.

Samsung Galaxy föll på grund av att den inte säljs i Sverige ännu och jag vill inte importera. Sedan så tilltalar mig inte telefonen utseendemässigt och den kör även på "standard" android.

W995 föll på grund av att det inte känns som jag byter upp mig (haft en annan walkmantelefon innan). Simpelt men tråkigt användargränssnitt. Utseendet är inget jag faller för heller och tror att musikdelen blir smidigare i en touch mobil.
Exempelvis scrollning genom massvis med låtar...

Har i dagsläget bokat en brun Htc Hero för ca 4400kr. Gillar det påbyggda android gränssnittet eftersom det även har en bättre musikspelare (+3.5mm) jämfört med "standard" android. Utseendemässigt tycker jag mobilen verkar riktigt snygg förutom "böjen" som jag näst intill hatar. Det gör den även väldigt tjock. Dock så har jag inte kännt på mobilen ännu, men jag kan tänka mig att den inte är särskilt bekväm att ha liggandes i fickan hela dagen.
Batteritiden är ett litet frågetäcken här, hur länge orkar batteriet när man lyssnar på musik och pillar på den lite då och då?

Då var det iPhonen kvar. Först tänkte jag köpa den nya 3GS men nu när man fått veta lite om vilken prisklass den kommer att ligga på, så känner jag mig inte så intresserad längre. Den äldre 3G modellen kan jag idag få för dryga 4000-5000kr, alltså i samma prisklass som min bokade Htc Hero. Snart åker jag till Portugal och där skulle jag kunna köpa en olåst iPhone 3G kanske en 3GS om inte priset stiger för mycket. Det ända negativa jag hittar med iPhonen är att det är en såpass vanlig telefon redan så det känns tråkigt att köpa en mobil som redan "alla" har...
Sedan så är det ju lite krångligt att få den abonnemangsfri eftersom jag nämligen kommer använda Comviq.

Så vad tror ni, vilken mobiltelefon skulle passa mig bättre enligt mina behov?
Är det färskingen Hero med ett frågetäcken över storleken eller traditionella iPhone?

Permalänk

Utan tvekan Hero, kan du få loss den för 4400 så slå till. Telenor gick ut med att utlovat pris gäller. Om du inte gillar den så kan du ju sälja den för mer än du gav. Och initiala tester är lovande:

http://www.engadget.com/2009/07/17/the-htc-hero-has-landed-in...
"Let's just say this -- it's pretty much the sexiest Android device ever created. We're not going to go into too much detail right now, as we're planning on delivering a full review next week, but we do want to say that this thing has our eyes glazed over like Scrooge McDuck checking out a pile of gold... if you know what we mean.
HTC has truly outdone themselves here, not only with build quality (the thing kind of feels like a luxurious rock in your hand -- it's a good thing), but so far the software seems truly outstanding as well"

Permalänk
Medlem

beror ju på om du ska surfa med den eller inte. 3GS kostar 150x24=3600 kr. visst vill de sen ha 228 kr för datatrafik, men det är ju kanske ett tillägg till ditt abonnemang som du kanske ändå kommer välja att ha. om du nu surfar med mobilen. detta är ju telias priser, vi har ju ännu inte sett de andras priser. så det är lite tidigt att avgöra. tänker inte förespråka nån av dem, men är lite tveksam till 3Gs prissättning, på ett sätt är den rätt bra, på ett sätt tycker ja den kunde vara lägre.

Men heron ser ju ut att vara en väldigt fin mobil o kanske lite mer ovanlig.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Tänkte köra på Comviq Kompis.
Jag kommer att surfa med mobilen men har nästan alltid tillgång till WLAN så det är inget jag vill betala extra för...

Permalänk
Medlem

oki, ja då är ju det alternativet inget att tänka på. håll ögonen öppna för va de andra kommer me. Hero är ju inte släppt ännu, så än finns ju lite tid att fundera på det. men Hero kommer du ju säkerligen bli nöjd med oxå. jag skulle ha svårt o välja om ja nu va ute efter en smartphone

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Det ända som egentligen gör mig orolig är den kurvade formen på hero'n.
Undra hur det kommer att kännas i fickan...
I värsta fall har man 14 dagars återköp.

Permalänk
Medlem

ja, det är väll en av sakerna som jag oxå suttit o funderat på

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Re: Htc Hero vs. iPhone 3G(s)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av misr
Hej Hej!

Nu är det dags att byta upp sig från min gamla Samsung F300.

Egenskaperna jag prioriterar högst på en mobil är: användarvänlighet, snabbhet, musikfunktionen + (Batteritiden), utseende och storlek.

Har kollat mycket på ett gäng olika modeller: Magic, Hero, W995, iPhone 3G, iPhone 3GS och Samsung Galaxy har varit de telefoner som jag blivit intresserad av.

Dock så föll ett "gäng" av de bort från listan nästan direkt...

Magic föll på grund av ingen 3.5mm kontakt vilket känns som ett måste eftersom jag lyssnar väldigt mycket på musik. Sedan så känns det som att "standard" android inte har någon toppen musikspelare. Batteriet ska inte heller vara någon höjdare.

Samsung Galaxy föll på grund av att den inte säljs i Sverige ännu och jag vill inte importera. Sedan så tilltalar mig inte telefonen utseendemässigt och den kör även på "standard" android.

W995 föll på grund av att det inte känns som jag byter upp mig (haft en annan walkmantelefon innan). Simpelt men tråkigt användargränssnitt. Utseendet är inget jag faller för heller och tror att musikdelen blir smidigare i en touch mobil.
Exempelvis scrollning genom massvis med låtar...

Har i dagsläget bokat en brun Htc Hero för ca 4400kr. Gillar det påbyggda android gränssnittet eftersom det även har en bättre musikspelare (+3.5mm) jämfört med "standard" android. Utseendemässigt tycker jag mobilen verkar riktigt snygg förutom "böjen" som jag näst intill hatar. Det gör den även väldigt tjock. Dock så har jag inte kännt på mobilen ännu, men jag kan tänka mig att den inte är särskilt bekväm att ha liggandes i fickan hela dagen.
Batteritiden är ett litet frågetäcken här, hur länge orkar batteriet när man lyssnar på musik och pillar på den lite då och då?

Då var det iPhonen kvar. Först tänkte jag köpa den nya 3GS men nu när man fått veta lite om vilken prisklass den kommer att ligga på, så känner jag mig inte så intresserad längre. Den äldre 3G modellen kan jag idag få för dryga 4000-5000kr, alltså i samma prisklass som min bokade Htc Hero. Snart åker jag till Portugal och där skulle jag kunna köpa en olåst iPhone 3G kanske en 3GS om inte priset stiger för mycket. Det ända negativa jag hittar med iPhonen är att det är en såpass vanlig telefon redan så det känns tråkigt att köpa en mobil som redan "alla" har...
Sedan så är det ju lite krångligt att få den abonnemangsfri eftersom jag nämligen kommer använda Comviq.

Så vad tror ni, vilken mobiltelefon skulle passa mig bättre enligt mina behov?
Är det färskingen Hero med ett frågetäcken över storleken eller traditionella iPhone?

Jag är ute efter en identiskt mobiltelefon! Får man fråga hur du kommer få köpa loss Heron för ett såpass attraktivt pris?

Jag är också lite orolig över "böjen". Även lite nyfiken på hur pass bra ljud den ger ut till ett par vanliga hörlurar genom 3.5mm jacket, jag har en nano nu som jag vant mig vid som ger väldigt höga toner xD

Permalänk
Medlem

vare inte telenor som hade den på sin hemsida, utan abonnemang för det priset, men att det egentligen var fel. vilket de rättat till nu, men tror de sa att de skulle låta alla som redan hade hunnit boka en, få köpa den utan abonnemang för det priset. sen om det håller det, återstår att se.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Stämmer...
Jag hann boka den innan de tog bort den från hemsidan (telenor) och jag har även fått ett bekräftningsmail så det ska nog inte vara några problem...

Jag har också haft en nano innan och tänkte att min nästa mobil skulle ersätta den.

Permalänk
Medlem

Ouch! Avundsjuk

Om du bestämmer dig för att skippa den så kan jag nog köpa den, priset + några hundralappar. Någon som vet ett ungefär releasedatum på Heron?

Permalänk

Olika bud på release, expansys ska ha den 20e (UK), och kommer hit i början av aug. Ps, bokade ett ex på telenor med , 3990 :-

Permalänk
Medlem

Läste på xda att böjen på telefonen är knappt märkbar när man har den i fickan så är lite lugnare nu.

NisseGurra försökte på det priset jag med men var ute någon timme försent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
beror ju på om du ska surfa med den eller inte. 3GS kostar 150x24=3600 kr. visst vill de sen ha 228 kr för datatrafik, men det är ju kanske ett tillägg till ditt abonnemang som du kanske ändå kommer välja att ha. om du nu surfar med mobilen. detta är ju telias priser, vi har ju ännu inte sett de andras priser. så det är lite tidigt att avgöra. tänker inte förespråka nån av dem, men är lite tveksam till 3Gs prissättning, på ett sätt är den rätt bra, på ett sätt tycker ja den kunde vara lägre.

Men heron ser ju ut att vara en väldigt fin mobil o kanske lite mer ovanlig.

Hur får man 3GS för det priset? dvs. 3600kr O.o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Hur får man 3GS för det priset? dvs. 3600kr O.o

jo, men du måste teckna data abonnemang samtidigt, som kostar dig 228 kr/månad i två år. men jag utgår att man får surfa en del för den summan. sen tillkommer ju dina samtalskostnader på allt.

Pris under bindningstid (24 mån)

* 29 öre/min till alla nät.
* 29 öre/sms till alla nät.
* 1,99 kr/mms till alla nät.
* 79 öre/samtal i öppningsavgift.

Fast månadsavgift under bindningstiden 378 kr, varav 29 kr för Telia Mobil Prata på, 199 kr för Mobilsurf Extra och 150 kr för telefonen

så ska man surfa med mobilen o ändå hade tänkt köpa till surfning, så äre väll överkomligt pris. förutsatt att man kan tänka sig ha telia. men de andra kommer väll kontra skulle ja tro, nu när telia inte har ensamrätt längre. o ska man inte surfa nått, så blire ju dyrt för nått man ändå inte använder.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Någon som lyckades få tag på en HTC Hero (brun) från Telenor som möjligen vill sälja den? Eller kanske till och med köpte två? Det skulle uppskattas (A)

Permalänk
Medlem

har de ens börjat levereras? trodde det inte skulle ske förän i augusti

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

hur är det egentligen med iPhone 3GS? Var det inte så att den blev oerhört varm? Så varm, så den t.o.m. skapar missfärgningar?

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Medlem

Hero ska komma till Sverige i början av augusti enligt telenor.

Sedan så skulle inte deras första leverans täcka alla bokningar eftersom telefonen är populärare än vad de trott.
Vilket leder till att några som bokat kommer få vänta ytterligare några veckor.
Det är vad jag har hört från telenor, dock så skulle de prata med htc så läget kanske har ändrats...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dequix
hur är det egentligen med iPhone 3GS? Var det inte så att den blev oerhört varm? Så varm, så den t.o.m. skapar missfärgningar?

Min blir inte alls varm, har en 2G som använt i ca 2 år sen tidigare, och den blev riktigt varm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dequix
hur är det egentligen med iPhone 3GS? Var det inte så att den blev oerhört varm? Så varm, så den t.o.m. skapar missfärgningar?

var lite blandade uppgifter om missfärgningen berodde på värme eller ett dåligt fodral.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

LG KM900 arena kanske vore nåpgot att kasta ett öga på?

http://www.gsmarena.com/lg_km900_arena-2666.php

8gb internt minne, 3.5mm jack, capasitiv touch, reptåligt glas osv..
har en själv och tycker den är väldigt snabb.

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem

tråkiga me den ä ju att det inte är en smartphone, eller? känns ju lite som om man vill ha det, om man ändå ska ha så pass stor skärm o touch. annars skulle man ju även kunna inkludera samsung jet vilket verkar intressant.

det ja inte gillar me samsung mobiler är att när man skrivit ett ord i "medelandefunktionen" så kan man inte gå tillbaka o ändra med T9 utan måste skriva om allt. eller finns det nån samsung mobil där det inte är så?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G4jm0r
LG KM900 arena kanske vore nåpgot att kasta ett öga på?

http://www.gsmarena.com/lg_km900_arena-2666.php

8gb internt minne, 3.5mm jack, capasitiv touch, reptåligt glas osv..
har en själv och tycker den är väldigt snabb.

Den är inte heller dum...

Men känner mig mera lockad av android och tar hellre en 3.2 tums skärm.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med LG Arena var väl att telefonen hade ett eget utvecklat OS vilket leder till att utbudet av apps är begränsat, rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Fördelen med apple e deras garanti. den är riktigt bra jämfört med branchen. och sen kan du nästan lämna in den varsom i världen bara de har ett applecenter etc. så oroa dig inte för missfärgningar o andra fabriksfel !

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Medlem

iphone har väll inte världsgaranti?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Varför kommer Facebook och Twitter förinstallerat för? Jag t.ex. använder varken eller och behöver således inte dessa två program, självklart måste det gå att avinstallera dem?

Permalänk

Jag står själv också i valet och kvalet mellan iPhone 3GS och HTC Hero. Jag har även funderat på en Nokia Xpress Music 5800.

Jag har alltid köpt en Nokia telefon, nu senast en Nokia N73 som jag använder än idag. Nu känns det som att det är dags att köpa en ny mobil.

N73 saknar 3.5 mm TRS kontakt för att man ska kunna ansluta vanliga hörlurar.

N73 har Nokias PopPort anslutning som jag bara inte kan låta bli att hata. Dessa ger sketen anslutning som glappar och tappar anslutning oavbrutet efter en tids användning. Den medföljande kabeln som används är CA-53 och jag har redan bytt två stycken såna för att kunna bibehålla någorlunda bra anslutning utan avbrott. Varje gång har jag valt en ny original Nokia kabel istället för ersättningskabel för att försäkra mig om bra kvalitet men ändå har de gång på gång gett vika. Jag försöker att använda Bluetooth när jag kan.

N73 har Symbian OS (Series 60). Det som jag hatar i det här systemet är främst kalendern. Kanske beror det på att jag har spenderat så mycket tid på att försöka få det att fungera som jag vill med hjälp av tredjepartsprogram. Kalenderapplikationen har nämligen inte stöd för mer än en kalender. Jag använder Outlook 2007 som mitt PIM program. I den har jag endast en personlig profil (personal storage table file *.pst) med i huvudsak två lokala kalendrar som jag använder regelbundet - en kalender för jobbet och en personlig kalender. Ni kan läsa mer om det här problemet i den tråd jag skapade förra månaden. Av den här anledningen ensam funderar jag på att byta till iPhone med iPhone OS som jag har fått veta ska klara av att synkronisera med mer än en kalender. Men efter en stunds sökande på nätet så hittade jag uppgifter som tyder på att alternativet som aktiverar synkronisering av mer än en kalender i iTunes inte går att aktivera där PIM programmet är Microsoft Outlook men fungerar bra med Apple Mail (och Microsoft Entourage tror jag). Vissa menar att Outlook måste ha mer än en PST profilfil för att man ska kunna synkronisera mer än en kalender. Det här är ett problems om fanns med tidigare iTunes versioner och pre-version 3.0 av iPhone OS. Det är möjligt att det har lösts i och med OS 3.0 och senare iTunes versioner. Jag hoppas på det. För jag vill inte skaffa en Windows telefon bara för att få multi calendar sync att fungera.

HTC Hero är en riktigt snygg och funktionell smartphone. Det nya UI Sense gränssnittet förhöjer användarupplevelsen. Det är handdatorfunktioner jag vill ha i första hand, och telefon sist men inte minst. Av det som jag har sett av och läst om HTC Hero så tycker jag att den uppfyller båda delarna mycket bra. Men detsamma gäller också iPhone. Jag är också lite tveksam till den böjda uppstickande hakan hos Hero.

Två viktiga saker som jag tycker talar för iPhone är Mulit-Touch och nativ kompatibilitet med iTunes. Möjligheten att ladda ner musik genom iTunes Store direkt till sin iPhone är i sig en anledning nog att överväga en iPhone framför andra konkurrenter för oss musikälskare.

HTC Hero går väl inte att använda med iTunes?

Av samma anledning som ovan så har jag också funderat på en Nokia Xpress Music 5800 eftersom Nokia i år har lanserat sin egen musikbutik som heter Nokia Music Store och är en del av Nokia Ovi. Telefonen levereras dessutom med musik - "Comes with Music". Men det som talar emot Nokias musikbutik tycker jag är att de använder WMA som filformat och har DRM skydd på filerna. Men Nokia Xpress Music 5800 som telefon är en mycket bra telefon. Den har visserligen resistiv touch screen i jämförelse med kapacitiv touch screen som iPhone använder och även HTC Hero tror jag, men de har lyckats göra skärmen så bra att den är väldigt responsiv och man märker knappt någon skillnad mot en kapacitiv touch screen.

Jag väntar på att både HTC Hero och iPhone 3GS ska släppas i Sverige innan jag fattar något beslut. Men som det ser ut just nu så lutar det mer åt iPhone 3GS för min del, främst pga. möjligheten att synkronisera den med iTunes och köpa musik från iTunes Store.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Tror inte apple skulle tillåta att HTC hero funkar me iTunes native, precis som de nyss blocket Palm Pre. Dock kan det ju komma tredjepartslösningar som löser det, så att det funkar, precis som det nyss gjorts till Palm Pre, där salling clicker nyss släppte en lösning

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive