Htc Hero vs. iPhone 3G(s)

Permalänk

Fast 3gs kostar mycket mer, 8000 o uppåt mot 4000 (telenor) - 5500 för Hero

Permalänk
Medlem

gör den? skillnaden är väll att iphone inte kan köpas obunden.
räknar man på telias abonnemang så kostar själva nallen 3600 kr. sen måste man ju i o för sig teckna databonnemang till, men det jänns ju som om att man ändå vill ha just det på en sån här telefon, vare sig den heter HTX hero eller iphone.

en å andra sidan, räkneexemplet lär bli liknande om man köper Hero på avbetalning och med abonnemang.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Telias erbjudande kostar ju runt 10500 på 2 år utan samtalspott.
Och alt abonnemang kommer säkert att kosta lika mycket. Kalla det pott, fri surf etc. men dyrt blir det. Om 3gs kostar 7500:- (700 EUR?) i Italien (Hero kommer ligga runt 399 EUR där) så kommer det att skilja mycket här med.

Permalänk
Medlem

om du köper hero för 5500 kr, o så köper du till surfpaket och valfritt abonnemang hos t.ex. telia, vad kostar det då för 2 år?

10500 kr är för telefon + fri surfning (upp till 5 Gb innan de brgränsar, precis som hos alla andra förutom telenor som inte har nån gräns, ännu) i 2 år.

tänker du inte köpa till fri surf, så äre självklart dyrt och tråkigt att man tvingas köpa med nått man inte vill ha. men känns lite som om de som köper en iphone eller hero, är sånna som ändå tänker köpa till den funktionen.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Htc Hero stödjer även den multitouch men utöver det så är det första mobilen som stödjer flash vilket höjer internetupplevelsen ett snäpp...

Jag använder idag iTunes och jag vet att det kommer gå att synka med htc:n...
Eftersom det finns program som sköter detta.

Ett program som tillåter synk med iTunes:

http://www.mobil.se/artikel/svenskt_bolag_fixar_itunessynk_ti...

Dock så tvivlar jag inte på att iPhone 3GS är en grym telefon som ingen borde bli bli missnöjd med.
Men jag vill bara inte vara bunden någonstans och när jag ska surfa kommer jag oftast ha tillgång till WLAN.

Flash: http://www.youtube.com/watch?v=QZLOndllpUM

Permalänk
Medlem

ja, då är ju Hero ett bra alternativ

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av misr
Htc Hero stödjer även den multitouch men utöver det så är det första mobilen som stödjer flash vilket höjer internetupplevelsen ett snäpp...

Förtydligande: Hero är den första Android-mobilen som har flash-stöd. Adobe ska även släppa en flash-plugin till alla android-mobiler senare i år.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Förtydligande: Hero är den första Android-mobilen som har flash-stöd. Adobe ska även släppa en flash-plugin till alla android-mobiler senare i år.

Joo sant...

Permalänk

jag är bra sugen på att införskaffa heron, när förväntas den komma till Sverige?

Permalänk
Medlem

Geh >_< har också riktigt svårt att bestämma mig, har haft iPhone 3G och just nu Nokia E71, iphonen är en riktigt bra telefon speciellt nu med 3.0. Så frågan är ju om man ska köpa 3GS eller HTC hero... App store är grymt men måste säga att jag faktiskt inte använde många av programmen jag laddade ner fler än en gång (Utbudet är iofs många gånger större nu än för 6mån sedan då jag hade iphone).

Telefonen är ju verkligen en hit och många stora företag utvecklar ju spel och program till den - den känns dessutom väldigt framtidssäker då apple tidigare iallafall har släppt programvara till tidigare versioner också. Just nu finns ju endast priser ute för 2 olika abonnemang hos telia och de är ju riktigt kassa, blir nog en iPhone ifall halebop eller tre fixar bättre erbjudanden.

HTC hero kommer till Sverige i juli enl http://htchero.se/

Permalänk
Medlem

Nu blir man lite orolig...
Första recensionen som "sågar" ner telefonen: http://www.swedroid.se/gizmodo-recenserar-htc-hero/#comments

Permalänk

http://www.slashgear.com/htc-hero-review-2149880/
”In fact, our general impression of the Hero’s performance has been very good, with the Sense modifications doing little to slow the smartphone down.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av misr
Nu blir man lite orolig...
Första recensionen som "sågar" ner telefonen: http://www.swedroid.se/gizmodo-recenserar-htc-hero/#comments

På det stora hela så är recensenten faktiskt väldigt nöjd med telefonen, men han påtalar bristerna som faktiskt finns. Även om den har problem med lagg ibland så anser han att det är den bästa androidluren hittills.

En väldigt bra men inte felfri lur, således.

Permalänk
Medlem

Joo sant...

Detta är tillräckligt rappt enligt mig
http://www.youtube.com/watch?v=B3yZjYbs6Mo

Ny recension: http://www.slashgear.com/htc-hero-review-2149880/

P.s. Har dock inte läst den ännu.

Permalänk

Alltså en sak jag inte fattar med hero:n är om OS:et är fullt öppet (öppen källkod, grunden i android) lr om den kör på ett begränsat "HTC-OS" byggt på android plattformen.

Med andra ord: Om någon tredjeparts grupp släpper ett eget OS eller massa program byggt på android plattformen kommer man kunna installera det då?

Rätta mig gärna om jag fått nått om bakfoten.

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

Antar att Htc Sense kommer bli "hackat" rätt snabbt p.g.a. xda så då kommer du kunna lägga in vilket tredjeparts OS som hellst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swe_clockering
Alltså en sak jag inte fattar med hero:n är om OS:et är fullt öppet (öppen källkod, grunden i android) lr om den kör på ett begränsat "HTC-OS" byggt på android plattformen.

Med andra ord: Om någon tredjeparts grupp släpper ett eget OS eller massa program byggt på android plattformen kommer man kunna installera det då?

Jag har inte hört om någon som har haft problem med att köra tredje-parts-program under Hero's Sense UI. Och jag förstår inte varför de skulle ha det heller. Så vitt jag vet har HTC skrivit om 'skrivbordet', och lagt till en massa egna program. De har inte krånglat med, eller begränsat skälva plattformen.

Permalänk

Visserligen stödjer HTC Hero Multi-Touch men upplevelsen är ett snäpp sämre än med iPhone 3GS, eller iPhone 3G för den delen. Anledningen är just det som har nämnts här innan och som man även har påtalat i olika recensioner och det är att den laggar.

Att HTC Hero laggar gör att hela användarupplevelsen blir lidande, var det sig man använder eller inte använder Multi-Touch.

Ja, HTC Hero må stödja Flash, men att prestandan sviktar gör ju ändå att upplevelsen inte blir så lovande.

För mig spelar det inte så stor roll om jag har bindningstid eller inte hos en operatör. Från början anävnde jag kontantkort från Comviq men sedan skaffade jag abonnemang istället hos Tele2 eftersom jag inte vill behöva tänka på hur mycket pengar jag har kvar på kortet och om och när jag behöver fylla på. Jag har idag mobilabonnemang, Internet-abonnemang, och IP-telefoniabonnemang hos Tele2. Jag känner att jag vill göra mig lite oberoende av Tele2 och har redan börjat titta på andra alternativ för att byta till annan operatör innan det ens började talas om iPhone 3GS. När jag sedan hörde om iPhone 3GS så blev jag ganska säker på att jag skulle byta till Telia.

Men nu kan även andra operatörer erbjuda iPhone 3GS - Telenor, Tre och Halebop - så det är inte säkert att jag välja Telia nu i alla fall. Jag tänker använda min nya telefon som just telefon och PDA, så jag kommer inte att använda den primärt för att surfa på Webben med. Av den anledningen väntar jag på att Telia ska komma med ett erbjudande som passar mig bättre än det nuvarande där man betalar 199 SEK/mån för bara Mobilsurf Extra. Det är helt bortkastade pengar för mig om jag inte ska surfa på den dag in och dag ut. När 3GS lanseras den 31 juli så kommer man kunna välja valfritt abonnemang och tjänster hos Telia för att kombinera med telefonen. Det är nästa vecka det, jag hoppas bara att det finns några telefoner kvar då.

Jag var ganska bestämd från början att jag skulle byta till Telia, och när jag fick veta att de ska få den nya iPhone 3GS och då jag inte har haft någon iPhone tidigare, och då jag är missnöjd med Nokias Symbain OS och applikationerna i den (och platformen i sig) så tänkte jag att om jag ändå ska byta till Telia att även skaffa den nya iPhone. Sedan kom HTC ut med nyheten om Hero som fick mig att börja tvivla om jag ska välja iPhone 3GS. Jag tänkte välja HTC Hero bara för att den bygger på Android eftersom jag gärna vill stödja en öppen platform som bygger på öppen källkod eftersom jag ser potentialen med det.

Jag är medveten om vilka begränsningar Apple har satt in i bl.a. iTunes, och sitt App Store och jag stödjer det inte. Men nu lutar det ändå åt att jag kommer att välja iPhone 3GS istället för HTC Hero, speciellt nu när det har kommit rapporter om att HTC Hero laggar. Men jag tror starkt på Android som plattform och jag kan mycket väl tänka mig att ansluta mig till Android gemenskapen längre fram i framtiden.

Jag är även medveten om att också HTC använder lite tveksamma strategier. Det nya Sense UI gränssnittet är som jag har förstått det ett egenutvecklat gränssnitt som man endast kan få tillgång till om man köper den nya HTC Hero. Det går alltså inte att ladda ner och installera det gränssnittet på en icke-HTC Android telefon, eller ens gamla HTC telefoner. Så fort man nämner det här så börjas det direkt snackas om att man kommer att hacka det. Varför ska man behöva hacka något som redan från början borde ha fungerat på det sättet? Jag tycker inte att det är värd min tid. Detsamma gäller att "jailbreak"a en iPhone. Även Apple använder här tveksamma strategier eftersom de inte låter användaren installera vilket program som helst på den nya telefonen.

Rent hårdvarumässigt har ju iPhone 3GS ett övertag över HTC Hero, och även den tidigare 3G. iPhone 3GS har en ARM 11 processor på 600 MHz, jämfört med en ARM 11 på 412 MHz i gamla iPhone 3G, och 528 MHz i den nya HTC Hero. Om man ser bara till dessa tal så är HTC Hero bättre än gamla/nuvarande iPhone 3G, men sämre än den nya/kommande iPhone 3GS. Kanske är den något långsammare processorn anledning nog för att HTC Hero kommer att lagga? Det man kan göra i det läget om det nu skulle bli så är ju att optimera programvaran i den, kanske främst då det nya gränssnittet som antagligen inte är slipat tillräckligt för att användningen ska flyta på bra. Det är i så fall något HTC borde ha tänkt på och ansträngt sig mer för att förbättre redan vid utvecklingsstadiet.

Men misströsta inte om du gillar HTC Hero. Det är utan tvekan den bästa Android baserade smartphone telefonen hittills. Allting är ju relativt, och så är det även här. Jämför man alltså HTC Hero mot andra Android baserade telefoner så är den bäst. Men i jämförelse med alla andra konkurrerande telefoner och platformar så hänger den lite efter. Om man ser bara till Android plattformen och tillgängliga applikationsprogram så placerar sig Androaid ungefär i mitten - efter Apples iPhone OS (App Store) men före Nokias Symbian baserade telefoner. Men om man ser till hur enkelt det är att utveckla, distribuera, ladda ner och installera appliaktioner till de olika mobila plattformarna så tror jag att Android istället går före Apple iPhone OS. Som sagt, allting är ju relativt, det bror helt på vad det jämförs med.

Om man har svårt för att bestämma sig om man ska ha HTC Hero eller Apple iPhone 3GS så är det i regel alltid bäst att själv känna på respektive produkt istället för att gå efter andras uppfattningar och tolkningar.

Accelerometern är något som endast iPhone har, det har inte HTC Hero. Bara en sån sak gör att jag får en mersmak för iPhone. Kompassen är ännu en fördel med iPhone. Det är såna här funktioner som gör iPhone till en revolutionernade mobiltelefon och det är det som gör att den är smartare än alla andra "smartphones". Vi har redan insett det, nu är det bara att erkänna det också - det är iPhone som sätter normerna här! Alla andra tillverkare försöker ju bara härma iPhone, och HTC Hero är hittills den bästa kopian som har gjorts, med dess widgets, Sense UI gränssnitt och pekskärm. Jag tror att det i slutändan faller tillbaka på såna här små detaljer som åtminstone i mitt fall kommer att vara avgörande för vilken telefon jag väljer.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Accelerometern är något som endast iPhone har, det har inte HTC Hero. Bara en sån sak gör att jag får en mersmak för iPhone. Kompassen är ännu en fördel med iPhone.

Heron har ju både accelerometer och kompass?

Permalänk

Själv vill jag gärna ha Android, men det känns som hårdvaran i Heron är i något klen, men och andra sidan så har väl iPhone3GS värme problem.
Undra om det blir samma sak med Android telefonerna när det sätts in bättre hårdvara, eller om iPhonen är kasst designad och därmed inte blir av med värmen. (skalet fungerar som värmeisolering ?) =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Telias erbjudande kostar ju runt 10500 på 2 år utan samtalspott.

Får man fråga hur du räknat här?? 378*24 = 9072 != 10500!

Och att skaffa en iPhone utan att nyttja surf speciellt mycket känns lite onödigt eller? Jag funderar på att byta upp min från N73 + iPod Touch till en iPhone just för att kunna surfa på touchen utan WiFi. Det betyder att jag kommer att betala extra för surf i alla fall, då är inte 378:- för surf och iPhone så farligt...

Det blev lite luddigt, hoppas budskapet framgår!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Szandman
Får man fråga hur du räknat här?? 378*24 = 9072 != 10500!

Och att skaffa en iPhone utan att nyttja surf speciellt mycket känns lite onödigt eller? Jag funderar på att byta upp min från N73 + iPod Touch till en iPhone just för att kunna surfa på touchen utan WiFi. Det betyder att jag kommer att betala extra för surf i alla fall, då är inte 378:- för surf och iPhone så farligt...

Det blev lite luddigt, hoppas budskapet framgår!

Kostar 995 oxå... så 995 + 9072=.. mycket för mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Accelerometern är något som endast iPhone har, det har inte HTC Hero. Bara en sån sak gör att jag får en mersmak för iPhone. Kompassen är ännu en fördel med iPhone. Det är såna här funktioner som gör iPhone till en revolutionernade mobiltelefon och det är det som gör att den är smartare än alla andra "smartphones". Vi har redan insett det, nu är det bara att erkänna det också - det är iPhone som sätter normerna här! Alla andra tillverkare försöker ju bara härma iPhone, och HTC Hero är hittills den bästa kopian som har gjorts, med dess widgets, Sense UI gränssnitt och pekskärm.

1. Att använda Widgets är väl knappast att kopiera iPhone. Med tanke på att iPhone OS inte ens stöder dem.
2. Att använda pekskärm är heller inte att härma iPhone. Denna funktion har funnits i mobiltelefoner länge.
3. Den första Android-mobilen (HTC Dream) hade kompass före iPhone fick den.
4. Det var inte funktionerna i sig som gjorde iPhone populär, utan hur lättanvänd den var. Windows Mobile mobiler har länge haft fler funktioner än både iPhone 3GS och HTC Hero, men har inte tilltalat vanliga användare.

Jag håller med om att HTC Hero behöver mer prestanda. Det verkar som att HTC tar småsteg framåt. De kommer att släppa mobiler som använder sig av Snapdragon (1 GHz processor m.m), och de kommer säkert att komma med fler mobiler som använder sig av Sense UI. Det verkar troligt att dessa kommer att mötas vid nått tillfälle, och det kommer att bli intressant.

Permalänk

Och Iphone 3gs kostar nästan dubbelt mot HTC Hero

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Kostar 995 oxå... så 995 + 9072=.. mycket för mycket

Om du ska ha 32Gb versionen ja, jag visste inte att det var en förutsättning??
16Gb versionen kostar 1 Kr!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Heron har ju både accelerometer och kompass?

Jag uppskattar att bli rättad när jag har fel. Här har du rätt i att du rättar mig. Jag utgick från att HTC Hero saknade båda delarna eftersom inte någon av dessa har nämnts i de nyhetsartiklar och förhandstitt jag läst och sett om HTC Hero på Webben. Även HTC's officiella webbplats hade väldigt preliminära uppgifter i och med att telefonen inte hade lanserats ännu när jag besökte den senast. Det är anledningen till att man alltid skriver det finstilta "specifications are subject to change without prior notice" på varje webbsida och även användarhandbok som uppger teknisk information.

Men nu har jag besökt HTC's webbplats igen och där står det faktiskt att den har "Digital Compass" och "G-sensor". Jag är dock osäker på vad de menar med just "G-sensor". Jag förstår att det är en förkortning för "gravitation", men är det då samma typ av sensor som används i en "accelerometer"? Skillnaden är nog minimal, men jag tror nästan att en "G-sensor" är en s.k. "tilt sensor" som kan bestämma lutning längs två axlar i förhållande till en yta. Med en "accelerometer" kan man även bästämma orientering eftersom den kan göra fler mätningar längs fler axlar.

Kanske är det så enkelt som att Apple har integrerat en fullfjärdad "accelerometer" som behärskar både lutning och orientering, medan HTC har valt en vanlig "tilt sensor" eller "G-sensor" för att bestämma lutning och sedan kompletterat den med en "digital compass". Om så, så har båda telefonerna samma funktioner men där HTC använder två olika komponenter när Apple använder en komponent för samma funktionalitet. Om så, så skulle man kunna argumentera för att Apples lösning är bättre genom att den är mer noggrann, kräver mindre utrymme och minskar totalvikten på telefonen.

Var har du läst att HTC Hero ska ha en "accelerometer"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Själv vill jag gärna ha Android, men det känns som hårdvaran i Heron är i något klen, men och andra sidan så har väl iPhone3GS värme problem.
Undra om det blir samma sak med Android telefonerna när det sätts in bättre hårdvara, eller om iPhonen är kasst designad och därmed inte blir av med värmen. (skalet fungerar som värmeisolering ?) =D

Finns det omtalade värmeproblemet även i iPhone 3GS? Var har du läst det? Tänker du på det där fallet där en användares vita iPhone 3G blev lila? Jag har läst att det berodde på det dåliga fodralet han använde snarare än på själva telefonens värmeutveckling.

Någon som vet mer om det här?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Szandman
[...]att skaffa en iPhone utan att nyttja surf speciellt mycket känns lite onödigt eller? Jag funderar på att byta upp min från N73 + iPod Touch till en iPhone just för att kunna surfa på touchen utan WiFi. Det betyder att jag kommer att betala extra för surf i alla fall, då är inte 378:- för surf och iPhone så farligt...

Det blev lite luddigt, hoppas budskapet framgår!

1. Ja, det är onödigt att skaffa iPhone med extra surf utan att nyttja... tja... just surf. Man betalar då för något man egentligen inte behöver. Hur är det svårt att förstå?`

2. Ja, om du främst ska använda iPhone till att surfa med så är jag benägen att tro att just detta erbjudande är ett riktigt kap för dig. Har jag uppfattat dig rätt om jag tror att du inte kommer att använda iPhone till något annat än just surf? Jag har exakt samma telefon som du har nu - en Nokia N73 - och jag byter till iPhone främst för att få en bättre telefon med PDA i första hand, och Internet appliance i andra hand. Jag är lite nyfiken på hur du själv prioriterar där.

3. Varför är det luddigt? Jag tycker att du är ganska tydlig med vad du menar. Det enda luddiga i ditt inlägg är att du verkar utgå från att dig själv bara, och inte visar förståelse för att andra användare kan ha andra preferenser. Om du nu främst vill surfa på din iPhone så har du ju redan ett väldigt bra erbjudande just nu hos Telia. Så det finns ingen anledning för din användargrupp att klaga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Theli
1. Att använda Widgets är väl knappast att kopiera iPhone. Med tanke på att iPhone OS inte ens stöder dem.
2. Att använda pekskärm är heller inte att härma iPhone. Denna funktion har funnits i mobiltelefoner länge.
3. Den första Android-mobilen (HTC Dream) hade kompass före iPhone fick den.
4. Det var inte funktionerna i sig som gjorde iPhone populär, utan hur lättanvänd den var. Windows Mobile mobiler har länge haft fler funktioner än både iPhone 3GS och HTC Hero, men har inte tilltalat vanliga användare.

Jag håller med om att HTC Hero behöver mer prestanda. Det verkar som att HTC tar småsteg framåt. De kommer att släppa mobiler som använder sig av Snapdragon (1 GHz processor m.m), och de kommer säkert att komma med fler mobiler som använder sig av Sense UI. Det verkar troligt att dessa kommer att mötas vid nått tillfälle, och det kommer att bli intressant.

Där tänkte jag inte riktigt klart när jag skrev det där, jag skrev bara lite snabbt för att publicera inlägget då jag hade brottom. Jag har därför kanske inte formulerat mig bra. Jag ska försöka ändra på det.

Jag menar inte att det är fel att kopiera en iPhone, även om man nu skulle bestämma sig för att göra det. Med att "kopiera" menar jag att man snor lite idéer antingen rakt av eller i något modifierad form. Sådant sker ju hela tiden mer eller mindre inom alla industrier. Så jag försöker inte på något sätt att sätta iPhone i ett starkare ljussken, så är det inte. Jag vet att du inte har påstått det men jag vill redan nu röja undan såna tankar.

Att alla "härmar" iPhone är kanske lite hårt ord, jag kanske borde ha skrivit att alla "inspireras" av iPhone. Jag försöker att vara objektiv men jag tycker inte att många ger iPhone den respekt den förtjänar, och flera vägrar att erkänna det i vissa fall bara för att den kommer från Apple. Lika så är det många iPhone och speciellt Apple fanatiker som vägrar att erkänna att Androids Market Place och hela den plattformen är betydligt mer öppen och enklare att använda än Apples motsvarighet till den.

Tycker du inte att dessa "widgets" i Sense UI påminner om ikonerna på hemskärmen i iPhone? Det är i stort sett bara utökade versioner av dessa som kan aktivt visa innehåll men som även kan fungera som ikoner om man pekar på dem precis som de gör i iPhone. Själva ordet "widget" är för övrigt det som Apple också använder i Mac OS X - något som Microsoft har döpt om till "gadget" i Windows.

Det var inte så jag menade när jag nämnde pekskärmen. Här använder du det som motargument i ett helt annat sammanhang. Jag ville bara summera ihop alla de saker båda telefonerna har gemensamt eller de aspekter som påminner om de båda telefonerna. Du kan omöjigen förneka att båda telefonerna har en pekskärm. Sedan så ville jag också med det lyfta fram att det är iPhone som har populariserat användningen av pekskärm på "smartphones". Pekskärman må ha använts länge, kanske främst i PDA enheter, men inte alls ofta om ens någon gång i "smartphones" innan iPhone lanserades.

HTC Dream är en väldigt intressant telefon, det måste jag erkänna. Men den kommer nu att ersättas av HTC Hero och med det sagt så är den inte aktuell i jämförelsen mot senaste iPhone 3GS. Det är inte helt rättvist att jämföra en äldre telefon mot en nyare. Därför fokuserar jag bara på vad som är aktuellt just nu - HTC Hero vs. Apple iPhone 3GS. Här hade jag dock fel om HTC Hero - även den, liksom iPhone 3GS har inbyggd "hårdvarobaserad" kompass. Accelerometern eller "tilt sensorn" däremot, den hade nog inte HTC Dream. Det är väl därför du inte har nämnt den här när du skröt om att till och med HTC Dream hade kompass före iPhone? Som jag sa, det är just det här som jag vill undvika, jag vill inte att det ska uppstå några konflikter mellan gammal och ny hårdvara, därför ska man bara jämföra det senaste med det senaste.

Jag håller med om att användarvänligheten är och har varit iPhones starkaste sida. Men avancerad teknik så som dessa sensorer vi har talat om här, och så förstås den avancerade pekskärmen ligger till grund för hur lättanvänd iPhone blev och fortsätter att vara. Bara en sån sak som att kunna dra nytta av ett komplett QWERTY tangentbordet när man skriver SMS och att det dessutom bara visas när man behöver det och försvinner när man inte behöver det gör bidrar så otroligt mycket till att iPhone blev så pass populär och användarvänlig som du beskriver. Att det sedan ska bara räcka med att luta telefonen 90 grader frånurs för att få ett ännu större skrivfönster och större tangentbord, det gjorde iPhone så mycket mer lättanvänd för vilken nybörjare som helst kan ju greppa dessa koncept direkt utan att ens läsa någon användarmanual. Men alla dessa finnesser som gör iPhone så lättanvänd på programnivå är baserade och helt beroende av den hårdvaran som finns innuti skalet. Det är därför iPhone tilltalar "vanliga användare" mer än andra telefoner gör. Men oavsett vilken användartyp man är så tror jag att alla kan glädjas och dra nytta av det intuitiva gränssnittet i iPhone. Bara för att man är en "power-user" så behöver man inte gör det svårt för sig mer än nödvändigt.

Egentligen behöver HTC Hero inte så mycket mer prestanda. Däremot behöver programvaran optimeras. Den har egentligen alla grundläggande förutsättningar för att kunna arbeta minst lika bra som iPhone 3GS. Men då blir man kanske tvungen att avstå från vissa programkomponenter. Ja, precis så är det, jag tänker främst på Sense UI gränssnittet. Om de nu inte kan slipa till det ytterligare så tycker jag absolut att de ska avstå från det. Jag vill hellre ha en responsiv telefon än mycket bling bling men lite verkligt arbete. Man kanske även kan se över interna komponenter i Android, det finns säkert en och annan kodrad som man kan vara utan eller ersätta den med en annan - inom programmering går det ju oftast att åstadkomma samma resultat på många olika sätt.

Allmänt sett så tycker jag att "programmeringsmoralen" bland dagens programmerare i många fall är väldigt låg. Man förlitar sig alldeles för mycket på att datorprogram i alla dess former (inklusive hålkort) är föränderliga och kan enkelt förbättras och fel rättas till i efterhand. Det har gjort att man många gånger ger ut halvfärdiga programvaror som sedan lappas till för fulla muggar i ett senare skede. Det är rena beskrivningen av Microsofts arbetsstrategi. Inte undra på att ingen vill ha Windows Mobile telefoner när de bygger på 14 år gammal kod som har lappats till och kompletterats med nya komponenter i olika etapper för att göra systemet kompatibelt med nya "multimedia" och "smartphone" telefoner. Men i grunden är det samma gamla och trötta Windows Mobile baskod.

En annan sak som sätter ner "programmeringsmoralen" bland dagens programmerare är att man förlitar sig för mycket på att dagens datorer är "kraftfulla". Så istället för att utföra samma operation med bara 50 rader kod så använder man typ 200 rader. Det är helt onödig resursförbrukning och processortid går till spillo. För att göra saken värre så sätter man krav på hårdvarotillverkarna att utveckla och tillverka starkare, snabbare, effektivere, etc. komponenter. Istället för att själv skriva program på ett smartare sätt. Det är förståeligt om kraven kommer från användare men det är konstigt när det kommer från utvecklare och programmerare själva. Du uttrycker ju själv hopp om den nya processorn på 1000 MHz. Skulle man idag sätta en sån i en modern smartphone som iPhone så skulle nog värmeproblem vara det minsta att tänka på, den skulle helt koka över eller explodera! Vad är nästa steg, 10 GHz i handflatan, 40 GHz i knät och 100 GHz på skrivbordet? Det är riktigt sinnessjukt. Jag tycker att vi måste kunna sätta mer krav på programmerarna istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Och Iphone 3gs kostar nästan dubbelt mot HTC Hero

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Szandman
Om du ska ha 32Gb versionen ja, jag visste inte att det var en förutsättning??
16Gb versionen kostar 1 Kr!

Exakt! You read my mind! Här återkommer igen det som jag har talat om ovan - man sätter mer än rimliga krav på ny teknik. Jag tycker att 16 GB är helt användbart och fullt tillräckligt för merparten av alla användare. Jag ska själv välja 16 GB då jag inte har behov av mer minne. Om jag skulle välja 32 GB så skulle jag inte använda mer än hälften som mest och andra halvan skulle stå tom till nästa iPhone kommer ut och då skulle jag ju ändå byta ut min gamla mot den nya utan att ens ha använt mer än halva dess kapacitet. Men inte ens om du väljer 32 GB modellen kommer du kunna ta med dig all din musik på den till exempel eftersom de flesta av oss har minst tre till fyra gånger så mycket mer musik än vad som ryms på 32 GB minne. Men å andra sidan är det mycket sällan man lyssnar på mer än fem till tio album från hela sin musiksamling. När man vill lyssna på något annat så får man väl ta bort det andra och synkronisera telefonen med bara den musik man känner för att lyssna på just då, jag förstår inte varför det ska vara så svårt.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Om man har BEGRÄNSINGEN 16GB internt utan minnesexpansion så är det en nackdel. Och inte ens 32GB är tillräckligt för mig. MicroSD kommer i 32GB inom kort. HERO har accelerometer (finns beskriven i flera av senare tester).
Widgets är inte ikoner. Iphone var inte först med vare sig ikoner eller touchskärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Var har du läst att HTC Hero ska ha en "accelerometer"?

Vet att det står G-sensor på HTCs egen sida.
Dock skrivs det i de flesta reviews jag läst att den är utrustad med accelerometer.
Se t.ex:
http://www.slashgear.com/htc-hero-review-2149880/
http://www.gsmarena.com/htc_magic-review-377.php
http://www.techradar.com/reviews/phones/mobile-phones/htc-her...
osv.
Men de kan ju ha fel.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Och Iphone 3gs kostar nästan dubbelt mot HTC Hero

fattar inte hur du räknar. din uträkning stämmer i pengar, men du tar ingen som helst hänsyn till att i det där iphone priset ingår data abonnemang. lägger du till samma abonnemang till en Hero, så kostar den lika mycket. ända skillnaden är att heron inte är låst och att du inte tvingas skaffa data abonnemanget, men det är nått jag personligen skulle köpa, oavsett om ja köpte hero eller iphone.

annars är ju 3´s abonnemang på iphone bättre, o vi får se vad telenor kommer med.

misstolka mig inte, du får gärna gilla Heron mer. o om 32 Gb inte räcker för dig, så är inte iphonen nått för dig. men uteslut inte fakta när du skriver om t.ex. pris.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive