Otroligt konstigt problem, aldrig sett förut.

Permalänk
Medlem

Otroligt konstigt problem, aldrig sett förut.

Tjenare alla.

Jag brukar inte ha problem att felsöka även om det tar tid men detta tar alla tidigare rekord. Först specar jag datorn.

Intel q9950 @ 3,5ghz
8gb Corsaid dominator PC2-8500 4x2gb
Abit quadGT x38 intel kretsen
Asus sonar D2 PCI
Asus GTX295
1x700gb 2x500gb hdd SATA
Bluray/DVD läsare
Corsair HX750 PSU

Allt bor i ett HAF 932 chassi.

Nu till själva problemet. Om man lyfter datorn, öppnar chassit eller drar ut strömkabeln så får datorn jättestora problem att boota. Den fastnar på A1 postcode som har att göra. Det känns som att jag provat det mesta.

Jag har bytit grafikkort, provat utan ljudkortet, provat andra minnen. Det ända jag inte provat är att byta moderkort eller CPU men att det skulle ha något att göra med det har jag väldigt svårt att tänka mig.

En typisk sak kan alltså vara att jag stänger av datorn. Lyfter upp den från golvet, drar ur psu kabel (behöver dock inte göra detta för att det ska fela), öppna chassit. Stänga chassit och sedan starta datorn och den fastnar vid postcode A1. Den fastnar här tills man startar om den med hjälp av ström knappen allt mellan 2-30 ombootar krävs och sedan funkar det bra. Nästa gång jag sedan stänger av och startar datorn är det inga problem, men såfort jag flyttar datorn lite, öppnar chassit eller bryter strömmen helt krakelerar allting.

Är det någon som har NÅGON idé om vad detta skumma kan vara? Med sådant här strul är jag rädd för att uppgradera. Jag har gått och funderat på om det är någon sorts kalllödning i t.ex moderkortet?

Alla tips eller förslag är vid det här stadiet välkomnat.

Permalänk
Medlem

Ibland hjälper det att ta isär allt och sedan sätta ihop det nogrant igen. Glöm inte att kolla under moderkortet ifall du gjort fel där och sätta in kablarna ordentligt.

Permalänk
Medlem

hmm... kablar som glappar när du puttar till datorn?

kan det hända månna att du har en skruv under moderkortet eller någe i den stilen, som kortsluter skiten när du rör om datorn? ( visst, datorn borde ju sluta funka, men man vet aldrig )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
hmm... kablar som glappar när du puttar till datorn?

kan det hända månna att du har en skruv under moderkortet eller någe i den stilen, som kortsluter skiten när du rör om datorn? ( visst, datorn borde ju sluta funka, men man vet aldrig )

Tänkt precis samma sak, det ända jag hänger upp mig på då är varför börjar den då fungera helt plötsligt igen? Och kan sedan fungera utan problem? Nu har jag inte rört datorn sedan 1 juni och den har funkat klockrent. Drog ur strömsladden i morse bara för att testa, i bara 1 minut och skiten var tillbaka direkt. krävdes exakt 18 omstarter med strömknappen för att den skulle funka igen och nu funkar den helt normalt igen.

Permalänk
Medlem

jadu säg det :/

Äh vafan du borde kolla under moderkortet

Permalänk
Medlem

Det funkade för att du inte rör burken.

Du bör verkligen ta isär allt och bygga ihop den ordentligt innan du verkligen förstör något permanent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
jadu säg det :/

Äh vafan du borde kolla under moderkortet

Det är rent och fint där har t.om bytit ut moderkortsskruvarna en gång och kabeldragningen "bakom" moderkortet är inte ansträngd så det trycker på något sätt. Har t.om provat att "isolera" metaländarna på instickskort med ett tunt lager maskeringstejp osv, men utan resultat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ammath
Det är rent och fint där har t.om bytit ut moderkortsskruvarna en gång och kabeldragningen "bakom" moderkortet är inte ansträngd så det trycker på något sätt. Har t.om provat att "isolera" metaländarna på instickskort med ett tunt lager maskeringstejp osv, men utan resultat

Ah där har vi det... ta bort kablarna under moderkortet så ska du se att det funkar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
Ah där har vi det... ta bort kablarna under moderkortet så ska du se att det funkar!

När man säger att man drar kablar bakom moderkortet så är kablarna inte emot moderkortet , finns en plåt mellan moderkortet och kablarna

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
När man säger att man drar kablar bakom moderkortet så är kablarna inte emot moderkortet , finns en plåt mellan moderkortet och kablarna

Ah okej jag som hoppade glatt utav glädje för att jag lyckats hjälpa någon att felsöka

Permalänk

kan det vara nån kabel som är för mycket vinklad/böjd ? har hänt för mig att jag haft kablar böjda/vinklade och inte lyckats få igång datorn

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607