Macbooken dödar hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Macbooken dödar hårddiskar?

En lång historia kort:
Bytte ut hårddisken i min Macbook i mars, då den förra dog (totaldog, gick inte att rädda något från den).
Nu hände samma sak med min nya hårddisk. 500gig Samsung 5400.
Så, är det så att jag har fått ett måndagsex av hddn eller är det min dator som dödar hårddiskarna? och isåfall vad tycker ni jag ska göra?

MVH
/Erik

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem

Reklamera nya disken.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Reklamera nya disken.

Är nog inte hårdvaran han e intresserad av. Lagom kul att ha en dator med viktig information om den bara totaldör helt omotiverat. 1 disk som pajjar är dålig kvalitet på disk, 2 är bara otur. Om 3 diskar på raken går sönder... ja då är det antingen datorn eller handhavande fel.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Chansa en gång till :>

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jo klart jag ska reklamera disken, men frågan är hur jag går tillvidare med själva burken... jag pratade med en apple-affär idag och dom sa att jag ska prova igen, för om det vore burken som dödade disken, så skulle det gå snabbare än 4-5månader. (dvs om den skulle bli grymt överhettad, finns det andra orsaker?)

Jo första disken va fan en katastrof, hade hur mycket info som helst och bilder som jag saknar som fan, men nu har man lärt sig att ta daglig backup...
Andra disken hann jag inte lägga nått viktigt på (+ att jag sålde datorn...)

Någon som varit med om något liknande??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av älgen
Jo klart jag ska reklamera disken, men frågan är hur jag går tillvidare med själva burken... jag pratade med en apple-affär idag och dom sa att jag ska prova igen, för om det vore burken som dödade disken, så skulle det gå snabbare än 4-5månader. (dvs om den skulle bli grymt överhettad, finns det andra orsaker?)

Jo första disken va fan en katastrof, hade hur mycket info som helst och bilder som jag saknar som fan, men nu har man lärt sig att ta daglig backup...
Andra disken hann jag inte lägga nått viktigt på (+ att jag sålde datorn...)

Någon som varit med om något liknande??

Inte just HDD. Men moderkort som dödar expationskort via PCI/AGP eller så överlag är inte helt ovanligt. Men att det måste gå snabbare än 4-5 månader är inte alls säkert. Oftast är det så att det händer snabbt om t.ex. moderkortet skickar ut fel volt till produkten. Men att ditt fel måste bete sig så är inte alls säkert.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han på Applesupporten sa det, att om det är datorn som dödar hårddiskarna så brukar man märka det innom en månad. Men såklart finns det säkert andra fall också...

Men vad skulle kunna vara fel annars? överhettning, för stark volt, vad mer? ska kolla fläkten sen men den låter och blåser så lär ju inte vara det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av älgen
Han på Applesupporten sa det, att om det är datorn som dödar hårddiskarna så brukar man märka det innom en månad. Men såklart finns det säkert andra fall också...

Men vad skulle kunna vara fel annars? överhettning, för stark volt, vad mer? ska kolla fläkten sen men den låter och blåser så lär ju inte vara det...

Om det är överhettning så bör du känna det med handen under drift att den blir onormalt varm. Låter mera som det skulle komma ut fel volt. Sen är juh 90% av alla dator relaterad fel handhavande... inte för jag anklagar dig. Men man kanske ska titta på sina handhavande vanor för att utesluta det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nja, har ju inte kastat omkring datorn direkt, och den har bara stått på en hylla nu sen juni... Ovanligt varm var den inte, och fläkten var tyst som vanligt...

hur skulle man märka om den sänder ut fel volt då?

Visa signatur