Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vargön
Registrerad
Mar 2004

Csn / Bostads bidrag

Hej!

Har lite frågor ang dessa 2 rubriker.

Först Csn: Jag fick reda på igår att jag kom in på min utbildning så nu måste jag fixa alla papper själv, vet inte om man får hem dom automatisk om man kommer in under första antagningen.

Ska man ringa Csn och be dom skicka hem papper eller finns det något enklare sätt? Och hur långt tid tar det oftast innan man får första utbetalningen?

Sen Bostads Bidrag: Har något skickat in detta och fått igenom det? Jag har gjort den där kalkylen och ser att jag kommer få bidrag. Men ska man bara fylla i blanketten och skicka in, eller ska man bifoga en hyres avi, något bevis på att man ska plugga och bara får csn bidrag eller hur funkar det?

tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
*
Registrerad
Feb 2004

testa >> http://www.csn.se >> ansök om studiemedel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

Som tidigare person svarade, så är det enklast att skaffa en E-legitimation , ex BankID.

Sedan är det bara att logga in och ansöka om bidrag, detsamma gör du med Bostadsbidrag fast på www.forsakringskassan.se

Ang bostadsbidrag så vill de gärna ha med en hyresavi/hyreskontraktet, Handläggningstiden på bostadsbidrag är 40dagar, så räkna inte med några pengar på minst 2 månader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vargön
Registrerad
Mar 2004

Problemet är att jag tappat bort min kod till mitt bankID ska höra med banken imorgon, antar att det tar ett tag innan man får en ny kod. Går det bra att logga in på pappa bankID och fylla i csn uppgifterna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Mar 2004

Nej, det går inte logga in på din pappas bankID och fixa uppgifterna, men har du en bankdosa så kan du antagligen beställa nytt bankID via internetbanken.

Går ju även beställa en personlig kod från csn till mailen, men tror inte du kan skicka in några papper med den.

Annars så går du till din skola och ber om de papper du behöver för få studiebidrag och skickar in dom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2005

Är det swedbank du har tar det bara två minuter att skaffa nytt bank-id via nätet. Skitenkelt.

HTPC - Silverstone Grandia GD08 | Asus X99-Deluxe | i7 5820K | 16GB Ballistix 2400MHz | ASUS GeForce GTX970 | Samsung 840 EVO SSD | 4TB | EVGA SuperNova G2 750W | LG 60" Plasma | W7 64
Ljud - Onkyo TX606 | Dynavoice Challenger M-65
CITERA FÖR SVAR | SweCare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vargön
Registrerad
Mar 2004

Ja det är swedbank, läste att man var tvungen att slå in fel kod 3 gånger för att behöva skriva in sin puk-kod. Och sen skulle man ringa banken osv. Men hur gör man vore vore guld värt!

Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raditz
Ja det är swedbank, läste att man var tvungen att slå in fel kod 3 gånger för att behöva skriva in sin puk-kod. Och sen skulle man ringa banken osv. Men hur gör man vore vore guld värt!

Tack på förhand

Vadå hur man gör? Du sätter på dosan, trycker in några random siffror 3-gånger?

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vargön
Registrerad
Mar 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Är det swedbank du har tar det bara två minuter att skaffa nytt bank-id via nätet. Skitenkelt.

Hur man gör det, ska slå fel kod på mitt BankID alltså. Men verkar gå utan att man gör allt sånt där krångel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Mar 2004

Du går till swedbanks hemsida, loggar in med din dosa, går till tjänster, väljer e-legitimation och tar beställ nytt, har jag för mig, enklast är ju att du loggar in och kollar runt lite själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där!
Registrerad
Mar 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
... detsamma gör du med Bostadsbidrag fast på www.forsakringskassan.se

Ang bostadsbidrag så vill de gärna ha med en hyresavi/hyreskontraktet, Handläggningstiden på bostadsbidrag är 40dagar, så räkna inte med några pengar på minst 2 månader.

Nu vet jag inte om det var det du menade, men att ansöka till bostadsbidrag på deras hemsida går inte. Bara ladda ned blanketterna som man sedan får skicka per post.

Jag hittar i alla fall inte var man kan göra det, trots Bank-ID.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FlurK
Du går till swedbanks hemsida, loggar in med din dosa, går till tjänster, väljer e-legitimation och tar beställ nytt, har jag för mig, enklast är ju att du loggar in och kollar runt lite själv.

Precis, aldrig hållit på med att slå fel kod(?!) och gojja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raditz
Hur man gör det, ska slå fel kod på mitt BankID alltså. Men verkar gå utan att man gör allt sånt där krångel

Var har du hört den dumheten?

HTPC - Silverstone Grandia GD08 | Asus X99-Deluxe | i7 5820K | 16GB Ballistix 2400MHz | ASUS GeForce GTX970 | Samsung 840 EVO SSD | 4TB | EVGA SuperNova G2 750W | LG 60" Plasma | W7 64
Ljud - Onkyo TX606 | Dynavoice Challenger M-65
CITERA FÖR SVAR | SweCare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

fan, man kanske borde söka bostadsbidrag då, bara för att.

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pwnas.
Nu vet jag inte om det var det du menade, men att ansöka till bostadsbidrag på deras hemsida går inte. Bara ladda ned blanketterna som man sedan får skicka per post.

Jag hittar i alla fall inte var man kan göra det, trots Bank-ID.

Ja precis, fel av mig
Bostadsbidrag måste alltså skickas in.

Bank id fixar du enkelt på swedbanks hemsida förutsatt att du har internetbanken. du kan spärra ditt gamla id, och fixa ett nytt, Följ bara instruktionerna på hemsidan.

Startsida -> Beställ tjänster -> BeställBankID