påverkar hdd snabbhet flytet i spel

Permalänk
Medlem

påverkar hdd snabbhet flytet i spel

hej jag har en tid undrat om farten på hdd påverkar flytet i spel.altså ärker man skilnad i spel om msn har en raptor eller en gammal 7200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisen96
hej jag har en tid undrat om farten på hdd påverkar flytet i spel.altså ärker man skilnad i spel om msn har en raptor eller en gammal 7200

Skulle nog mest påverka Loading i spel.. sen när du väl är inne i själva spelet och spelar.. så påverkas inte spelet av slöare hd!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Sötast

I Vissa extremfall med på tok för lite ramminne så kan spelet bli ospelbart.

Men sålänge man sitter på en normalmängd så märks det inte.

Permalänk
Medlem

Nej påverkar bara laddningstiderna som ovan medlem just skrev.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Har du rätt klusterstorlek på spelpartitionen KAN spelet ladda lite snabbare.

Jaha, och vilken storlek är det då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Jaha, och vilken storlek är det då?

2

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Permalänk
Medlem

först tack för svaren.du menar altså att för lite ram kan räddas upp av snabb hd?förstod jag dig rätt då

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

först tack för svaren.du menar altså att för lite ram kan räddas upp av snabb hd?förstod jag dig rätt då

Nej, men laddtiderna kan sänkas.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om RAM blir fullt så kommer disken få jobba, har du då en snabb disk så....blir det ändå en hemsk prestandaförlust:P

Prioritera RAM istället för en snabbare disk, men mellan en Raptor och en vanlig 7200varvare så gör det ingen skillnad, nej.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Precis som det nämnts tidigare så är det mer minne som gäller. Ny disk är bara något som skulle kunna hjälpa flytet i något enstaka teoretiskt fall. I praktiken skulle du bara bli arg på att du slängt ut pengar och tid på något som ens inte går att mäta eventuell prestandavinst på

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
... mellan en Raptor och en vanlig 7200varvare så gör det ingen skillnad, nej.

Där håller jag inte med, men i det här fallet så spelar det ingen roll. För är man ute efter snabbhet och har tittat på en raptor så ska man istället titta på SSD.

Permalänk
Sötast
Citat:

Nix, absolut aldrig

Mer ram är det som gäller i såfall.

RAM har ofta en överföringshastighet på mellan 6000-10000 MB/s medans en HDD ofta har en överföringshastighet på cirka 60MB/s.

När minnet är fullt och spelet måste ladda in en ny miljö, så måste spelet dumpa saker i spelet som den *hoppas* på att du inte ska behöva se igen troligtvis något bakom dig.

Så då dumpar den de sakerna och börjar tugga från HDD'n och spelet blir helt ospelbart, sen vänder du dig om och samma sak upplevs igen, och igen och igen.

Men om du däremot hade haft mer Ramminne så att spelet hade kunnat ladda in både det som behövs nu, och inom en snar framtid, ja då blir det inga väntetider, eller saker som slumpas bort pga platsbrist