Bredband 60 från Netatonce, nån som har det?

Permalänk
Medlem

Bredband 60 från Netatonce, nån som har det?

Såg att de börjat med detta nu och tänkte höra om nån har det och kan dela med sig av sina erfarenheter.
Jag pratade med en tekniker på N@O i våras och han berättade då att de skulle börja med detta. Tydligen är det VDSL så man kunde få rätt hög upload på 20-30 Mbit, vilket är vad som intresserar mig.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Låter som det BBB kallar TurboDSL och är VDSL2 vilket är likt all annan xDSL anslutning kraftigt begränsat till avståndet från telefonstationen.

Kan inte svara för hur N@O´s tjänst fungerar man har stött på VDSL2 anslutningar på folk som befunnit sig relativt nära stationen och då synkat in på runt 40 mbit ut om jag inte misstar mig. Största problemet är att på den övre gränsen av vad tjänsten kan levereras på så får man samma hastighet som på ADSL om inte sämre, signalstyrkan tunnas ut så pass då det är andra frekvenser som används att det på ~1300-1500 meter i vissa fall är sämre än ADSL. Vilket är väldigt synd, men medans det på de första 500 meterna är jävligt bra hastighet i vissa fall.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Jo, teknikern nämnde faktiskt det. Men jag som bor 800 meter från stationen borde ju få duglig fart.
Måste man ha ett speciellt modem för detta eller går det med ett Zyxel 660H+ triple play? För isåfall kan man kanske testa utan att de måste skicka ut ett modem.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Du måste ha nytt modem

Permalänk
Medlem

TurboDSL kör iaf med VDSL2 modem och så vitt jag vet så funkar inte Zyxel 660H+ som VDSL2 modem.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Jo, teknikern nämnde faktiskt det. Men jag som bor 800 meter från stationen borde ju få duglig fart.

Jag bor ungefär 800m signalmässigt från stationen och jag har BBB, får ut 60/15 på bredbandskollen.se

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JZ0NiC
Jag bor ungefär 800m signalmässigt från stationen och jag har BBB, får ut 60/15 på bredbandskollen.se

Låter ju jättebra det! Jag får ringa till n@o i nästa vecka och höra vad de säger. De kanske inte har byggt ut ännu i Vimmerby.

Visa signatur

Permalänk

Jag kan berätta att jag har haft det nu i en vecka snart, och är ganska nöjd.
Ca 24 Mbit ner och 10 Mbit upp.
Ner hade jag hoppats vore högre, men upp är ju ganska bra. Men förhoppningsvis kan dom förbättra det lite i framtiden.
Dock verkar det vara asynkront, alltså om jag laddar upp i 10 Mbit, så kan jag bara ladda ner i 10 Mbit. Har för mig att dom sa att det skulle vara synkront.

Allt som allt, ganska bra, men förhoppningsvis blir det bättre..

edit: Har ca 950 meter till stationen föresten.

Permalänk
Medlem

Låter ju helt ok. Jag får se till att få tummen ur och ringa dom.

Visa signatur

Permalänk

Jag sitter på deras nät nu och har gjort det i flera år nu. Visst de säger att man har 60 mbit ner och 20 upp, men det är mycket bättre än så. För mej som filmbolagen och spelbolagen hatar pga vissa saker, så får jag får ut ca 31 mbit ut. Men jag fick bara ut 44mbit ner. Ringde netatonce och frågade om de kunde fixa. "visst kan vi det, men bara så du tänker på det så kommer det bli sämre upload istället" fick jag i luren. jag svarade med att jag behåller det som det är

tänk efter, vad skall man ha bättre hastighet till egentligen. 40 mbit ner 30 mbit upp det är perfekt hastighet.

och för er nördar som undrar vad jag har för avstånt till stationen så har jag 835m om jag minns rätt

Permalänk
Medlem

Jo, det är uploaden jag är ute efter då jag är nöjd med 17 ner som jag har nu. Men 2 upp är för lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera lite här då jag nu fått 60 Mbit VDSL, och även gått tillbaka till 24 Mbit ADSL då det inte funkade bra alls med 60. Jag var dock först i Vimmerby med det och ledningarna var tydligen rätt kassa. Netatonce löste allt ritkigt bra så det kostade mig inget att prova och de var snabba med att ordna tillbaka mitt gamla.

Visa signatur