Permalänk
Avstängd

Vad är AMDs svar för intel i5?

Vet ni vad AMD's svar är för intel i5 och intel i7?

Jag hör inga nyheter/rykten från amd...

Permalänk
Medlem

Prissänkningar
Inga direkta nyheter i high/mid end segmentet är annonserade från AMD.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd

så amd har inte pengar att utveckla sig lika fort som intel?

alltså, phenom 2 x4 965 är amds bästa processor, och intels i7 975 eller va den heter?

Tror du att amd kommer att sänka sin bästa processor efter releasen av radoen 5xxx?

Permalänk
Medlem

Det är Intel som nu har "svarat" på AMD's Phenom II

Om dom planerar en prissänkning på deras CPU's i samband med 5xxx kan jag inte svara på, men ser ingen direkt uppenbar anledning att göra det. Men i vanlig ordning sänks dom med jämna mellanrum vilket som.

AMD skulle säkert kunna klämma ut en CPU för 10 lax idag, men marknaden är mycket begränsad för en sådan produkt.

Permalänk
Medlem

tyvärr så tror jag inte amd har potentialen att svara på intel...
men jag föredrar ändå amd.. jag vet inte varför..

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Det talas om en 6 kärnig , men hur det stämmer vet nog bara AMD.

Närmast i tiden är en ny server prolle på 12 kärnor , och det kan vara en förminskad sådan som planeras .

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Anand säger "AMD is relegated to competing in the sub-$200 space, it is actually very competitive in that space. These days, I'm sure that's not a bad position to be in. While I'm sure AMD would love to be able to demand more money for its processors, being able to demand any at all isn't a bad position to be in."
här: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3638&p=10 (recension av propus)

Om man ser på inkomst och antal anställda(enl. wiki):
Anställda- AMD: 14,700 (Mars 2009) - Intel: 83,500(2008)
Inkomst 2008: AMD: 5.8 miljarder USD - Intel: 37.6 miljarder USD

Så kan man ana at AMD är mycket mycket mindre än Intel, så de tävlar inte riktigt på samma villkor.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Anand säger "AMD is relegated to competing in the sub-$200 space, it is actually very competitive in that space. These days, I'm sure that's not a bad position to be in. While I'm sure AMD would love to be able to demand more money for its processors, being able to demand any at all isn't a bad position to be in."
här: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3638&p=10 (recension av propus)

Om man ser på inkomst och antal anställda(enl. wiki):
Anställda- AMD: 14,700 (Mars 2009) - Intel: 83,500(2008)
Inkomst 2008: AMD: 5.8 miljarder USD - Intel: 37.6 miljarder USD

Så kan man ana at AMD är mycket mycket mindre än Intel, så de tävlar inte riktigt på samma villkor.

Damn... intel är mer än 6-7 gånger större... såklart att de kommer på kraftigare prukter och snabbare också... I dont blame you amd

Permalänk
Medlem

Intel släpper westmere och gulftown vilken dag som helst och då har dom dödat amds sexkärniga också innan den finns i affären.... det finns inget AMD kan göra annat än att gå tllbaka till ritbordet och skapa en revolutionerande arkitektur tills dom ska släppa 28 nm prollar för Intel har redan övergången av dagens arkitektur til 32 nm klar för utskick, dom inväntar marknaden bara... bara att googla lite så vet ni vad som händer....
Hoppas AMD tjänar in lite av sin förlust på de nya ATI korten dom släpper nu bara annars är det nog tack och adjö med den hälsosamma konkurensen och priserna stiger....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Intel släpper westmere och gulftown vilken dag som helst och då har dom dödat amds sexkärniga också innan den finns i affären.... det finns inget AMD kan göra annat än att gå tllbaka till ritbordet och skapa en revolutionerande arkitektur tills dom ska släppa 28 nm prollar för Intel har redan övergången av dagens arkitektur til 32 nm klar för utskick, dom inväntar marknaden bara... bara att googla lite så vet ni vad som händer....
Hoppas AMD tjänar in lite av sin förlust på de nya ATI korten dom släpper nu bara annars är det nog tack och adjö med den hälsosamma konkurensen och priserna stiger....

Inte säkert att det blir så , priset kommer bli ganska högt på Intelprodukterna ( Jag spekulerar ) och möjligt att AMD har aggresiv prissättning på en eventuell 6 kärniga processor.

Eller att servermoderkorten ( Med AMDs nya styrkrets) blir så pass bra , att 1p och 2p blir ett val för dom som kan betala för prestanda , liknande som Intel har till sina 2p kunder .

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Anand säger "AMD is relegated to competing in the sub-$200 space, it is actually very competitive in that space. These days, I'm sure that's not a bad position to be in. While I'm sure AMD would love to be able to demand more money for its processors, being able to demand any at all isn't a bad position to be in."
här: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3638&p=10 (recension av propus)

Om man ser på inkomst och antal anställda(enl. wiki):
Anställda- AMD: 14,700 (Mars 2009) - Intel: 83,500(2008)
Inkomst 2008: AMD: 5.8 miljarder USD - Intel: 37.6 miljarder USD

Så kan man ana at AMD är mycket mycket mindre än Intel, så de tävlar inte riktigt på samma villkor.

Lite skillnad jo Men sen är frågan hur stor del som faktiskt jobbar med just CPU's. Intel sysslar med en hel del annat, liksom AMD.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wez
Lite skillnad jo Men sen är frågan hur stor del som faktiskt jobbar med just CPU's. Intel sysslar med en hel del annat, liksom AMD.

Båda arbetar med integrerade kretsar, så det innebär ju snarlika produkter, (CPU:er, GPU:er och chipset:s m.m) och då har ju AMD dessutom sålt ut tillverkningsdelen, vilket inte Intel gjort. Sedan är det ju frågan om dessa siffror är från efter utförsäljningen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wez
Lite skillnad jo Men sen är frågan hur stor del som faktiskt jobbar med just CPU's. Intel sysslar med en hel del annat, liksom AMD.

Rätt dom gör ju även mobon själva och ssd enheter och mycket annat.... själva.. som inte amd gör.. sen är dom ju världens största gpu produsent sett till deras integrerade kretsar, men det tänker inte många på att dom faktiskt inta bara slår både AMD och ATI på fingrarna men även nvidia och släpper sedan en larrabe för att vara med att tävla bland de icke integrerade kretsarna... Jag har stora förväntningar på 2010 om de lyckas med taping out 32 nm av 1366 och förstärka den linjen med gulfown(mobil i7 med integrerad grafik) på centrino3 eller westmere (sexkärnig i9 på 1366) innan nyår som är planen.... då ligger lynnfield med 32 nm ute till sommaren

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy

Hoppas AMD tjänar in lite av sin förlust på de nya ATI korten dom släpper nu bara annars är det nog tack och adjö med den hälsosamma konkurensen och priserna stiger....

Det är nog inte riktigt så det funkar. ATI/AMD må vara i princip samma företag, men det är fortfarande inte till 100% samma företag med samma pengar. Skulle säkert bryta ett par dussin lagar om dom bara överförde pengar från det ena till det andra

Permalänk

Ny stepping till alla Phenom II prollar, Amd Phenom II X4 975 och AMD Thuban processor utrustad med 6 kärnor det är väll inte en dålig lineup att komma med 2010?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Det är nog inte riktigt så det funkar. ATI/AMD må vara i princip samma företag, men det är fortfarande inte till 100% samma företag med samma pengar. Skulle säkert bryta ett par dussin lagar om dom bara överförde pengar från det ena till det andra

ATI existerar inte längre utan är bara ett varumärke som är ägt av AMD. Grafikdivisionen är helt integrerad i AMD, så varför skulle inte dess vinster kunna täcka upp processorsidans försluster?

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
ATI existerar inte längre utan är bara ett varumärke som är ägt av AMD. Grafikdivisionen är helt integrerad i AMD, så varför skulle inte dess vinster kunna täcka upp processorsidans försluster?

Mvh Johan

Helt rätt.

AMD har också, vad jag kan minnas, hävdat att de varken vill eller kan ligga först i utvecklingen, då det är för dyrt. Deras taktik just nu är helt enkelt att ligga 6 månader till ett år efter Intel och konkurrera i låg- och mellanklassen. Jämför t ex hur väl en q9550 står sig mot AMD:s senaste processorer i Phenom II-familjen.

Permalänk
Medlem

Bra svar treffin

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Helt rätt. AMDs mål är inte att skapa tidernas processor monster.
Deras mål är att skapa mellanklass processorer till måtliga (Oftast LÅGA) priser.
Sen så tar dom längre tid på sig än Intel för att göra nya processorer.
Detta tror jag beror på flera saker:
1. Dom har mindre resurser både i pengar och arbetare.
2. Dom gör så att det finns så lite buggar m.m. som möjligt.
3. Dom vill vara blilliga.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Relik 📜

Alla här är på rätt spår, tror jag.. Om AMD ska återta prestandatronen i brådrasket blir det troligen bara genom rent flyt, en ovanligt lyckad arkitektur. Företaget satsar istället på att konkurrera i de lägre prissegmenten vilket går rätt bra.
Athlon II X4 nu till exempel, möjlighet till framtiddsäker plattform med fyrkärnig processor för 2000-2500 kronor (mobo + CPU + minne). Det är en jävligt bra deal på alla vis.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Nästan så att man hoppas AMD vinner antitrust-stämningen så att de kan konkurrera på något jämnare villkor, vilket i slutändan bara gynnar oss konsumenter.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Det är nog inte riktigt så det funkar. ATI/AMD må vara i princip samma företag, men det är fortfarande inte till 100% samma företag med samma pengar. Skulle säkert bryta ett par dussin lagar om dom bara överförde pengar från det ena till det andra

Nej, det är inte i princip samma företag - det är exakt samma företag och dom får göra precis vad dom vill med sina pengar.

F

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Knappast ett svar tycker jag då den förmodligen kommer att kosta en hel del mer än i5 750 och prestera sämre efter överklockning

Dock har du ju möjligheten till 2st PCI-E 16x 2.0. Något som jag tror kommer göra grym skillnad med kommande generationens grafikkort. Men detta förutsätter ju att du kör cf eller sli då, annars är nog core i5 ett bättre val.

Mvh

Permalänk
Medlem

Det är ju inte så att intel alltid stått å pissat på AMD,,

det kan hända att de lägger sjuhelvetes mycke mer pengar på utv än amd men jag tycker knappast man kan säga att amd har legat jättelångt efter nån gång de senaste 10 åren..

fan det var ju skitmånga som valde amd före intel ett tag då intel hade problem med för hög värme,, typ slutet på p4 tex..

sen har det hänt mycket,, och garanterar att det fortfarande kommer att hänta MYCKET framöver de kommande 2 åren inte minst..

sen så om man ser de närmaste månaderna så kommer ju inte amd med nåt nyare än phenom2, det är såpass nytt och det duger helt klart,,

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR
det kan hända att de lägger sjuhelvetes mycke mer pengar på utv än amd men jag tycker knappast man kan säga att amd har legat jättelångt efter nån gång de senaste 10 åren..

fan det var ju skitmånga som valde amd före intel ett tag då intel hade problem med för hög värme,, typ slutet på p4 tex..

AMD låg inte efter men till slut visade sig ändå skillnaden i hur mycket cash de hade. Intels mycket större R&D-budget gjorde det möjligt att utveckla två helt separata system samtidigt. Netburst stötte på extrema problem men vid sidan om hade de Core.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Dock har du ju möjligheten till 2st PCI-E 16x 2.0. Något som jag tror kommer göra grym skillnad med kommande generationens grafikkort. Men detta förutsätter ju att du kör cf eller sli då, annars är nog core i5 ett bättre val.

Mvh

För att dra nåt ur arslet på snedden här men enligt Steams Hardware Survey för augusti 2009 kör hela, håll andan nu, 2,33% SLI eller Crossfire. Då vet jag förstås inte om jag hör dit eftersom jag har två grafikkort men som ändå inte körs i Crossfire.
Men säg nu att 5% av alla gamers kör SLI/Crossfire. *wow*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
AMD låg inte efter men till slut visade sig ändå skillnaden i hur mycket cash de hade. Intels mycket större R&D-budget gjorde det möjligt att utveckla två helt separata system samtidigt. Netburst stötte på extrema problem men vid sidan om hade de Core.

Plus att dom plöjer ner miljarder i Itanium helt på sidan om.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Knappast ett svar tycker jag då den förmodligen kommer att kosta en hel del mer än i5 750 och prestera sämre efter överklockning

Och det har du sett i kristallkulan ?

Med ny steppning och kanske lite annat , så kanske den är värd mer än i5 750 , och redan nu så ligger 955-965 väldigt nära , och i vissa saker bättre , det är först när du går upp i i800 serien, som stora skillnader i vissa tester kommer fram.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Precis, jag tror att Intel myser ganska bra i nuvarande läger. Dom vill inte ändra på något. Skulle AMD bli mindre eller försvinna, skulle dom få ett h-v med konkurrensverk osv. Det ingår säkert i Intels plan att hålla AMD under armarna så att dom åtminstone finns kvar. Sedan ligger dom och håvar in dom stora pengarna. Det är samma sak med Microsoft och Linux eller Apple. MS har tidigare hjälpt Apple pga att det har gynnat dom.

Permalänk
Medlem

Intel har haft ett stort övertag sedan core 2 kom. Tog AMD extrem lång tid att komma ikapp. Först i och med phenom 2 var de före intel igen, bortsett från i den riktiga entusiast-marknaden då. Detta övertag varade dock inte länge då i5 nu soppar matten med phenom 2... Än så länge kostar i5 processorerna 2000kr+ vilket ger AMD en möjligheten att sälja bra i prisklasser under 2000kr. Men intel lär täppa till den luckan snart då fler billigare i5 och i3 väntas. Ärligt talat kan inte AMD göra mer än att pressa priserna så mycket de klarar och försöka överleva tills Bulldozer kommer, vilket är om 1,5-2 år...

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolight
Precis, jag tror att Intel myser ganska bra i nuvarande läger. Dom vill inte ändra på något. Skulle AMD bli mindre eller försvinna, skulle dom få ett h-v med konkurrensverk osv. Det ingår säkert i Intels plan att hålla AMD under armarna så att dom åtminstone finns kvar. Sedan ligger dom och håvar in dom stora pengarna. Det är samma sak med Microsoft och Linux eller Apple. MS har tidigare hjälpt Apple pga att det har gynnat dom.

Intel, hjälpa AMD? Genom att släppa i5?
De ser bara till sitt eget och vad du menar att hålla under armarna vet jag inte, skulle de gjort det, hade de inte släppt 1156 sockeln.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)