Guide: MSDNAA-konto för ALLA studenter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
1) Ja.
2) Det finns bara pro att ladda ner: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/products/compare
3) Du får en produktnyckel per version. En för x86 och en för x64. Denna nyckel fungerar dock till båda så redan där har du två nycklar. Väljer du också engelska versionerna så får du ytterligare två nycklar.
4) Ingen aning. Fråga Pelle.
5) Gå på en skola som har avtal med MS eller köp en billig licens via eBay, Tradera, Blocket eller liknande. Men då köper du grisen i säcken.

Ah, tackar för svaren. Snällt

Permalänk
Medlem
Citat:

1) Ja.
2) Det finns bara pro att ladda ner: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/products/compare
3) Du får en produktnyckel per version. En för x86 och en för x64. Denna nyckel fungerar dock till båda så redan där har du två nycklar. Väljer du också engelska versionerna så får du ytterligare två nycklar.
4) Ingen aning. Fråga Pelle.
5) Gå på en skola som har avtal med MS eller köp en billig licens via eBay, Tradera, Blocket eller liknande. Men då köper du grisen i säcken.

Angående 3) ovan: Kan man använda licensen för tex ENG+x64 för att installera SWE+x86, dvs kan man använda nycklarna för de engelska versionerna för att installera en svensk version (på samma sätt som nyckeln för x86 fungerar för att installera x64 och vice versa)?

Någon som testat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samax901
Angående 3) ovan: Kan man använda licensen för tex ENG+x64 för att installera SWE+x86, dvs kan man använda nycklarna för de engelska versionerna för att installera en svensk version (på samma sätt som nyckeln för x86 fungerar för att installera x64 och vice versa)?

Någon som testat?

Vad jag har hört så är det bara låst till själva versionerna. Inte språk eller bitar.

64-nycklar funkar på 32 och tvärt om iaf.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samax901

Någon som testat?

Citat:

Vad jag har hört så är det bara låst till själva versionerna. Inte språk eller bitar.

64-nycklar funkar på 32 och tvärt om iaf.

Precis, hade det inte varit så så hade du fått två olika nycklar men antar man får EN nyckel i retail lådorna ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Precis, hade det inte varit så så hade du fått två olika nycklar men antar man får EN nyckel i retail lådorna ?

När jag köpte Vista Retail fick jag EN nyckel. Och det följde inte med en 64 skiva, men den var bara att beställa hem från Microsoft och använda samma nyckel till 32.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
När jag köpte Vista Retail fick jag EN nyckel. Och det följde inte med en 64 skiva, men den var bara att beställa hem från Microsoft och använda samma nyckel till 32.

Det var vista det.

Nu pratas det om windows 7 och i retailkartongen får man med både 32bit och 64Bit samt en nyckel:).

Permalänk
Medlem

Tack för den här tråden!

Installerade för 3-4 månader sen och det är superbra! Engelsk version x64 PRO!

Är det möjligt att byta till Svenska i pro-versionen?

Permalänk
Medlem

Kan man få sitt användarnamn på msdn62.e-academy.com mailat till sig på något sätt ? Kommer nämligen inte ihåg mitt användarnamn eller lösenord.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gwanto
Kan man få sitt användarnamn på msdn62.e-academy.com mailat till sig på något sätt ? Kommer nämligen inte ihåg mitt användarnamn eller lösenord.

Maila pelle at pellesoft.se och hör. Han lär kunna plocka fram det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opaso
Tack för den här tråden!

Sista gången: Nej inte egentligen. du kan dock använda vistalizator för att byta språk i alla versioner ELLER kolla in min guide i signaturen som berättar hur du integrerar ett eller flera språkpaket på skivan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Nja, moderkortet är ju bara en plattform där man sätter grejerna. Men det är nästan filosofi.

Modermodemet är ju själva hjärtat i hårddisken.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Modermodemet är ju själva hjärtat i hårddisken.

Exakt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opaso
Tack för den här tråden!

Givetvis kan du i efterhand byta språk

Börja med att ladda ner langpack (som är en .zip-fil om jag inte misstar mig) och packa upp sv-se-mappen till C:\langpack\sv-se. De övriga mapparna är onödiga såvida du inte vill ha ett annat språk än svenska.

Öppna nu upp kommandotolken genom att skriva CMD i startmenys sök-ruta, högerklicka på den och välj Kör som administratör.

Kör följande kommandon:
code:
DISM /Online /Add-Package /PackagePath:C:\langpack\sv-se
###Kommer ta en stund för datorn att slutföra första kommandot.
bcdedit /set {current} locale sv-se
bcdboot %WinDir% /l sv-se
Det sista steget i att ända språk är att öppna Registereditorn, man får upp den genom att skriva regedit i startmenyn och kör även den här som administratör. Det är här det kan se lite olika ut beroende i installation har jag märkt men navigera (någon av dessa bör finnas) till:

1: HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControl/SetControl/MUI/UILanguages
2: HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentContro001/Control/MUI/UILanguages
3: HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentContro002/Control/MUI/UILanguages

När du har hitta vilken av dessa alternativ som finns så tar du helt enkelt bort en-us och låter sv-se stå kvar.

Då var det klart och efter en omstart bör datorn vara på svenska!

Visa signatur

"?"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Språkpaketen kommer i .exe filer och måste konverteras till lp.cab först mha exe2cab sen kan man köra kommandona ovan:)

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att betala via sms?

Visa signatur

Dator: Lian Li Lancool PC-K62|Fractal Design Tesla 550W|Asus M4A77TD PRO|Phenom2 X4 955|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|Corsair 4GB 1600MHz|PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB|500GB Samsung F3|DVD-brännare|Windows 7|
Kringutrustning: BenQ TFT 21.5"|Ace Keyboard KL300|Logitech MX518|Plantronics Gamecom 367|SteelSeries QcK Heavy|

Permalänk
Citat:

Språkpaketen kommer i .exe filer och måste konverteras till lp.cab först mha exe2cab sen kan man köra kommandona ovan:)

Jag plockade ned mina som .iso format när jag plockade hem Win7 via MSDNAA

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

jonte18: Läs de senaste inläggen (för 12 dagar sedan så fungerade det iaf för mig)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illya_
jonte18: Läs de senaste inläggen (för 12 dagar sedan så fungerade det iaf för mig)

Okej, hittade det inte i de senaste trådarna. Men jag hittar heller inte det någonstans på pellesoft heller(SMS funktionen).

Någon som vet någon länk?

Visa signatur

Dator: Lian Li Lancool PC-K62|Fractal Design Tesla 550W|Asus M4A77TD PRO|Phenom2 X4 955|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|Corsair 4GB 1600MHz|PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB|500GB Samsung F3|DVD-brännare|Windows 7|
Kringutrustning: BenQ TFT 21.5"|Ace Keyboard KL300|Logitech MX518|Plantronics Gamecom 367|SteelSeries QcK Heavy|

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Jag plockade ned mina som .iso format när jag plockade hem Win7 via MSDNAA

Ja de laddas ner som .isofil från MSDN och som exe (antar jag) från windows update men de måste likförbannat packas upp till lp.cab.

Permalänk
Medlem
Citat:

Maila pelle at pellesoft.se och hör. Han lär kunna plocka fram det.

Det har nu snart gått tre dagar sen jag mailade pellesoft, och jag har ännu inte fått något svar ifrån dom.

Borde dom inte hade svarat efter såhär lång tid ? Eller är det för höga krav ?

Om dom nu inte skulle svara på mail, vad ska jag då göra ?
Måste jag registrera mig igen som guldmedlem ? Och kan jag i såna fall använde mitt csn-kort igen ?

Det var här som jag kontaktade honom:

http://www.pellesoft.se/area/support/default.aspx

/Gwanto

Visa signatur

PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Citat:

Det har nu snart gått tre dagar sen jag mailade pellesoft, och jag har ännu inte fått något svar ifrån dom.

Borde dom inte hade svarat efter såhär lång tid ? Eller är det för höga krav ?

Om dom nu inte skulle svara på mail, vad ska jag då göra ?
Måste jag registrera mig igen som guldmedlem ? Och kan jag i såna fall använde mitt csn-kort igen ?

Det var här som jag kontaktade honom:

http://www.pellesoft.se/area/support/default.aspx

/Gwanto

Han brukar svarar rätt fort.
Testa formuläret som finns på pellesoft.se

Permalänk
Medlem

Jonte18: my bad läste ditt inlägg fel. Kommer inte ihåg adressen men minns att jag var tvungen att använda internet explorer för att se alternativet (använder vanligtvis chrome)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illya_
Jonte18: my bad läste ditt inlägg fel. Kommer inte ihåg adressen men minns att jag var tvungen att använda internet explorer för att se alternativet (använder vanligtvis chrome)

Okej:P men jag hittade det och väntar nu på mailet med msdnaa kontot:D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Han brukar svarar rätt fort.
Testa formuläret som finns på pellesoft.se

Är det inte det som jag har fyllt i ?

Skulle du kunna länka till formuläret ?

Visa signatur

PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Såg nu när jag skulle bränna ner win7 på en skiva att jag inte hade en dvd-brännare:P

Så hur gör man för att köra från usb? hur stor usb sticka behöver man?

Edit: man kanske kan lägga in iso filen på en extern hdd och bränna från en annan dator med dvd-brännare?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonte18
Såg nu när jag skulle bränna ner win7 på en skiva att jag inte hade en dvd-brännare:P

Så hur gör man för att köra från usb? hur stor usb sticka behöver man?

Edit: man kanske kan lägga in iso filen på en extern hdd och bränna från en annan dator med dvd-brännare?

...... 7 USB/DVD Tool använder du.

Tja eftersom isofilen är på minst 2.3 GB behöver du en 4GB usbpinne

Permalänk
Medlem
Citat:

...... 7 USB/DVD Tool använder du.

Tja eftersom isofilen är på minst 2.3 GB behöver du en 4GB usbpinne

Okej, men vad tror du om att lägga in iso filen på en extern hdd och koppla den externa till en annan dator och skriva ut därifrån? Går det?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonte18
Okej, men vad tror du om att lägga in iso filen på en extern hdd och koppla den externa till en annan dator och skriva ut därifrån? Går det?

Kanske inte bara rakt av.

Men varför inte pröva ?!!.

Ladda ner, installera och kör usb/dvd tool så väljer du din externa disk i listan över usb enheter istället..

Kom ihåg att disken formateras om det finns nåt på den.

Permalänk
Medlem

Det har nu gått en vecka sen jag mailade pellesoft, men jag har ännu inte fått något svar.

Vad ska jag göra ?

Visa signatur

PG279Q|VG259QM

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Det har nu gått en vecka sen jag mailade pellesoft, men jag har ännu inte fått något svar.

Vad ska jag göra ?

Vänta mer eller ta kontakt med pelle kanske?