Skillnad mellan modulärt nätagg och icke modulärt?

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan modulärt nätagg och icke modulärt?

Vad är skillnaden mellan modulärt nätagg och icke modulärt?

Jag har detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339898

Är mitt modulärt?

Permalänk
Medlem

Re: Skillnad mellan modulärt nätagg och icke modulärt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emil_98
Vad är skillnaden mellan modulärt nätagg och icke modulärt?

Jag har detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339898

Är mitt modulärt?

att du kan plocka av kablarna du inte använder och nej det är inte modulärt för jag har det nätagget sj

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Ska du ha modulärt ska du köpa tagan

Permalänk
Medlem

Vad har man att tjäna på att köpa ett modulärt nätagg? Man kan ta bort sladdarna man inte använder. Är det för att det ska se snyggare ut och/eller ge bättre luftflöde eller finns det något mer som är bra med ett modulärt?

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soderkvist
Vad har man att tjäna på att köpa ett modulärt nätagg? Man kan ta bort sladdarna man inte använder. Är det för att det ska se snyggare ut och/eller ge bättre luftflöde eller finns det något mer som är bra med ett modulärt?

Det är precis som du säger, det blir snyggare och man får kanske bättre luftflöde beroende på hur chassit är uppbyggt. Så det är upp till var och en om man tycker att det är värt det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Gäller det Corsair så finns deras nyaste och bästa modeller enbart som modulära, iaf för närvarande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Modulärt är ju att föredra i längden men skillnaden blir mycke större ju mer "kräm" nätagget får. För det blir större och större kabelhärva att ta hand om om köper ett nätagg med tex 750W.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Gäller det Corsair så finns deras nyaste och bästa modeller enbart som modulära, iaf för närvarande.

Faktum är att det gäller Corsair. Jag ska strax till att beställa ny dator och ser att jag kan spara nästan 300 kr på att välja ett TX 750W istället för ett modulärt HX 750W. Har HX 750W några andra fördelar än att det är modulärt?

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Med ett modulärt agg får du;
- Högre pris
+ Inga onödiga kablar i lådan; vilket innebär
* Lättare kabeldragning
* Snyggare kabeldragning
* Bättre luftflöde
* Svalare dator

Men allt ska ju sättas i relation till din totala budget. När det gäller nätagg. är det viktigaste att du köper:
1. Köp ett märkes agg satsa på kvalité Corsair, Coler Master, Zalman el. dyl. undvik ACE samt diverse no name aggregat.
2. Köp ett nätagg som är stort nog att växa i. Det vill säga är det ett litet enkelt system som du aldrig kommer att bygga ut då kan det räcka med 400 W. Men planerar du att köra SLI eller Crossfire osv bör du ha 550-650 W. 700 W och uppåt lär du normalt sett aldrig behöva om du nu inte bygger ett värstingsystem.
3. Har du råd är modulärt att föredra pga av ovan angivna skäl. Men kvalite och rätt storlek är viktigare.

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Medlem
Citat:

Har HX 750W några andra fördelar än att det är modulärt?

Jepp, HX har andra fördelar: Det är en nyare, pålitligare och effektivare konstruktion. som alltså drar mindre ström, klarar högre belastningar bättre med lägre rippel och jämnare spänning, och det är även sannolikt lite tystare.
(TX750 är en av de mer högljudda Corsairaggen om jag minns rätt)
Plus att det är modulärt då.

Upp till dig om det är värt extrapengarna

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Corsair använder bättre komponenter till sin HX-serie än de gör till sin TX-serie (och budgetserien CX). Jag skulle rekommendera dig att satsa på HX750, det verkar vara ett riktigt bra aggregat, och är det jag själv skulle välja till en ny dator idag.

Däremot beror ju mycket på vad du ska sätta den i för dator, och eventuella uppgraderingsplaner.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Corsair använder bättre komponenter till sin HX-serie än de gör till sin TX-serie (och budgetserien CX). Jag skulle rekommendera dig att satsa på HX750, det verkar vara ett riktigt bra aggregat, och är det jag själv skulle välja till en ny dator idag.

Däremot beror ju mycket på vad du ska sätta den i för dator, och eventuella uppgraderingsplaner.

Nja, inte riktigt. De har ungefär samma komponentkvalitet på TX och HX (och VX), däremot håller CX ett hack sämre kvalitet.

620HX och 520HX är av en lite äldre konstruktion än de nya 750HX och 850HX. 750HX och 850HX har lägre rippel och lite stabilare spänningar än de äldre konstruktionerna i 520/620HX (liksom i de gamla CX, VX och TX-serierna).

Ljudmässigt skall 750HX vara tystare än 750TX, som redan nämnts.

Visa signatur

~Pelle~