Permalänk
Medlem

Ett fractal design define fast micro atx måste ni faktiskt göra! De m-atx chassina som finns är antingen av låg kvalitet eller så är de lika stora som ett kompakt atx-chassi (lian li)!

Gör ett förkrympt define med typ 92 mm fläktar om inte 120 får plats. Det viktigaste är att det i princip är ett krympt define Glöm inte ha lite space mellan moderkortet och bottnen på chassit, så att dual-slot grafikkort kan andas när man kör crossife/sli

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

har ni haft tankar på att göra chassin med plexifönster?

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem
Skrivet av evulme:

har ni haft tankar på att göra chassin med plexifönster?

Det ska ju komma en sidopanel med plexiglas till define r2/r3 som man kan köpa till eller välja till. Detta sa de för ett år sen och har tjatat om det sedan dess. Förstår inte vad som är så svårt med att utveckla en sidopanel med plexiglas. Bara ta de nuvarande, skära ut ett hål och montera plexiglas:)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Kommer ni någonsin att göra ett XL i färgen vitt?

Jag är gnällig men har ett R3 i vitt och Lian-Li i alu och vill inte ha svarta dammburkar ;-D

Är Fractal kvar på forumet? Svarstiden är över en vecka så det känns som de lämnat?

Lång svarstid
Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Tja fractal design!
Idag så fick jag mitt Fracdal design XL från inet, blev skitglad över det
Men när jag hade öppnat båda kartongerna och lyft ut chassit från "kantskydden" så märker jag att hela fronten är lös. Alla piggarna som ska koppla ihop fronten med chassit har gått av, jag har gjort en felanmälan hos posten och skickat vidare skadeanmälan till inet(därifrån jag köpte chassit)

Tycker att det hela är jäkligt tråkigt, har projektarbete på skolan och chassit har en stor del av det hela och det ska vara inlämnat innan jul och jag vet inte hur jag ska hinna. Sen att posten säger att dom har en månad på sig att "undersöka" det hela gör inte saken bättre. Har bilder från uppackningen då jag skulle lägga ut allt i en bygglogg. Skulle vara tacksam om det hela går att skynda på så att jag kan få ett nytt chassi nästa vecka så jag hinner klart med kursen innan jul!

Ser hemskt gärna att ni kan kontakta mig/inet så jag kan få hjälp med ärendet. Får svar av inet imorgon igen antar jag. Hoppas att det löser sig.

Men gillar era produkter, inget illa menat till er som tillverkare, men skulle vara roligt med hela produkter då man får hem dom
MVH Simon

Permalänk
Medlem

Fractal Design XL Inet

Hej,

jag har också fått hem ett trasigt Fractal Design XL ifrån Inet. Precis likadant som Santy_8/Simon, fronten lös och alla plastpiggar av. Har felanmält till både Posten och Inet, fått fraktsedel ifrån Inet idag och ska skicka tillbaka nu.

Trist att det verkar vara fler som har samma problem.

MVH
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av malro:

Hej,

jag har också fått hem ett trasigt Fractal Design XL ifrån Inet. Precis likadant som Santy_8/Simon, fronten lös och alla plastpiggar av. Har felanmält till både Posten och Inet, fått fraktsedel ifrån Inet idag och ska skicka tillbaka nu.

Trist att det verkar vara fler som har samma problem.

MVH
Mattias

Jag snackade även med Fractal design och dom skickade mig en ny front, tog tre vardagar att få en ny Så det gick nog betydligt fortare än att skicka in hela chassit. Så är riktigt nöjd med servicen
Sen så lagade jag även den första fronten, hittade superlim hemma som jag använde för att limma tillbaka alla piggarna, det håller faktiskt Men som sagt, fick en ny front av Fractal

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av NidoKing:

Kommer ni någonsin att göra ett XL i färgen vitt?

Jag är gnällig men har ett R3 i vitt och Lian-Li i alu och vill inte ha svarta dammburkar ;-D

Är Fractal kvar på forumet? Svarstiden är över en vecka så det känns som de lämnat?

Svårt att svara på i dagsläget. Vi har inga planer på det ännu, men det kan komma att ändras i framtiden.
Och vi är absolut kvar på forumet.

Skrivet av evulme:

har ni haft tankar på att göra chassin med plexifönster?

Vi har haft detta på ritbordet under lång tid. På grund av lite logistiska problem dröjer det dock ytterligare.

Skrivet av Santy_8:

Jag snackade även med Fractal design och dom skickade mig en ny front, tog tre vardagar att få en ny Så det gick nog betydligt fortare än att skicka in hela chassit. Så är riktigt nöjd med servicen
Sen så lagade jag även den första fronten, hittade superlim hemma som jag använde för att limma tillbaka alla piggarna, det håller faktiskt Men som sagt, fick en ny front av Fractal

Vi försöker såklart hjälpa alla som har problem, maila vår support bara så finns vi där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Vi försöker såklart hjälpa alla som har problem, maila vår support bara så finns vi där.

Bra Fractal Design!

Jag har inte tagit kontakt med er utan med försäljaren (Inet) och Posten då jag trodde att det var en transportskada för att paketet hade fastnat i Örebro och sorterats ett par dagar i rad. Som jag skrev tidigare har jag nu returnerat chassiet och väntar på ett nytt. Eftersom jag handlat på Inet förväntar jag mig inga problem men skulle några dyka upp kan ni räkna med en rapport av händelseförloppet i er inkorg.

Citatfel
Permalänk
Medlem

Hej läste just å kollade lite bilder om eran kommande Define Mini och min fråga är; Hur får man platts med dubbla high end kort (267mm och längre) utan att ta bort båda hårdiskburarna. tex om man vill ha två 570 gtx?

Permalänk
Medlem

montera ner XL chassi = 2 h (långsamt med att ta bort popnitar)
blästra/sandpappra med finare papper = 1 h
be lokal lackeringsfirma måla delarna = 300 kr + 2 dagar väntetid
montera ihop allt = 2 h svordomar och irritation

men vitt blir det

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag tänkte köra 2st 5850 kort i CF och undrar hur man ska koppla kort nr 2 till PSUn? Har tyvärr tappat bort instruktionsboken. Min PSU är ett Fractal Design Newton 650W (ej R2 utan den gamla modellen).

Idag har jag kopplat kort nr 1 till den 12V railen med 50A. Skall det andra kortet kopplas till samma rail eller en annan?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag fick en ny front av fractal samt 4 (!) fläktar som kompensation för en liten-liten skada på ett bakre hörn. Snällt!

Permalänk

Vad är bästa metoden att rengöra utsidan av plåten på? Många fingeravtryck har samlat sig, skulle gärna vilja bli av med dom.

Visa signatur

| Intel i7-2600k @ 4,8Ghz Offset +0.065 (1.448v) | Thermalright Silver Arrow | Asus P8P67 Pro 1155 | Corsair XMS3 8GB @ 1333Mhz | Nvidia GTX 670 (1202/3330Mhz) | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Eizo Foris FS2331 | Corsair Obsidian 750D | FSP Aurum 550W 80+ Gold | Qpad 5k | AKG K 242 HD |

Permalänk
Medlem

Hade Core1000 varit 25mm bredare och haft stöd för 160mm luftkylare och en bakre 120mm platts hade jag köpt den direkt.

Och djupet hade väll gått fila lite på? Menar 350mm grafikkort? det längsta på marknaden nu är väll Radeon 5970 på ca 310mm och Radeon 6990 kommer kanske hamna runt 295mm om den behåller pcb längden med design på kylkåpan från 6000-serien. Så kanske kapa 3cm där?
Minitower under 400mm är alltid mer atraktivt för dom som är ute efter just minitower.

Sedan går det ju fila bort ytligare 1,5cm genom montera moderkotet direkt mot baksidan och låta pci fästena sticka ut på utsidan, det kommer aldrig synas framifrån.

Med dessa ändringar skulle vi hamna på 375cm djup och direkt i minitower älskarnas hjärtan

Yttligare går det ju ge konsumenten valmöjligheten att byta platts på luftfiltret och fläktarna i fronten, så luftfiltret hamnar i chassiet och fläktarna utanför, innanför plastfronten. På så sätt kan chassiet göras 2-2,5cm grundare.
Detta betyder att man skulle kunna rymma ett Radeon 5970 i ett chassie på bara 350-355mm djup

Just brainstorming!

Permalänk
Medlem

Hej fractal, jag undrar om ni kommer att sälja frontpanel kretskort med USB 3.0 nu när det finns headers?

Permalänk
Medlem

Först tänkte jag börja med att säga att era chassin är väldigt trevliga. Men något jag vill anmärka på är dörrarna. Ska det verkligen vara så svårt att få dom på plats? Tycker dom glider överallt och kommer aldrig på plats. Om man inte lägger ner chassit och använder båda händerna. Aldrig varit med om det på ett annat chassi tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X101:

Först tänkte jag börja med att säga att era chassin är väldigt trevliga. Men något jag vill anmärka på är dörrarna. Ska det verkligen vara så svårt att få dom på plats? Tycker dom glider överallt och kommer aldrig på plats. Om man inte lägger ner chassit och använder båda händerna. Aldrig varit med om det på ett annat chassi tidigare.

Dörrarna på R3 är ett helvete
Man får använda stora mängder våld för att få av dom. Men dock lättare att få på dom (enligt mig).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Finns det olika revisioner på R3 chassina? Köpte ett för ganska längesen som bara stått ouppackat, nu när Sandy Brigde kom så använde jag mig av den.
Hittade en del konstigheter med kabelgenomföringarna,
Den längst ner vid nätagget satt så dumt så man var tvungen att dra kablarna igenom innan man satt agget på plats för det täckte halva hålet (corsair HX750), sen genomföringen till 8-pins kabeln satt så högt upp så när jag skulle ha igenom kontakten så gick inte det för där är en vikt plåtkant i vägen. Gummigenomföringarna är väldigt tunna så på nått ställe följde den med kabeln igenom hålet så var lite jobb att få dit den igen.

Permalänk
Medlem

Ditt HX750 kanske är väldigt långt? Jag har inga problem med mitt HX620.
Gummibussningarna där är väldigt mjuka och följde med kablarna hela tiden. Jag ignorerade det och väntade med att pilla tillbaka dom (vilket var klurigt) tills jag var helt klar med alla kablar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av xyllian:

Hej fractal, jag undrar om ni kommer att sälja frontpanel kretskort med USB 3.0 nu när det finns headers?

Nu när USB3 kommer med headers kommer vi inkludera det i nykommande chassin. Givetvis med headers då största anledningen att välja bort USB3 kom från att vi inte tyckte lösningen med kabeldragning på baksidan var en "bra" lösning.

Skrivet av X101:

Först tänkte jag börja med att säga att era chassin är väldigt trevliga. Men något jag vill anmärka på är dörrarna. Ska det verkligen vara så svårt att få dom på plats? Tycker dom glider överallt och kommer aldrig på plats. Om man inte lägger ner chassit och använder båda händerna. Aldrig varit med om det på ett annat chassi tidigare.

Skrivet av Ala_95:

Dörrarna på R3 är ett helvete
Man får använda stora mängder våld för att få av dom. Men dock lättare att få på dom (enligt mig).

Detta är åtgärdat. Vi ändrade lack på R3 som är betydligt reptåligare samt mer i linje med övrig design på lådan. Detta medförde dock en högre friktion vid av/infästning av sidopaneler som åtgärdades genom lite högre tolerans vid tillverkning. Har ni dock problem så maila oss på supporten så kommer vi hjälpa er på bästa möjliga sätt.

Permalänk

Fractal ARC med ljuddämpning!!! eller iaf dämpning som man kan köpa till i efterhand eller nått snälla!
Förstår inte hur ni kunde ta bort det

och hur ser det ut med chassi fönster? ni nämnde det börjaan av 2010, hur ser det ut nu? kommer ni sälja sidpaneler med fönster separat?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Detta är åtgärdat. Vi ändrade lack på R3 som är betydligt reptåligare samt mer i linje med övrig design på lådan. Detta medförde dock en högre friktion vid av/infästning av sidopaneler som åtgärdades genom lite högre tolerans vid tillverkning. Har ni dock problem så maila oss på supporten så kommer vi hjälpa er på bästa möjliga sätt.

Kanon!
Pillar inte i datorn så ofta och upplever att det var som värst första gången. Nu räcker det med starka händer, det gjorde det inte första gången

Stavfel...
Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Tänkte kolla om ni har några planer på ett mini itx chassi med plats för en 5,25 optisk enhet tex blueray ?

I nuläget finns det i princip bara lian li som har snygga fina tysta men skulle fractal ha ett titanium mini itx med plats skulle jag utan tveka köpa de istället.

//Eric

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk

Öppnade precis mitt Define R2 och såg att bitumenplattorna i taket hade lossnat. Är detta ett vanligt förekommande problem på dessa chassin?

Permalänk
Skrivet av Mellonstone:

Öppnade precis mitt Define R2 och såg att bitumenplattorna i taket hade lossnat. Är detta ett vanligt förekommande problem på dessa chassin?

Tyvärr är det det, ja...

Permalänk
Medlem

Hade ni nån gång planer på att använda de ljuddämpningskit ni har för att dämpa lådorna med mer än bitumen? Tycker plattorna ser bra ut även om de inte är vågformade så undrar varför ni inte inkluderat dem med t.ex. R3 XL.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Ljungan11:

Tyvärr är det det, ja...

Så vad har Fractal Design gjort för att hjälpa drabbade? Mitt chassi är inköpt i april 2010, blir jag som konsument ersatt med nya bitumenplattor eller? Borde såklart maila direkt till företag om detta, men tänkte höra vad ni andra fått för hjälp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellonstone:

Så vad har Fractal Design gjort för att hjälpa drabbade? Mitt chassi är inköpt i april 2010, blir jag som konsument ersatt med nya bitumenplattor eller? Borde såklart maila direkt till företag om detta, men tänkte höra vad ni andra fått för hjälp?

När jag fick mitt chassi (R2) så hade den lilla plattan ramlat av helt och låg någon annan stans i chassit. Dessutom hade en av sidoplattan låtsas i kanten så den hängde ner en bit. Den lilla tryckte jag tillbaka. Sitter inte bra men tillräckligt för att vara på plats, har inte gjort mer än så.
Förövrigt har jag ingenting att anmärka på, härligt chassi

Permalänk
Medlem

Vet inte om det var så innan, men är ju en plastbit som är fastskruvad med bitumen i fläktplatsen?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -