Permalänk
Medlem

Tycker att 3dgameman bara recenserar 100% kickass products. Men visst, R3 passar väl in där och man får ju se hur chassiet ser ut och dess funktioner osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hur går det med R3 vit? Inet listar det som "Försenad" och komplett har ändrat datum från 24 augusti till 7 september.. Verkar inte som att någon butik har ett bekräftat datum för den här veckan som var planerat. Kan ni bekräfta eventuella förseningar eller finns det fortfarande hopp om att se R3 vit i handel den här veckan?

Permalänk
Medlem

Fick precis hem R3an, skitsnyggt chassi, de enda negativa är att ljudisoleringen nästan va helt loss bakom moderkortet, va bör jag göra för att fixa det ?
Limma ?
Isåfall, vilket lim ?
Eller funkar dubbelhäftande ? haha

Permalänk
Hedersmedlem

Hej vad hände med fractal design tävlingen ?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

har precis installerat mitt vita FD R3 jävligt nöjd men en del kritikgrejjer.

gummiskydden i kabeldragningen lossnar mycket lätt = irriterande, kabeldragningen tog nästan dubbelt så lång tid som det borde pga detta.

fläkthålet baktill visslar om du har fläkten så den suger in luft, ska det vara så?

efter 10 minuter och svordomar som barn inte ska höra fick jag av sidoplåtarna.

plasten runt om "on" knappen lyses upp röd av dioden och det sabbar lite intrycket. men jag satte svart eltejp runt om dioden på baksidan så blev det bra

jag gillar gummiupphängningen till nättagg och hårddiskar. tummen upp för dessa grejjer!

anti-vibrations fötterna till chassit fungerar öven dem mycket bra

översta kabeldragningshålet sitter bakom sidoplåts hållaren vilket gör det jävligt svårt att få igenom 12V kabeln, det går men du får sitta där ett tag och svära

men en sak är säker, det är ett riktigt stabilt chassi

Permalänk
Medlem

pokelia. fläkten bak ska du ju ha som utsug..på framsidan suger du in..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

pokelia. fläkten bak ska du ju ha som utsug..på framsidan suger du in..

problemet är ju att jag vill suga in från baksidan :<

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

problemet är ju att jag vill suga in från baksidan :<

Finns det någon specifik anledning till att du vill det? Och hur ser din fläktuppsättning ut i övrigt? Lådan är ju gjord för att bak och eventuellt top fläktarna ska vara utsug. Sätter du bakfläkten som insug så finns det chans att du sabbar kylningsförmågan totalt med tanke på hur varm luft stiger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxarn:

Finns det någon specifik anledning till att du vill det? Och hur ser din fläktuppsättning ut i övrigt? Lådan är ju gjord för att bak och eventuellt top fläktarna ska vara utsug. Sätter du bakfläkten som insug så finns det chans att du sabbar kylningsförmågan totalt med tanke på hur varm luft stiger.

om den blåser in så blåser den direkt till processorkylaren och i mitt huvud känns det som det kyler bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

om den blåser in så blåser den direkt till processorkylaren och i mitt huvud känns det som det kyler bättre

Om du kör med standard fläktar och vänder på bakfläkten så att den suger in så kommer det att resultera i att varmluften har väldigt svårt att komma ut ur chassit. Sen beror det självklart på andra faktorer så som om du har tagit bort ljuddämpnings plattorna i taket etc. Men förutsatt att endast kör med de fläktar som följer med lådan och ljuddämpningen är kvar i taket så är det väldigt dåligt att ha bakfläkten som insug.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pokelia:

om den blåser in så blåser den direkt till processorkylaren och i mitt huvud känns det som det kyler bättre

Då känner du i nio fall av tio fel Fläkten på cpun skall blåsa på kylflänsen sedan så suger chassi fläkten bak ut den varma luften tex som i mitt case

Uploaded with ImageShack.us

Jag har 2 st 120mm fram som blåser in 1 st 120som blåser luft över truekylaren bakåt och sedan 1 st 120 som drar ut den varma luften. Det viktiga är att tänka på hela chassits luftflöde alltså även psu och gpu. Standard brukar vara insug fram och lågt / utblås bak och högt

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Då känner du i nio fall av tio fel Fläkten på cpun skall blåsa på kylflänsen sedan så suger chassi fläkten bak ut den varma luften tex som i mitt case

http://img529.imageshack.us/img529/8800/sdc10602.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Jag har 2 st 120mm fram som blåser in 1 st 120som blåser luft över truekylaren bakåt och sedan 1 st 120 som drar ut den varma luften. Det viktiga är att tänka på hela chassits luftflöde alltså även psu och gpu. Standard brukar vara insug fram och lågt / utblås bak och högt

så ville jag ha det från början :< men mitt u12 noctua fläkt är för stor. jag kan inte sätta på den ena fläkten (höger sida mot RAM) pga att jag har en fläkt till mina RAM minnen som är ivägen

så jag fick sätta en fläkt på vänster sida och sen var det antingen blåsa ut från kyularen eller blåsa in i kylaren.

jag jag tog bort tackplattorna och har 2 stycken 120 som blåser ut i taket

blåser in i bott/front

Permalänk
Skrivet av pokelia:

så ville jag ha det från början :< men mitt u12 noctua fläkt är för stor. jag kan inte sätta på den ena fläkten (höger sida mot RAM) pga att jag har en fläkt till mina RAM minnen som är ivägen

så jag fick sätta en fläkt på vänster sida och sen var det antingen blåsa ut från kyularen eller blåsa in i kylaren.

jag jag tog bort tackplattorna och har 2 stycken 120 som blåser ut i taket

blåser in i bott/front

Du vet med U12an så kan du montera så det antingen blåser ut genom baksidan eller om det ska blåsa upp mot chassi taket.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

Du vet med U12an så kan du montera så det antingen blåser ut genom baksidan eller om det ska blåsa upp mot chassi taket.

problemet är ju då igen att den är helt enkelt för stor. den får inte plats med minnena och deras fläkt när den blåser uppåt

det går kanske om jag flyttar minnena 2 steg åt höger..kan jag göra det? påverkar det någonting?

Permalänk
Medlem

är tydligen fläkten som är obalanserad. mejlade deras support igårkväll och klockan 10 idag svarade dem. bra jobbat fractal! snabb support är uppskattat

Permalänk
Medlem

hejhej!

När släpper ni mer information om FD ARC?

Den som ska vara ämnad till bättre kylningsmöjligheter (t.ex vattenkylning)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Jag undrar fortfarande avd som hände med Fractal design tävlingen här på swec kan någon svara på det ?

Undrar samma sak

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av gwanto:

Undrar samma sak

Vi blev överväldigade av responsen och jobbar igenom alla förslag. Faktum är att det är svårare än man kan ana att välja ut för det var många bra förslag på slogans.

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge - är väl ett ordspråk som verkar passa in här.

Permalänk
Medlem

Läste för ett tag sen om en ny låda som skulle komma ut i september. R3 XL tror jag den heter. Någon mer info om när den kommer ut i handeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB76:

Läste för ett tag sen om en ny låda som skulle komma ut i september. R3 XL tror jag den heter. Någon mer info om när den kommer ut i handeln?

Du menar antagligen Define XL och det var väl en nyhet här på swec för ett tag sedan om den?
http://www.sweclockers.com/nyhet/12634-fractal-design-define-...
= Mitten på oktober för ~1300 kr

de har även lagt upp lite om den på deras hemsida (News - Fractal Design) så den lär förhoppningsvis komma runt mitten på oktober (Vi kan ju alltid även hoppas att det är vanlig svensk tid och inte Valve tid.)

vill du även läsa mer kan du ju alltid läsa här:
Super Sized! The Fractal Design Define XL | bit-tech.net

Pewtah delivers!:D

Permalänk
Medlem

Hade helt missad den nyheten hade bara sett http://www.sweclockers.com/nyhet/12361-forsta-bilderna-pa-fra... där de nämner september release.

Tack för det Pewtah

Permalänk
Medlem

Hej!
Undrar om R2 har stöd för en 240mm-radiator i toppen på någotvis? Tänkte stoppa i en sånhär i toppen, möjligt/omöjligt? Annars får jag köra på luft

Permalänk
Medlem

Hörru snubben som jobbar på fractal design!

Kan ni ge oss något mer exakt datum på Define XL? eller ARC?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Adyzz:

Hej!
Undrar om R2 har stöd för en 240mm-radiator i toppen på någotvis? Tänkte stoppa i en sånhär i toppen, möjligt/omöjligt? Annars får jag köra på luft

Define R2/R3 har inte stöd för radiatorer i toppen utan modifieringar. En radiator är ca 60mm tjock med fläkt, och att få plats med den utan att den tar i CPU-fläkt/VRM är lurigt. vi har dock sett ett flertal som ställer Radiatorn i fronten istället. där har man mer plats att jobba med.

Skrivet av Pewtah:

Hörru snubben som jobbar på fractal design!

Kan ni ge oss något mer exakt datum på Define XL? eller ARC?

Vågar inte ge några närmare datum, det är så lätt att ta det som löften, men vårt mål är lansering under Oktober fortfarande för XL.
Arc finns inte klart på planeringen ännu, det är lite mer som skall ändras innan release.

Permalänk

Visste inte att Fractal Design var svenskt.

Permalänk
Medlem

När får vinnarna i tävligen sina saker? Jag kan knappt vänta tills jag får mitt R3

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Köpte några fläktar av märket. tysta är de. men de blåser inte något vidare Kunde varit lite mer fräs i de .. men men tog de mest för att de var Svart/vita.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hur är garantin på R3 chassit ? Hört att många klagat på deras chassin då saker sitter fel och saker kommer trasiga osv? Kan man komma till er direkt eller är det återförsäljaren som gäller? Vill köpa ett R3 men är osäker eftersom många har klagat på fel.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

finns det nå realse date på fönstret till R3

Permalänk
Medlem

Ni har misslyckats katastrofalt med vibrationsdämpingen i R3. Hela chassiet vibrerar. Hela golvet vibrerar till och med. Och jag kan inte komma på något smidig sätt att hänga upp den i gummiband heller...

Gummiplopparna hjälper tydligen inte. Och gummisakerna där man ska dra kablar är också misslyckade. Far ut bara man petar på dom.

Och på kartongen så stod det Silver Arrow på framsidan men det var ett Titanium Grey.
Och i nedre 5.25" platsen satt någon metallbit i vägen. Jag bröt bort den och hade sönder den totalt på vägen.

Såsom hårddisken lever om nu... Ja, oacceptabelt.

Edit: Chassiet för vidare ALLA vibrationer till golvet. Har fotmassage nu nästan. Lyfter jag upp chassiet med händerna så låter det inte allt så illa. Det måste ni VERKLIGEN ta en titt på. Alla bor inte i källaren och har betonggolv.

Nu låter jag negativ, men än så länge så tycker jag nästan att chassiebytet var ovärt det. Jag fick till det tystare i mitt Antec 902.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare