Hjälp mig starta upp min Powerbook G3!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig starta upp min Powerbook G3!

Hej nu är det så att jag försöker starta upp min gamle trotjänare. Jag har mixrat med laddare och dyl. Men den vill inte starta.

Jag använde den senast för 2 år sedan då den fungerade smärtfritt, dock så oxiderade kablen i laddaren och jag kunde då inte ladda den vilket ressulterade till att den inte gick att använda. Nu har jag skaffat laddare som jag VET fungerar och den vill fortfarande inte starta. Vare sig med eller utan batteri. Vad ska jag göra, vill verkligen få i gång denna dator.

Modell: Powerbook 400Mhz/1mb Cache/64mb ram/10gb hd/8mb video/DVD
Family Number: M7572

Jag skulle tro att det är "back up battery" som har dött efter vad jag läst. Priset på ett sånt ligger på över 300kr något som jag verkligen inte är berädd att betala. Trixar och fixar hellre.

EDIT: Kopplade bara ut backup-batteriet och nu startar den. Nu måste jag instellera OS och så. Vad kommer hända om jag kör utan backup-batteriet?/kopplar in det igen?

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som händer om du kopplar in det igen men tror att det är lugnt så länge det finns lite ström i det vanliga batteriet har en sådan dator med..

Det ända som kan hända är typ att den glömmer av datum och tid och sånt, och i värsta fall vad den ska boota från.