Permalänk
Medlem

Så, nu har jag uppdaterat med temperaturer. Fått lite frågor om dessa så gjorde vanliga stapeldiagram så de lättare går att jämföra än att sitta och stirra på siffor i en vanlig post. Hoppas ni blir nöjda.

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar över temps på grafikkortet? 114 grader över vrm o.O

Du sänkte tempen 50 (!) grader genom att ställa någon fläkt på high istället!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Nu tror jag däremot du är lite morgontrött. Det är 50 graders skillnad mellan idle och load. Inte mellan high och low på fläktarna. Där skiljer det 3 grader i stället.

Och ja, temperaturen på voltregulatorn är helt åt H..... men så har den referenskylaren alltid varit i över ett år. Därför jag vägrar använda den. Just voltregulatorerna på grafikkortet blev ännu varmare i min gamla låda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sideburns
Nu tror jag däremot du är lite morgontrött. Det är 50 graders skillnad mellan idel och load. Inte mellan high och low på fläktarna. Där skiljer det 3 grader i stället.

Och ja, temperaturen på voltregulatorn är helt åt H..... men så har den deferenskylaren alltid varit i över ett år. Därför jag vägrar använda den. Just voltregulatorerna på grafikkortet blev ännu varmare i min gamla låda.

Självklart, morgontrött är ordet

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Hedersmedlem

Kom på en fråga. Hur långt är det mellan grafikkortsplattserna till bottenfläcktarnas galler? Dvs. hur långa grafikkort tar lådan? tänkte även samma sak på hur lång PSU som går in (utan kabelböjen).

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Enligt handboken är gränsen för hur långt nätagg du får ha 230mm. Men det går säkert att få i ett längre om man vill, men med konsekvensen att man får dra kablarna lite annorlunda.

Angående grafikkortets längd så uppger de själva att de inte skall vara några problem att få plats med vare sig ett 4870x2, gtx285/295. Nu kommer ju 5870 som är relativt långa men de borde gå i också. När jag mäter i lådan så är de 29-30cm ner till fläkten.

EDIT: Blev lite orolig för just de nya HD5870, som är väldigt långt, i och med att ati har en tendens att sätta pci-e-kontakterna i bak på grafikkorten. Såg nu att de sitter på sidan av kortet i stället. Annars hade de blivit ruskigt tight.

Permalänk

Hur ser temperaturerna ut jämfört med ditt gamla chassi under samma förhållanden?

Väldigt bra galleri! 10 p för bra detaljkänsla, snygga bilder och intressant läsning!

Visa signatur

Speldator: AMD 5800X3D, 32 GB RAM@3600MHz, MSI RTX 3080 Gaming Z, NVME 1TB+SSD 960GB, FD Define R6, Win 11 Pro
HTPC/NAS: AMD A10 6700@2,4 GHz (1.0 volt), 8 GB RAM, 60 GB SSD, 4 TB lagring, Blu-Ray-brännare, Chieftec HM-03B-OP, Win 10 Pro
Bärbart: Lenovo Yoga 3 Pro, Lenovoplatta x3, Xiaomi Mi Note 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vattennisse
Hur ser temperaturerna ut jämfört med ditt gamla chassi under samma förhållanden?

Jag väntar på minneskylare till grafikkortet. Alla uppgifter jag har sparat från gamla chassit är med annan kylning på grafikkortet än original. Vill ha samma kylning för att kunna jämföra ordentligt. De ska komma packet på måndag/tisdag så då kommer de jämförelser.

Kan däremot jämföra cpu, nb, hd osv nu mot gamla. Kommer upp under kvällen.

Citat:

Väldigt bra galleri! 10 p för bra detaljkänsla, snygga bilder och intressant läsning!

Tack! Kul att höra. Blev lite mycket text kanske för många att orka läsa men skrev lite mer som en recension av chassit samtidigt som jag byggde då vi disskuterat chassit i andra trådar. Får man lite svart på vitt om vad som är bra / dåligt.

Permalänk
Medlem

Temperaturjämförelsen mellan Raven och gamla InWin-chassit finns uppe.

Permalänk
Citat:

Temperaturjämförelsen mellan Raven och gamla InWin-chassit finns uppe.

Tack för det och tack för din genomgång. Jag läser gärna.

Var sätter man förresten SSD-hårddisken om man har en? De blir ju också ganska varma...

För övrigt intressant hur mycket skillnad god genomströmning gör för NB/moderkortstemperaturen.

Visa signatur

Speldator: AMD 5800X3D, 32 GB RAM@3600MHz, MSI RTX 3080 Gaming Z, NVME 1TB+SSD 960GB, FD Define R6, Win 11 Pro
HTPC/NAS: AMD A10 6700@2,4 GHz (1.0 volt), 8 GB RAM, 60 GB SSD, 4 TB lagring, Blu-Ray-brännare, Chieftec HM-03B-OP, Win 10 Pro
Bärbart: Lenovo Yoga 3 Pro, Lenovoplatta x3, Xiaomi Mi Note 10 Pro

Permalänk

Så jäkla nice jag beställde ett sånt här chassi + en SSD 128gb från komplett precis och borde få hem det imorgon

Byter från Antec P182 till det här och hoppas verkligen på märkbar temp minskning

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Citat:

Var sätter man förresten SSD-hårddisken om man har en? De blir ju också ganska varma...

Du sätter SSDfästet på utsidan av 5.25"-buren. Finns skruvhål för att få fast fästet som följde med.

http://silverstone-usa.com/images/RV02/RV02_3s.jpg

Permalänk

Jojo det vet jag har kollat på alla bilder och reviews som går och köpte det för dom sköna fläktarna och bra kylnings förmåga och slippa böja mig backom chassi för att ändra kablar om det behövs och för den där SSD fästet :).

Hoppas bara tempen sjunker från Antec P182 också så ska jag klocka min i5 750 till 4 Ghz

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*📺LG Oled CX48

Permalänk

Unikt chassi XD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiceFire
Hoppas bara tempen sjunker från Antec P182 också så ska jag klocka min i5 750 till 4 Ghz

Du får gärna posta en jämförelse sedan mellan ditt gamla p182 och RV02. Kul att se hur de står sig mot ett av de mest sålda chassina just nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ultrafox=
Unikt chassi XD

Riktigt roligt att jobba med om inte annat. Går hitta på massa roligt som inte vore lika klokt i ett vanliga chassin.
Måste testa helt passivt kyld gpu och cpu nästa vecka när jag fått all kylnig. Bara för att ;D

Permalänk
Medlem

Du får en 8:a för fint arbete, samtidigt som jag tycker att raven1 var ett bra chassi. Känns det lite som att raven2 är lite för stort/avlångt och att det har alldeles för högljudda(?) fläktar.

Känns väldigt motsägelsefullt att sätta feta fläktar i ett chassi där värmen är tänkt stiga ut ur lådan av sig själv (så att man skall kunna använda färre fläktar).. :/

edit: Vad är det för gura? Du har fina stärkare så jag gissar på gibson och inte epi, men med dot-inlays? Är det någon ultra sällsynt utgåva eller så?

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q Deluxe | Intel e8400 @ 4GHz | Tuniq Tower 120 | EVGA 9800 GTX OC | 4GB Crucial Ballistix DDR2 8500 OC | Corsair TX750W | Samsung 660GB Sata 2 @ 7200rpm | BenQ 21.5" E2200HD | Razer Tarantula | Razer Deathadder | Razer Mantis Speed.

Permalänk
Medlem

Vad kul! lite motivering till betygen! Bra betyg dessutom. Tack

Angående högljuda fläktar så är de som i de flesta fall. Tempen i lådan och på komponenter blir nästan den samma oavsett om jag har fläktarna på fullt eller halvt varvtal. Så en 180mm-fläckt som går i 450rpm (som jag kör dem) låter inte mycket.

Gitarren är som du säger en Gibson, SG Special.
Jag gillar enkelhet, avskalat... Pärlemorinlägg och feta 5lagers sarjkanter är inte min grejj. Specialen är ganska billig, men de är ju inte bara datorer som byggs om ^^ Grover-stämskruvar, stall i teflon, splittade mikrofoner osv... Måste ha nått att göra när frugan tittar på århundradets straff till mänskligheten: Gray's Anathomy.

Permalänk

Klart jag kan kan komma med temps sen när jag bytt låda

Visa signatur

*📺LG Oled CX48

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiceFire
Klart jag kan kan komma med temps sen när jag bytt låda

Hade en livad disskussion med en gammal klasskompis angånede just RV02 vs P182 för 2 dagar sedan så vore kul att se hur de står sig. Valde själv mellan Raven och det nya P183.

Permalänk

Antec p182 idle temp : ca 40grader, load runt 54-60 beroende på spel/program osv

Raven 2 idle temp: ca 30grader , Load runt 40-45

Så nog vart det stor skillnad tycker jag ska även ge mig på lite överclokning

Visa signatur

*📺LG Oled CX48

Permalänk
Medlem

Det blev ju riktigt ordentligt bättre. Känns som nyköpet var värt de då.

Permalänk
Citat:

Det blev ju riktigt ordentligt bättre. Känns som nyköpet var värt de då.

Verkligen är Sjukt nöjd med lådan och gick att dra all kabeldragning på backsidan även om jag har 3 diskar och 1 ssd

Visa signatur

*📺LG Oled CX48

Permalänk

snyggt, såg inte så mycket på galleriet när det uppstod, men ett snygg resultat bidrar alltid till poäng : D

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Tackar! Det närmar sig att bli färdigt. Mycket hänger på att jag väntar på beställninga som inte är levererade.

Permalänk
Medlem

Patrik Larsson i MNK säger det bäst "skita snyggt"

Permalänk
Medlem

Ruggigt fint med de relativt små modifikationerna! Frostade sidofönstret är gryymt fint!

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sukizuki
Patrik Larsson i MNK säger det bäst "skita snyggt"

"Mammas nya kille" är bland de bästa P3 klämt ur sig sedan "så funkar det".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av slackr
Ruggigt fint med de relativt små modifikationerna! Frostade sidofönstret är gryymt fint!

Fick iden när jag inte kunde sova, vilket är typ varje kväll
Väntar på packet med posten så jag kan få allt klart med dvd-brännaren inbyggd i skrivbordet istället för datorn, kylare på grafikkort i helsvart, alla klablar sleevade och färdiga mm... Då kommer de bli fina fisken.

Ni får ursäkta om bygget tar lite tid men pluggar på heltid och gör hellre saker ordentligt oavsett om de tar längre tid än att stressa och göra de halvdant. Pengar som student är ganska avgörande och väntar hellre med att köpa rikiga saker än att köpa halvfabrikat bara för att få klart. Datorn rullar på fint i 3.57 så länge så avlider knappast.

Permalänk
Medlem

Nice med alla bilder och förklaringar! 8p!

Permalänk
Medlem

Bra beskrivning och fina bilder. Men du sänkte cpun;s temp med ganska många grader

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Tjena! Det är alltså mening att man monterar radiorn under chassit eller fattar jag fel. Hur mycket utrymme finns det mellan botten och chassit?

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”