Permalänk
Robot

SilverStone Raven 2 (moddning)

Mitt gamla lånade chassi har gjort sitt. Länge haft planer på att bygga ett chassi själv, eller att modda om det så jag får som jag vill ha det. Då Raven 2 släpptes var inte detta längre aktuellt. Det hade allt jag letade efter.

Då sweclockers inte gjort någon recension på chassit än och de finns trådar om just Raven 2 så tog jag lite extra kort på hur de ser ut. Hoppas de ska vara till hjälp för någon.

EDIT: tog bort bilderna då galleriet blev rätt stort och swec nu gjort en recension.

För er som går i tankarna på att införskaffa ett säger jag bara "KÖP". Ångrar inte en sekund. Det finns få minus. De mest störande är att de enbart finns 2 USB ifram, vilket är lite dåligt hos ett så pass seriöst chassi. Borde finnas esata och firewire. Ett annat fel är att hålen för skruvarna man fäster expansionskorten i chassit sitter lite smått fel, och plåten man skruvar fast korten mot inte är helt 90 grader mot moderkortet. Detta resulterar i att man drar ut korten ur pci och pci-e-portarna på moderkortet om man drar åt för hårt. Resett- och powerknappen är riktigt dumt placerad om man har chassit under skrivbordet. Varje gång man sträcker sig in för stoppa i eller ta ur ett usb-minne, kabel osv kommer man alltid åt någon av dem av misstag.

Datorn i övrigt är:
CPU: Intel Q9550 (@3.85GHz)Corsair H50
Mobo: Asus P5Q-E
Ram: 6 Gig (2x2+2x1) Corsair Dominator 1066
GFX1: Sapphire HD4870 512 (@825/1000) med AC S1 med 2x120mm ADDA
GFX2. XFX 5850 Black Edition
PSU: Fractal Design 1000w nätagg.
Ljud: EMU 0404 med externa mik/hörlursförstärkare
HDD1: 2 x 80G Seagate (raid 0 för system)
HDD2: 1 x 640G WD blue (lagring)

Går att sammanfatta temperaturmätningarna med att konstatera att köra fläktarna på high medför inte mycket annat än mycket högre ljudnivå. Lådan har tillräckligt god luftgenomströmning redan på low pga sin genomtänkta konstruktion. Jämförelsen mellan Raven2 och mitt förra chassi blev som väntat. Lägre temp, lägre ljudnivå, mindre antal fläktar för att uppnå bättre resultat. Den väldigt markanta skillnade på NB var en trevlig överraskning. Funderar på att skaffa ett begagnat 4870 för crossfire config. Då problemet som ständigt finns i vanliga lådor, med att det under kortet värmer upp de övre, inte finns i denna låda borde Raven passa utmärkt.

Fas 2
Har gjort om min gamla fläktstyrning istället för den inbyggda i chassit.

Fas 3
När jag fått ordning på fläktstyrningar osv skall alla kablar till fläktarna kortas för att slippa extra kabel som bara är i vägen, samt sätta strumpa och krympslang även på dem. Sedan skall fläktkablar kopplas till moderkortet för att kunna se fläktarna hastighet i program som Everest mm. När jag ändå är igång och fixar alla andra kablar i chassit till fläktar, usb, power- och resetknapp osv så skall nätaggets kablar sleevas. T o m sata-kablarna.

Fas 4 (moddning)
Chassit har några minus. Dessa skall åtgärdas. Kommer byta ut panelen ifram på chassit så jag får firewire och e-sata där förutom hörlursuttag och usb. Lysdioderna i fram kommer ändras ordentligt. Ordnar kretskort med programerad mips till detta medans jag skriver. Kylningen till hårddiskarna måste ordnas. Borrar ett stort hål i buren i botten så luften kan ta sig upp till diskarna och sätta en 120-fläkt ovanför HDD-buren för push/pull.

Fas 5 (skrivbordet)
Ska integrera datorn så mycket som går med skrivbordet. Brännaren kommer sättas samman med skrivbordet, on/off och resett-knapparna flyttas helt från datorn till skrivbordet osv och göra en kontrollpanel för så väl mick/hörlurar som usb osv.

Skrivbordet se ni under:
http://www.sweclockers.com/album/?id=4520

Kommentera gärna. Även negativt så klart om ni hittat nått som inte är bra, jag kan ta de

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Tycker 5.25"racket ser ut att va i vägen för luften från den främre fläkten...
om jag köper ett sånt chassi så blir de nog att modda bort en del av 5,25"racket och flytta upp hdd buren så de blir mindre luftmotstånd där fram.

sen så funderar jag på vart jag skulle få plats med min NorthQ 3590 Water Cooler. den kräver ju två 120mm platser.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

så sjukt snyggt chassi
kikade på det innan jag bytte, hoppas du blir nöjd

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Jäkla snyggt chassi. Tkr bara det var synd att det inte finns front fläktar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3

sen så funderar jag på vart jag skulle få plats med min NorthQ 3590 Water Cooler. den kräver ju två 120mm platser.

Det finns medskickade fästen för att kunna sätta en radiator över fläktarna i botten. Om du inte har ett sjukt långt grafikkort så borde de gå plats rätt så bra. De bilder som finns i bruksanvisningen så är de en 3x120-radiator de visar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dassh
Jäkla snyggt chassi. Tkr bara det var synd att det inte finns front fläktar.

Jo sjukt snyggt är det. Att de inte finns några fläktar ifram är ju lite av själva grejen. Värmen stiger uppåt, kall luft in i botten och varm ut i toppen. Slipper man antalet fläktar men får de kallare. Personligen gillar jag att slippa fläkten i fronten som bara lever om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nollad
så sjukt snyggt chassi
kikade på det innan jag bytte, hoppas du blir nöjd

Tack! Jo hoppas jag med.

Ska jämföra temperaturer i morgon med gamla chassit. Men ser redan nu att grafikkortet är bra mycket kallare, även CPUn som slipper all varmluft som stiger från grafikkortet. Även nordbryggan är rejält kallare.

Permalänk
Medlem

Epiphone? Och uhm najs ;O

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 5,2Ghz || Asrock P67 Extreme 4 || MSI GeForce GTX 580 FrozrII OC ||8GB Corsair XMS3 1600mhz 320GB Samsung SpinPoint F4 || 2TB Seagate Green || 500GB WD Green || Windows 7 Ultimate 64-Bit

Permalänk
Medlem

Du kan ju inte ha hårddiskarna så..

dom är inte byggda för att arbeta så. En dag ger dom sig!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakimbeijer
Du kan ju inte ha hårddiskarna så..

dom är inte byggda för att arbeta så. En dag ger dom sig!

WRONG!.. isf är det konstigt att antec har sina hd racket så också ? mina diskar som sitter likadant har funka i över 2år.. så? en dag ?..

Annars snyggt chassi bra kabeldragning med. 10p!

Visa signatur

Intel core 2 duo E8600@ 4ghz (Es),Gigabyte GA-X48-DQ6 iX48 , Powercolor HD4870x2 ,4gb 1066mhz, osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakimbeijer
Du kan ju inte ha hårddiskarna så..

dom är inte byggda för att arbeta så. En dag ger dom sig!

Skitsnack !

Grattis till ett mycket bra och praktiskt designat chassi Du kommer inte ångra ditt PSU , som du säger du kommer ha det länge och det jobbar lätt så du slipper höra det dra igång på högvarv för att det är belastat.

Permalänk
Medlem

Temps före och efter skulle inte vara helt fel

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt chassi men låter den inte fan med alla fläktar ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av High_fps
Epiphone? Och uhm najs ;O

Gibson ^^
Tog mig en hel sommar för en 9 år sedan att jobba ihop utan att lägga pengar på ens glass men de var de värt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakimbeijer
Du kan ju inte ha hårddiskarna så..

dom är inte byggda för att arbeta så. En dag ger dom sig!

Antec, som är en av de större chassitillverkarna idag, har en väldigt populär låda som heter p18* bland annat. Där sitter diskarna på samma sätt. Finns även andra lådor där de är placerade på liknande sätt. Tror knappast de skulle designa en låda som skulle förstöra hårddiskarna. Skulle dock gärna se en källa för jag tror väl knappast du skulle skriva ett påstående utan att ha något sätt att backa upp det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
Temps före och efter skulle inte vara helt fel

Kommer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunlopzu
Riktigt coolt chassi men låter den inte fan med alla fläktar ?

Fläktarna är väldigt tysta. Kör de stora 180-fläktarna på låga varv så de hörs knappt alls. Ska flytta över fläktstyrningen till den jag har liggandes här med steglöst ställbara varvtal i stället för de som sitter i lådan. Får man ratta in någon kompromiss mellan ljud och temperatur. Får lacka om den till mattsvart först och löda bort alla lysdioder för den tas inte fram så som den ser ut orginal. Gamla chassit hade ju dörr så man slapp se eländet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Grattis till ett mycket bra och praktiskt designat chassi Du kommer inte ångra ditt PSU , som du säger du kommer ha det länge och det jobbar lätt så du slipper höra det dra igång på högvarv för att det är belastat.

Köpte det precis när Fractal Design lanserade dem. Det är riktigt tyst. Sitter en 140-fläkt i som knappt låter något alls. Dessutom hjälper de ju till att de aldrig belastas så vidare hårt som du säger. Är riktigt nöjd med det. De har ju släppt en ny version nu som är 80 PLUS certifierat också. Finns väl inte så många som slår Corsairs nätagg för tillfället men de är ett gott alternativ

Permalänk
Medlem

Speciell design på det chassit! Trevlig dator

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Efter du instellerat Din S1:a så hade det varit fett om du byggde en luftkanal från den mittersta 180-fläkten
Kanske är ngt att tänka på? Då behöver du ju ingen extra fläkt för Grafikkort.

Schyst Galleri annars!

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Medlem

Jag tycker då att den första modellen är bättre på alla punkter, även om den har lite djärv design utvändigt så är den först och främst funktionell och prestandainriktad. Även mer anpassad för vattenkylning med och rymligare dessutom.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

jag gillar ditt byggalbum. skulle uppskatta grader och lite tester med tex occt

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaULF
Efter du instellerat Din S1:a så hade det varit fett om du byggde en luftkanal från den mittersta 180-fläkten
Kanske är ngt att tänka på? Då behöver du ju ingen extra fläkt för Grafikkort.

Schyst Galleri annars!

Vilken S1:a?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Vilken S1:a?

Den här:

http://www.sweclockers.com/album/?id=3253

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sideburns
Den här:

http://www.sweclockers.com/album/?id=3253

Ahaa..!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Avstängd

inget chassi för mig ... känns bara fel att sätta skärmsladden "uppe" på lådan ex om man ska lana o har datorn bredvid ...

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk

Mycket intressant chassi. Tyckte personligen att RV01 (dvs fulltower versionen) var snyggare men å andra sidan är den förmodligen både dyrare och klumpigare.

I övrigt så har jag en fråga, hur fungerade det med kablarna bakom moderkortsplåten? det var inga problem att få igen baksidan på lådan?

Finns det utan fönster (annars ett 9 av 10 chassi)

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schumplan

I övrigt så har jag en fråga, hur fungerade det med kablarna bakom moderkortsplåten? det var inga problem att få igen baksidan på lådan?

Finns det utan fönster (annars ett 9 av 10 chassi)

Finns tyvärr inte utan fönstser. Hade själv gärna haft ett utan.
Att dra kablarna bakom moderkortsplåten gick finfint. Det är gott om plats. Går till och med att sätta in ljudisolering utan att de börjar bli trångt om man tar en model tunnare.

Permalänk
Medlem

älskar de där chassiet! men hur är det att vika alla kablar för att få ut dom på baksidan är de gott om utrymme? lr blir det tight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThePirat
älskar de där chassiet! men hur är det att vika alla kablar för att få ut dom på baksidan är de gott om utrymme? lr blir det tight

De är inga problem med att vika dem. Är rätt så rejält med plats under locket man sätter på. Enda som blir trångt är om man använder sig av DVI-VGA adapter till grafikkortet. De kan bli för högt för att få dit locket igen med både adapter och sedan kabelkontakten.

Permalänk
Medlem

snyggt resultat! 8p

Permalänk
Avstängd

är fläktarna högljudda

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Nej orginal så är de inte högljudda. De 3 i botten snurrar i ca 700 rpm om man har dem iställda på low. Att köra dem på hög spelar ingen roll alls. de viktiga är att få en bra luftgenomströmning och de gör inte någon som helst skillnad om jag kör dem på fullt vare sig på grafikkort eller CPU. Nu på low hörs knappt alls om man har datorn under skrivbordet. Det är inte fläktarna som låter då om man verkligen lyssnar utan mer ljudet från luften de flyttar. Den 120-fläkten som sitter i toppen snurrar i 1000rpm om man kopplar den direkt till moderkortet. Den låter lite mer än mina ADDA-fläktar. Men den flyttar lite mer luft så där av ljudet. Jag har satt alla fläktar till fläktkontrollen i fronten så har stället ner 180-fläktarna lite ytterligare (450-500rpm) samt även den i toppen (750rpm) så nu låter de inte mycket. Det som låter är grafikkortet då ljudet från den fläkten kommer rakt upp ur chassit.

Permalänk
Medlem

har jag fel på ögonen eller är chassit verkligen så avlångt? ser as coolt ut:D

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Ja de är faktiskt riktigt långt eftersom allt sitter på längden i stället för höjden

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag bara hade pengar skulle jag byta från mitt p180 till denna. Beställde ju nyligen 2st intel G2
Bra med bilder! Behövde inte ens googla för att få en reccension. hehe

Vist finns det detaljer med chassit som jag ogillar. tex fönstret och lampan i fronten. Men det är främst för funktionen jag skulle köpa denna låda. Luften strömmmar ju genom den som man vill att det ska göra. Då behöver man ju inte lika mycket fläktar och det gör datorn tystare.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace