Vad skiljer Ubuntu från Debian?

Permalänk
Medlem

Vad skiljer Ubuntu från Debian?

Flera Ubuntu-användare brukar säga att Ubuntu "är mer lättanvänt", vad det nu innebär då Ubuntu uppdateras regelbundet mot Debian...

Vad skiljer Ubuntu från Debian? Jag har kört Debian i många år.men har inte riktigt förstått vari skillnaden ligger. Jag har flera gånger använt hjälptrådar baserade på Ubuntu för att lösa saker i Debian.

Finns det någon punkt-för-punkt lista som visar vad som skiljer?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hedersmedlem

Ubuntuprojektet är inte lika rabiata vad gäller fri mjukvara osv. Det blev t ex inte spaltkilometer skrivna över Mplayers vara eller inte vara i Ubuntu, och de ser mer pragmatiskt på drivrutinsfrågan för Nvidias och AMD:s grafikkort och tillåter att de installeras direkt genom pakethanteraren efter att användaren fått godkänna att icke-fri mjukvara installeras.

Annars är mycket väldigt likt. Ubuntu One-projektet skulle kunna bli en skillnad om det tar fart ordentligt nu iom 9.10. Ubuntu har en snabbare releasecykel än Debian Stable, men kör man Debian Sid så är man ju ännu snabbare med nya paket än Ubuntus standardreleaser (men kanske också mer sårbar).

Innan så tyckte folk att Debians ncurses-baserade installerare var ett oöverstigligt hinder eftersom alla naturligtvis blev rädda när de såg en textbaserad installation, och då måste det ju vara mycket mindre användarvänligt att trycka på Enter jfr m att klicka med musen. Nu finns ju dock inte ens det märkliga argumentet kvar då Debian har en fin "grafisk" installerare numera.

Jag använder Debian, och är väldans nöjd. Dock så brukar jag råda nya Linuxanvändare att installera Ubuntu, mest för att det är så enkelt att hitta Ubuntu-specifik hjälp på nätet för nybörjarfrågor.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Bara en sådan sak som att man kan hitta "hjälptrådar baserade på Ubuntu" gör att det "är mer lättanvänt".

Jag ska nog annars låta bli att uttala mig då jag endast installerat Ubuntu och aldrig Debian.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

"Bara en sådan sak som att man kan hitta "hjälptrådar baserade på Ubuntu" gör att det "är mer lättanvänt"."

Jo, men antalet användare är ju större i Ubuntu som dessutom har större exponering i media, mycket tack vare Shuttleworths pengar. Hur många distros stödjs av en miljardär som varit rymdturist?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hedersmedlem

På ämnet kan man nämna att samarbetet mellan Debian och Ubuntu är närmre nu än det någonsin varit egentligen. Läste en Debianutvecklares tankar på ämnet för någon dag sen som ansåg det iaf. I många fall har t ex Ubuntu- eller Debian-specifika patchar helt skippats till förmån för gemensam kamp mot krypen i koden.

Det är uppenbarligen fortfarande så att Ubuntu har Debian att tacka för mer än tvärtom imho, genom att kunna erbjuda en så stark infrastruktur för Ubuntu att direkt bygga vidare på, men det är inget ont blod däremellan. Projekten är i ganska stark symbios.

Debianprojektet är som sagt väldigt hårda vad gäller principer, och hade de inte varit det så hade det säkerligen inte varit möjligt för ett projekt som Ubuntu att ta det som bas. Det verkar som att ingen icke-optimal detalj är för liten för att någon Debiananhängare ska göra det till sitt livsprojekt att gå till botten med orsaken och rätta till det. Ibland kan det tyckas gå till överdrift, som t ex det jag nämnde med mplayers eventuella intåg i Debian, men just den där extrema noggrannheten med detaljer gör det så stabilt.

Det var en bit från ämnet kanske.

Annars så vad gäller användarupplevelse så är det ju egentligen Gnome som står för den mesta interaktionen med desktopanvändaren i både Debian och Ubuntu som standard. Det är inte så mycket som skiljer förutom lite kosmetiska detaljer och i viss mån vilken standardprogramkatalog man får installerad om man inte har några specifika önskemål.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Saken är ju den att Debians utvecklare kommer aldrig överens med varandra och helt plötsligt börjar med maillist krig som t ex vid förrförra releasen. Men visst ett samarbete mellan ubuntu och debian hade gynnat de flesta.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

http://arstechnica.com/open-source/news/2009/10/5-years-later...

Citat:

Ubuntu was born as a derivative of the venerable Debian project. One of the most serious weaknesses of Debian is its long development cycles and unpredictable release schedule. Ubuntu adopted a consistent six-month cycle based on the GNOME release model. This means that users always have access to the latest desktop software. The predictability has also helped to make Ubuntu popular with hardware vendors.

Hmmm... Det här är från idag. Debian lider av dålig marknadsföring.

Jag kan förstå varför man kallar "stable" för "stable".

Men "testing" och "unstable" borde byta namn. De är ju mer stabila än vad namnen anger. Det som fick mig att gå över till Debian var ju när jag insåg att t.o.m. "unstable" är mer stabil än många andra distro. Jag har även vissa paket från "experimental" som inte heller brukar krångla.

Ubuntu hämtar ju sina från unstable så artikeln ovan visar ju också sin okunskap i "This means that users always have access to the latest desktop software. ". Det har ju jag i "unstable" också! De kommer i en jämn ström med massor av små uppdateringar i veckan! Pakethanteraren känner ju av eventuella konflikter så inte heller det är något problem. Den uppdaterar ju inte sönder systemet.

Debian är väldigt trevligt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|