Gratis PC emulator för Mac

Permalänk

Gratis PC emulator för Mac

Det finns ju ett par gratis mac-emulatorer (Wine iaf) som funkar ok, men finns det något liknande för att köra pc på mac?

Det är dock viktigt att den är gratis - inte för att jag är så snål utan för att jag vill distribuera ett pc-program till mac-användare och då ska de ju helst inte betala extra är det tänkt

Visa signatur

Bro!

Permalänk

Ehm, inbyggda BootCamp? Sedan installerar Windows?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggleforce
Ehm, inbyggda BootCamp? Sedan installerar Windows?

Jo, fast det är computer illiterates vi snackar om här, så det måste vara superenkelt

Fasen, det var ju Wine jag var ute efter. Wine låter en köra pc apps på mac, inte tvärtom. Ja, så är det med förutfattade meningar

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Wine finns till Mac.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk

Har testat VirtualBox, men tydligen behöver man en kopia av windows för att kunna köra emulatorn. Ska testa wine nu också...

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
Har testat VirtualBox, men tydligen behöver man en kopia av windows för att kunna köra emulatorn. Ska testa wine nu också...

VirtualBox är inte en emulator utan ett program som låter dig köra virtuella maskiner t.ex. Windows kan köras som en virtuell maskin. Wine är heller inte en emulator, Wine står för "Wine Is Not an Emulator", men är nog snarare det du vill åt.

Visa signatur

Permalänk

Jag vet inte vad Wine är men jag vet iaf att det inte är en PC emulator. Det är mer en Windows emulator än en PC emulator iaf. Vilket program är det du vill köra? Wine klarar rätt många även om Microsoft arbetar flitigt med att få färre program att göra det. Alla som funkar står på hemsidan. www.winehq.com .

Tänk bara på att Wine även kör många Windows virus så låt aldrig Wine vara su för då finns risken att virus installeras på Mac:en.

Jag har för mig att VirtualBox saknar DirectX och kan därför inte köra några stora spel om det var det du var ute efter.