Permalänk
Medlem

Vad är ghosting?

Tjenare!

Jag har läst runt här på SC ett tag nu och har lärt mig en hel del om skärmar. Det enda jag inte riktigt kan förstå än är något som kommer upp väldigt ofta faktiskt - ghosting.

Jag har läst om det och vad jag förstår så ska ghosting vara "spöken" av bilder som stannar kvar på skärmen efter att bilden i sig har försvunnit?

Jag har aldrig sett detta förekomma någonsin på någon skärm jag någonsin sett. Är det ovanligt med ghosting på nya skärmar eller är det jag som inte riktigt vet vad jag ska titta efter?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Re: Vad är ghosting?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aksell08
Tjenare!

Jag har läst runt här på SC ett tag nu och har lärt mig en hel del om skärmar. Det enda jag inte riktigt kan förstå än är något som kommer upp väldigt ofta faktiskt - ghosting.

Jag har läst om det och vad jag förstår så ska ghosting vara "spöken" av bilder som stannar kvar på skärmen efter att bilden i sig har försvunnit?

Jag har aldrig sett detta förekomma någonsin på någon skärm jag någonsin sett. Är det ovanligt med ghosting på nya skärmar eller är det jag som inte riktigt vet vad jag ska titta efter?

Tack på förhand!

Ghosting, eller "tillfällig inbränning" som det också kallas är nåt som enbart uppkommer på plasma-skärmar. Jag har iofs sett en del skriva om att det också uppkommer på LCD, men detta har jag väldigt svårt att tro på då jag aldrig sett nåt som helst tecken på detta på dom LCD:er jag haft. Om det nu överhuvudtaget existerar på LCD så måste det i så fall vara på några riktigt gamla modeller eller lågbudget-modeller :P.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vad är ghosting?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raptor
Ghosting, eller "tillfällig inbränning" som det också kallas är nåt som enbart uppkommer på plasma-skärmar. Jag har iofs sett en del skriva om att det också uppkommer på LCD, men detta har jag väldigt svårt att tro på då jag aldrig sett nåt som helst tecken på detta på dom LCD:er jag haft. Om det nu överhuvudtaget existerar på LCD så måste det i så fall vara på några riktigt gamla modeller eller lågbudget-modeller :P.

Ghosting brukar väl snarare vara när du får en förskjuten skuggbild, men det beror nog också lite på tolkning. Vissa kallar det t ex ghosting vid den typen av rörelseoskärpa du får på en LCD/TFT.

Det sagt, en typ av fastbränningar på LCD finns likaså och drabbar inte bara budget eller äldre skärmar. Detta är dock oftast inte permanent...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Ghosting är ett uttryck som tyvärr verkar användas till en hel del...

Vet inte om jag hört det användas för tillfälliga inbränningar förut, men jag kan förstå om någon skulle göra det. Tillfälliga inbränningar kan enbart ske på Plasmor. (CRT:er har lite "afterglow" som gör att ljusa områden inte släcks omedelbums mot mörka bakgrunder, men det är en annan sak)

På LCD:er används det ibland för att beskriva det "motionblur" som blir vid rörelser... Tex "inverse ghosting" när panelens overdrive orsakar att det blir som nästan svarta eller nästan vita skuggrörelser precis före eller efter de föremål som rör sig.

Jag tror även jag har hört uttrycket användas för när man har en dålig (oftast analog) bildsignal som gör att man ibland ser en "skugga" av objekt liggandes lite bredvid... (Syns oftast tydligast på vertikala linjer)

Ghosting kan oxå användas för den "svarta skugga" man får efter rörelser om man kör ett spel på halva frameraten jämfört med refreshraten på en CRT. (påminner alltså ibland om motsvarande inverse ghosting men har andra orsaker)

*edit*
... och så kan det betyda när tangentbord inte klarar av när man trycker ner flera tangenter samtidigt, och därmed missar vissa nedslag.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd