Lagstifta mot burka/niqab?

Permalänk
Medlem

Lagstifta mot burka/niqab?

Det är dags att avgöra slaget om burkan, ska vi ha lagstiftning som förbjuder burka/niqab i Sverige på allmän plats?

Burka

Niqab

För att göra omröstningen klar och tydlig så kan man antingen rösta för ett förbud eller mot ett förbud, vill man precisera sig (rösta för ett förbud i hemmet) så gör man det lämpligtvis i sitt inlägg.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det idag när dom ska legitimera sig? Tar dom av sig burkan och visar ansiktet?

Förbud tycker jag är fel väg att gå, fastän jag inte har något bättre förslag. Kan man inte trycka på att Imamerna ska förespråka att inte använda burka etc?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Hur funkar det idag när dom ska legitimera sig? Tar dom av sig burkan och visar ansiktet?

Ja, i Danmark så måste de visa ansiktet för busschauffören om jag inte minns fel.

Edit: Jag måste bara citera en insändare från DN imorse (som jag inte all håller med om förövrigt)

"....Hur tänker man när man tror att det ska göra kvinnan friare? Okej, en del kanske kan känna stöd för att ta av sig sin och leva som tidigare utan burka, men de flesta kan inte tänka sig det. Det är jag övertygad om! Dessa blir hänvisade till hemmet. Var ligger friheten i det? Att inte kunna gå ut? Att skyla sitt hår och ansiktet är djupt rotat i mångas tro. För dessa kvinnor blir lagen inte en befrielse, utan ett fängelse. Att lagstifta mot burka är helt fel väg att gå för att befria det vi anser är förtryckta kvinnor! Lag mot burka kommer tvärtom att sätta många i en långt mer ofri situation. Att arbeta med utbildning om att kvinnan har rättigheter i Sverige är en mycket bättre väg att gå." Eva XXX, Stockholm

Permalänk
Medlem

Helt klart nej gällande ett förbud på allmän plats, folk ska få ha och följa vilka religösa traditioner de vill bara det inte påverkar någon annan än de själva.

Gällande frågan om identifiering så skall det dock finnas med att man måste visa ansiktet och det ska gälla alla, oavsett vad man har på sig. Tycker man att det inkräktar på ens rätt att bära burka/niqab så fine, då får de som inte vill identifiera sig klara sig utan vad det nu är som kräver identifiering, det är en prioriteringsfråga och man får avgöra själv.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Frågan är nästan densamma som minaretfrågan och den berör även denna gång muslimer frihet.
Min åsikt är att ingen ska särbehandlas p.g.a. dens religion, självklart gäller detta negativ som positiv-särbehandling.

Varvid jag inte tycker vi ska förbjuda någon religiös pryl, med motiveringen att den är religiös. Så tar vi burka/niqab så kan jag dela upp den i två delfrågor.

1: Ska man få gå maskerad på allmän plats, denna fråga är inte för mig självklar utan det beror på hur "civiliserad" denna plats är. I nuvarande sverige så ser jag det inte som något problem att vissa kan gå maskerade och vid behov så skulle vi kunna införa undantagstillstånd. (vilket vi med lätthet inte kan)

2: Män som tvingar på kvinnor och deras barn att göra saker mot deras vilja, ja detta är en komplicerad fråga där integriteten blir kränkande. Jag tror att i nuvarande sverige så är det bäst att skita i burka/niqab. Och istället köra med upplysningsmetoden och ha ett bra rättsväsende som skyddar barn och kvinnor mot män.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Man skulle kanske ta på sig burka och besöka damernas omklädningsrum.
Annars är det ju perfekt utstyrsel om man ska råna en bank. Någon smartskalle kanske tycker att det borde vara opraktiskt att fly från platsen efter att brottet är fullbordat, men om man är lite smart ser man förstås till att man har en klassisk rånar-outfit under burkan som man bara kan slita av sig snabbt som attan. Burkan ska bara dölja rånarkläderna tills dess att man har kommit fram till kassan.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
2: Män som tvingar på kvinnor och deras barn att göra saker mot deras vilja, ja detta är en komplicerad fråga där integriteten blir kränkande. Jag tror att i nuvarande sverige så är det bäst att skita i burka/niqab. Och istället köra med upplysningsmetoden och ha ett bra rättsväsende som skyddar barn och kvinnor mot män.

Att kriminalisera burkatvång är en väg man tagit i vissa länder och nog den som ligger närmast Sverige, dock innebär den ett stort problem när det gäller efterlevnad. Om en kvinna blir påtvingad burka så är hon knappast i en position att hon vågar anmäla detta till polisen.

Det är viktigt att koma ihåg är att burkan och niqaben är uttryck för extrema inriktningar inom islam och inte skall blandas ihop med den vanliga hijaben (sjalen) som många helt frivilligt bär. Jag tycker den franska positionen i grunden är sund, burkan och niqaben är inte klädplagg som är förenliga med demokratiska och jämställda traditioner och bör därför aktivt motarbetas.

Visst finns det problem med ett förbud men det finns likafullt problem med att tillåta religiösa extremister att härja fritt.

Permalänk
Medlem

Folk får väl gå runt med keps inomhus nuförtiden så det här ska ju inte vara några problem att tillåta. Vad som däremot gäller är givetvis att identifiering och liknande måste vara möjlig vid när sådant krävs för utnyttjandet av en tjänst eller t.ex. vid körkortskontroll och liknande.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem

Trots att jag både anser att de båda är hemska och irrationellt hatar dem (varför kan jag inte förklara, då kanske det skulle vara rationellt ) så ser jag inte vad det skulle hjälpa att förbjuda dem.

Jag kör piratmentaliteten i den här frågan också: mindre förbud är bättre. Går man får långt så blir väl lagboken en "whitelist" på vad man får göra, och allt annat förbjudet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

På tal om körkort hur är det med framförande av fordon med burka? Borde inte denna skymma sikten?
*edit*
Jag själv har arbetat som bl.a. truckförare, och jag kan garantera att förmannen inte skulle bli glad om jag kom brummande i full fart och hade en burka på mig när det var några tusen arbetare på platsen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Hur är det med framförande av fordon med burka? Borde inte denna skymma sikten?

Eller göra samtliga fartkameror i Sverige obrukbara.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Ni som är för ett förbud, gäller det även om man har på sig den på väg till en maskerad? Eller en föreställning av något slag?

Spelar alltså syftet med bärandet av burkan någon roll i förbudet?

Får jag som manlig vit ateist bära burka?
Om inte, varför inte?

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ni som är för ett förbud, gäller det även om man har på sig den på väg till en maskerad? Eller en föreställning av något slag?

Spelar alltså syftet med bärandet av burkan någon roll i förbudet?

Får jag som manlig vit ateist bära burka?
Om inte, varför inte?

Min åsikt är att på platser där man behöver/bör legitimera sig eller undvika konflikt så bör man EJ bära mask eller något liknande en mask (t.ex burka)

Platsexempel:
Identifiera sig för grindvakt
Befinna sig på en bank
Identifiera sig på fordon (bil, båt, flyg, tåg whatever)
Upprop av någon form

och så vidare.

Sedan om du är vit som en krita eller brun som choklad spelar mig ingen roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Min åsikt är att på platser där man behöver/bör legitimera sig eller undvika konflikt så bör man EJ bära mask eller något liknande en mask (t.ex burka)

Platsexempel:
Identifiera sig för grindvakt
Befinna sig på en bank
Identifiera sig på fordon (bil, båt, flyg, tåg whatever)
Upprop av någon form

och så vidare.

Behöver man identifiera sig på tåg?

Och du skriver bör, innebär det att du tycker det ska vara olagligt eller att du bara tycker det är olämpligt?

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker vi ska kriminalisera keps inomhus också. Samt strumpor innanför sandalerna.

Och alla andra kläder man bör kriminalisera i en modern demokrati.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Jag tycker vi ska kriminalisera keps inomhus också. Samt strumpor innanför sandalerna.

Och alla andra kläder man bör kriminalisera i en modern demokrati.

Foppatoffeln?

Permalänk
Medlem

Sen tyckte jag det här var ganska bra sagt om den här debatten:

"Nyligen visade en undersökning i Danmark att det inte finns en enda kvinna i landet som bär burka. Någon liknande undersökning har mig veterligt inte gjorts i Sverige. Var och en kan ju dock själv räkna efter hur många gånger man sett en kvinna i burka (Kvarteret Skatan räknas inte) och bedöma hur betydelsefull frågan är."

"Att så sanslöst mycket tid läggs ner på att diskutera något som nästan inte förekommer ger intryck av att det är ett stort problem. Budskapet blir att invandring medför radikal islamism och att svenska kvinnor snart tvingas bära burka. Det är precis det som skapar främlingsfientlighet och gynnar Sverigedemokraterna."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Behöver man identifiera sig på tåg?

Och du skriver bör, innebär det att du tycker det ska vara olagligt eller att du bara tycker det är olämpligt?

Inte i lagens mening förstås men du måste ju identifiera dig med fotolegitimation att du är behörig att färdas med din biljett t.ex. Särskilt om det är rabatterad.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Inte i lagens mening förstås men du måste ju identifiera dig med fotolegitimation att du är behörig att färdas med din biljett t.ex. Särskilt om det är rabatterad.

Det har jag aldrig någonsin gjort, inte ens när jag åkt på studentbiljett.

Enda gångerna jag behövt visa leg på tåg är när jag använt mig av SJ Prio kortet som biljett...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Sen tyckte jag det här var ganska bra sagt om den här debatten:

"Nyligen visade en undersökning i Danmark att det inte finns en enda kvinna i landet som bär burka. Någon liknande undersökning har mig veterligt inte gjorts i Sverige. Var och en kan ju dock själv räkna efter hur många gånger man sett en kvinna i burka (Kvarteret Skatan räknas inte) och bedöma hur betydelsefull frågan är."

"Att så sanslöst mycket tid läggs ner på att diskutera något som nästan inte förekommer ger intryck av att det är ett stort problem. Budskapet blir att invandring medför radikal islamism och att svenska kvinnor snart tvingas bära burka. Det är precis det som skapar främlingsfientlighet och gynnar Sverigedemokraterna."

Det är nog många som blandar ihop burkan med niqab och lite mer täckande slöjor.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det har jag aldrig någonsin gjort, inte ens när jag åkt på studentbiljett.

Enda gångerna jag behövt visa leg på tåg är när jag använt mig av SJ Prio kortet som biljett...

Det förändrar ju dock inte poängen. Vid användande av saker som är just personliga, så som busskort, körkort, vissa biljetter med mera så är det fullt rimligt att det kan komma att krävas identifikation. Att detta sedan sällan görs är en helt annan sak.

Jag är emot ett allmänt förbud, med undantag just för situationer där identifikation kan behövas. Man ska inte kunna dyka upp på uppkörningen i burka/Niqab och fortfarande få sitt körkort utan att visa åtminstone den man kör med att man är rätt person. Samma sak gäller busskort m.m. om kontrollant kräver det.

Sen kan man ju diskutera hurvida vissa har rätt att kräva identifikation eller vilka saker som bör kräva identifikation, men det är också en annan fråga.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vem ska bli straffad för bärandet? Om en man tvingar sin fru att bära burka/niqab, ska då hon straffas för att hon gör det? Gör han sig bara skyldig till medhjälp till brott eller uppmaning till brott eller vad det nu kallas?

Kan inte förstå att det här överhuvudtaget diskuteras. Finns det verkligen ingenting vettigare att lägga energi och pengar på?

Jag vet inte ens varifrån det här snacket kommer. Jag skulle gärna vilja prata med den/de som fört fram det här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Jag tycker vi ska kriminalisera keps inomhus också. Samt strumpor innanför sandalerna.

Och alla andra kläder man bör kriminalisera i en modern demokrati.

Tycker du att en keps symboliserar kvinnoförtryck?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Vem ska bli straffad för bärandet? Om en man tvingar sin fru att bära burka/niqab, ska då hon straffas för att hon gör det? Gör han sig bara skyldig till medhjälp till brott eller uppmaning till brott eller vad det nu kallas?

Kan inte förstå att det här överhuvudtaget diskuteras. Finns det verkligen ingenting vettigare att lägga energi och pengar på?

Jag vet inte ens varifrån det här snacket kommer. Jag skulle gärna vilja prata med den/de som fört fram det här.

Sannolikt ska den som "begår" brottet bli straffad, medhjälp är troligtvis inte aktuellt i detta fallet. Om jag tvingar min flickvän att dra på sig en SS-kostym så kommer troligtvis rätten inte döma mig för medhjälp till hets mot folkgrupp.

Frågan har diskuterats i tidningen senaste veckan/veckorna i bland annat DN/SVD/Metro om du missat det, härstammar från att Frankrike har lagfrågan uppe på tapeten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det har jag aldrig någonsin gjort, inte ens när jag åkt på studentbiljett.

Enda gångerna jag behövt visa leg på tåg är när jag använt mig av SJ Prio kortet som biljett...

Så du har alltså inte blivit kontrollerad om du har rätt att åka rabatterad? Hur ska de annars veta att det är du som räcker fram CSN-kortet och inte vilken svennebanan som helst?

Nåja, jag har då i vart fall givetvis fått visa upp ID-kort (inte legitimiation en dag ska jag lära er alla att säga rätt!).

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy Var och en kan ju dock själv räkna efter hur många gånger man sett en kvinna i burka (Kvarteret Skatan räknas inte) och bedöma hur betydelsefull frågan är."[/B]

Jag har dock noterat en burkabärare på juridicum i Uppsala. Hon/han steker runt som fan där.

Angående förbud så är det ett stort nej på den.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Röstade nej.
Jag är dock för att tydligt informera personer som kanske har blivit förtryckta till något levnadssätt att i Sverige så får man välja en, flera eller ingen religion och att man kan springa naken inomhus med strumpor, foppatofflor och keps utan problem!

edit; råkade bli stumbor istället för strumpor

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Nej. Eftersom burka och dylikt inte innebär några problem vid identifikation så är det en onödig lag. Och lagar som är onödiga skall inte finnas då de endast är till besvär.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Nej. Eftersom burka och dylikt inte innebär några problem vid identifikation så är det en onödig lag. Och lagar som är onödiga skall inte finnas då de endast är till besvär.

Jag är emot ett förbud men nog kan det bli svårt att identifiera en person som bär en sådan, särskilt om denne inte får visa ansiktet. Hur ska du kunna öppna bank-konton, ta körkort osv osv?

Det är här problemet ligger, att personer (om än ett fåtal) utesluts ur stora delar av vårt samhälle. Detta bör givetvis motverkas. Men inte med ett förbud av olika slags kläder förstås. Men nog är det ett problem.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag är emot ett förbud men nog kan det bli svårt att identifiera en person som bär en sådan, särskilt om denne inte får visa ansiktet. Hur ska du kunna öppna bank-konton, ta körkort osv osv?

Det är här problemet ligger, att personer (om än ett fåtal) utesluts ur stora delar av vårt samhälle. Detta bör givetvis motverkas. Men inte med ett förbud av olika slags kläder förstås. Men nog är det ett problem.

Burkabäraren får visa ansiktet för dem som behöver se det för identifikation. Det är ett ickeexisterande problem.

Dock, de som inte får visa ansiktet ens för identifikation, de har andra problem än fåniga lagförslag.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Ser mycket hellre att alla religioner förbjuds isåfall. Och Emo-klädsel/punkarklädsel. Samt tycker jag att man borde tvinga alla att skaffa sig bättre matvanor och bättre liv rent allmänt.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."