Mac Mini media center

Permalänk
Medlem

Mac Mini media center

Sitter i valet att inhandla en Mac mini, som ska användas som media maskin.

1. Någon som har erfarenhet av detta?
Lösningar och tips på bästa lösning.

2. Går det att kombinera med mitt analoa/digitala ComHem tv?
Har idag ett gratis utbud via analog, sen betalar jag för en del kanaler digitalt via box.

3. Har läst lite om Plex, vilket verkar vara en smart lösning om man vill ha ett snyggt och smidigt program där allt samlas. Erfarenheter där?

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem

1. Funkar bra för resten av familjen, om än mest för film / musik via FrontRow eller musik via iTunes med iPod Touch som fjärr

2/3. Plex lär funka fint att schemalägga inspelningar med en elgato TV-grunka. Över huvud taget kan Plex mycket (så som "play" etc.) men verkar lite meckigare än FrontRow (som är noll meck), och det går styra eyeTV via FrontRow oxå om man vill mecka en smula.

mina 2-öre...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Vad jag läst mig till hittills är att denna produkt: http://store.apple.com/se-edu/product/TS588ZM/A?fnode=MTY1NDE...
Kan ta i mot både analoga och digitala signaler. Såg även att det går att koppla in komposit video till den. Då borde det väl gå att ta en kabel som har Scart -> komposit in i EyeTV, för att få tillgång till det digitala utbudet.

Kanske finns någon annan bättre lösning?

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem

Kör en Mini som streamar allt över nätverket från min server, använder Plex. UNDERBAR lösning. Så nöjd

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Körde Mac mini + Boxee program. Bästa HTPC lösning jag någonsin haft, streamt alla format från min NAS, rekomenderas starkt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Körde Mac mini + Boxee program. Bästa HTPC lösning jag någonsin haft, streamt alla format från min NAS, rekomenderas starkt.

Kan du snabbt berätta för mig vad Boxee gör? Tittade lite på nätet men blev inte mycket klokare.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beeos
Kan du snabbt berätta för mig vad Boxee gör? Tittade lite på nätet men blev inte mycket klokare.

Boxee = XBMC + "Sociala webben" (typ)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beeos

Boxee är i grund samma sak som Plex, fast med annat UI, mycket mera lättanvändt och enkelt. Tar samma format som plex m.m.

Inriktar sig mycket på sociala saker typ du kan se vad dina polare kollar på m.m. Men jag sket i det. Det var en HTPC program för mig, inget annat..

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Boxee är i grund samma sak som Plex, fast med annat UI, mycket mera lättanvändt och enkelt. Tar samma format som plex m.m.

Inriktar sig mycket på sociala saker typ du kan se vad dina polare kollar på m.m. Men jag sket i det. Det var en HTPC program för mig, inget annat..

Aha. Okey, låter ju smidigt.

Någon annan som har något tips på hur jag kan få in mina digitala signaler från Comhems utbud?

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem

Jag köpte en mini-dvi till S-VHS och kopplade in min Mac mini.

Jag ser dock bara två vertikala tjocka ränder, ungefär som när man kopplade in sin video för att veta att man var på rätt kanal.

Tyckte jag såg någon förvrängd appleloga uppdelad i tre delar på TV:n.

Vad gör jag fel? Behövs något speciellt program?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att skaffa en Mac Mini nu när man fallit till föga och skaffat sig en iPhone 3GS. Det är dags att uppgradera PC men jag kommer förmodligen inte att ha tid att spela på den så skulle jag lika gärna byta till en Mac eftersom jag även är nyfiken på att utveckla på iPhonen. När jag satt och kollade på DVR-lösingar till Mac så hittade jag denna länk:

http://blajblu.wordpress.com/2009/06/25/macmediacenter/

Kan vara till hjälp kanske?

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

XBMC for teh win säger jag bara...

Permalänk
Medlem

Ska man slå till idag eller?

Visa signatur

/////Beeos (!)