RTX 5070 TI VS RX 9070 XT

Permalänk
Medlem

RTX 5070 TI VS RX 9070 XT

Hej! Vad hade ni valt och varför? Det som får mig osäker kring rtx 50-serien är att jag bara hör dåliga saker om deras drivrutiner? Jag har en 7800X3D cpu och tänka para ihop den med någon av dessa kort! Och jag kommer primärt att köra Battlefield 6 (har 1440p skärm) hur var era erfarenheter i betan..? Om ni körde något av dessa kort 🤔 hört att rx 9070 xt har väldigt bra 1% lows medan RTX 50 serien har problem med stuttering?

Permalänk
Medlem

9070xt, speciellt för BF6. Skadar inte att det är en tusing eller två billigare heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

9070xt, speciellt för BF6. Skadar inte att det är en tusing billigare heller

Ja sant 👍 kollar jag klipp så vinner ju den över rtx 5070 ti i battlefield 6 oavsett läge (native, upscaler till quality etc) men i benchmarks på olika kända sidor så står 5070 ti ofta som vinnare.. fattar ingenting

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyman:

Ja sant 👍 kollar jag klipp så vinner ju den över rtx 5070 ti i battlefield 6 oavsett läge (native, upscaler till quality etc) men i benchmarks på olika kända sidor så står 5070 ti ofta som vinnare.. fattar ingenting

De är väldigt lika i prestanda, så spelar du något annat än BF6?

5070ti har väldigt mycket mer i prestanda om du ordnar drag sliden i Asus tweak till max för mem, då får du 5080 prestanda

Tldr
Köp den billigaste samt den som ger bäst prestanda för spelen du spelar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyman:

Nja, har man 9800x3d får 5070ti nog lite mer fps i genomsnitt. Men som du säger är problemet 0.1% lows.
Dessutom ju långsammare cpu ju sämre blir 5070ti förhållandevist i spel som BF6 pga. 'driver overhead'.

Vilken du än väljer tror jag du blir nöjd, båfa får bra fps i BF6 men 5-10% mer fps i genomsnitt när det är högt är inget man märker av, medan 30-40% lägre 0.1% lows kan märkas tydligare som smått hackande.

Permalänk
Medlem

1% low är ett problem med 5000-serien om processorn är för svag för att hålla kortet aktivt. Nvidia’s drivrutiner verkar kräva mycket mer av processorn än vad AMDs gör just nu. Med ett 7800X3D och 5070 Ti bör du dock inte ha något problem med det. Det gör att det bara finns en fråga kvar: Vilket pris du kan få dem för. 5070 Ti är i allmänhet något snabbare men brukar kosta såpass mycket mer att det inte är värt det. Ibland kan man dock hitta 5070 Ti billigt så att det är nere på samma nivå som 9070XT, och då väger det över för 5070 Ti.

Sen har du rätt i att Nvidia för en gångs skull har en hel del problem med sina drivrutiner just nu. Där är det svårt att sia om de får ordning på de problemen snart eller inte.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...
https://www.sweclockers.com/test/41251-radeon-rx-9060-xt-pris...

Jo jag hade nog också kört på 9060xt.
Köpte ett beg 4070 Super nyligen och är väldigt nöjd med det.
Blev även ett 7800XT på rea till grabben, min dator hade lite problem med AMD kortet, då det satt i den först, men en enkel bios uppdatering löste alla problem.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

1% low är ett problem med 5000-serien om processorn är för svag för att hålla kortet aktivt. Nvidia’s drivrutiner verkar kräva mycket mer av processorn än vad AMDs gör just nu. Med ett 7800X3D och 5070 Ti bör du dock inte ha något problem med det. Det gör att det bara finns en fråga kvar: Vilket pris du kan få dem för. 5070 Ti är i allmänhet något snabbare men brukar kosta såpass mycket mer att det inte är värt det. Ibland kan man dock hitta 5070 Ti billigt så att det är nere på samma nivå som 9070XT, och då väger det över för 5070 Ti.

Sen har du rätt i att Nvidia för en gångs skull har en hel del problem med sina drivrutiner just nu. Där är det svårt att sia om de får ordning på de problemen snart eller inte.

Billig ny 5070ti är ju runt 9000kr, medan 9070xt är normalt runt 8000kr, eller kan man köpa Prime för endast 7400kr.

Även om det är rätt det du säger om relationen till processor så visar alla benchmarks jag sett på Youtube med t.o.m 9800x3d att 5070ti får betydligt lägre 0.1% i BF6. Med 7800x3d kommer skillnaden vara minst lite större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Billig ny 5070ti är ju runt 9000kr, medan 9070xt är normalt runt 8000kr, eller kan man köpa Prime för endast 7400kr.

Även om det är rätt det du säger om relationen till processor så visar alla benchmarks jag sett på Youtube med t.o.m 9800x3d att 5070ti får betydligt lägre 0.1% i BF6. Med 7800x3d kommer skillnaden vara minst lite större.

YouTube benchmarks skall man tag med stor nypa salt.
Är testaren inte erkänt neutral och har ett erkänt test så får man nog 🧂🧂🧂🧂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

YouTube benchmarks skall man tag med stor nypa salt.
Är testaren inte erkänt neutral och har ett erkänt test så får man nog 🧂🧂🧂🧂

Jag vet inte något mer pålitligt och när flera stora kanaler (HUB, Daniel Owen, Testing Games etc.) får liknande resultat ser jag inte varför jag skulle ifrågesätta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jag vet inte något mer pålitligt och när flera stora kanaler (HUB, Daniel Owen, Testing Games etc.) får liknande resultat ser jag inte varför jag skulle ifrågesätta det.

Hub har haft avvikande testresultat på vissa av deras tester kontra resten.

De andra två har jag aldrig tittat på mer än hört Daniel Owens namn i en icke positiv kommentar från någon 🤷‍♂️

Edit
De text baserade verkar ha 5070ti framför

https://www.techpowerup.com/review/battlefield-6-open-beta-pe...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Hade jag köpt ett kort i den prisklassen idag så hade jag nog också gått på en 9700XT, men det har funnits perioder när de korten har varit dyra så att de kommit upp i 5070 Ti-nivå.

Vad gäller 1% low så talade jag mer om det allmänna fallet. Specifikt BF6 är svårt att uttala sig om när spelet inte är släppt än - de där 0.1% low i en beta kan mycket väl vara fixade när spelet släpps.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Får se vad jag gör 🤔 bra svar men blev ännu mer kluven nu haha

Permalänk

Har haft ett 5070 ti sedan ett gäng månader tillbaka och det har fungerar super, inte ett enda problem. Jag hade såklart valt ett 5070 ti. Jag ville även specifikt ha NVENC framför AMDs dito så det var en relativt stor faktor för mig.

Som sagt har jag inte haft ett enda problem med kortet och drivrutinerna har fungerat precis som de ska för det som jag har gjort (jag kör windows 11).
Testade BF6-betan på maxinställningar i 1440p och kortet låg alltid på min cap (120 fps).
Har inte noterat stutterings i något spel som jag spelar, tvärtom så är det butter smooth.

Permalänk
Medlem

Hub har haft avvikande testresultat på vissa av deras tester kontra resten.

De andra två har jag aldrig tittat på mer än hört Daniel Owens namn i en icke positiv kommentar från någon 🤷‍♂️

Edit
De text baserade verkar ha 5070ti framför https://tpucdn.com/review/battlefield-6-open-beta-performance-benchmark/images/bf6_2160.png
https://www.techpowerup.com/review/battlefield-6-open-beta-pe...

Igen siffror som visar samma. 5070ti får mer fps, med en 9800x3d, speciellt i högre upplösning/unställningar pga. minnesbandbredd. Poängen är att 0.1% och 1% lows är lägre. Samt att svagare cpu kan påverka ännu mer i AMD korts riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Igen siffror som visar samma. 5070ti får mer fps, med en 9800x3d, speciellt i högre upplösning/unställningar pga. minnesbandbredd. Poängen är att 0.1% och 1% lows är lägre. Samt att svagare cpu kan påverka ännu mer i AMD korts riktning.

Men att testa en beta är ju dock dumt att basera något på... Titta annars amd och cs2 beta 🙂 var väl ospelbart.

Och ingen av dessa youtubers tycker jag är förtroendeingivande.

Titta på Daniel Owens sida och det är ju bara massa clickbait tycker jag personligen. I kommenterna såg man folk som fick korrekta hans felaktiga analys

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I Daniel Owens klipp där han jämförde just rtx 5070 ti och rx 9070 xt så tycker jag att det kändes som att 9070 xt fick ut mer fps i varje sekvens, men jag kanske är dum i huvudet 🤔 men det var ju som sagt en beta bara

Permalänk
Medlem

Stod och funderade precis som du...men detta var när båda varianter var slut nästan överallt...och det blev lite "ta det som finns".

Hade dock världens tur och lyckades då nypa ett 5070Ti som låg ute för ganska nära MSRP i pris.

Hade problem med drivrutiner första veckorna, men detta försvann helt efter att Nvidia släppte en uppdatering.

Har heller inte upplevt någon typ av stuttering alls.

Är oerhört nöjd med hur mitt 5070Ti presterar och kortet är väldigt svalt med förvånansvärt låga temps under heavy load...(har ett MSI Vanguard)

Skulle jag dock göra samma resa idag så hade jag valt ett 9070xt och den simpla anledningen är att AMD känns mest prisvärt idag...du får likvärdig prestanda för tusenlappar mindre

Korrigering
Permalänk
Medlem

Efter lite forskning så visar det sig att många av dessa tester var precis när 9070xt släpptes, och AMD har tydligen gjort ett sjukt bra jobb med drivrutinerna på just det här kortet och det har gjort att fps ökat med typ 20-30% i många titlar nu senaste månaden.. och därmed sprungit om rtx 5070 ti en hel del i ganska många spel faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyman:

Efter lite forskning så visar det sig att många av dessa tester var precis när 9070xt släpptes, och AMD har tydligen gjort ett sjukt bra jobb med drivrutinerna på just det här kortet och det har gjort att fps ökat med typ 20-30% i många titlar nu senaste månaden.. och därmed sprungit om rtx 5070 ti en hel del i ganska många spel faktiskt.

Det har båda sidorna gjort 🙂 men välj det kort som ger bäst prestanda för dina behov och inom budget. Du blir nöjd oavsett.

Har du behov att utforska path tracing etc så är Nvidia bättre
Fps spel ,bortsett från cs verkar fps fungera bättre med amd.
Spelar du wow verkar Nvidia vara stabilare etc

auto correct gav fel ord
Visa signatur

Permalänk
Medlem

5070 Ti fanns ju nyss för 9k inkl Borderlands 4, det var en ruskigt bra deal. För min egen del vägde DLSS stödet över, så jag gjorde bytet från 9070 XT -> 5070 Ti och betalade bara ~700kr i mellanskillnad, vilket jag ansåg det vara värt. Nu ser ju FSR-stödet ut att ÄNTLIGEN ta lite fart, men det har tagit lite väl lång tid, och är ju fortf. långt efter på antal titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

5070 Ti fanns ju nyss för 9k inkl Borderlands 4, det var en ruskigt bra deal. För min egen del vägde DLSS stödet över, så jag gjorde bytet från 9070 XT -> 5070 Ti och betalade bara ~700kr i mellanskillnad, vilket jag ansåg det vara värt. Nu ser ju FSR-stödet ut att ÄNTLIGEN ta lite fart, men det har tagit lite väl lång tid, och är ju fortf. långt efter på antal titlar.

Hur tycker du att 5070 ti känns jämfört mot ditt gamla 9070 xt? Fps etc

Permalänk
Medlem

När det just kommer till BF6 finns ju den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=pbdPNxe7O_I

Det är ju inte exakt samma CPU som du har, men dom pekar ju på att 9070 XT slår 5080 om man spelar i 1080p, likvärdigt/bättre i 1440p beroende på grafikinställningarna, inte fören på 4K går 5080 förbi. Pga CPU overhead på Nvidia-kort, sen om detta är saker Nvidia kan fixa är ju omöjligt att säga.

Om man är prismedveten eller vill ha bäst "bang for the buck" hade jag gått på 9070 XT, finns ju för 7400 just för stunden ser jag vs 9500 på 5070 Ti.

Visa signatur

Fractal Define 7 C ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ NVIDIA 5080 FE ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 C ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ MSI RX 6800 ~ Dell AW3425DWM

Permalänk
Medlem

Det har båda sidorna gjort 🙂 men välj det kort som ger bäst prestanda för dina behov och inom budget. Du blir nöjd oavsett.

Har du behov att utforska path tracing etc så är Nvidia bättre
Fps spel ,bortsett från cs verket du fungera bättre med amd.
Spelar du wow verkar Nvidia vara stabilare etc

Vill inte låta dryg men verkar som att Nvidia har fått nån enstaka % medan just 9070 xt har fått en riktig boost. Men ja allt handlar ju om vilka spel man kör och hur bra optimerat det är för just amd/nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyman:

Hur tycker du att 5070 ti känns jämfört mot ditt gamla 9070 xt? Fps etc

Av det lilla jag hunnit spela sedan andra barnet kom - helt likvärdigt. Och det syns i i Owens stora test att det beror oerhört mkt på vilket spel man kör. Däremot var det katastrof i The First Berserker när jag körde AMD bara ngn äldre version av FSR var tillgänglig om ens det - det blev ju dag och natt sen med DLSS stöd på nvidia. Så som sagt, för mig var den pengen absolut värd bytet, men jag hade lite flax att finna begagnat/oöppnat kort väldigt prisvärt.
Ser man till nudagens prisbild där billigaste korten nypris skiljer nästan 2 lök eller mer så hade jag givetvis hellre valt 9070 XT troligtvis, för 2k är inte DLSS stödet + "att man är van vid det gröna" värt. Säljs ju begagnade 5070 Ti för runt 8.5k på Swec titt som tätt, så hade alla dagar i veckan hellre kört det. Allt handlar ju om vad "vanan" + DLSS är värt för en själv.

Sen tror jag kanske andrahandsmarknaden är en gnutta starkare för Nvidia också om man tänker på det, men det beror ju lite på vad de lanserar 5070 Ti Super för (även om den extra ramen är värd 0 för min del personligen troligtvis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Av det lilla jag hunnit spela sedan andra barnet kom - helt likvärdigt. Och det syns i i Owens stora test att det beror oerhört mkt på vilket spel man kör. Däremot var det katastrof i The First Berserker när jag körde AMD bara ngn äldre version av FSR var tillgänglig om ens det - det blev ju dag och natt sen med DLSS stöd på nvidia. Så som sagt, för mig var den pengen absolut värd bytet, men jag hade lite flax att finna begagnat/oöppnat kort väldigt prisvärt.
Ser man till nudagens prisbild där billigaste korten nypris skiljer nästan 2 lök eller mer så hade jag givetvis hellre valt 9070 XT troligtvis, för 2k är inte DLSS stödet + "att man är van vid det gröna" värt. Säljs ju begagnade 5070 Ti för runt 8.5k på Swec titt som tätt, så hade alla dagar i veckan hellre kört det. Allt handlar ju om vad "vanan" + DLSS är värt för en själv.

Sen tror jag kanske andrahandsmarknaden är en gnutta starkare för Nvidia också om man tänker på det, men det beror ju lite på vad de lanserar 5070 Ti Super för (även om den extra ramen är värd 0 för min del personligen troligtvis).

Okej tack för svar:) blir till att fundera vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyman:

Vill inte låta dryg men verkar som att Nvidia har fått nån enstaka % medan just 9070 xt har fått en riktig boost. Men ja allt handlar ju om vilka spel man kör och hur bra optimerat det är för just amd/nvidia

Som sagt beror det på spel och väldigt få tester kör 5070ti men OC som ger ~10-20% extra helt utan problem med instabilitet.
Bara sätt power limit till max och men clock upp ,🙂
Prestandan är likvärdig/över 5080

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som sagt beror det på spel och väldigt få tester kör 5070ti men OC som ger ~10-20% extra helt utan problem med instabilitet.
Bara sätt power limit till max och men clock upp ,🙂
Prestandan är likvärdig/över 5080

https://tpucdn.com/review/asus-geforce-rtx-5070-ti-tuf-oc/images/overclocked-performance.png

9070 XT kan ju också i regel OCas 5-15% via undervoltning beroende på silikonlotteri, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

9070 XT kan ju också i regel OCas 5-15% via undervoltning beroende på silikonlotteri, dock.

Inte lika stabilt? Ser man i 9070xt tråden varierar resultatet väldigt mycket.
Nvidias val av vram är 100% oc garanterade för alla kort då av någon anledning de inte är pushade från fabrik.

Tittar man på 9070 xr så har de också mycket högre hotspot vilket en oc även med undervolt kan förkorta livslängden.

Visa signatur

Permalänk

De är väldigt lika i prestanda, så spelar du något annat än BF6?

5070ti har väldigt mycket mer i prestanda om du ordnar drag sliden i Asus tweak till max för mem, då får du 5080 prestanda

Tldr
Köp den billigaste samt den som ger bäst prestanda för spelen du spelar

Maxxa memory clocks?