Permalänk
Medlem

GTX470 vs 5870

Såg en ganska intressant tråd på EVGA's forum där en användare jämförde sin 470 emot sitt 5870.
Själv hade jag fått uppfattningen av att 470'n var långt ifrån ett 5870, detta kanske tyder på att man kan komma ganska nära även med ett 470.

Vi försöker hålla flamewars och ordet "fanboy" nere på 0 i denna tråd, diskutera gärna, visa andra benchmarks osv, men ni måste inte skrika på varandra.

(urdrag ur tråden på EVGA's forum)

(Initial overclock, core has more room, memory has a little left in it)

5870 Clocks:
NFS Shift - 925c/4900m
BFBC2 - stock
SF4 - stock

GTX 470 Clock:
704c/1408s/3504m

NEED FOR SPEED SHIFT:

2560x1600, 8x AA, 16x AF, transparency multisampling, max options, several laps of Ambush Canyon, DX10

GTX470: 53min, 64avg
5870: 32-35min, 50avg

Street Fighter 4:

2560x1600, 8x AA, 16x AF, transparency multisampling, max options w/ ink filter, in-game bench
GTX470: 148.2fps avg
5870: 124.4fps avg

Battlefield Bad Company 2:

2560x1600, 4x AA, 16x AF, transparency multisampling, max options w/ HBAO enabled, DX11, Port Valdez "Rush" mode (full game)

GTX470: 37min, 52avg
5870: 25min, 41avg

Bara jag som inte trodde 470 skulle prestera så bra i jämförelse med 5870?
Trevliga minimum hade det iaf

Ifall tråd redan fanns ursäktar jag.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem

GeForce GTX 470

"Starting from the bottom up, we would say the least relevant video card is the GeForce GTX 470. In all our gameplay testing today, not once did the GeForce GTX 470 provide a superior gameplay experience compared to the Radeon HD 5850, even in Metro 2033. In fact, performance was very close between both video cards, and in some cases the Radeon HD 5850 proved to provide faster framerates. Looking strictly at performance, these video cards are equal.

Of course, we have to look beyond just performance, as metrics such as cost and power consumption come into play. The GeForce GTX 470 is more expensive than the Radeon HD 5850. We are seeing some great deals on Radeon HD 5850 cards starting to crop up, and the fact is that the Radeon 5850 can be purchased with a lot less of your cold hard cash. Looking at power, the GeForce GTX 470 consumes a good bit more power than the Radeon HD 5850, while also producing higher thermals.

The HD 5850 is the clear value winner when compared to the GTX 470. We have been telling you that the Radeon 5850 is the best value in enthusiast video cards since last year and the GTX 470 does nothing to change that.

"

-[H]ard

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det finns ju en tråd klistrad långt upp i forat så, men visst jag ursäktar dig

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jo du valium, jag har läst det där också och det var väl därför jag reagerade på resultaten som ägare av 470'n postat på forum här och där.

Kändes det verkligen som du läst igenom tråden och svara på den?
Jag tycker det kändes mer som du läste rubriken och pasteade in det första negativa du kunde hitta.

Tvingar dig inte att tycka 470'n är ett bra kort, fast ditt bidrag till tråden var ju inte direkt något att hurra över.

Du kunde inte ens lägga ner tid på att skriva ett själv, utan pasteade in någon annans åsikt?
Varför befinner du dig i ett diskussionsforum kan man fråga sig

Hoppas det kommer mer givande svar, gärna fler benchmarks.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Hedersmedlem

Läs mitt förra inlägg!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

konstigt att 470 får 480s resultat enligt dina uppgifter, har 470 blivit bättre än 480 nu?

http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-480,2585-7.ht...

kolla på de andra testerna också.

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem

ge nvidia 2månader så kommer nog ett par drivrutiner lägga boost också.

Synd det är så dyrt, hade hoppats på att 470 skulle lägga sig i klass med 5850.

Ge oss benchmarks nu gubbar!½

Visa signatur

| Mobo: Asus Z390-F | CPU: i9 9900k | GPU: RTX 2080 ti | RAM: 16GB | PSU: Corsair RM750x | Chassi: Lian Li pc o11 dynamic | CPUkylare: Fractal Celsius s36 | SSD: 970 Evo plus 500gb. 860 evo 500gb | Monitors: XB271HU . u2715h

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicRattlehead
konstigt att 470 får 480s resultat enligt dina uppgifter, har 470 blivit bättre än 480 nu?

http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-480,2585-7.ht...

kolla på de andra testerna också.

Inte mina uppgifter, kopierade bara vad jag hittade på andra forum.
Om hans uppgifter är riktiga tycker jag iaf dom var spännande

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wimon
ge nvidia 2månader så kommer nog ett par drivrutiner lägga boost också.

Synd det är så dyrt, hade hoppats på att 470 skulle lägga sig i klass med 5850.

Ge oss benchmarks nu gubbar!½

I dom flesta testerna så ligger 470 strax under 5870, ibland över och i nästan samtliga benchmarks över 5850.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1guy
Inte mina uppgifter, kopierade bara vad jag hittade på andra forum.
Om hans uppgifter är riktiga tycker jag iaf dom var spännande

verkligen,blir mer eller mindre en smaksak om dom siffrorna är sanna,hade ju varit kul om nvidia och ati kriget va över.

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1guy
Kändes det verkligen som du läst igenom tråden och svara på den?
Jag tycker det kändes mer som du läste rubriken och pasteade in det första negativa du kunde hitta.

Jag har inget emot Nvidia, men jag litar mer på erfarna hårdvarurecensenter än någon random på något forum som påstår sig ha fått ett visst resultat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1guy
Tvingar dig inte att tycka 470'n är ett bra kort, fast ditt bidrag till tråden var ju inte direkt något att hurra över.

Som ovan. Ett test av nätets kanske bästa hårdvarusajt väger betydligt tyngre i mina ögon än, ja, nån random på något forum som påstår sig ha fått ett visst resultat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1guy
Du kunde inte ens lägga ner tid på att skriva ett själv, utan pasteade in någon annans åsikt?
Varför befinner du dig i ett diskussionsforum kan man fråga sig

Om någon sagt det bättre så förstår jag inte varför jag ska skriva om det. Sedan så kopierade jag slutsatsen, vill man ha mer kött på benen så finns hela recensionen i länken.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Kan ju bara säga att jag skulle välja ett GTX470 före ett HD5870. Anledningen:
Högre minimum fps. Något som väldigt få siter tar upp, fastän det är det viktigaste för gamers.

Källa anandtech:
http://www.anandtech.com/show/2977/nvidia-s-geforce-gtx-480-a...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Som ovan. Ett test av nätets kanske bästa hårdvarusajt väger betydligt tyngre i mina ögon än, ja, nån random på något forum som påstår sig ha fått ett visst resultat.

Vet att man måste ta alla resultat från användare med en nypa salt, men jag har hitta en hel drös benchmarks där klockade 470's står jämsides med klockade 5870's, alternativt snäppet under.

ta en titt på en del forum, kanske är de nya drivisarna mer mogna än de som legitreviews använde, vad vet jag.

flesta benches jag sett från användare tyder också på att 470 har högre minimum fps.

Då mitt internet knasat ur lite, får man be någon av er att pastea priset på en 470 och ett 5870? Som jämförelse

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1guy
Vet att man måste ta alla resultat från användare med en nypa salt, men jag har hitta en hel drös benchmarks där klockade 470's står jämsides med klockade 5870's, alternativt snäppet under.

ta en titt på en del forum, kanske är de nya drivisarna mer mogna än de som legitreviews använde, vad vet jag.

flesta benches jag sett från användare tyder också på att 470 har högre minimum fps.

Då mitt internet knasat ur lite, får man be någon av er att pastea priset på en 470 och ett 5870? Som jämförelse

Enligt prisjakt kommer GTX470 vara typ 400kr (?) billigare än HD5870. Eller 300kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Enligt prisjakt kommer GTX470 vara typ 400kr (?) billigare än HD5870. Eller 300kr.

I så fall är det ju ett bra alternativ, speciellt om man är intresserad av 3d vision.
hoppas man kan hitta fler jämförelser mellan de två utförda av användare, ifall det faktiskt visar sig 470 är jämförbart med 5870 så kommer iaf inte jag kalla 4xx serien flopp.

Om man har tur så kan det bli ett 'cease-fire' på flamewar också.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1guy
Vet att man måste ta alla resultat från användare med en nypa salt, men jag har hitta en hel drös benchmarks där klockade 470's står jämsides med klockade 5870's, alternativt snäppet under.

ta en titt på en del forum, kanske är de nya drivisarna mer mogna än de som legitreviews använde, vad vet jag.

flesta benches jag sett från användare tyder också på att 470 har högre minimum fps.

Då mitt internet knasat ur lite, får man be någon av er att pastea priset på en 470 och ett 5870? Som jämförelse

TYvärr så är det många som läser testerna selektivt och bara ser det dom själv vill se.

Permalänk
Medlem

Hur är ljudnivån när han kör fläkten i 71 %?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Hur är ljudnivån när han kör fläkten i 71 %?

Enligt folk som äger 470's verkar ljudnivån och temperatur vara ett resultat av testernas (nvidias?) dåliga inställningar.

De verkar sätta fläkten på 60% till att börja med, som, enligt vad jag läst, är vid en sådan ljudnivå att bakgrundsljud kan överrösta det.

70% sades vara acceptabelt vid gameande. 80% började bli lite mycket och över det tyckte (de som jag läst) folk ljudet blev väl högt.

Däremot så påstod dom också att fläkten inte behövde gå upp i den hastighet om den började snabb, för då höll sig temp nere på 70-80, istället för runt 100.

Läste att den gick väldigt sakta om man lämnade den på default, ända till kortet kom upp till kanske 80 grader då fläkten drar igång, lite sent ute alltså.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1guy
I så fall är det ju ett bra alternativ, speciellt om man är intresserad av 3d vision.
hoppas man kan hitta fler jämförelser mellan de två utförda av användare, ifall det faktiskt visar sig 470 är jämförbart med 5870 så kommer iaf inte jag kalla 4xx serien flopp.

Om man har tur så kan det bli ett 'cease-fire' på flamewar också.

Förutom strömförbrukningen så ser jag GTX4XX-serien som väldigt lyckad, enligt mig ger nVidia bättre pris/prestanda än AMD, vilket är smått otroligt (trodde inte det skulle hända). Däremot är strömförbrukningen absolut inte den bästa.

Hehe jag tror inte du ska hoppas på att flamewar slutas, kommer inte att hända xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Förutom strömförbrukningen så ser jag GTX4XX-serien som väldigt lyckad, enligt mig ger nVidia bättre pris/prestanda än AMD, vilket är smått otroligt (trodde inte det skulle hända). Däremot är strömförbrukningen absolut inte den bästa.

Hehe jag tror inte du ska hoppas på att flamewar slutas, kommer inte att hända xD

Tycker nog inte 480 är mer prestanda per spenderad krona, iaf inte jämfört med 5870, men total flopp tycker jag inte det är tal om.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Avstängd

Jag tyckte det var en total flopp på releasen, men nu när testerna dyker upp så ser det ju bara mer och mer lovande ut...

Lite lägre priser nu bara så är det riktigt bra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1guy
Tycker nog inte 480 är mer prestanda per spenderad krona, iaf inte jämfört med 5870, men total flopp tycker jag inte det är tal om.

Självklart är inte 480 mer prestanda/pris (dock är GTX470 det iaf enligt mig), men det beror ju på att 480 ligger i en högre prisklass och desto högre upp man kommer desto sämre pris/prestanda får man ju. Därför är HD5850 bäst pris/prestanda av dem alla men det betyder inte att det är det mest lyckade kortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Jag tyckte det var en total flopp på releasen, men nu när testerna dyker upp så ser det ju bara mer och mer lovande ut...

Lite lägre priser nu bara så är det riktigt bra

precis, blev besviken vid release men desto mer tester man ser desto bättre ser det ut.
man kan knappt klaga på prestandan längre.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
TYvärr så är det många som läser testerna selektivt och bara ser det dom själv vill se.

Konstigt att folk är selektiva då man väljer grafikkort efter de spel/features man ska ha det till?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

De felet som folk gör är att de stirrar sig blinda på Avarage FPSen.
Om ett grafikkort har en avarage FPS på 60 och ett minimum på 45 FPS så kommer spelet att kännas mycket mer stabilt än om det går med ett annat kort på 70 FPS avarage och 35 FPS minimum.

En bra benchmark har inkluderat minimum FPS.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Självklart är inte 480 mer prestanda/pris (dock är GTX470 det iaf enligt mig), men det beror ju på att 480 ligger i en högre prisklass och desto högre upp man kommer desto sämre pris/prestanda får man ju. Därför är HD5850 bäst pris/prestanda av dem alla men det betyder inte att det är det mest lyckade kortet.

Nu ljuger du ju Om ditt påstående är sant om att desto dyrare att kort är, desto mindre prestanda får man för pengarna, så borde man egentligen köpa ett HD 4350?

Haha, no hard feeling. Jag fattade vad du menade, men jag skojade bara till det lite

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk

glöm inte sådan faktorer som att det inte finns speciellt gott om 470, det finns typ 25 i hela sverige till salu.

Permalänk
Medlem

antar att ingen vet riktigt men lär det inte komma gtx 475 och gtx 485 inom några månader kanske ? för dom tror ju isåfall jag kommer kunna prestera riktigt bra och även hålla sig till rimliga priser om nvidia bara får sälja lite nu för känns som dom har lärt sig en läxa och insett att dom måste konkurrera mer med priset

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Det är klart det kommer en revision. Det är inte hållbart att tillverka grafikkort som inte kan konkurrera ordentligt. Sen är frågan om man vill vänta ett kvartal eller så när man redan väntat ett halvår.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Se33
antar att ingen vet riktigt men lär det inte komma gtx 475 och gtx 485 inom några månader kanske ? för dom tror ju isåfall jag kommer kunna prestera riktigt bra och även hålla sig till rimliga priser om nvidia bara får sälja lite nu för känns som dom har lärt sig en läxa och insett att dom måste konkurrera mer med priset

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Det är klart det kommer en revision. Det är inte hållbart att tillverka grafikkort som inte kan konkurrera ordentligt. Sen är frågan om man vill vänta ett kvartal eller så när man redan väntat ett halvår.

Ni tror inte de faktiskt kan konkurrera med dessa priser då?
Sure, första leveransen är gles, fast den verkar ju vara helt slut på de flesta ställen.
Det blir ett par kort om man räknar globalt, de kan nog klara sig riktigt bra med dessa priser ett tag, för att sänka senare.

Tror nog Nvidia vet vad dom gör, finns nog en del räknegossar som kollat på det hela.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+