Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av facedark
snarare det faktum att dom blir varma nog att steka ägg på som oroar mig.

Hehe folk har faktiskt provat att steka ett ägg på ett 480, det gick inte

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av facedark
Vem fan bryr sig om dom tar 100watt mer i ett helt system jämfört med 5870? Förstår inte hur det kan vara så hemskt, snarare det faktum att dom blir varma nog att steka ägg på som oroar mig.

Du tror alltså inte på ett eventuellt samband?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

@alla som klagar på dyr elräkning , har ni räknat på det ?

Jag hittade ingen data om 470 här på SWEC så jag räknade på tomshardware's siffror
skillnaden , mellan 470 och 5870 som tråden gäller , är ~1 krona om dagen om korten lastas hårt 24/7
vid idle blir det betydligt mindre

Ser jag till mitt eget datornyttjande så skulle det betyda <100 kr/år , vilket för min del ses som försumbart.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Är mera värmeutvecklingen som jag inte gillar, elräkningen är väl inte så mkt att prata om men ström alstrar värme etc =/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Kan ju bara säga att jag skulle välja ett GTX470 före ett HD5870. Anledningen:
Högre minimum fps. Något som väldigt få siter tar upp, fastän det är det viktigaste för gamers.

Källa anandtech:
http://www.anandtech.com/show/2977/nvidia-s-geforce-gtx-480-a...

Håller med, minimum fps är MYCKE viktigare än max fps. Har ett kort 40fps som max men kanske 10 som minst så är ett kort som har 34fps som max och 16fps som minst mycke bättre i mina ögon.

Sen så spelar de ingen roll om Radeon klarar äldre spel bättre, de flyter på vilket som. Jag valde Geforce efter funktionerna, inte för att ha 55fps istället för 50fps, man märker ändå ingen skillnad. Sen så kommer de nyare drivrutiner som kommer boosta prestandan i spel, och detta får ni AMD-fanboys förneka hur mycke ni vill, så här är de vid varje lansering, detta gäller även Radeon-kort. 5870 presterar bättre nu än när de släpptes.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Håller med, minimum fps är MYCKE viktigare än max fps. Har ett kort 40fps som max men kanske 10 som minst så är ett kort som har 34fps som max och 16fps som minst mycke bättre i mina ögon.

Sen så spelar de ingen roll om Radeon klarar äldre spel bättre, de flyter på vilket som. Jag valde Geforce efter funktionerna, inte för att ha 55fps istället för 50fps, man märker ändå ingen skillnad. Sen så kommer de nyare drivrutiner som kommer boosta prestandan i spel, och detta får ni AMD-fanboys förneka hur mycke ni vill, så här är de vid varje lansering, detta gäller även Radeon-kort. 5870 presterar bättre nu än när de släpptes.

Utvecklingen går även frammåt ang ATIs drivrutiner, senaste uppdateringen gav tom prestandaboost för 3xxx serien så mjukvaruutvecklingen stannar juh inte bara för att korten är 6månader gammla...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kempa
Utvecklingen går även frammåt ang ATIs drivrutiner, senaste uppdateringen gav tom prestandaboost för 3xxx serien så mjukvaruutvecklingen stannar juh inte bara för att korten är 6månader gammla...

Som jag skrev, bättre drivrutiner gäller även Radeon, men Nvidia har ju mer optimeringar att göra än AMD har nu eftersom att 400-serien är nyare. AMD har haft sin största prestanda boost för 5800-serien redan, men små optimeringar kommer alltid att göras lite då och då.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_sQuinty
@alla som klagar på dyr elräkning , har ni räknat på det ?

Jag hittade ingen data om 470 här på SWEC så jag räknade på tomshardware's siffror
skillnaden , mellan 470 och 5870 som tråden gäller , är ~1 krona om dagen om korten lastas hårt 24/7
vid idle blir det betydligt mindre

Ser jag till mitt eget datornyttjande så skulle det betyda <100 kr/år , vilket för min del ses som försumbart.

Vet inte hur du har räknat men om du har ett GTX 480 och gillar att Folda så blir det en hel del pengar.
Endast grafikkortet kan dra upp till 320 watt men säg att när du foldar drar det 250 watt. Kör du 24/7 i ett år blir det ~ 2200kr bara för att driva grafikkortet.

(0.25 * 24) * 365 = 2190 kwh samt 1 kr/kwh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Vet inte hur du har räknat men om du har ett GTX 480 och gillar att Folda så blir det en hel del pengar.
Endast grafikkortet kan dra upp till 320 watt men säg att när du foldar drar det 250 watt. Kör du 24/7 i ett år blir det ~ 2200kr bara för att driva grafikkortet.

(0.25 * 24) * 365 = 2190 kwh samt 1 kr/kwh

läs igen , jag skrev SKILLNADEN och det är 470 som gäller och inte 480

EDIT1: för ni tror väl inte att andra kort drivs av luft

EDIT2: (368-317)*24*365=446760 ==>~400-500kr högre elnota om du kör furmark 24/7 på ett 470 jämfört med 5870
effekter tagna här ==> http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-480,2585-15.h...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_sQuinty
@alla som klagar på dyr elräkning , har ni räknat på det ?

Jag hittade ingen data om 470 här på SWEC så jag räknade på tomshardware's siffror
skillnaden , mellan 470 och 5870 som tråden gäller , är ~1 krona om dagen om korten lastas hårt 24/7
vid idle blir det betydligt mindre

Ser jag till mitt eget datornyttjande så skulle det betyda <100 kr/år , vilket för min del ses som försumbart.

Är ganska säker på att det är IDLE powern som käkar mera? eller är det mitt minne som sviker?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Som jag skrev, bättre drivrutiner gäller även Radeon, men Nvidia har ju mer optimeringar att göra än AMD har nu eftersom att 400-serien är nyare. AMD har haft sin största prestanda boost för 5800-serien redan, men små optimeringar kommer alltid att göras lite då och då.

Hmm jo visst tror jag att det kommer bli mindre improvements men å andra sidan är 400 seriens drivers sjukt optimerade kolla på SLI prestandan och säg att dessa drivers inte har jobbats på, skulle inte tro det va. De har kämpat lika mycket som AMD på dessa.

Siffrorna ser ganska mycket bättre ut för 470 än vad de gjorde förut iaf så det är inte ett super dåligt köp men inte heller det bästa.
Om du gillar nvidia kommer du garanterat inte bli missnöjd om du kan leva med värmen och vad kortet drar, speciellt om du har ett bra chassi.

Permalänk
Medlem

Fast GTX470 var ju överklockat medan 5870 inte var det och de kostar nästan samma.

5870 klockar för övrigt som ett monster...

1guy = noob?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cwittler
Är ganska säker på att det är IDLE powern som käkar mera? eller är det mitt minne som sviker?

tja , jag brukar lita på tomshardware , enligt dom så idlar 470 på 127W och 5870 på 115W
rekommenderar att du kör memtest , gärna på ett minne i sänder

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
håller inte med, en dipp under hela testet anser jag inte vara speciellt viktigt, om average ligger över 40. och det är ofta man får en liten dipp, säg att du spränger ett gäng saker samtidigt, då får du självklart en liten dipp, men det kan man leva med. värre om, det är konstant dålig fps.

Ännu värre är fps som hoppar upp och ned som på en studsmatta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Men nej och åter nej. Minimum fps kan bero på många saker. Det du vill titta på för stabilt flöde i fps är average fps.

Tex. jag hade riktigt dålig fps i början av spel som CoH och DoW2 och fick alltid en stapel en röd stapel när jag joina ett nytt game efter en liten runda.
Alla games jag gick in i fick jag systemvarnings om att jag laggade sönder spelet för dom andra. Men efter ca 1 minut in i spelet fick jag stabila 60 fps.
Alla dom här problemen ligger i min trasiga systemdisk som jobbar på sina sista dagar och inte grafikkortet i sig. Att läsa in alla texturer och modeller i början av rundan laggade min dator rejält.

Därför om jag skulle vara tvungen att välja mellan ett 5870 och ett GTX 470 så hade ett 5870 varit det självklara valet. Just pga. bättre average fps. Att den sedan dimper ner i lägre lowest har egentligen ingen större betydelse.

Nu yrar du nog lite. Om man har 0fps ena sekunden, 60fps andra sekunden, 0fps tredje sekunden och 60fps fjärde sekunden så har du 30fps average.
Om du däremot skulle ha 30fps alla fyra sekunder skulle du ha 30fps average.

Average fps 30/30 dvs det kan gå lite hur som helst, du får fortfarande 30 average fps.
Minimum fps 0/30 vilket säger ganska mycket mer om jämnheten, här får man reda på att fall 1 är hoppigt men fall 2 är det inte.

Att man skulle ha en stor framedrop i början av spelet (som dessutom mäts in i testet, vem gör det?) känns inte alls lika troligt som mitt exempel ovan (om man tar bort överdriften).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Fast GTX470 var ju överklockat medan 5870 inte var det och de kostar nästan samma.

5870 klockar för övrigt som ett monster...

1guy = noob?

fermi klockar bättre än 5870 enligt vad jag läst, kolla upp det med folk som har både och se vad dom säger om saken.

ni som pratar om värmen, håller helt klart med om att den är "extrem", fast som jag skrev tidigare kan load temp sänkas med drygt 20 grader genom att man sätter starthastigheten på fläkten högre än default (tror default är 3%, sätt den på 30% ist).
Vad jag sett pekar det då på att både ljud och temp går ner i en dugligare nivå, självklart om du lanar eller liknande och kör på för fullt i 20h så kommer kortet såsmåningom ändå gå upp till "extrema" nivåer i värme samt ljud.
Att kortet är byggt för det är ju ett annat fakta, fast det kan ju iofs höja tempen på saker som inte är gjorde för't, och ljudet är inte kul de heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Ännu värre är fps som hoppar upp och ned som på en studsmatta.

Nu yrar du nog lite. Om man har 0fps ena sekunden, 60fps andra sekunden, 0fps tredje sekunden och 60fps fjärde sekunden så har du 30fps average.
Om du däremot skulle ha 30fps alla fyra sekunder skulle du ha 30fps average.

Average fps 30/30 dvs det kan gå lite hur som helst, du får fortfarande 30 average fps.
Minimum fps 0/30 vilket säger ganska mycket mer om jämnheten, här får man reda på att fall 1 är hoppigt men fall 2 är det inte.

Att man skulle ha en stor framedrop i början av spelet (som dessutom mäts in i testet, vem gör det?) känns inte alls lika troligt som mitt exempel ovan (om man tar bort överdriften).

tror faktiskt de menar att fpsen droppar kanske bara en gång, och då kommer minimum fps se riktigt dåligt ut fast det kanske inte skulle påverka dig mycket under spel.

som sagt, vi behöver grafer (jag ser helst grafer från användare) för att se vilket kort som kör saker "stadigast".

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1guy
ni som pratar om värmen, håller helt klart med om att den är "extrem", fast som jag skrev tidigare kan load temp sänkas med drygt 20 grader genom att man sätter starthastigheten på fläkten högre än default (tror default är 3%, sätt den på 30% ist).

Jag vet inte vart du tar dina troenden ifrån men, 3% fläkthastighet som default Skulle snarare säga att den ligger på just 25 - 30%

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
--Text--
Står fast vid att Fermi är bra utmanare till HD58xx-korten i dagsläget dock då pris/prestanda absolut ligger bra till hos dem. Däremot står jag inte fast vid att Fermi har jämnare framerate än HD58xx-korten. Tills vidare

Trevligt med folk som inte tror blint, utan tänker själv och undersöker saker och ting.
Efter att tittat på många tester, är jag också väldigt tveksam till dessa uppgifter om högre min-fps.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Jag vet inte vart du tar dina troenden ifrån men, 3% fläkthastighet som default Skulle snarare säga att den ligger på just 25 - 30%

Jo, men i programmet från evga iaf så står den på 3%, det kanske inte betyder att den snurrar i 1 rpm utan att den utgår (startar) på X antal RPM varpå man kan höja markant senare.

På 100% låter korten förjävligt om du inte kör med hörlurar.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Efter att tittat på många tester, är jag också väldigt tveksam till dessa uppgifter om högre min-fps.

kolla på användartester också, tycker det är intressant hur dom kan skilja sig, har sett samma sak hända vid ATI releaser osv.

Recensionerna tror jag blev lite riktade pga att man hade höga förväntingar, som inte 4XX levde upp till, och då fick den lite extra skit kastad på sig.

Benchmarks tror jag inte är fejk på något sett, sitter inte och tror att en konspiration är på g, fast jag tycker själv att vad vanliga användare får ut av korten är intressant, och många användare visar på högre siffror vid min fps, samt att den kommer nära 5870 rent generellt.

Prisvärt kort, imo.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1guy
tror faktiskt de menar att fpsen droppar kanske bara en gång, och då kommer minimum fps se riktigt dåligt ut fast det kanske inte skulle påverka dig mycket under spel.

som sagt, vi behöver grafer (jag ser helst grafer från användare) för att se vilket kort som kör saker "stadigast".

Jag förstod. Men de få sidor som verkligen bryr sig om minimum fps tror jag inte gör tester och accepterar resultatet hur det än går. Om fps-droppen kommer ibörjan pga en HDD så klipper dom ju bort det, så det är mer rimligt att hög minimum-fps tyder på stadigare framerate.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Trevligt med folk som inte tror blint, utan tänker själv och undersöker saker och ting.
Efter att tittat på många tester, är jag också väldigt tveksam till dessa uppgifter om högre min-fps.

Yup. Är antagligen bara det höga minnet som hjälper Fermi att behålla deras höga min-fps, men när allt minne inte används så tjänar fermi inte någonting på det och har därför inte stabilare framerate än andra kort (cypress). <---- min teori

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Kan ju bara säga att jag skulle välja ett GTX470 före ett HD5870. Anledningen:
Högre minimum fps. Något som väldigt få siter tar upp, fastän det är det viktigaste för gamers.

Källa anandtech:
http://www.anandtech.com/show/2977/nvidia-s-geforce-gtx-480-a...

Ja, visst är det så. Fps drop är riktigt drygt och led av det när jag inte fick rätt på X-fire, lite bättre nu.

Hoppas det kommer lite spel där mycket tesselation utnyttjas. Jag saknar även CUDA och PhysX i vissa spel. Hoppas att ett riktigt lyckat GTX 495-typ kommer framöver. Illa att en spelare leder så mycket över den andra som det är nu..

Visa signatur

Alienware Aurora ALX: Core i7 960 , 12 GB DDR3 2, ATI 5870 CF , 2 TB Raid 0

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henricsson79
Ja, visst är det så. Fps drop är riktigt drygt och led av det när jag inte fick rätt på X-fire, lite bättre nu.

Hoppas det kommer lite spel där mycket tesselation utnyttjas. Jag saknar även CUDA och PhysX i vissa spel. Hoppas att ett riktigt lyckat GTX 495-typ kommer framöver. Illa att en spelare leder så mycket över den andra som det är nu..

Ja Cuda vet jag inte om du saknar, iaf inte när det gäller spel, men om du nu vill ha PhysX så sätt dit ett extra nVidiakort och ha detta till det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Har tänkt tanken men ett 9400 GT (PCI) kostar 870 kr..

Finns det PCIx1-grafikkort?

Visa signatur

Alienware Aurora ALX: Core i7 960 , 12 GB DDR3 2, ATI 5870 CF , 2 TB Raid 0

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, Matrox har ett vad jag vet, men det och PhysX.... nnjjjaaaeeee.... tror inte det
Men har du råd med två HD5870 så är väl en tusing inte så mycket?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det är sant! Men det tar emot.

Visa signatur

Alienware Aurora ALX: Core i7 960 , 12 GB DDR3 2, ATI 5870 CF , 2 TB Raid 0

Permalänk
Hjälpsam

Visst är det större minnet en sak man får lägga till pluskontot för GTX400, inget snack om saken.
Kommer säkert göra större nytta i framtidens spel än det gör i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Prestand/pris-mässigt tycker jag inte 470n är lika prisvärd som 5850 eller 5870 ens. Räkna in kallare i drift och lägre strömförbrukning och ATIs diton drar iväg (i allafall för mig) rätt mycket.

MEN

Som person som väldigt ofta modellerar i diverse CAD och autostudio samt renderar en hel del, så är CUDA inte alls enkelt att bara skita i. Det är i min mening den stora dragninen till Geforce-kort och har alltid varit... Att de fungerar till annat än bara spel, samt att drivisarna och mjukvaran är mästerligt utförda (om vi skiter i den lilla oops-jag-råkade-stänga-av-fläkten-och-bränna-mitt-graffe grejen:P)

Tar man med PhysX och CUDA så är Nvidias kort mycket prisvärda, åtminstone för mig.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetblack
Prestand/pris-mässigt tycker jag inte 470n är lika prisvärd som 5850 eller 5870 ens. Räkna in kallare i drift och lägre strömförbrukning och ATIs diton drar iväg (i allafall för mig) rätt mycket.

1kr mer per dag behöver du betala för strömförbrukning.
4XX är ju även byggda för att klara av högre temp, annars skulle väl inte t.ex EVGA erbjuda 10 års garanti och Nvidia 2 års?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badcompany20

ATI kan lika gärna gå i konkurs, de är ljusår efter Nvidia

hoppas du skojar, annars är du helt enkelt dum.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maattis
Enligt min åsikt i dagsläget så slår Nvidias 4xx serie ATI med det snabbaste single GPU kortet medans ATI slår Nvidia i pris/prestanda med sin 58xx/59xx serie.
GTX480 är ett bra presterande kort men priset och strömförbrukningen är ja...

och ljudnivån och att det inte går att köpa någonstans, och att det är allmänt dyrare jämfört med prestandan och varför ska man inte jämföra med ett dubbelkort som blev rankat det snabbaste i världen när det bara kostar 500 kr mer?.

Klart att det är ett bra presterade kort med tyvärr känns det som många vill ha det bara för att det är nvidia och inte direkt tänker när dom handlar..

Visa signatur

ASUS M4N72-E 750A || AMD Phenom II x2 3.1 GHz clockad: 3.5 GHz || 2st Corsair Dominator 2Gb 1024MHz || ASUS EN9800GT 1Gb || Cougar 550W || Samsung Spinpoint 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuRe1on2
varför ska man inte jämföra med ett dubbelkort som blev rankat det snabbaste i världen när det bara kostar 500 kr mer?.

1. Microstuttering finns fortfarande, och om man råkar ut för det så vill man hellre ha ett hälften så bra kort som det man har köpt, bara det slutar microstuttera. Detta riskerar man inte med en GPU.
(exempel: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...)

2. Man kan inte köra CF/SLi med ett dubbelkort, eller om man nu gör det ändå så sjunker pris/prestanda något otroligt, vilket gör det till ett dåligt köp. CF/SLi fungerar däremot utmärkt med en GPU.

3. Många spel/applikationer stödjer inte CF/SLi särskilt bra/alls (GTA4, WoW, m.m. m.m.), och man kanske hellre vill ha ett stabilt kort som alltid presterar som det ska istället för att ta risker och kanske förlora mycket prestanda i de applikationer man vill använda kortet till.

Om man ska ta in ett HD5970 i jämförelsen så kan man lika gärna också ta in HD5850CF i leken. Då vinner HD5850CF över både HD5970 och GTX480 fastän de kostar ungefär lika mycket.

Det är fler likheter mellan ett dubbel-gpu-kort och två en-gpu-kort än vad det är med ett en-gpu-kort. Så om man ska diskutera GTX480 vs HD5970 får man inte räkna ut HD5850CF eller liknande setups heller.

Annars håller jag med om att AMD har lyckats bättre med sina cypress än vad nVidia har lyckats med sina fermi.