Permalänk
Medlem

Bärbar dator för student

Hej!

Jag ska börja plugga på Chalmers till hösten. Då jag endast äger en stationär dator så vill jag ha en en bärbar för att ha med på föreläsningar och på resor då jag även reser runt en hel del i Sverige och Europa på loven.

Batteritid: minst tre timmars jobb (tex skrivande i word, MatLab, Visual Studio, internet osv). Helst längre.
Skärm: max 15.4 " skärm, vad tycker ni andra studenter är lagom att släpa runt på?
Grafikkort: Spela upp hd filmer (1080p), inga spel då jag har den stationära till de.
HDMI-utgång
Webbkamera
Mikrofon
Högtalare
Hårddisk: helst SSD eller någon liten mekaniskdisk, helst 7200 varv.
Processor och minne: De program jag kommer använda mest är Visual Studio, Mathematica, MatLab, Officepaket. Detta måste flyta på bra och även flera av programmen uppe samtidigt. Jag kommer även att köra en del videokomprimeringar, där har jag inte så stort krav på att de ska gå supersnabbt. Så minst 4 GB ram, har inte så stor koll på processorena i de bärbara tyvärr.

Ej plastigt chassi, se HP 6530b, HP 6545 som jag tycker är för plastiga. Jag gillar verkligen chassiet på HPs Elitebooks.

Budget: runt 10 000:-

Jag har tittat lite på HP Elitebook 6930p, dock har de billigaste modellerna inte någon HDMI utgång.

Vad har ni för förslag?

Tack på förhand
Andreas Bengtsson

Permalänk

Tja!
Kolla på:
Sony Vaios olika modeller
MSI (Egenskaper för MSI GX740-065NE kanske lite över din budget)
Finns säkert någon Asus modell som uppfyller dina krav också:)
Kolla på Prisjakt

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Avstängd

gx640 eller 740 ger dig mycket för drygt 10k och du kan göra det mesta med dom.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle rekommendera dig en macbook pro 13" just pga deras långa batteritid. 15,4 är rätt så tungt att bära med sig på lång sikt..

Permalänk
Medlem

MSI notebooksen ni rekommenderar är ju inte något man direkt bär med sig var dag, och om han gillar hp elitebook stilen är gx640/740 helt fel(har ingen personlig erfarenhet men från vad jag läst är de ganska plastiga). Jag skulle instället rekommenderar en Thinkpad, typ x201 och t410. Eller en Macbook som tidigare nämnt.

Permalänk
Inaktiv

Jag tänkte med på thinkpad men kom på att de kanske är lite väl dyra för vår framtida student...

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Tack för alla svar!
Jag har tyvärr märkt att det inte finns en dator som uppfyller alla mina krav i min budget. Så jag har hittat några jag kan tänka mig.
Någon som har erfarenhet från någon utav följande datorer för gärna skriva en rad!

HP ProBook 4320s WD874EA - 2,26GHz DC 4GB 500GB DVD±RW 13 HP ProBook 4320s WD874EA - 2,26GHz DC 4GB 500GB DVD±RW 13" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
Fördelar: 7200 varv disk. Bättre processor. Optisk enhet

Asus UL30VT-QX030V Asus UL30VT-QX030V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
Fördelar: Lägre vikt. Dedikerat grafikkort. Längre batteritid än övriga?
Nackdelar: 5400 varv disk. Ingen optisk enhet

Lenovo ThinkPad Edge 0196-2EG - 1,3GHz DC 4GB 320GB 13" Lenovo ThinkPad Edge 0196-2EG - 1,3GHz DC 4GB 320GB 13" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
Fördelar: 7200 varv disk. Inbyggt 3G
Nackdelar: Ingen optisk enhet

Tack
Andreas

Permalänk
Medlem

Hej,

Som du redan kommit fram till anser även jag att 13.3" är MAX storlek för en bärbar som du tänker ha som komplement till din stationära. Jag tycker alla tre alternativ du listade ser bra ut, men frågan är om du inte har högre krav än vad du egentligen behöver.

Jag har en Asus UL20 som jag använder som komplement till min stationära och när min stationära faktiskt var sönder över julen så klarade jag att göra allt jag brukar på min UL20. Med det menar jag, spotify, Visual studio 2008PRO, MS Word, Google Chrome, MSN - allt det samtidigt och det funkade bra. Jag märkte faktiskt ingen skillnad mot min stationära som då var en E2160 (dual core @ 2.66ghz), förutom då jag packade upp filer. 720P funkar bra, 1080P har jag aldrig testat

När man programmerar har man verkligen hjälp av att ha hög upplösning, något som kan vara värt att tänka på, även om jag personligen vill ha ett riktigt tangentbord osv.

Så för att summera kan jag säga att du förmodligen blir nöjd med prestandan oavsett vilken av ovanstående du väljer. Däremot skulle jag vilja tipsa dej om mindre och billigare laptops, nämligen Asus UL20a (den går bort om du tvunget ska ha HDMI) och Acer 1810TZ. Båda går att hitta för ca 5000kr och är snäppet mindre än de du kollat på, men har samtidigt samma upplösning. Kom ihåg, större skärm men samma upplösning ger dej inte mer arbetsyta, bara större text.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

När man sitter hemma och arbetar har man ju extern skärm o tangentbord och då spelar ju laptopens storlek mindre roll. När man är iväg så går ofta mobiliteten före storleken. Personligen ratar jag alla laptopar med numeriskt tangentbord som inte är 17", det vanliga tangentbordet blir väldigt lidande.

Permalänk
Medlem

Jag pluggar just nu på teknikshögskola och har under ett halv år funderat på en ny dator och precis köpt en.

Det som jag prioriterade vad i första hand batteriet, vikt , sedan chassit/prestanda.
de jag valde mellan var :
Macbook pro 13 tum
Asus ul30jt ( efterföljaren till ul30vt )
ASUS UL30JT CI5 520UM 4GB/500 NVIDIA 310M 13.4# W7HP - Populära UL30 med Core i5 och GeForce grafik! - Produktinformation
Acer 3820tg, Det var den jag valde för att grafikkortet var betydligt bättre.
Acer TimeLineX AS3820TG-434G64N 13,3-tums laptop med 12 timmars batteritid! - Dator - Laptop - Laptop 13 - 14 tum