Hej,
Som du redan kommit fram till anser även jag att 13.3" är MAX storlek för en bärbar som du tänker ha som komplement till din stationära. Jag tycker alla tre alternativ du listade ser bra ut, men frågan är om du inte har högre krav än vad du egentligen behöver.
Jag har en Asus UL20 som jag använder som komplement till min stationära och när min stationära faktiskt var sönder över julen så klarade jag att göra allt jag brukar på min UL20. Med det menar jag, spotify, Visual studio 2008PRO, MS Word, Google Chrome, MSN - allt det samtidigt och det funkade bra. Jag märkte faktiskt ingen skillnad mot min stationära som då var en E2160 (dual core @ 2.66ghz), förutom då jag packade upp filer. 720P funkar bra, 1080P har jag aldrig testat
När man programmerar har man verkligen hjälp av att ha hög upplösning, något som kan vara värt att tänka på, även om jag personligen vill ha ett riktigt tangentbord osv.
Så för att summera kan jag säga att du förmodligen blir nöjd med prestandan oavsett vilken av ovanstående du väljer. Däremot skulle jag vilja tipsa dej om mindre och billigare laptops, nämligen Asus UL20a (den går bort om du tvunget ska ha HDMI) och Acer 1810TZ. Båda går att hitta för ca 5000kr och är snäppet mindre än de du kollat på, men har samtidigt samma upplösning. Kom ihåg, större skärm men samma upplösning ger dej inte mer arbetsyta, bara större text.