Permalänk
Medlem

Bärbar dator för 4-5000

Hej.

Ska beställa en bärbar dator ikväll och undrar om någon har koll på vilken som är mest prisvärd just nu? kollat runt lite men är inte så insatt i bärbara eller så.. ska använda den till Football Manager 10, Spotify, MSN etc så blir inge hardcore-spelande.

Hoppas på hjälp i alla fall.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vart och hur ska du använda den? Bara hemma, bära runt lite ibland, bära med dig varje dag, dvs vilken storlek vill du ha? Är batteritid viktigt?

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Vart och hur ska du använda den? Bara hemma, bära runt lite ibland, bära med dig varje dag, dvs vilken storlek vill du ha? Är batteritid viktigt?

Bära runt då och då troligen. 15"6 och nej, inte så värst, "normalt" räcker nog.

Permalänk
Medlem

Hej jag tar och lånar den här tråden då jag vill ha råd om en dator i samma prisintervall. Min flickvän vill ha en dator att studera på d.v.s. surfa, köra word och ett antal dyslexiprogram. Den ska inte vara tung som en tegelsten heller då hon ska kunna ta den till och från skolan när det behövs.
Hon var inne på att köpa en dator för 7000-8500 kr men då var jag tvungen att säga ifrån då man borde kunna komma billigare undan med hennes krav. Så jag undrar också vilka datorer som skulle kunna vara aktuella i prisintervallet runt 4000-5000 kr om man vill ha så mycket prestanda för pengarna som möjligt då jag inte är insatt i vad som är bra för en bärbar dator.

Permalänk
Medlem

Till Decepter:

Om tjejen ska släpa den till skolan och bara köra lite ordbehandling och surf så klarar hon sig nog med en billig netbook som då kan fås att gå riktigt länge utan eluttag.Det man tappar är spelprestanda + filmtittande i hd som kräver mer av prollen och grafiken och äter batteri,dock sdtv som vanliga svt play brukar funka samt icke hd-klipp i youtube. Fast för det bruket som skoldator skulle jag välja liten lätt netbook med bra batteritid, finns ju de som utlovar 14 timmar på batteri men blir kanske 8-9 i praktiken då i bästa fall. Då kan hon köra hela skoldagen utan att ladda. Dyslexiprogrammen är säkert inte särskilt krävande för datorn heller,ungefär som ordbehandlare gissningvis.

Dålig batteritid är ett gissel och vem vill leta uttag,inte säkert det finns där man sitter.
De billigare vanliga laptopparna i 4-5 tusenklassen lär inte hålla igång en hel skoldag på batteri.

I princip kan man minst halvera tillverkarnas tider i praktisk drift så står det 6 timmar drift räkna bara med 3 i verkligheten.

Ska man få en vanlig laptop med bra batteritid lär man hamna bortåt 8-9 tusen istället för 3-3,5 tusen för en asus 10,1 tums netbook med 14timmars batteri som exempel.