Permalänk
Medlem
Skrivet av bonji:

några fler som ska va med på ett linkshell på lindblum i veckan?

muu

Permalänk
Medlem

Finns det nått trial key med i limited boxen?

Om det finns en och till övers, så tar jag gärna en. ^^

Gascogne@Gmail.com

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Jag har länge tänkt skaffa FFXIV men min dator är inte ens i närheten av att klara av att köra det, så jag undrar om nån vet ungefär hur mycket man behöver lägga på en ny dator för att den ska klara av att köra FFXIV på medium settings eller så, utan att det hackar/laggar.

Hade först tänkt vänta på PS3 versionen, men har planerat att skaffa en ny dator i över ett år, och det är nog dags nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeroNova:

Jag har länge tänkt skaffa FFXIV men min dator är inte ens i närheten av att klara av att köra det, så jag undrar om nån vet ungefär hur mycket man behöver lägga på en ny dator för att den ska klara av att köra FFXIV på medium settings eller så, utan att det hackar/laggar.

Hade först tänkt vänta på PS3 versionen, men har planerat att skaffa en ny dator i över ett år, och det är nog dags nu

ja skulle säga att nån 3-4 kärnig prolle med ett gtx 460 768mb borde funka ok på medium. komplett dator behöver nog inte gå på mer än 5k kanske utan skärm då....

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonji:

ja skulle säga att nån 3-4 kärnig prolle med ett gtx 460 768mb borde funka ok på medium. komplett dator behöver nog inte gå på mer än 5k kanske utan skärm då....

Okej, ungefär vad jag hade tänkt mig då, tack för svaret. Jag har redan en 32" LCDTV som jag använder som skärm, så det är lugnt

Jag kommer troligtvis skaffa en dator för runt 7k, då bör det nog flyta på rätt så bra.

Edit: En sista fråga, jag fann den här datorn i köpråd forumet igår men glömde bort att länka:
http://img.photobucket.com/albums/v455/Nova/yavl3.png

Jag antar att den skulle funka fint, eller? Den verkar iaf prisvärd tycker jag. Tänkte bara lägga till Windows 7 64-bit, och det kommer gå på ca 7800kr.

Har även beställt FFXIV Limited Collector's edition nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeroNova:

Okej, ungefär vad jag hade tänkt mig då, tack för svaret. Jag har redan en 32" LCDTV som jag använder som skärm, så det är lugnt

Jag kommer troligtvis skaffa en dator för runt 7k, då bör det nog flyta på rätt så bra.

Edit: En sista fråga, jag fann den här datorn i köpråd forumet igår men glömde bort att länka:
http://img.photobucket.com/albums/v455/Nova/yavl3.png

Jag antar att den skulle funka fint, eller? Den verkar iaf prisvärd tycker jag. Tänkte bara lägga till Windows 7 64bit, och det kommer gå på ca 7800kr.

den skulle nog funka fint!

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk

FFXIV ser väldigt lovande ut och jag är ett stort fan av FF, men...

Varför limitera hur mycket XP man kan få i veckan?! Att bara ha 7 timmar vanlig XP och 8 timmar halv xp -per vecka- är helt galet. Kommer aldrig vilja spela det om det stannars, annars kommer jag överväga det. Det känns som att Square Enix försöker "dumma ner" Final Fantasy-franchisen för att locka fler "onördiga" spelare som inte gillar dom mer avancerade FF-systemen och jag kände det kraftigt redan i FFXIII. Linjärt, automatiserat och tråkigt. Fy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaoskadosk:

FFXIV ser väldigt lovande ut och jag är ett stort fan av FF, men...

Varför limitera hur mycket XP man kan få i veckan?! Att bara ha 7 timmar vanlig XP och 8 timmar halv xp -per vecka- är helt galet. Kommer aldrig vilja spela det om det stannars, annars kommer jag överväga det. Det känns som att Square Enix försöker "dumma ner" Final Fantasy-franchisen för att locka fler "onördiga" spelare som inte gillar dom mer avancerade FF-systemen och jag kände det kraftigt redan i FFXIII. Linjärt, automatiserat och tråkigt. Fy!

Går inte riktigt att jämföra online Final Fantasy med de vanliga Final Fantasy, stor skillnad på dom.
Och det är per klass man får exp per vecka, så det är bara att byta vapen.

Samt att XIV är inte nerdummat, det är ganska avancerat.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Funderar på att börja spela detta, är bara lite fundersam på om jag kommer att gilla det. Har spelat WoW och EQ2 (gillar båda). Aion var inte för mig eftersom det inte fanns något att göra på högre levlar (inte så mycket på lägre levlar heller tyvärr). Professions verkar askul i detta, men hur är det med grupp-aktiviteter liknande raids osv?

Permalänk
Medlem

Sådär, då var datorn beställd fast det kan nog ta nån vecka innan jag får den =/
Har även beställt FFXIV Limited Collector's Edition som skickades tidigare idag.

Jag hade tänkt spela som en Hyur med Lancer som main klass (det är väl det närmsta jag kan komma min Hume Dragoon i FFXI), och tänkte spela på Lindblum servern.

Hursomheslt så ska det bli riktigt kul att börja med ett nytt mmorpg, det senaste jag spelade var FFXI, och det var ett litet tag sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeroNova:

Sådär, då var datorn beställd fast det kan nog ta nån vecka innan jag får den =/
Har även beställt FFXIV Limited Collector's Edition som skickades tidigare idag.

Jag hade tänkt spela som en Hyur med Lancer som main klass (det är väl det närmsta jag kan komma min Hume Dragoon i FFXI), och tänkte spela på Lindblum servern.

Hursomheslt så ska det bli riktigt kul att börja med ett nytt mmorpg, det senaste jag spelade var FFXI, och det var ett litet tag sen.

Jag lirar hyur lancer på lindblum. säg till när du e redo o lira så kan vi ses ingame så du får linkshell pärla av mig.

om du vill såklart

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonji:

Jag lirar hyur lancer på lindblum. säg till när du e redo o lira så kan vi ses ingame så du får linkshell pärla av mig.

om du vill såklart

Visst, det låter bra.

Jag hör väl av mig när jag kommit igång, men som sagt så kan det ta nån vecka innan jag får hem datorn.

Permalänk
Medlem

har själv inte fått hem mitt spel ännu

förhandsboka collectors edition på Megastore.se och enligt dom är det både skickat och levererat men det har snart gått en vecka utan att jag sett skymten av det...

Permalänk
Medlem

Finns det möjligtvis någon slags "buddy-code" eller liknande? VOre kul testa detta spel innan en bestämmer sig. Känner dock ingen tyvärr som tänkt köpa det, så tänkte fråga här isåfall.

Visa signatur

Det som gäller är DS + G6 lite :D

Permalänk
Medlem

Finns begränsningen med deras "fatigue" system kvar?

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Finns begränsningen med deras "fatigue" system kvar?

Japp den finns o kommer nog finnas för alltid.

har ej kännt av det och jag har spelat varje dag....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur fungerar systemet för att blanda olika klasser? Hur många klasser kan man blanda samtidigt? Vad är det man blandar, skills, vapen? Vad är det som begränsar hur mycket man kan blanda?
Bortsett från Swg så känner jag inte till någon annan mmo som bjuder på samma typ av funktionalitet.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Vilken server spelar folk på samt är login servern nere just nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Vilken server spelar folk på samt är login servern nere just nu?

det var maintenance ikväll iaf. ny update.

lindblum heter den vi lirar på tror ja.

"/tell Etretti Mpower ge mig en pärla ffs"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Hur fungerar systemet för att blanda olika klasser? Hur många klasser kan man blanda samtidigt? Vad är det man blandar, skills, vapen? Vad är det som begränsar hur mycket man kan blanda?
Bortsett från Swg så känner jag inte till någon annan mmo som bjuder på samma typ av funktionalitet.

Vapen blandas aldrig, main o offhand = den klass du kör, byter du vapen byter du klass. finns klasser som kan använda ett par andra vapen men...

Du kan använda nästan alla skills från alla klasser med alla klasser, jag kör tex lancer rank12 o har pugilist/conj/marauder upplevlade till 6/4/6 för att få vissa skills dem har som ja kan dra nytta av med min main klass. Sen har du ju crafting klasser där vet ja inte hur mycket man drar nytta av dem osv, har inte kommit så långt på den fronten ännu. men en craft kan ju behöva en annan craft precis som i ffxi, tex en dagger med additional effect silence behöver ju då antagligen alchemy utöver blacksmithing/woodworking.

När du levlar en klass så sjunker ju den här så kallade "fatigue" med den andra klassen du körde osv.
finns så mycket att levla o ere så att man lirar non-stop o inte gör någe annat så kan du ju alltid jobba på en craft medans du väntar på att fatigue ska sjunka, eller rent av ta en annan klass för nån skill du vill ha med din main.

i och med att square har låtit spelarna bygga upp ekonomin genom att hitta items och att crafta items så vill det ju tilll att du samlar pengar så du har råd o köpa vapen osv om du inte vill crafta dina egna då vill säga. crafting och fighting klasserna kompletterar ju så att säga varandra.

så är iaf min syn på det hela än så länge

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick mitt collector's edition i brevlådan imorse, så nu har jag en fin låda att titta på tills jag får datorn

Här är förresten en video som förklarar fatigue systemet ganska bra:
YouTube - FFXIV Tactics: Understanding the Fatigue System

Permalänk
Medlem

nu har jag äntligen fått hem mitt collectors edition!

har nu börjat uppdatera och dessvärre verkar det som om jag kommer få samma extremt långsamma nedladdnings hastighet som jag hade under betan.... betyder att jag får börja spela först inom några dagar då...

Edit:

efter att ha varit på 0kb/s i någon minut så börja det faktiskt gå undan, så nu tankar jag i 500kb/s istället vilket e helt acceptabelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crom:

nu har jag äntligen fått hem mitt collectors edition!

har nu börjat uppdatera och dessvärre verkar det som om jag kommer få samma extremt långsamma nedladdnings hastighet som jag hade under betan.... betyder att jag får börja spela först inom några dagar då...

Edit:

efter att ha varit på 0kb/s i någon minut så börja det faktiskt gå undan, så nu tankar jag i 500kb/s istället vilket e helt acceptabelt

Du kan även ladda ner uppdateringarna via din torrentklient på datorn. Jag laddade ner den stora uppdateringen på 400 MB väldigt fort; hastigheten varierade mellan 30-50 Mbit/s.

Permalänk
Medlem

Vilken stad började folk i? o.O

*edit*

Jag började i Ul'dah, klart underhållande spel.

Ska spamma Etretti Mpower om linkshell sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Vilken stad började folk i? o.O

*edit*

Jag började i Ul'dah, klart underhållande spel.

Ska spamma Etretti Mpower om linkshell sen.

jag är inne ca 30min till just nu om du vill ha pärla jag och habitat är inne!

vi är också i uldah

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonji:

Du kan använda nästan alla skills från alla klasser med alla klasser, jag kör tex lancer rank12 o har pugilist/conj/marauder upplevlade till 6/4/6 för att få vissa skills dem har som ja kan dra nytta av med min main klass. Sen har du ju crafting klasser där vet ja inte hur mycket man drar nytta av dem osv, har inte kommit så långt på den fronten ännu. men en craft kan ju behöva en annan craft precis som i ffxi, tex en dagger med additional effect silence behöver ju då antagligen alchemy utöver blacksmithing/woodworking.

Finns det någon begränsning på hur många skills man kan ha aktivt på sin "skillbar"? Tänker lite på hur det funkar i Guildwars att du bara kan ha 8 aktiva skills. Om man nu levlar igenom varenda klass så måste det bli en skyhögg med skills? Om det nu finns någon begränsning får man växla skillssetup hur som helst?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har min Hyur Pugilist på Lindblum servern nu

Finns det nå linkshell man kan joina och hur joinar man ?

mitt nick e Alisteir Cromley iaf, jag valde att spawna där i central forest

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Finns det någon begränsning på hur många skills man kan ha aktivt på sin "skillbar"? Tänker lite på hur det funkar i Guildwars att du bara kan ha 8 aktiva skills. Om man nu levlar igenom varenda klass så måste det bli en skyhögg med skills? Om det nu finns någon begränsning får man växla skillssetup hur som helst?

Man får ett visst antal poäng som man sätter ut skills för. På rank 13 thaumaturge kan jag sätta 19 poäng med skillpoints, blir ca 7-8 st för mig. Har inte några skills från andra klasser att sätta på min thaumaturge ännu, så jag har noll koll ifall skills från andra klasser kommer kosta mer.

Permalänk
Medlem

Ser lite lockande ut detta spel. Vad jag har sett på tuben så verkar det vara PvE mer än PvP om jag är korrekt?

Men precis som någon tidigare skrev, detta kanske inte är något för mig. Gillade vanilla WoW, men avskydde Aion och gillade heller inte Warhammer online.

Kanske finns trial om man köpte limited?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crom:

har min Hyur Pugilist på Lindblum servern nu

Finns det nå linkshell man kan joina och hur joinar man ?

mitt nick e Alisteir Cromley iaf, jag valde att spawna där i central forest

Har lagt till dig på min friends list så kan ja se när du är online kan vi ses o så får du en LS pärla

Visa signatur