Permalänk
Medlem

Behöver jag separat grafik?

Är på jakt efter en bärbar. Det jag har tänkt att använda datorn till är surf, office, lite DVD-tittande samt spela lite.

De spel som jag främst kommer att spela är:

• Civilization 3

• Starcraft 1

• Age of Mythology

• Dawn of War 1

Min fundering nu är om jag behöver separat grafikkort, eller om det räcker med integrerat. Vad tror ni?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Är på jakt efter en bärbar. Det jag har tänkt att använda datorn till är surf, office, lite DVD-tittande samt spela lite.

De spel som jag främst kommer att spela är:

• Civilization 3

• Starcraft 1

• Age of Mythology

• Dawn of War 1

Min fundering nu är om jag behöver separat grafikkort, eller om det räcker med integrerat. Vad tror ni?

Spelen som du listat är ju inte direkt krävande, så jag tror inte att du behöver investera i någon gaming-laptop för att klara av det.
Sen kan man ju diskutera om du skulle göra något form av mellanting, som att investera i ett laptop med enklare, mindre kraftfullt/dyrt separat grafikkort.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se att jag kunde klara mig under 5000 SEK.

Följande datorer (vars pris var under 5K när jag länkade till dem) har jag identifierat som möjliga kandidater (anger även vad som fått mig att välja ut dem...). Tar tacksamt emot era synpunkter - för resp. nackdelar med de olika modellerna.

Elgiganten - HP G62-113SO
HPn har en i3, vilket känns som ett modernt alternativ.

Elgiganten - Toshiba Satellite C650-145
Jag gillar Toshiba - har alltid uppfattat dem som välbyggda.

Elgiganten - HP Pavilion DV62-146SO
Dedikerat grafikkort för en vettig peng.

Elgiganten - Toshiba Satellite C650D-113
Mycket billig - men räcker prestanda för de spel jag vill spela?

Packard Bell TJ71-SB-941NC
Stor hårddisk, separat grafik.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Måste hålla med om att det är grymt bra specar för 5000.. HD5470 klarar även nya spel (om än på begränsade inställningar)..
Frugan har en billig eMachines köpt för 3990:- och även om det inte är världens snyggaste datorer är jag även förvånad över kvaliteten. Mycket bra skärm och känns otroligt solid.

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Ja, det där såg ut som en bra burk... Har nu ev. en begagnad Packard Bell med i5:a på gång - men som "bara" har intels integrerade grafik.

Så just nu står valet mellan en begagnas i5:a Packard Bell för strax under 4000 eller en ny eMmachines för 5000 med HD5470... Vad tror ni om de alternativen?

Visa signatur

Permalänk

Med intels integrerade grafik så kan spelande bli ganska så kämpigt, har ingen riktig koll på hur krävande spelen du listade är men den integrerade är inte så jätte snabb direkt.

Notebookcheck: Intel Graphics Media Accelerator HD

Notebookcheck: ATI Mobility Radeon HD 5470

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Med intels integrerade grafik så kan spelande bli ganska så kämpigt, har ingen riktig koll på hur krävande spelen du listade är men den integrerade är inte så jätte snabb direkt.

Notebookcheck: Intel Graphics Media Accelerator HD

Notebookcheck: ATI Mobility Radeon HD 5470

Du har nog helt rätt i att spelandet kommer att bli bättremed 5470-n... men samtidigt så lockar i5an med sin allmänt högre prestanda...

Å andra sidan brukar ju vissa butiker krångla en del med garantin när man inte är den ursprungliga ägaren, och eMachinens prestanda kan nog vara tillräckligt...

Visa signatur

Permalänk

Eller så tar du det lite lugnt, och väntar på att dom kör igång "back to school" rea. Då lär det dyka upp bra erbjudanden, inom nån vecka eller så. Processorn är ju tyvärr rätt så seg i eMachinen, kanske kan hitta ngt med i3 och 5470 då...

Eller denna toshiban, Egenskaper för Toshiba Satellite A500-12W

Visserligen c2d och 4650m, båda från förra generationen. Men cpu är inte riktigt lika snabb som en i3 330m men nästan, och grafikkortet är inte lika snabbt som ett 5650m men inte långt efter.

Permalänk
Medlem

Sant... kanske värt att ligga lågt...

Visa signatur