Skillnader mellan intel core i ,centrino osv, köpråd

Permalänk

Skillnader mellan intel core i ,centrino osv, köpråd

Var ett tag sedan jag kollade upp hur cpu marknaden är idag.

Sitter nu med en T7200 centrino och har inte uppdaterat mig vad gäller CPU:ns prestanda sedan dess" Verkar som det är "intel core i" serien man ska satsa på idag?

Behöver bärbar för följande användning

Programmering
Bildhantering, adobe
Kvick och alert dator
spelar ej spel
Får ej bli för varm eller låta för mkt.
Batteritid helst 4h+
14-15,4 tum
klarar av hd filmer, hdmi
Pris ej mer än 8000 kr

PS! Vad är motsvarigheten till Core 2 duo centrino idag?

Visa signatur

....! ....Qvikmart-Global online shopping paradis

Permalänk

T7200 är en c2d, centrino är väl namnet på plattformen, vet inte om dom har droppat namnet centrino nu. Det är intel i som gäller, i3, i5 osv. Det är efterföljaren till c2d, mkt snabbare rakt av helt enkelt.

Acers timelineX serie kanske kan va ngt för dig, lätt och smidigt med 8-10h batteritid. Finns som 13,3", 14" och 15,6".

Acer Aspire TimelineX 5820T-354G50Mn (LX.PTG02.119) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Acer Aspire TimelineX 4820T-353G32Mn (LX.PSN02.138) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Acer Aspire TimelineX 3820T-354G50n (LX.PY402.005) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk

Ser rätt schysst ut, dock har jag inte haft ngn erfarenhet från acer de senaste 5-7 åren, sist jag testade en acer dator var kvaliten inte riktigt på topp.
Däremot har dem kanske blivit bättre med åren.
Ska checka upp detta + en SSD HDD

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte helt säker, men enligt någon annan här på forumet så är det Asus som producerar Acers TimelineX serie. Det skulle isf vara enda motivationen att skaffa en Acer.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheep:

Inte helt säker, men enligt någon annan här på forumet så är det Asus som producerar Acers TimelineX serie. Det skulle isf vara enda motivationen att skaffa en Acer.

Den största anledningen till man köper en acer är väll de lägre priserna.

Permalänk
Skrivet av Sheep:

Hmm, har du länk till den tråden? Man får ju så mkt prestanda/krona i timelineX, verkar väldigt prisvärda.

Acer har lite sämre kvalité än typ alla märken utom HP, om man kollar på statistiken. Bäst till ligger asus, följt av toshiba och sen sony. Acer är också billigare förståss.

Asus UL30JT finns ju också, och nya U35/45

http://www.sweclockers.com/nyhet/12208-asus-lanserar-u35-och-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Hmm, har du länk till den tråden? Man får ju så mkt prestanda/krona i timelineX, verkar väldigt prisvärda.

Acer har lite sämre kvalité än typ alla märken utom HP, om man kollar på statistiken. Bäst till ligger asus, följt av toshiba och sen sony. Acer är också billigare förståss.

Nu är det väl det dock så att, även om inte tråden är särskilt lång, många här på forumet berömt kvaliten på Acern och blivit överraskade eftersom många köpt den med viss skepsis till kvaliten eftersom andra Acer datorer varit relativt dåliga.

Jag vet att det inte va du som drog upp kvaliten och Acer men jag citerar det sista inlägget som har med saken att göra :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Nu är det väl det dock så att, även om inte tråden är särskilt lång, många här på forumet berömt kvaliten på Acern och blivit överraskade eftersom många köpt den med viss skepsis till kvaliten eftersom andra Acer datorer varit relativt dåliga.

Jag vet att det inte va du som drog upp kvaliten och Acer men jag citerar det sista inlägget som har med saken att göra :).

Jag kände själv på Acern på Onoff och den verkar inte ha alls sämre i bygget än tex Asus Ul30VT. Däremot har båda lika dålig skärm enligt mig, framför allt betraktningsvinkeln.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk

Att det är lite sämre skärmar i Asus och Acer är inte konstigt, däremot ligger Sony vaio serien på en helt annan liga IMO.
Men borde inte betraktningsvinkel på LED skärmar vara riktigt bra idag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Centrino är ju ingen processor, utan en benämning på datorer som innehåller CPU, GPU och Nätverkskort från Intel.

Permalänk
Skrivet av cyclo_hexene:

Att det är lite sämre skärmar i Asus och Acer är inte konstigt, däremot ligger Sony vaio serien på en helt annan liga IMO.

Bortsett från sony vaio E serie, riktigt dåliga skärmar jämfört med många andra i samma prisklass.

Permalänk
Skrivet av Liath:

Jag kände själv på Acern på Onoff och den verkar inte ha alls sämre i bygget än tex Asus Ul30VT. Däremot har båda lika dålig skärm enligt mig, framför allt betraktningsvinkeln.

TimelineX har väl alu hölje väl? Aldrig känt på ngn själv, men av det man läst i tråden här på forumet så verkar ju alla vara mkt nöjda, och ganska få problem. I i synnerhet om man jämför med tex. sony vaio E tråden, bara problem. Eller envy tråden, bara problem, eller vissa lite äldre acer aspire, alla problem och lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyclo_hexene:

Man kan tycka det men det är verkligen något dom sparat in alldeles för mycket på. Erbjud 2 modeller med olika skärmar så får de som vill betala lite mer för att få en bra skärm till en i övrigt mycket väl komponerad dator...

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

TimelineX har väl alu hölje väl? Aldrig känt på ngn själv, men av det man läst i tråden här på forumet så verkar ju alla vara mkt nöjda, och ganska få problem. I i synnerhet om man jämför med tex. sony vaio E tråden, bara problem. Eller envy tråden, bara problem, eller vissa lite äldre acer aspire, alla problem och lite till.

Japp det har den. Jag tyckte att den hade en fin finish osv. Jag kunde dock inte ta i med "hårdare" tag då det stod en säljare bredvid. Den såg helt ok ut både över och under. Har för mig att det är ganska många ventilationshål undertill. Däremot verkar det som om den svarta modellen drar till sig mycket mer fettfläckar än den silvriga (ok kanske inte drar till sig mer men de syns mer ). Den jag tittade på hade den silvriga finishen och fanns på OnOff.

Japp många i 3820tg verkar nöjda och det är väl också därför som det är relativt tyst i den tråden. Det finns inte så m ånga problem att diskutera/hjälpa varandra med :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyclo_hexene:

Tror inte man bör dra alla skärmar från en tillverkare under samma kam. De använder såklart olika skärmar till olika modeller. De billigare modellerna har måhända knapphändiga skärmar men den som sitter i Asus G73 är i alla fall riktigt, riktigt bra!
Superb svärta, kontrast och betraktningsvinkel.

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Skrivet av Liath:

Japp det har den. Jag tyckte att den hade en fin finish osv. Jag kunde dock inte ta i med "hårdare" tag då det stod en säljare bredvid. Den såg helt ok ut både över och under. Har för mig att det är ganska många ventilationshål undertill. Däremot verkar det som om den svarta modellen drar till sig mycket mer fettfläckar än den silvriga (ok kanske inte drar till sig mer men de syns mer ). Den jag tittade på hade den silvriga finishen och fanns på OnOff.

Japp många i 3820tg verkar nöjda och det är väl också därför som det är relativt tyst i den tråden. Det finns inte så m ånga problem att diskutera/hjälpa varandra med :).

Enda jag hört om egentligen är att 4820tg kan bli lite varm pga att den har lite sämre kylning än 3820tg.