Permalänk
Medlem

Lian Li PC-7B Plus (bygg-logg)

Detta började som kanske världens tråkigaste mod-projekt. Jag tänkte modda ett gammalt hederligt Lian Li PC-7B Plus chassi lite lätt genom att sätta in en Lian Li EX-H34 Hot Swap RAID-bur för 4 hårddiskar framtill där frontfläkten och I/O-panelen normalt sitter. Utöver det var planen förbättra kylningen från 2x120mm (front och bak) och en 80mm (topp) till minst 4x120mm fläktar. Men som vanligt när man väl kommer igång och får roliga förslag och idéer från folk här på Swec så det spårade ur litegrann och blev betydligt mer än så. Vad som hände kan ni läsa om nedan.

Det här är mitt första mod-projekt trots att jag byggt datorer i många år. Jag har ingen klar plan för hur jag exakt jag kommer göra eller när det ska vara klart utan jag tänker låta bygget växa fram i mån av inspiration och tid eftersom fritiden är begränsad. Saker som jag bestämt kommer läggas till i "Att göra"-listan nedan.

Inköpslista:
- Lian Li EX-H34 *köpt*
- Popnittång *köpt*
- U-list *köpt*
- SONY AD-7700S Slim DVD-brännare *köpt*

Att göra:
- Sleeva nätagget och övriga kablar i chassit
- Bygga ihop datorn

Klart:
- Kapa upp ett hål för RAID-buren i fronten.
- Kapa upp ett hål för RAID-buren i chassi-stommen.
- Lösa glappet ovan/under RAID-buren
- Lösa fästningen av RAID-buren i chassi-stommen.
- Göra en ny bakre plåt på chassit så nätagget hamnar i botten
- Testa hakke87's idé med en slimdrive ovanför RAID-buren
- Slimdrive monterad ovanför RAID-buren
- Göra en mellanvägg i plåt på chassit så över och undre delen är avdelade
- Lösa upphängning av nätagg
- Lösa fixering av frontpanelen i höjdled
- Göra hål i moderkortsplåten för att underlätta kabeldragning
- Lösa kylningen av RAID-buren. 120mm fläkt i botten+ nätagg på utblås
- Göra fläkthålet i toppen större så det tar en 140mm fläkt
- Sätta in ett fönster i sidopanelen
- Flytta I/O-panelen till lämpligt ställe.
- Byta ut orginal powerknapp mot något roligare

Tack till:
- Pappa för lån av verktyg och diverse material
- Sofia för att jag fick hennes gamla chassi till en billig peng
- KsKz_91 för lacktips
- hakke87 för idén med slimdrive ovanför RAID-buren
- MicroBugg, Goo5e och roskai för olika tips på hur man integrerar slimdriven snyggt.
- Goo5e för bollplank och idéer kring lösningen av bakre plåten och mellanväggen.
- GeKo för monteringsplåten till slimdriven till en rimlig peng med tillhörade skruv och skruvmejsel.
- Rydalarn för tips om att fästa fläktar.
- Alla kreativa Sweclockersmedlemmar i "Modifikationer och egna konstruktioner" för inspiration

Lian Li PC-7B Plus (bygg-logg)

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk

Tror på det här, kommer nog bli riktigt bra tillslut men det är ju resan som är grejen och att låta allt komma eftersom är kul att folk låter det bli så

Har själv hållt på med nåt i snart över ett halvår och det har inte fått ta en konstant form än

Ska helt klart följas, lycka till

Permalänk
Medlem

Tack för förtroendet! Ska bli skoj detta även om man redan nu inser vilken grym tid och talang som ligger bakom många av de byggena här på swec. Men tar man det lungt och tänker lite innan man kapar så blir det nog bra till slut.

Tar gärna emot tips och idéer om ni har!

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk

Detta kommer jag att följa, fint med slipningen

Lycka till

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Skall bli spännande att se var detta slutar, snyggt än så länge.

Permalänk
Medlem

Såg riktigt bra ut.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

du behöver inte lacka hela, maskera over hela hålet med tejp, sedan sprayar du bara från baksidan med svart matt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KsKz_91:

du behöver inte lacka hela, maskera over hela hålet med tejp, sedan sprayar du bara från baksidan med svart matt

Ah, bra idé. Tack för tipset! Vi får se hur jag gör, chassit är ju inte helt nytt precis så de har en del smårepor här och var innan jag började.

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare

Har samma chassi så de ska bli skoj att se vad du gör med det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

en fråga bara var ifrån kan man köpa (billiga) kapskivor??? gärna en affär slippa betala frakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

en fråga bara var ifrån kan man köpa (billiga) kapskivor??? gärna en affär slippa betala frakter

Ingen aning tyvärr, jag köpte en större förpackning när jag köpte min Dremel på Clas Ohlson för ett antal år sen. Antagligen var de tyvärr inte billiga då heller Vad jag har hört så är Dremel original att föredra när det gäller kapskivorna. En del hävdar att diamantskivorna är bättre men jag tycker de hugger så elakt och eftersom jag värderar mina fingrar kör jag med de vanliga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Ingen aning tyvärr, jag köpte en större förpackning när jag köpte min Dremel på Clas Ohlson för ett antal år sen. Antagligen var de tyvärr inte billiga då heller Vad jag har hört så är Dremel original att föredra när det gäller kapskivorna. En del hävdar att diamantskivorna är bättre men jag tycker de hugger så elakt och eftersom jag värderar mina fingrar kör jag med de vanliga.

tack du!!å lycka till med projektet =D (snyggt kapat)

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt! Man kan tro att du har kapat ett antal ggr

Själv har jag också gjort ett projekt med detta chassi, om du behöver någon inspiration så kolla gärna in min bygglogg

Lycka till

MVH Durac3ll

Visa signatur

http://www.asschier.com/:

Prototype1:

Gigabyte X99-GAMING 5 - Intel i7 5820k @ 4ghz - Be-Quiet Dark Rock Pro 3 - Corsair LPX 32gb 2800mhz - ASUS GTX1080 Strix - Samsung 840 250gb SSD - TOSHIBA 3TB extern + 4tb extern) - Be-Quiet Pure Power L8 630W - Prototype1 (scratch build) - DELL 34" Curved 4k display + 2x 24" Dell ultrasharp

Permalänk
Medlem

Stort hjärta på Lian Li, detta ska följas, den saken är solklar Kan inte få nog av deras byggkvalitet och jag måste hålla med om det du säger om deras eloxering.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Tack alla för er support och vänliga ord!

Nu har jag ett litet dilemma med plats för grafikkort. Även om jag tar bort fläkten på RAID-buren är det bara 28 cm tillgodo från bakplanet på chassit till SATA-kotakterna på RAID-buren vilket iofs räcker för de flesta grafikkort.

Ska man nöja sig med det eller ska man kanske ge sig på att vända hela bakre plåten på chassit så nätagget hamnar i botten istället?

Det är inget litet jobb precis och eftersom bakre, undre och främre plåten i chassistommen är ett enda stycke plåt så kommer en kapning påverka stabiliteten på hela stommen. Dessutom leder detta till en hel del modifikationer för att få ihop allt så det blir stabilt och snyggt.

Fördelar:
- Nätagg och hårddiskar i botten är en termiskt bättre och mer modern konstruktion
- Inga problem att få plats med grafikkort i toppen och gott om plats för nätagg och diskar i botten.

Nackdelar:
- Kapar själva hjärtat på stommen vilket kommer göra den svagare. Vill inte ha ett rangligt chassi.
- Skapar en hel del nya problem med att sy ihop stommen efter kapning och vändning.
- Insidan blir spegelvänd, dvs moderkortet kommer sitta på vänster sida istället för höger.
- En jävla massa mer jobb än vad jag tänkte från början

Vad tycker ni?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vänd på bakre plåten. Fast... Skulle föredra att du bara "byter plats" på nätaggshålet och nederdelen som det är nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

Vänd på bakre plåten. Fast... Skulle föredra att du bara "byter plats" på nätaggshålet och nederdelen som det är nu?

Ok, hur menar du, kapa bakplåten i två delar och foga ihop dem igen eller göra en helt ny bakplåt med agget under och moderkortet över?

Visa signatur

Permalänk

Ser väldigt lovande ut

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Ok, hur menar du, kapa bakplåten i två delar och foga ihop dem igen eller göra en helt ny bakplåt med agget under och moderkortet över?

Om du kapar plåten så att det ser ut ungefär som ett "vanligt" chassi, med nätagget i botten. Alltså, du gör den bakre plåten i två delar, fogar sedan ihop dom, fast med nätaggshålet i botten och grafikkortsplåtarna över det. förstår du?

Permalänk

Ser proffsigt ut 5p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

Om du kapar plåten så att det ser ut ungefär som ett "vanligt" chassi, med nätagget i botten. Alltså, du gör den bakre plåten i två delar, fogar sedan ihop dom, fast med nätaggshålet i botten och grafikkortsplåtarna över det. förstår du?

Ja, jag fattar. Det blir ju bara väldigt många skarvar bara så frågan är hur det påverkar stabiliteten och hur snyggt det blir att se ut. Men stort tack för tipset! Man kan inte få för många bra alternativ att fundera över.

Jag rotade runt lite i pappas garage idag och hittade en ganska bra bit 1,5mm alu-plåt som borde räcka till ett nytt bakstycke så jag ska kolla om det kan vara ett alternativ också. Tyvärr verkar den plåten vara mycket mjukare än materialet i chassit så jag måste kolla att den inte deformeras av belastningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik.the.man:

Ser proffsigt ut 5p

Tackar bugar och bockar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Ja, jag fattar. Det blir ju bara väldigt många skarvar bara så frågan är hur det påverkar stabiliteten och hur snyggt det blir att se ut. Men stort tack för tipset! Man kan inte få för många bra alternativ att fundera över.

Jag rotade runt lite i pappas garage idag och hittade en ganska bra bit 1,5mm alu-plåt som borde räcka till ett nytt bakstycke så jag ska kolla om det kan vara ett alternativ också. Tyvärr verkar den plåten vara mycket mjukare än materialet i chassit så jag måste kolla att den inte deformeras av belastningen.

hmmm. En lös 1.5 plåt är ju alltid "mjukare" än när den sitter i chassiet. Men du har nog rätt. Angående skarvarna vet jag inte hur du ska göra. har tänkt på det jag med, men inte kommit på någon smart lösning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

hmmm. En lös 1.5 plåt är ju alltid "mjukare" än när den sitter i chassiet. Men du har nog rätt. Angående skarvarna vet jag inte hur du ska göra. har tänkt på det jag med, men inte kommit på någon smart lösning!

Sant, tyvärr var mitt ögonmått lite lätt buggigt så plåten är faktiskt 1mm tjock vilket förklarar att den är så mycket mjukare. Jag har bestämt mig för att göra ett försök i alla fall. Jag kommer behålla själva ramen på bakplåten och skära ur mitten. När den nya plåten är popnitad i den gamla ramen *borde* allt bli stabilt. Det är ju ingen katastrof direkt om det inte funkar heller, då får jag borra ur den och köpa en ny plåt helt enkelt. Bara en massa onödigt jobb

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Sant, tyvärr var mitt ögonmått lite lätt buggigt så plåten är faktiskt 1mm tjock vilket förklarar att den är så mycket mjukare. Jag har bestämt mig för att göra ett försök i alla fall. Jag kommer behålla själva ramen på bakplåten och skära ur mitten. När den nya plåten är popnitad i den gamla ramen *borde* allt bli stabilt. Det är ju ingen katastrof direkt om det inte funkar heller, då får jag borra ur den och köpa en ny plåt helt enkelt. Bara en massa onödigt jobb

Jo, det är ju lite halvknasigt det där ögonmåttet ibland. Det visar aldrig samma 2 gånger. Och dyrt var det också! jaja, skämt åsido. Om jag varit dig, hade jag gjort en HELT ny bakplåt, bara använt din nuvarande bakplåt som mall. Det vill säga, såga, mäta, tejpa, måla, rita, borra, såga lite till och alla svordomar där i mellan också såklart!
Onödigt jobb gillas!

Permalänk

Många riktigt fina lösningar du fått till det här följs med nöje

Permalänk
Medlem

I det lilla glappet över din hdd bur så går det väl precis in en slim dvd drive, kanske inte vad du hade tänkt dig men skulle kunna bli snyggt:P Hur som hällst så ett riktigt intresant bygge, hoppas du fortsätter uppdatera. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack för kommentarerna och fina röster, det värmer!

Intressant idé med en slimdrive hakke87. Tack för tipset, det ska undersökas!

*EDIT* Blev så sugen på att testa hakke87´s idé med en slimdrive ovanför RAID-buren buren så nu är en SONY AD-7700S beställd! Den är 12,7mm hög och utrymmet är 14mm men jag tror det kommer funka om man medlar lite med anstånden mellan RAID-buren, driven och ramen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag sa ju att det skulle gå fin fint ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Tack för kommentarerna och fina röster, det värmer!

Intressant idé med en slimdrive hakke87. Tack för tipset, det ska undersökas!

*EDIT* Blev så sugen på att testa hakke87´s idé med en slimdrive ovanför RAID-buren buren så nu är en SONY AD-7700S beställd! Den är 12,7mm hög och utrymmet är 14mm men jag tror det kommer funka om man medlar lite med anstånden mellan RAID-buren, driven och ramen.

fan va kul att kunna bidra! hoppas det blir bra, keep up the good work