Permalänk
Medlem

OSX server bind 9

Kan en osx server med bind 9 hämta datan från rootservern direkt och inte genom min isp´s dns???

Så att alla förfrågningar sker lokalt och att man bara uppdaterar filen root.cache

Kan man dessutom hantera ett domännamn precis som ett webbhotel gör, finns det någon som har erfarenhet av sånt här med osx?

Permalänk

Borde väl funka lika som i Linux antar jag.
Du kan använda din server som DNS för lokala klienter. Så då kommer servern att hämta data från rootservrarna om det är så du menar.

Och ja, det funkar finfint att administrera din egen domän. Peka bara om hos din domännamnsleverantör.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag förståt det hela rätt men om jag söker google.se så skickas en förfrågan till min isp´s DNS server som i sin tur frågar en root server vilken ipadress google.se har?

Kan inte min server fråga rotservern direkt istället?

Läste något om en cacheande namnserver för att snabba upp surfandet, var inne på att testa detta med en netbsd server men insåg efter lite läsande att min osx server kör bind 9 och ska väl klara av samma sak?

Permalänk

Hm, tror mitt svar försvann på vägen...

Om en klient slår ett DNS uppslag mot din server så kommer den att fråga root-servrarna, om den inte är konfad på något underligt vis.
Hur det funkar med cachingen har jag ingen aning om, antar väl att datan behålls tills TTL på zonen går ut eller nåt i den stilen.

Permalänk
Medlem

Ok, så det går inte via min isp´s dns då alltså ska man ställa in routerns dns till min servers ip då eller?