Permalänk
Medlem
Skrivet av Mantower:

Detta kommer nog bli sjukt bra, skulle inte sitta fel med en egen källare av denna kaliber, synd bara att nya huset inte har en källare :<. Men men, ska bli kul att se slutresultatet!

Man tackar! synd att du inte har din egna källare, cuz its awesome!, fett skönt med en egen "lägenhet", med eget kök, badrum/bastu/verkstad och ingång!,

vissa bilder kanske inte är så intressanta att se, så jag ber er om att säga vad ni tycker är intressant att se och vad ni vill ha bilder på!

Ge gärna råd om vad jag kan göra för då blir bygget bara bättre!

Permalänk
Medlem

Ser tufft ut!

Kanske missat det i tråden då jag bara skummat igenom den lite snabbt, men vad ska du göra åt belysning?
Personligen tycker jag det är sjuuuukt snyggt om du har lister där du kan montera led/spotlights under. Ska se om jag kan hitta en bild för o visa.

http://archinspire.com/wp-content/uploads/2010/05/glowing-lig...

Behöver kanske inte vara flashiga färger men det kan bli riktigt snyggt och ge ett skön stämning om det är gjort rätt. Jobbigt med för mycket ljus eller för lite ljus om man sitter och spelar lan.

Bara ett tips

Sorry för dålig bild men det är en idé iallafall

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sc0pe:

Ser tufft ut!

Kanske missat det i tråden då jag bara skummat igenom den lite snabbt, men vad ska du göra åt belysning?
Personligen tycker jag det är sjuuuukt snyggt om du har lister där du kan montera led/spotlights under. Ska se om jag kan hitta en bild för o visa.

http://archinspire.com/wp-content/uploads/2010/05/glowing-lig...

Behöver kanske inte vara flashiga färger men det kan bli riktigt snyggt och ge ett skön stämning om det är gjort rätt. Jobbigt med för mycket ljus eller för lite ljus om man sitter och spelar lan.

Bara ett tips

Sorry för dålig bild men det är en idé iallafall

Fan vilken bra idé! skitsnyggt med lite mysig vit/gul färg! ska se alternativ med Led-slingor eller spots! Tack!

Permalänk
Medlem

Inga problem!

Såg en snubbe som lade LED slinger längst golvet under listor i sitt hemmabio rum. Blev grymt trevligt när det var mörkt i rummet och det skulle tittas på film. Skapade en lagom balans på något sätt.

Hoppas det funkar!

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem

Hej! som vanligt har jag inte mycket tid under veckan att mecka i källaren! men imorgon kommer rikligt med bilder, jag har börjat dra elen, fått upp alla "hattlister", köpt virke till träpanelen som har sågats till och målats med en skitsnygg färg. Sleeve, internetkablar m. inbyggnadskontakter samt ledlist ska inhandlas i veckan.

BILDER KOMMER IMORGON!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut längtar till resultatet!! mer bilder !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter najs, ser fram emot nya bilder!

Permalänk
Medlem

Update

Tjena! efter en lång vecka så kommer en relativt stor updat med bilder:

Veckan började med att mina föräldrar kastade ut mig från mitt gamla rum då de ville att huset skulle vara fint inför deras fest... så nu har jag fått det här lilla mysiga rummet som är inte större än vad bilden visar..

Tvn med htpc, emulator samt mitt gamecube

inte direkt snyggt, men relativt mysigt!

Lite källarbilder:
http://img839.imageshack.us/img839/1483/24725638.jpg
Börjat dra elen och alla hattlister är uppsatta

där kablarna är kommer kontakter sitta, totalt 5 längs väggarna.. skönt med många så man inte behöver dra kablar tvärs över golvet!

Börja lägga kakel! fyfan vad skönt det är att få det gjort.. lite skum bild men jag tycker att kaklet är jävligt snyggt!

lite närmre bild på kaklet, gillar toningen så jag tänker måla mina högtalare i samma ton!

Målat träpanelen, jävligt lång tid tog det.. runt 6 timmar att måla allt plank! men resultatet blev bra imo, dock så ser man inte färgen ordentligt med bilderna :S

här ser ni färgen lite bättre, dock inte samma som i verkligheten! jävligt cleant kommer det bli!

här ska jag på något vis sätta dit utblås-fläktar, tror det blir 2x120mm fläktar kopplade till 12V med en plåt+fläktgaller. Kan någon tipsa om 120mm som har bra flöde men samtidigt låg ljudnivå? pris spelar inte så stor roll!

Allt från bygget idag, dock behöver jag hjälp att hitta någon slags ledbelysning som jag kan fästa bakom träpanelen så den lyser upp från springan mellan väggen och panelen. Om ni har något att säga om det så är det välkommet!

Tack!

Permalänk
Medlem

ikea har någon led belysning, vet dock inte riktigt om den passar kolla runt på ikea

återkommer ifall jag hittar den

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrahN:

ikea har någon led belysning, vet dock inte riktigt om den passar kolla runt på ikea

återkommer ifall jag hittar den

tacK! den ska vara "varmvit" om du fattar vad jag menar, ingen isvit eller nån jävla discofärg bara!

Permalänk
Medlem

hittar lite olika fast vet inte om de är något liknande du letar efter

IKEA | Integrerad belysning | Integrerad belysning för bokhyllor | INREDA | Ljuslist
IKEA | Integrerad belysning | Integrerad belysning för garderober | KOMPLEMENT | Ljuslist

fanns även någon annan jag tänkte på först men hittar inte den :S

Permalänk
Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrahN:

hittar lite olika fast vet inte om de är något liknande du letar efter

IKEA | Integrerad belysning | Integrerad belysning för bokhyllor | INREDA | Ljuslist
IKEA | Integrerad belysning | Integrerad belysning för garderober | KOMPLEMENT | Ljuslist

fanns även någon annan jag tänkte på först men hittar inte den :S

tack tack! men är så sablans dyrt för korta sträckor, behöver cirkus 8 meter totalt! :S

Permalänk
Skrivet av Quba:

tack tack! men är så sablans dyrt för korta sträckor, behöver cirkus 8 meter totalt! :S

Räcker det inte med nån typ "ljusslang.´? Typ såna där man har på jul. Finns ju i varmvitt sist jag såg
Vet inte hur starkt ljus du vill ha.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Räcker det inte med nån typ "ljusslang.´? Typ såna där man har på jul. Finns ju i varmvitt sist jag såg
Vet inte hur starkt ljus du vill ha.

//BG

Jo har tänkt på det! såg att det fanns för ett bra pris på kjell, vet dock inte hur stark den är, jag vill inte ha så det lyser upp hela rummet, mest upp på väggen men inte för fjuttigt bara :S

Permalänk

Vet inte hur seriös du är på datorsidan osv, men själv hade jag nog dragit dubbla EL-ledningar, så kör man UPS på vartannat uttag.

Ang ljus så hade jag nog dragit dubbla slingor där med.
1st med riktigt bra ljus, 1st med "mys-ljus".

Själv har jag 2st lysrörsarmaturer med 2x36 (4x36 totalt alltså), och Osram 4000°k (840) rör i. Ger ca 5500 lumen på 14 kvadratmeter. Alldeles lagom mycket ljus.
Ska nog byta ut 2st lysrör till 865 rör, (6500°k). Borde bli trevligt.

EDIT:
Någon som har en bra idé om hur man ska dra TP-kabeln?
I min värld så hade jag byggt in ett rack någonstans, och satt UPS, switch, router, WLAN-AP, NAS och server där.
Sen dra ut TPs därifrån. Kanske byggt en egen kabel-kanal i en regel kanske?

Nästa tips är ju att tänka på hur du placerar hyllor/lådor osv. Lätt att man tänker, "äh, den här prylen kan jag lägga i garderoben på andra sidan rummet". Resultatet när man inte orkar resa sig från stolen blir en massa skit som ligger och skräpar överallt.
Att verkligen ha allt i lådor eller undanstoppat gör att det blir lätt att hitta, ser snyggt ut, och framförallt blir det lätt att städa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandnabba:

Vet inte hur seriös du är på datorsidan osv, men själv hade jag nog dragit dubbla EL-ledningar, så kör man UPS på vartannat uttag.

Ang ljus så hade jag nog dragit dubbla slingor där med.
1st med riktigt bra ljus, 1st med "mys-ljus".

Själv har jag 2st lysrörsarmaturer med 2x36 (4x36 totalt alltså), och Osram 4000°k (840) rör i. Ger ca 5500 lumen på 14 kvadratmeter. Alldeles lagom mycket ljus.
Ska nog byta ut 2st lysrör till 865 rör, (6500°k). Borde bli trevligt.

EDIT:
Någon som har en bra idé om hur man ska dra TP-kabeln?
I min värld så hade jag byggt in ett rack någonstans, och satt UPS, switch, router, WLAN-AP, NAS och server där.
Sen dra ut TPs därifrån. Kanske byggt en egen kabel-kanal i en regel kanske?

Nästa tips är ju att tänka på hur du placerar hyllor/lådor osv. Lätt att man tänker, "äh, den här prylen kan jag lägga i garderoben på andra sidan rummet". Resultatet när man inte orkar resa sig från stolen blir en massa skit som ligger och skräpar överallt.
Att verkligen ha allt i lådor eller undanstoppat gör att det blir lätt att hitta, ser snyggt ut, och framförallt blir det lätt att städa.

Tack som fan! jo ska tänka på både det med ljus och el! vart köpte du dina slingor? och förvaring av prylar tänkte jag vara rätt så noga med!

Permalänk
Medlem

Härligt med lite mer än bara datorbygg, jag gillar

Hur bevakar man en tråd utan att skriva ett inlägg? Längesen man var aktiv här och utseendet är ändrat

Lycka till!

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Hur bevakar man en tråd utan att skriva ett inlägg? Längesen man var aktiv här och utseendet är ändrat

Lycka till!

Tackar! tyckte att det behövdes en annan typ av byggen också

tyvärr vet jag inte det där med att bevaka :S

Permalänk
Skrivet av car2ns:

Lycka till!

På första posten på varje sidan ser du en svart rad som det står "Koppla produkt", "verktyg", "sök i tråden" och "visningsval" på. Klicka på "verktyg" och sen tar du "bevaka denna tråd"

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]

Permalänk
Skrivet av Quba:

Tack som fan! jo ska tänka på både det med ljus och el! vart köpte du dina slingor? och förvaring av prylar tänkte jag vara rätt så noga med!

Som lysrör så har jag 2st sånna här:
Lysrörsarmaturer
2x18W alltså (inte 36 som jag skrev tidigare).

Som "mysljus" så har jag typ 2st sånna här:
Clas Ohlson Internetbutik
I fönstren (fönstren nästan i taket). Mina har dock gula skärmar och ger ett väldigt varmt ljus.

EDIT:
Om du drar nån fast TP-installation, så tänk på att dra CAT-7, så det är framtidssäkert. Vore ju lite tråkigt att få riva en massa för att få 10Gbit om nåt år...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sc0pe:

tackar! men finns inte nå anvisning om hur mycket ljusstyrka det är :S men kanske får prova mig fram..

Mini EDIT: ska göra lite ikväll, men idag ramlade det in ett paket med rörisolering som är relativt mycket snyggare än standard, bilder kommer snart!

Permalänk

Eller den här kanske? Clas Ohlson Internetbutik
6m, + att man kan köpa till 2m.
Du ser på bilden ungefär hur den lyser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ljusslang - Duralight

Annan sida med mer information om LED slingor. Verkar även finnas bilder som demonstrerar lite bättre!
Lycka till

*Edit*

Gällande fläkt för ventilering vid fönstret säljer ju k-rauta och andra liknande varuhus ventilationsfläktar och tillbehör. Kanske bäst att titta där?

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av A Sandberg:

Eller den här kanske? Clas Ohlson Internetbutik
6m, + att man kan köpa till 2m.
Du ser på bilden ungefär hur den lyser.

Tack så mycket! bra alternativ då det är väldigt billigt, och 8 meter skulle nog passa perfa. Hoppas bara den kan lysa tillräckligt

Skrivet av sc0pe:

Ljusslang - Duralight

Annan sida med mer information om LED slingor. Verkar även finnas bilder som demonstrerar lite bättre!
Lycka till

*Edit*

Gällande fläkt för ventilering vid fönstret säljer ju k-rauta och andra liknande varuhus ventilationsfläktar och tillbehör. Kanske bäst att titta där?

tack! angående fläktarna så är en ventilatiionsfläkt sjukt överprisad, flyttar 134cfm och låter som fan, + hittar inga platta :S. Så tror att noctuafläktar passar mig bäst då dom flyttar bra med luft och dom är relativt tysta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quba:

tack! angående fläktarna så är en ventilatiionsfläkt sjukt överprisad, flyttar 134cfm och låter som fan, + hittar inga platta :S. Så tror att noctuafläktar passar mig bäst då dom flyttar bra med luft och dom är relativt tysta!

Tänkte mest på väderförhållanden och annat. Men om du hittat en bra lösning och kan skydda dina fläktar ifrån kondens, regn och annat så kör på det!

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sc0pe:

Tänkte mest på väderförhållanden och annat. Men om du hittat en bra lösning och kan skydda dina fläktar ifrån kondens, regn och annat så kör på det!

Kan ta lite foton hur jag hade tänkt det, är två hål på en 5mm diameter som sticker igenom väggen, så regn kommer inte in, kan ha som en skyddskåpa så det inte kommer in något, sen fukten från väggen är det jag fruktar mest :S. Men som sagt, kommer bilder

Permalänk
Medlem

Vad använder du för el-kabel ?
Hur skall du sätta upp el-uttagen ?

Hoppas att det bara är provisoriskt och att du skall dra kabel i rör/slang mellan kopplingsdosor som uttagen skall sitta i när allting är klart !

Ex. Dosa - Clas Ohlson Internetbutik

Ex. Slang - Clas Ohlson Internetbutik

tillägg
Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztekk:

Vad använder du för el-kabel ?
Hur skall du sätta upp el-uttagen ?

Hoppas att det bara är provisoriskt och att du skall dra kabel i rör/slang mellan kopplingsdosor som uttagen skall sitta i när allting är klart !

Ex. Dosa - Clas Ohlson Internetbutik

Ex. Slang - Clas Ohlson Internetbutik

Yep! kommer använda rör samt dosor, vill inte riskera kortslutning