Fullständig behörighet i Windows 7

Permalänk

Fullständig behörighet i Windows 7

Ja, fullständig behörighet i Windows 7. Hur ska jag göra?! Jag blir tokig. Har googlat och använt massa guider (t.ex om att man ska slå av UAC) men ingenting fungerar för mig. Jag blir skogstokig på hur windows hånflinar åt mina försök. Hjälp mig, snälla!

Permalänk

Så vad är problemet ? Vad kan du inte göra ? Ge mer konkreta exempel.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du får aldrig fullständig behörighet bara genom att slå av UAC eller annat.. Du får manuellt sätta behörighet för mapp/program/fil du vill..

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Så vad är problemet ? Vad kan du inte göra ? Ge mer konkreta exempel.

Jag kan inte ge mig själv Fullständig behörighet för att kunna kopiera över explorer.exe

Har 4 st. grupp- eller användarnamn på datorn och av dom är det bara "TrustedInstaller" som har fullständig behörighet. Och när jag trycker på avancerat för att ändra så att min användare också har fullständig behörighet går det inte.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du får aldrig fullständig behörighet bara genom att slå av UAC eller annat.. Du får manuellt sätta behörighet för mapp/program/fil du vill..

Nej, det förstår jag med. Så som det är ovan, det har jag försökt med men det går inte längre än ett felmeddelande där det står: att behörighetsändringarna inte går att spara på explorer.exe

Permalänk
Skrivet av MiN!m3_Linne:

Jag kan inte ge mig själv Fullständig behörighet för att kunna kopiera över explorer.exe

Det var kanske inget bra exempel eftersom en filen används av Windows just då... och kan inte bytas ut.
Det är ju Utforskaren...
Tack och lov får man inte ens som Administratör plocka bort systemfiler som krävs för att Windows skall fungera.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Det var kanske inget bra exempel eftersom en filen används av Windows just då... och kan inte bytas ut.
Det är ju Utforskaren...

Nej, den filen ska vara windowsloggan nere i hörnet enligt skinmakaren.

skinet: SlanXP 2.0 For 7 by ~mini-slash on deviantART

Permalänk

Jag försökte några varianter med att stoppa de två explorer.exe processerna och sedan starta upp Explorer2.exe. Utforskarfönstret skapas men inte Windows listen. Original filen är fortfarande spärrad. Du får nog hitta ett annat sätt att byta filen utanför Windows.

Lite knepigt att de förutsätter att alla vet hur filen byts ut. När Windows uppdateras så skapas script som byter ut systemfiler i uppstarten. Kanske kan du boota upp på en Ubuntu-CD och byta filer därifrån.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Jag försökte några varianter med att stoppa de två explorer.exe processerna och sedan starta upp Explorer2.exe. Utforskarfönstret skapas men inte Windows listen. Original filen är fortfarande spärrad. Du får nog hitta ett annat sätt att byta filen utanför Windows.

Lite knepigt att de förutsätter att alla vet hur filen byts ut. När Windows uppdateras så skapas script som byter ut systemfiler i uppstarten. Kanske kan du boota upp på en Ubuntu-CD och byta filer därifrån.

Okej.. Men hur ska jag göra för att få full behörighet då? Om vi skippar allt som har med att ersätta explorer.exe

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vill du byta ut startknappen finns det guider som faktiskt funkar eller så finns det nätt litet program för det.

Permalänk

Du tar upp Egenskaper för katalogen/filen och under fliken "Säkerhet" klickar du "Redigera..."
Markera befintlig användare/grupp eller klicka "Lägg till..." för att lägga till annan användare.
Den markerade användaren kan nu tilldelas (Tillåt eller Neka) saknade rättigheter.

Om du inte har rättigheter att ens ändra detta så måste Ägarskapet på katalogen/filen ändas så den blir din.
I det läget klickar man på Avancerat och under Ägare byter man "Aktuell ägare:" med "Redigera...".
Markera nya ägaren (eller lägg till annat konto), bocka i "Ersätt ägare..." och "OK".
Gå ur och gå in i Avancerat igen och ändra "Behörigheter" för valfritt konto via "Ändra behörigheter...".

Detta med att ändra ägarskap är lite omständig procedur.
Där finns ett verktyg (TakeOwnership.zip) som installeras som ett menyalternativ vid högerklick.
http://mintywhite.com/images/techtips/0804/10takeowner/TakeOw...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Du tar upp Egenskaper för katalogen/filen och under fliken "Säkerhet" klickar du "Redigera..."
Markera befintlig användare/grupp eller klicka "Lägg till..." för att lägga till annan användare.
Den markerade användaren kan nu tilldelas (Tillåt eller Neka) saknade rättigheter.

Om du inte har rättigheter att ens ändra detta så måste Ägarskapet på katalogen/filen ändas så den blir din.
I det läget klickar man på Avancerat och under Ägare byter man "Aktuell ägare:" med "Redigera...".
Markera nya ägaren (eller lägg till annat konto), bocka i "Ersätt ägare..." och "OK".
Gå ur och gå in i Avancerat igen och ändra "Behörigheter" för valfritt konto via "Ändra behörigheter...".

Detta med att ändra ägarskap är lite omständig procedur.
Där finns ett verktyg (TakeOwnership.zip) som installeras som ett menyalternativ vid högerklick.
http://mintywhite.com/images/techtips/0804/10takeowner/TakeOw...

Tack Waxinator, det funkade. Jag fick även till logan. Tog backup på explorer.exe, bytte namn på den i mappen, kopierade in explorer.exe från themesmappen och loggade ut och in. Nu är det den andra bilden